Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Du menar att folk ljuger om sina resultat? Jag kan i mitt fall bevisa (om det skulle krävas) vad jag fick på Mensas test.
Nja...för att vara slipad nog att spika de språkliga delarna krävs nog en bakomliggande intelligens som gett personen tillräcklig nivå på färdigheter inom dessa områden. Även de andra delarna skulle ingen med för låg IQ kunna spika. Jag vet att det inte finns en hundraprocentig koppling mellan IQ och akademisk prestation. Jag är själv ett bevis på detta men ge gärna ett exempel på det sistnämnda.
Ja, de ljuger. Självklart finns det folk som faktiskt har sådan IQ som de rapporterar, men att majoriteten har det är matematiskt omöjligt. Den enda förklaringen skulle vara att urvalet är mycket snedvridet och icke-representativt och att internetanvändare/forumpostare är betydligt intelligentare än genomsnittet, något som inte är särskilt trovärdigt.
Självklart krävs det viss intelligens för att göra bra ifrån sig på hp, korrelationen mellan variablerna är troligen rätt hög. Det innebär inte att det finns någon hård gräns för vilken IQ man behöver för att skriva 2,0. Eller, den finns nog snarare rent teoretiskt, men den är nog betydligt lägre än 140 eller 130 i IQ. TS har nog inget att oroa sig över, trots att hen skriver överbevakad istället för bevakad/övervakad.