2015-03-27, 13:57
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det är väl knappast särskilt förvånande att VD:n för att ett svenskt halalkött företag säger att det de gör är helt i enlighet med koranen, hade du seriöst förväntat dig något annat?

Vad jag har läst tidigare så ska djuret, förutom att vara vid liv, vara "vid sina sinnes fulla bruk" (jag parafraserar). Huruvida det faktiskt framgår i koranen kan jag inte säga, jag är absolut inte såpass insatt själv. Men jag antar att de inte vägrar bedövning normalt sett för att de tycker att det är kul att plåga djur, men vem vet.
Men uppenbarligen tolkas det olika, det är det som är hela problemet med att tolka en urgammal bok. Men det är inte det jag argumenterar om. Poängen är att detta kött får märkas "halal" i affären, och därmed faller argumentet, för det är ju LAPPEN vi inte vill ha. Egentligen gör det ju sak samma om vi inte vet nåt om det. Fick en ide, gör allt kött halal och ta bort lappen. Då kan muslimerna käka allt kött och fladhback kan sluta klaga. Det är ju en win-winsituation
Citera
2015-03-27, 14:04
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Men uppenbarligen tolkas det olika, det är det som är hela problemet med att tolka en urgammal bok. Men det är inte det jag argumenterar om. Poängen är att detta kött får märkas "halal" i affären, och därmed faller argumentet, för det är ju LAPPEN vi inte vill ha. Egentligen gör det ju sak samma om vi inte vet nåt om det. Fick en ide, gör allt kött halal och ta bort lappen. Då kan muslimerna käka allt kött och fladhback kan sluta klaga. Det är ju en win-winsituation

Om du läser mina tidigare inlägg i tråden så framgår det faktiskt väldigt tydligt att det inte bara är själva slaktmetoden jag skulle ha problem med. Jag vill inte på något sätt stödja folks religiösa vanföreställningar och vidskepelser, vilket räcker för mig för att jag absolut inte skulle köpa halalslaktat kött, oavsett om själva slakten skett enligt svenskt regelverk.

Eftersom vi har religionsfrihet, åtminstone ett tag till, i Sverige så betyder det att jag har rätt att slippa religion. I det ingår att jag skall slippa att vara tvingen att äta ritualslaktat kött, om jag nu vill ha kött.

Att påskynda det sekulariserade samhällets fall är knappast en "win-win".
Citera
2015-03-27, 14:07
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Om du läser mina tidigare inlägg i tråden så framgår det faktiskt väldigt tydligt att det inte bara är själva slaktmetoden jag skulle ha problem med. Jag vill inte på något sätt stödja folks religiösa vanföreställningar och vidskepelser, vilket räcker för mig för att jag absolut inte skulle köpa halalslaktat kött, oavsett om själva slakten skett enligt svenskt regelverk.

Eftersom vi har religionsfrihet, åtminstone ett tag till, i Sverige så betyder det att jag har rätt att slippa religion. I det ingår att jag skall slippa att vara tvingen att äta ritualslaktat kött, om jag nu vill ha kött.

Att påskynda det sekulariserade samhällets fall är knappast en "win-win".
Jodå, jag uppfattade ditt kycklingargument. Tror du missade min satir dessutom.

Ja, du får väl hitta på en tvärtomreligion där allt som är halal är haram för dig. Man måste även gå på händerna hela tiden, nåt annat är också haram. Ja, det var också satir.
Citera
2015-03-27, 14:19
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jodå, jag uppfattade ditt kycklingargument. Tror du missade min satir dessutom.

Ja, du får väl hitta på en tvärtomreligion där allt som är halal är haram för dig. Man måste även gå på händerna hela tiden, nåt annat är också haram. Ja, det var också satir.

Nej, jag missade inte satiren, jag gav dig bara ett seriöst svar ändå.

Råkar något religiöst motiverat sammanfalla med gängse sekulariserade normer, så finns det självklart ingenting i själva handlingen att anmärka på. Halalslaktat kött, som följer svenska regler och riktlinjer, har jag alltså inget problem med i sig. Även om skillnaden bara hade varit en lapp som det står "halal" på, så hade jag aldrig köpt det ändå, därför att jag inte stöder organiserad religion. Jag hade alltså inte köpt kex med en lapp där det stod "Corpus christi" heller.

För att förtydliga så slutar jag alltså inte tvätta händerna efter jag skitit om det är ett krav i någon religion.
Citera
2015-03-27, 15:01
Medlem
HC47s avatar
Jag kan förstå att man principiellt kan motsätta sig religiös slakt, om man själv tillhör en annan religion. Som ateist (t ex) så bör det inte spela någon roll. Och att det skulle vara värre för djuret är helt enkelt inte sant.
Citera
2015-03-27, 15:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag kan förstå att man principiellt kan motsätta sig religiös slakt, om man själv tillhör en annan religion. Som ateist (t ex) så bör det inte spela någon roll. Och att det skulle vara värre för djuret är helt enkelt inte sant.

Så det är ok att motsätta sig religiöst motiverade gärningar på religiös grund, men inte på sekulär?

För mig som ateist spelar det roll därför att jag inte vill ha någonting med religion att göra och vill absolut inte gynna den på något sätt. Existensen av halal är dessutom inte vad jag vänder mig emot, så länge den inte står över sekulära lagar och regler.
Citera
2015-03-27, 15:26
Bannlyst
Kan dela upp tråden i 4 spår:

1) Lidandet: Kycklingar vet jag inte om den lider mer genom halalslakt, men kor lider definitivt mer: man vill bli skjuten i skallen istället för att förblöda.

2) Vegetarianer som inte ser skillnad mellan att döda och att döda smärtfritt: Det går att äta kött trots att man värnar om att i detta fallet förinta religioner ur slaktfabrikerna för att uppnå största möjliga smärtlindring för djuret. Vegetarianer: köttätare vill inte öka lidandet för djur bara för att ha böner i slakteriet.

3) Ritualens ekonomi: Är det konstigt att matbutiker faktiskt tjänar mer på att kunna stämpa sitt kött "halal" än de förlorar på att ha en snubbe som bara står o ber dagarna i ända? Att ha nån som ber kostar och är inget ett företag av ekonomiska skäl kostar på sig - men det lustiga är att företaget tjänar på att anställa en "kycklingbedjare" eller "kobedjare" (trots att inflytandet av dessa på djurens välmående är negativt såsom sas i punkt 1).

4) Ritualens betydelse för icke-ritualister: Bryr sig ateister om deras mjölk, kex, vatten och kött genomgått vilken ritual som helst? Om vattnet i min vattenkran välsignats av Scientologer skulle jag inte bry mig så länge det inte sker med skattemedel och så länge inte något djur kommer till skada. Att sådana ritualer är rationella ekonomiska beslut för företag är lustigt.

--

Min största invändning mot halalslakt är att en kula i huvudet ger en 1-sekund lång epileptisk shock och sedan försvinner all hjärnaktivitet. Lidande: 0.
Halalslakt innebär att man under 2 sekunder känner den kalla metallen mot halsen, under 3 sekunder försöker fly i skräck, under 5 sekunder blir utmattad och till sist förlorar medvetandet.
Senast redigerad av fbtest11 2015-03-27 kl. 15:28.
Citera
2015-03-27, 15:50
Medlem
bubblisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Om jag tvingats fly till ett land där maten består av ostron, vilket är det vidrigaste som finns, är det bara att gilla läget då?

Svar: Ja. Men man kan inte jämföra ostron och halal-kött.
Citera
2015-03-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Om du värnar om djurens bästa borde du skita i att äta kött. Att sitta och gnälla på halal gör dig bara till en enorm hycklare.

Det finns fler anledningar till att vara kritisk till halalkött än enbart slaktmetoderna.
Citera
2015-03-27, 17:05
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Så det är ok att motsätta sig religiöst motiverade gärningar på religiös grund, men inte på sekulär?

För mig som ateist spelar det roll därför att jag inte vill ha någonting med religion att göra och vill absolut inte gynna den på något sätt. Existensen av halal är dessutom inte vad jag vänder mig emot, så länge den inte står över sekulära lagar och regler.
Nej, och ingen tvingar dig att köpa köttet. Du är inte deras målgrupp.

Nej, precis. Då är vi på samma sida. Jag har inget emot det då det följer svensk lagstiftning (om det slaktas i Sverige, alltså).
Citera
2015-03-27, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, och ingen tvingar dig att köpa köttet. Du är inte deras målgrupp.

Nej, precis. Då är vi på samma sida. Jag har inget emot det då det följer svensk lagstiftning (om det slaktas i Sverige, alltså).
Problemet är väl att svensk lagstifning lägger religiösa rättigheter före djurs rättigheter.

Anta att någon religion insisterar på att man stryper en ko till döds. Eller att man måste tortera djuret i minst 3 timmar innan det dör av tortyren. Det måste finnas nån gräns där religiösa rättigheter och djurplågerilagen möts.

Personligen tycker jag man ska satsa på maximalt minskat lidande, dvs ett skott i huvudet. Men då kommer muslimer och säger att det är bättre att låta djuret lida lite mer genom halshuggning. Finns det någon religion med extrem tortyr som slaktmetod? Skulle vara intressant att se den lilla sekten hävda sin religiösa rätt att få sin ko slaktad "heligt" vs. djurplågerilagen.

F.ö., ifall man vill söka jobb som halalslaktare, vad skriver man i sitt CV för att göra den kompetativ med andra CV:n? "Jag är extremt bra med kompass och har bara 1% felmarginal när jag vänder mig mot Mecca i Sverige", "jag kan recitera bönen på 15.8 sekunder i genomsnitt och saktar därför inte ner slaktningsprocessen och är därmed ekonomiskt gynnbar för företaget".
Citera
2015-03-27, 17:32
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Många verkar leva i den tron Jag fick se en slakt en gång. Kon kissade och bajsade på sig innan bult mot pannan. Innan det var djuret orolig och rädd. Traumatisk stress är en ärlig beskrivning. Det blev uppenbart för mig att kon vet av att något hemskt kommer hända. Aldrig ätit kött efter det.

Både Ica och COOP butiker säljer halal. Oftast ligger det separat så det inte blir missförstånd för kunden. Lätt att ta fel. Så varför? Finns en kundkrets. Allt handlar om pengar.

Är du stadsbo eller? En ko gör inget annat än äter, kissar och bajsar, dom gör det 24/7 det blir ca 15 kubik skit från en ko per år, det är 15000 liter. så den sket inte ner sig för att den var rädd, den sket ner sig för att dom alltid gör det.

Sen till TS politikernas och medias dröm är ett islamskt Sverige, därför säljs det halal kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in