2015-01-29, 03:14
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det finns personer som fått väldigt svagt resultat på IQ-test, men fortfarande har de nobepris i fysik.

Jaså!? Det låter som vandringshistorier... Vilka nobelpristagare är det du tänker på?
Citera
2015-03-23, 12:36
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Som statistiker finner jag det intressant att alla som genomför IQ-test ligger en eller två standardavvikelser över väntevärdet.

Nej, det krävs ingen speciell IQ för att få 2,0. Det finns personer som fått väldigt svagt resultat på IQ-test, men fortfarande har de nobepris i fysik.

det är väl ganska uppenbart att en högre nivå av logisk och matematisk tänkande behövs för att man ska kunna tillgodogöra sig mer inom de mer avancerad nivåerna i den högre fysiken och matematiken
Citera
2015-03-23, 14:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Jaså!? Det låter som vandringshistorier... Vilka nobelpristagare är det du tänker på?
Finns uppgifter om att Richard Feynman fick 125 vid ett tillfälle vilket idag motsvarar ~110-115 då testerna är svårare idag, vilket får väl ses som ett ganska modest resultat.

Så antingen var testet kasst, hans forskningsresultat och framgångar beror mer på andra egenskaper eller en kombination av de båda.
Citera
2015-03-23, 14:40
Medlem
Enzymes avatar
Man blir bättre på högskoleprovet ju fler gånger man gör det! Jag gick från 1,2 till 1,9. Tog 3 gånger. Mitt IQ är nog högre än medel men jag är inget geni men jag var duktig i plugget och har doktorsexamen så då kan man inte va helt dum i huvudet.
Citera
2015-03-23, 14:43
Medlem
Ravenboxs avatar
Jag som dyslektiker fallerar fullständigt på ord-delen på HP känns det som, tidspressen gör det väldigt problematiskt för mig att prestera fullt ut på ett sådant prov.
Däremot har jag 124 IQ enligt mensas test, så en tillräcklig förmåga till logisk problemlösning är inte densamma som att sätta en 2,0 på HP.
Med det sagt, jag känner läkare som är helt blåsta som kom in på läkarlinjen genom att göra provet om och om igen.
Citera
2015-03-26, 15:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns uppgifter om att Richard Feynman fick 125 vid ett tillfälle vilket idag motsvarar ~110-115 då testerna är svårare idag, vilket får väl ses som ett ganska modest resultat.

Så antingen var testet kasst, hans forskningsresultat och framgångar beror mer på andra egenskaper eller en kombination av de båda.

Svag resultat, nej. En svag resultat är en resultat under 85. Modets resultat,ja. Enligt testet har Feynman en iq som kan betraktas som "övre medelintelligens". Så han har inte ett låg iq. SÅvitt jag vet, fick ingen med en låg iq nobelpris i matematik, fysik, kemi etc.
Citera
2015-03-26, 15:20
Medlem
Yosoytus avatar
Jag fick 2.0 på hp men är världens sämsta student. Att lyckas i skolmiljö handlar om att lyda order och gå i raka led. Precis som i övriga samhället.
Citera
2015-03-26, 15:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Svag resultat, nej. En svag resultat är en resultat under 85. Modets resultat,ja. Enligt testet har Feynman en iq som kan betraktas som "övre medelintelligens". Så han har inte ett låg iq. SÅvitt jag vet, fick ingen med en låg iq nobelpris i matematik, fysik, kemi etc.
Det har jag inte hävdat heller, förklarade bara var det troliga ursprunget kommer ifrån.
Med ett resultat på 110-115 mot Einsteins 160 typ, blir det ju snabbt "svagt" efter ett antal led i berättarstegen. Personligen tror jag att Feynman hade en betydligt högre iq än så, står ju självklart för var och en som läst lite om honom imho.
Citera
2015-03-26, 16:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det har jag inte hävdat heller, förklarade bara var det troliga ursprunget kommer ifrån.
Med ett resultat på 110-115 mot Einsteins 160 typ, blir det ju snabbt "svagt" efter ett antal led i berättarstegen. Personligen tror jag att Feynman hade en betydligt högre iq än så, står ju självklart för var och en som läst lite om honom imho.

Vad gäller uppfinningar handlar det inte bara om IQ utan också om uthållighet. Mannen som uppnått banbrytande resultat vad gäller DNA (jag kommer inte ihåg namnet) hade en iq runt 115, det vill säga en iq som ligger långt under Einstens iq. Han sa att han inte kunde ha uppnått det som han lyckades uppnå vad gäller DNA om han inte hade varit uthållig. Så iq hjälper en lösa problem snabbare. Men bara för att man har hög iq betyder det inte att man bidrar med någonting revolutionerande till samhället. För detta krävs både iq och uthållighet/ ambition.
Citera
2015-03-26, 16:14
Medlem
kinky_Ms avatar
Du behöver inte hög IQ för att skriva 2.0 på HP.
Det är ett rent kunskapstest och mäter inte alls din IQ.
Citera
2015-03-26, 16:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Du behöver inte hög IQ för att skriva 2.0 på HP.
Det är ett rent kunskapstest och mäter inte alls din IQ.

Jo, den mäter logisk tänkande. Därmed spelar iq en roll på provet. Men man behöver inte ha superhög iq för att få 2.0 på högskoleprovet så länge man jobbar hårt och förstår dem matematiska principerna och kan läsa snabbt och effektivt, det vill säga man förstår det man läser.
Senast redigerad av AttCza 2015-03-26 kl. 16:23.
Citera
2015-03-26, 16:42
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Krävs nog inte jätte-mkt, men tror det underlättar med högIQ. själv fick jag båda 1.4 och 1.3 på dessa tester, så jag kunde inte allt. Mycket är mera på kunskap inte bara IQtest. Som mäter mera kring logiska mönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in