2015-03-25, 20:39
Medlem
r4ll3s avatar
Var nyss på högskoleprovsutbildning och ställde frågan huruvida ögonproppar var tillåtet eller ej. Tydligen hade de ändrat det där alldeles nyligen då det inte längre var okej att använda pga risk för att deltagaren inte ska höra när provet är slut. Detta gäller Stockholms län kan tilläggas. Tror dock man kan ta det där med en nypa salt, vissa provledare är förmodligen inte så strikta med det.

Utbildningen var stundom komisk och vissa verkar ha sovit och inte lyssnat alls. Någon flummare trodde provet var nästa helg, proklamerade denna insikt och nämnde att hen inte kunde delta som ledare pga redan bokade planer, smög ut, varpå salen fylldes med skratt.

Jag tycker synd om de provdeltagare som får provledare/assistenter som inte känner till reglerna. Hörde om ett särskilt fall där provledare gick runt (!) i salen bland bänkarna för att "vakta" och ställde sig i princip bakom vissa personer , vilket ju är ett irritationsmoment (man ska vakta utan att störa), samt en ledare som trodde att personliga kontrollpapperet ska vara ifyllt inom de 55 minuter som ges som provtid, vilket ju inte stämmer. I det senare fallet fick ju de som skrev mindre provtid.
Citera
2015-03-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctoracula
Uppgiften är att hitta MGM (minsta gemensamma nämnare). Man bryter då ner dem i primtal:
6 = 3 * 2
9 = 3 * 3
För att få MGM multiplicerar man faktorerna med varandra, men gemensamma faktorer (gjorde dem kursiva) multipliceras bara en gång. Eftersom 3 är en faktor för båda talen, blir det då därför:

MGM = 2 * 3 * 3 = 18

Låter kanske onödigt krångligt, men en sådan uppgift som ovan löser man i huvudet på några sekunder med den här metoden. Dessutom funkar den även bombsäkert på uppgifter med större tal, där det inte alltid funkar att "pröva sig fram".
Ok tack för hjälpen, skulle dock vara skönt om man kunde ställa upp det som någon slags ekvation...
Citera
2015-03-25, 21:11
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UbatsValle
Antar att denna fråga har ställts tidigare....
Får man ha med sig kladdpapper?
Är det bara klassisk blyertspenna som gäller för att motverka fusk?

Nej , man får inte ta med sig kladdpapper däremot kan man kladda i provhäftet. Blyertspenna är rekommenderat men sist jag gjorde det hade jag en stiftpenna. Tror du kan ha vilken penna som helst utan bläck då.

Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
som är cirka 13... svar C

Tackar!
Citera
2015-03-25, 21:14
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Var nyss på högskoleprovsutbildning och ställde frågan huruvida ögonproppar var tillåtet eller ej. Tydligen hade de ändrat det där alldeles nyligen då det inte längre var okej att använda pga risk för att deltagaren inte ska höra när provet är slut. Detta gäller Stockholms län kan tilläggas. Tror dock man kan ta det där med en nypa salt, vissa provledare är förmodligen inte så strikta med det.

Utbildningen var stundom komisk och vissa verkar ha sovit och inte lyssnat alls. Någon flummare trodde provet var nästa helg, proklamerade denna insikt och nämnde att hen inte kunde delta som ledare pga redan bokade planer, smög ut, varpå salen fylldes med skratt.

Jag tycker synd om de provdeltagare som får provledare/assistenter som inte känner till reglerna. Hörde om ett särskilt fall där provledare gick runt (!) i salen bland bänkarna för att "vakta" och ställde sig i princip bakom vissa personer , vilket ju är ett irritationsmoment (man ska vakta utan att störa), samt en ledare som trodde att personliga kontrollpapperet ska vara ifyllt inom de 55 minuter som ges som provtid, vilket ju inte stämmer. I det senare fallet fick ju de som skrev mindre provtid.
Vad i helvete Jag som övat med öronproppar i nån månad nu...

Tar med mig dom ändå och använder ifall jag inte blir tillsagd.
Citera
2015-03-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Vad i helvete Jag som övat med öronproppar i nån månad nu...

Tar med mig dom ändå och använder ifall jag inte blir tillsagd.

fel.
Senast redigerad av Westeros 2015-03-25 kl. 21:38.
Citera
2015-03-25, 22:05
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
fel.
Hehe hann se innan du redigerade. Tack för tipset ändå!
Citera
2015-03-25, 22:33
Medlem
Hur räknar man enklast ut 1700/21300 till procent? Jag förenklade det till 20/220 och sen 2/22 vilket blir ungefär 0.09 (9%). Två av alternativen är 8% och 12% så jag vet att det blir 8%. Men låt säga att det finns ett alternativ som är 10%, hur vet jag om det är 8% eller 10%?
Citera
2015-03-25, 22:40
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade22
Hur räknar man enklast ut 1700/21300 till procent? Jag förenklade det till 20/220 och sen 2/22 vilket blir ungefär 0.09 (9%). Två av alternativen är 8% och 12% så jag vet att det blir 8%. Men låt säga att det finns ett alternativ som är 10%, hur vet jag om det är 8% eller 10%?

Ju närmare alternativen är mellan varandra, desto noggrannare måste du vara.
Citera
2015-03-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ju närmare alternativen är mellan varandra, desto noggrannare måste du vara.

Jo, det förstår jag absolut men med den tidspress som det är på provet så vill man ju inte räkna på 1700/21300. Undrar vilket som är det enklaste och exaktaste sättet?
Citera
2015-03-25, 22:45
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Jo, det förstår jag absolut men med den tidspress som det är på provet så vill man ju inte räkna på 1700/21300. Undrar vilket som är det enklaste och exaktaste sättet?

Lär dig att räkna liggande stolen snabbt. Kommer endast med övning, övning och övning. Det tar någon sekund om du har övat.
Senast redigerad av Ducadream 2015-03-25 kl. 22:51.
Citera
2015-03-25, 22:50
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Se till att du avrundar på ett sätt så att du vet om du överskattar eller underskattar det sanna värdet. I det här fallet borde det vara lätt att se att du har överskattat värdet, så 8% är det givna alternativet om du inte har så mycket tid över att du vill kontrollräkna med andra siffror.
Citera
2015-03-25, 22:51
Medlem
Citat:

1700 / 21300

17 / 213

34 / 426

Ser man ganska tydligt att det är mindre än 10% och således är svaret 8%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in