2014-08-18, 11:51
Medlem
sodars avatar
Bara det faktum att du tror det handlar om hur högt IQ man har, visar att du har lågt IQ.

Det är ganska självklart att resultatet bygger på hur ambitiös man varit i skolan och i övrigt. T ex om man läst väldigt mycket böcker så bidrar det till att man nu läser snabbare, man har ett bredare ordförråd, läsförståelsen blir bättre, o.s.v. Jag kan ha 20 i IQ, men så länge jag pluggat bra tidigare i livet så kan jag fortfarande få ett bra resultat på högskoleprovet. Då spelar inte mitt IQ så stor roll.

Visst kan IQ't vara bra när man ska tänka logiskt, men på högskoleprovet är det inte så mycket logiskt tänkande skulle jag vilja säga. Det gäller det att man är duktig på t ex matematik för att kunna se denna ''logiska'' förklaringen i så fall. Har man aldrig läst matematik, då kommer man inte så långt med logiskt tänkande.
Citera
2014-08-18, 12:01
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Med tanke på hur få som har 140 så är det troligen en minoritet som har det på en sådan linje också. Det låter mest som att det är hans egen uppfattning.

Jag hoppades att TS skulle svara eftersom det är hans uppfattning som ligger till grund för tråden. Jag tror inte heller att det är många. Jag har dessutom pluggat programmering och har rätt bra koll på hur det ser ut på olika program. Det är absolut inte så att det några genier som befolkar de flesta programmen och som vanligt är det hårt arbete som lönar sig i längden, inte att ha en exceptionellt hög IQ.
Citera
2014-08-18, 12:42
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Tja!

Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.

Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.

Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh

Du lägger för hög vikt vid din IQ, precis som de flesta människor, vilket är anledningen att det är dåligt för folk i allmänhet att ens veta sin IQ. IQ har en viss relevans statistiskt sett, men på det individuella planet skadar det snarare för folk att veta sin IQ.

Så länge du inte är efterbliven kan du plugga dig till ett bra HP. Matten t ex. på HP ligger inte på så hög nivå. Är du smart går det säkert lättare för dig att plugga, men det är ingen nödvändighet.

Du behöver inte IQ 140 för att plugga IT-Design/programmering. Gör ett bra HP, sen läs den utbildningen. Är den för svår för dig får du väl hoppa av och göra något mer passande.
Citera
2014-08-18, 13:14
Medlem
Gameplayers avatar
Jag har 131 i IQ enligt Mensa men fick bara 1,5 på högskoleprovet. Jag gjorde det i för sig innan det förenklades för att bättre passa kvinnor och minoriteter. Vissa delar hade jag nästan "gratis" då jag är bra på svenska och engelska. Det viktigaste när det gäller detta är nog inte IQ dock (även om det till viss del krävs) utan att kunna göra saker snabbt. Sen säger provet inte så mycket om man är lämpad för att studera på högskolan egentligen. Min polare lyckades aldrig komma över 1,0 men klarade att ta sin examen och började doktorera. Jag tog bara poäng i spridda ämnen och hoppade sedan av.
Citera
2014-08-18, 13:52
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag har 131 i IQ enligt Mensa men fick bara 1,5 på högskoleprovet. Jag gjorde det i för sig innan det förenklades för att bättre passa kvinnor och minoriteter. Vissa delar hade jag nästan "gratis" då jag är bra på svenska och engelska. Det viktigaste när det gäller detta är nog inte IQ dock (även om det till viss del krävs) utan att kunna göra saker snabbt. Sen säger provet inte så mycket om man är lämpad för att studera på högskolan egentligen. Min polare lyckades aldrig komma över 1,0 men klarade att ta sin examen och började doktorera. Jag tog bara poäng i spridda ämnen och hoppade sedan av.
Bättre anpassat för kvinnor säger du. Kan du utveckla?
Citera
2014-08-18, 13:58
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum

Syftar antagligen på att ordet knyppling fanns med i ordkunskapsdelen en gång.
Citera
2014-08-18, 14:03
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum

http://www.expressen.se/nyheter/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet/
Citera
2014-08-18, 14:07
Medlem
VonFanderblads avatar
Som statistiker finner jag det intressant att alla som genomför IQ-test ligger en eller två standardavvikelser över väntevärdet.

Nej, det krävs ingen speciell IQ för att få 2,0. Det finns personer som fått väldigt svagt resultat på IQ-test, men fortfarande har de nobepris i fysik.
Citera
2014-08-18, 14:15
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Som statistiker finner jag det intressant att alla som genomför IQ-test ligger en eller två standardavvikelser över väntevärdet.

Nej, det krävs ingen speciell IQ för att få 2,0. Det finns personer som fått väldigt svagt resultat på IQ-test, men fortfarande har de nobepris i fysik.

Du menar att folk ljuger om sina resultat? Jag kan i mitt fall bevisa (om det skulle krävas) vad jag fick på Mensas test.

Nja...för att vara slipad nog att spika de språkliga delarna krävs nog en bakomliggande intelligens som gett personen tillräcklig nivå på färdigheter inom dessa områden. Även de andra delarna skulle ingen med för låg IQ kunna spika. Jag vet att det inte finns en hundraprocentig koppling mellan IQ och akademisk prestation. Jag är själv ett bevis på detta men ge gärna ett exempel på det sistnämnda.
Citera
2014-08-18, 14:24
Medlem
Jag gjorde Mensas onlinetest för en massa år sen, och vill minnas att jag också hamnade på 120 i IQ som du ts.
Gjorde högskoleprovet i slutet av 90-talet med 1,9 som resultat. Jag skulle tro att allmänbildning, språkkänsla, grundläggande matte och viss vana av statistik är viktigare än högt IQ. För min del check på dom 3 första färdigheterna. Bom på den sista. Det räckte i alla fall till ett hyfsat resultat.

Själv känner jag mig ganska normalkorkad, tror inte jag skulle klara Mensas inträdesprov om jag gjorde det i dag.
Citera
2014-08-18, 14:54
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Du menar att folk ljuger om sina resultat? Jag kan i mitt fall bevisa (om det skulle krävas) vad jag fick på Mensas test.

Nja...för att vara slipad nog att spika de språkliga delarna krävs nog en bakomliggande intelligens som gett personen tillräcklig nivå på färdigheter inom dessa områden. Även de andra delarna skulle ingen med för låg IQ kunna spika. Jag vet att det inte finns en hundraprocentig koppling mellan IQ och akademisk prestation. Jag är själv ett bevis på detta men ge gärna ett exempel på det sistnämnda.
Ja, de ljuger. Självklart finns det folk som faktiskt har sådan IQ som de rapporterar, men att majoriteten har det är matematiskt omöjligt. Den enda förklaringen skulle vara att urvalet är mycket snedvridet och icke-representativt och att internetanvändare/forumpostare är betydligt intelligentare än genomsnittet, något som inte är särskilt trovärdigt.

Självklart krävs det viss intelligens för att göra bra ifrån sig på hp, korrelationen mellan variablerna är troligen rätt hög. Det innebär inte att det finns någon hård gräns för vilken IQ man behöver för att skriva 2,0. Eller, den finns nog snarare rent teoretiskt, men den är nog betydligt lägre än 140 eller 130 i IQ. TS har nog inget att oroa sig över, trots att hen skriver överbevakad istället för bevakad/övervakad.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-08-18 kl. 14:57.
Citera
2014-08-18, 15:03
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ja, de ljuger. Självklart finns det folk som faktiskt har sådan IQ som de rapporterar, men att majoriteten har det är matematiskt omöjligt. Den enda förklaringen skulle vara att urvalet är mycket snedvridet och icke-representativt och att internetanvändare/forumpostare är betydligt intelligentare än genomsnittet, något som inte är särskilt trovärdigt.

Självklart krävs det viss intelligens för att göra bra ifrån sig på hp, korrelationen mellan variablerna är troligen rätt hög. Det innebär inte att det finns någon hård gräns för vilken IQ man behöver för att skriva 2,0. Eller, den finns nog snarare rent teoretiskt, men den är nog betydligt lägre än 140 eller 130 i IQ. TS har nog inget att oroa sig över, trots att hen skriver överbevakad istället för bevakad/övervakad.

Ok Man behöver ju inte sätta 2,0 heller. Det är inget misslyckande att få kring 1,5 på högskoleprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in