Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
De handhar endast den juridiska biten så klart. Deras uppdragsgivare är de organisationer som företräder rättighetsinnehavarna till verken. Dessa har i sin tur system i egen regi som dammsuger nätet eller hyr in av andra bolag.
Hur får de kopplingen mellan IP och användare? Genom ipred-direktivet som finns implementerat i alla EU-länders lagstiftning hämtas dessa ut från respektive isp efter domstolsbeslut. Polisen blir därför inte inblandad. Jag ser det inte alls som omöjligt att vi här i Sverige kommer se liknande fall framöver då vi har samma lagstiftning. Dock verkar man vara mer försiktig här av någon anledning.
Just det. Nedladdning av filmer är lite av en folkshobby i Sverige. Tyskland är p.g.a. av det federala systemet ungefär 25 ar efter Sverige i de flesta jurdiska fragor, men det gäller inte för "Downloads von Internettauschbörsen". Här är de 10 ar före. IP-adressen som advokatbyraerna far fram ger de helt enkelt till "Telecom" eller liknande och ber dem om att fa ut namnet pa personen som har haft IP-numret vid just det tillfället. Enligt tysk lag maste den lämnas ut, och sedan sitter du i skiten.
Det gar inte heller att komma med undanflykter som att "jag har öppet nätverk, det var väl grannen". Enligt tysk lag maste du ha ett krypterat nätverk, annars far du vackert betala. Den enda chansen är att spela dum och säga att du inte har nagon som helst aning om vad de snackar om.
Sedan far du vänta i 3 ar tills brottet är preskriberat. Om du erkänner med en "Unterlassungserklärung" är du körd för resten av livet oavsett om du betalat eller ej.
Tro mig, jag känner till det här väldig väl.