2015-03-25, 16:30
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad är det vi diskuterar?
Att terrorister hänvisar till koranen? Javisst gör de det.

Ja, och således har den islamska ideologin i allra högsta grad med terrordåd att göra
Citera
2015-03-25, 18:07
Medlem
Citat:
Givetvis är IS muslimer, men varför ska man klandra ISLAM för det?
Därför att det är ur islam / koranen de hämtar sin inspiration. Ingen annan bok.

Citat:
För det andra MOTARBETAR 95% av muslimer sådant som IS.
Muslimer strider mot IS. IS angriper muslimer.
Har du missat detta?

De är ju "otrogna" muslimer som motarbetar de renläriga muslimerna, dvs de som följer profetens eget exempel: hugger av huvuden, tar sexslavar, sprider islam med våld. Men jag antar de inte tycker profeten gjorde rätt som bar sig åt så?
Citat:

Att förstå sig på islam handlar om mer än att att plocka ut lite verser här och var.
Man behöver inte vara en höna för att förstå när ett ägg är ruttet.
Citera
2015-03-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Därför att det är ur islam / koranen de hämtar sin inspiration. Ingen annan bok.

Du har fel.

Islam är baserad på koranen, men de våldsamma muslimerna tar huvudsakligen sin inspiration från medeltida våldsförespråkare såsom Ibn Khaldun och Ibn Taymiyya.
En inspiration för våldsmuslimer är, snarare än att följa koranens budskap, att följa senare biografier om Muhammed som inte anses vara historiskt trovärdiga. Den tidigaste var ibn Hisham / ibn Ishaq.
Citera
2015-03-25, 20:02
Medlem
Citat:
Du har fel.

Islam är baserad på koranen, men de våldsamma muslimerna tar huvudsakligen sin inspiration från medeltida våldsförespråkare såsom Ibn Khaldun och Ibn Taymiyya.
En inspiration för våldsmuslimer är, snarare än att följa koranens budskap, att följa senare biografier om Muhammed som inte anses vara historiskt trovärdiga. Den tidigaste var ibn Hisham / ibn Ishaq.

Det är bara fredens duvor i koranen alltså?

Fridfullt moskébesök: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oq5tlZGWgNQ#t=9

Och ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=ThWbsHx_fMQ

Titta lite på den här t ex, vad koranen menar att man ska göra med homosexuella: https://www.youtube.com/watch?v=ibmaiIGr56w

Religion of Peace.
Senast redigerad av weseeyou 2015-03-25 kl. 20:07.
Citera
2015-03-25, 20:23
Medlem
Citat:
Det är bara fredens duvor i koranen alltså?

Fridfullt moskébesök: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oq5tlZGWgNQ#t=9

Och ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=ThWbsHx_fMQ

Titta lite på den här t ex, vad koranen menar att man ska göra med homosexuella: https://www.youtube.com/watch?v=ibmaiIGr56w

Religion of Peace.

trams och OT.
Citera
2015-03-25, 20:41
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
[...]
Med den synen så har jag i alla fall svårt att se hur du ärligt kan säga att "du inte har något emot homosexuella". Inte nu för att det är något ovanligt, jag själv har använt ordet bög som skällsord i min ungdom och det tog ett tag innan jag vande mig vid att se två män kyssas. Två hånglande tjejer har däremot alltid varit okej av någon anledning... Det är lite som att säga att man inte har något emot brottslingar, givetvis har man det (om man inte är en själv kanske).

Jag har inget emot homosexuella även om jag tycker att själva handlingen är en synd. Men det finns som sagt inga direkta uppmaningar i koranen att homosexuella ska avrättas så som wahhabisterna menar. Att Gud straffade Luts folk betyder inte att vi ska göra det. Gud hade sina skäl, och jag tror inte att Luts folks straffades enbart för att de var homosexuella, för om så vore fallet hade inga homosexuella existerat på jordens yta. Jag tror att de straffades av samma anledning som Noaks folk straffades. Hur detta straff kan rättfärdigas går nog att diskutera.
Citat:
Om islam ska definieras av urkunderna så måste du också tycka t.es. att det funkar att gifta sig med sin slav om det inte finns några schyssta muslimska kvinnor tillgängliga? Vidare om islam ska definieras av urkunderna så är islam i sig väldigt självmotsägande, bara självaste koranen tycks motsäga sig själv på runt 30 punkter, hur kan någon muslim acceptera i detta "guds oförändrade sanning"?
Det kan finnas självmotsägande tolkningar av koranen, men alla tolkningar kan man undersöka och diskutera. Hursomhelst, så är det ok för en muslim att gifta sig med en slav om han inte har råd att gifta sig med en fri kvinna, säger koranen. Syftet med detta var att utrota slaveriet som fanns på den tiden. Innan islam kom var slaveriet ett utbrett fenomen i samhället, och koranen hade ett program för att utrota det. Muslimerna uppmuntrades tex att köpa slavar och behandla dem väl eftersom de behandlades väldigt illa på den tiden. Nu fick de kläder, mat, utbildning etc.

Sen om en slav vill bli släppt, ja då måste ägaren frige slaven säger koranen. Kom ihåg att slaveriet var ett utbrett fenomen på den tiden, och koranen gav en lösning på problemet. Det kan inte bara strunta i det. Men nu är ju slaveriet utrotat tack och lov, men det finns dock vissa wahhabitister som infört slaveriet på nytt, tyvärr. Det beror på vissa Hadither i Bukhari och inte på koranen, som sagt.

Citat:
Exempelvis sura 26:165 kan för övrigt inte vara sann:
"Måste ni, ensamma i hela skapelsen, söka er till ert eget manliga kön". Vi vet att det förekommer homosexualitet bland hundratals djur, inkl. får.
Nu vet jag inte om Bernströms översättning är korrekt. Men jag tror att versen försöker säga att Luts folk var de första människorna i världen som begick homosexualitet. Ingen människa före dem hade alltså begått den handlingen. Man kan nog läsa det tydligt i denna vers:
[7:80] OCH [MINNS] Lot som sade till sitt folk: "Måste ni begå sådana skamliga handlingar som ingen i världen har begått före er.
Jag tolkar uttrycket "ingen i världen" till att det endast berör människosläktet, och inte djurriket. Om jag tex säger "ingen i världen" har hört denna nyhet, så förstår man ju att jag syftar till människor och inte till djuren, eller hur?
Citat:
Dessutom kommer islam heller aldrig någonsin bli en tolerant religion då den har denna synen på människor som t.ex. inte föds heterosexuella, håller du inte med? En rejäl vårstädning av de religiösa doktrinerna från de flesta religionerna skulle verkligen behövas, inte minst inom islam. Lite som den här ex-muslimen skriver: http://www.wsj.com/articles/a-reformation-for-islam-1426859626

[...]
Ja, det behövs verkligen en vårstädning inom islam, speciellt inom en viss inriktning som tolkar islam för extremt. Men det finns hursomhelst moderata krafter inom islam som försöker lyfta fram den fredliga tolkningen av islam. Några av dessa är tex Adnan Ibrahim och Maajid Nawaz som själv var en radikal islamist men som senare blev en moderat muslim. De har tyvärr blivit hotade flera gånger av wahhabisterna.
Citat:
Det fetmarkerade kan du väl ändå inte tro på själv? Möjligtvis att det är sant för muslimer i en del västerländska länder, men även här så är jag hyfsat säker på att det förekommer socialt tryck från familj, vänner och rent av tvång. I länder som Iran och saudi arabien är det väl ändå lag att man som muslimsk kvinna ska täcka för sig?
Det förekommer säkerligen ett socialt tryck på slöjbärande kvinnor, men jag tror att majoriteten bär slöja av fri vilja. De flesta kvinnor som känner sig tvungna att bära slöja brukar ju ofta ta av sig den, förr eller senare. Givetvis är det fel att tvinga folk att bära slöja, och det har många lärda i Iran redan påpekat.
Citat:
Ja, vad skulle "rättvist" vara? Det står väl knappast definierat i koranen, står det möjligen i någon hadit? Både islam och t.ex. katolikerna tycker det är "rättvist" att tortera någon oändligt helvetets eldar för ALL EVIGHET enbart för ändliga, jordiska synder. Varken hitler, stalin eller någon annan kom ens i närheten av att skapa sådant lidande. Vi har inte ens valt att existera utan föddes ändå. Om valet står mellan evig tortyr eller icke-existens så är det enkelt, hur kan man tycka att detta är rättvisa?
För mig är det inte heller rättvist med oändlig tortyr. Koranen säger inte att tiden kommer att existera i all oändlighet. Evighet betyder för all tid - dvs så länge tiden existerar. Vad jag har förstått kommer hela universum att dra ihop sig och förintas, sen börja om på nytt i en ny Big Bang, säger en tolkning av koranen.

Citat:

[...]

Hur många fruar hade profeten? Jag har fått för mig att det var fler än 4 elefanter (anspelar på gammalt barnprogram, sorry kunde inte låta bli)
Muhammed hade många fruar av olika skäl, men framförallt ville han knyta kontakter med olika stammar. Han var inte sexgalning så som vissa menar. Sen står det konstiga saker i Hadither som jag inte tror på: att den 53 årige Muhammed låg med alla sina 10 fruar under en natt, vilket är nonsens för mig. Dessa Hadither tror en del muslimer på, tyvärr. Sen har jag förstått att de flesta av Muhammeds fruar var gamla, och en del var änkor, men angående Aishas ålder, så går åsikterna isär.

Citat:
Ja kanske... Men sura 33:55 t.ex. säger:

[Profetens hustrur] gör ingenting klandervärt [om de samtalar öppet] med sina fäder eller söner eller bröder eller bröders söner eller systrars söner eller med närstående kvinnor eller dem som de rättmätigt besitter. Men frukta Gud [alla ni kvinnor]! Gud är vittne till allt.

"..rättmätigt besitter..", dvs det är ok att äga slavar. Visst, en vers säger att det är fint att frige slavar, den säger inte att man SKA frige slavar. Och denna vers säger att det är tillåtet att äga slavar och en annan vers säger att det är ok att gifta sig med sin slav om det inte finns någon muslimsk kvinna tillgänglig. För mig låter det som att slaveri ändå är tillåtet.
Som sagt så är det ok att köpa och äga slavar enligt koranen. Men att sälja slavar och bedriva någon form av handel är förbjudet, vad jag har förstått. Nu är ju slaveriet utrotat, vilket är ju vad koranen vill.

Citat:
Ja, det är väl positivt. Negativt är dock att haditen bukhari existerar och säger det. Ännu värre är det att nötter som t.ex. IS faktiskt tror på skiten. Hur kan gud/profeten tillåta en sådan förvanskad (om det nu är det) beskrivning av profetens liv då gud inte kommer skicka fler budskap?
Ja, att IS tror på dessa Hadither är förfärligt. Hadither skrevs ju 100-200 år efter Muhammeds död under Abbasidernas tid. Vi vet ju vem dessa var och vad de gjorde. Jag tror att en del av Haditherna fabricerades av dessa ledare. De ville ju hitta stöd för sina barbariska handlingar, därför hittade de på dessa Hadither, och nu använder IS dessa Hadither, tyvärr.

Citat:
Ok, jo jag har fattat att wahabism inte är särskilt moderat på något sätt. Tycker det är skamligt att västerländska demokratier över huvud taget håller knugarna i Saudi A om ryggen, men det är väl fel forum för det. Menar du alltså att sharia i Iran och/eller Irak skulle vara den "moderata sharian" då?

Är det något du förespråkar?
Jag förespråkar den moderata tolkningen av islam som tex Sufi- eller shiamuslimer följer. Jag förespråkar inte den extrema tolkningen av shiaislam i Iran. Det finns dock moderata tolkningar av shiaislam i Iran som många följer.
Citat:
Lagarna i Iran inte direkt "moderata" heller i mina ögon, men allt är väl relativt förstås. Där är det t.ex. belagt med dödsstraff för homosexualitet och de säger själva att det inte finns några homosexuella i landet (vilket är en lögn, en homosexuell man stötte på en polare i bastun då han var där )
Ja, en del lagar i Iran mot homosexuella är inte så moderata. Det finns dock moderata krafter i Iran som är emot dödstraff för homosexualitet.

Citat:
Tvivlar du aldrig på att koranen är sann eller islam? För mig är det nästan ofattbart hur någon vettig människa kan tro att detta verket skulle vara guds oförändrade ord OCH sista budskap till mänskligheten. (inget illa menat, men du verkar ändå vara en hyfsat vettig person )
Tack! Du verkar även vara en vettig person. … För mig verkar koranen vara guds oförändrade ord och sista budskap till mänskligheten (men jag kan ha fel). Religion för mig är en privatsak som inte bör pådyvlas andra.

P.S Ursäkta för ett långt inlägg. Jag hann tyvärr inte svara på alla dina frågor men vi får nog utreda ett ämne i taget för att våra inlägg inte ska bli för långa. Det är ju inga böcker vi ska skriva, eller hur?
Senast redigerad av Ismail 2015-03-25 kl. 20:57.
Citera
2015-03-25, 21:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Hadittron är liksom utbredd och äger särskild tilltro i frihetlig demokrati, där monarkin förstärker haditernas trovärdighet.

Lag och juridik, du kan annars plugga mer juridik på högskolenivå, ytliga utstuderade pressversioner har ju enbart underhållsvärde (pr och vad som dväljer i sådant vatten) , så ska du se vad dessa ord om hadittron har för etablering, att ha anspråk eller inte anspråk. Rena sandlådereklam för hadittro detta forum. Saudis maktgalenhet har förstås sitt grepp, det är därför det är så många krig överallt, för att fanatiken inte känner gränser.

Men du kanske är för ung att gå beyond. Brukar inte löna sig, det kom ju hem två ledbrutna sist det skulle mer än pr. ja jorden har förruttnats, för att haittron och koranismen tävlar med bibeln. det är enormt barnslig kamp som inte har med mer än dumhet att göra. Mer kontradiktiv religiös tro än maktgalen islam får man tyvärr leta efter. Alla sufister vräker sig under islam för ingen individ på jorden kan stoppa det hat som islam rullat igång. P.g.a man är mycket obenägen att erkänna människans värde, man vägrar helt enkelt läsa. Man väljer trons förhärligade makt.

Jag tror inte ni kommer till gud de nrmsta miljoner åren utan får fortsätta tro mitt i döden. att dyrka hat så, är inte mänskligt. ändå envisas ni vilja skilja på militans och "tro" , det är FALSKT och förljuget oärligt mot barn. ändå fortsätter ni ljuga och ju mer pengar ni får desto mer ljugs det.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-03-25 kl. 21:14.
Citera
2015-03-25, 21:42
Medlem
Citat:
trams och OT.
Detta "trams" utförs i din gud allahs namn. Gör det inte dig upprörd? Jag har aldrig hört talas om en kristen självmordsbombare, eller ateistisk för den delen. Undrar varför, om det absolut inte har med islam att göra.
Citera
2015-03-25, 22:00
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Detta "trams" utförs i din gud allahs namn. Gör det inte dig upprörd? Jag har aldrig hört talas om en kristen självmordsbombare, eller ateistisk för den delen. Undrar varför, om det absolut inte har med islam att göra.
Alla självmordsbombare i nutid tillhör en viss gren inom sunni-islam. Kan du gissa vilken? Vi har ju påpekat det flera gånger nu, då borde ju svaret vara enkelt.

svar:
Senast redigerad av Ismail 2015-03-25 kl. 22:08.
Citera
2015-03-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Alla självmordsbombare i nutid tillhör en viss gren inom sunni-islam. Kan du gissa vilken? Vi har ju påpekat det flera gånger nu, då borde ju svaret vara enkelt.

svar:
wahhabismen
Som hämtar sitt tankegods från vilken bok? Koranen. Ack ja.
Citera
2015-03-25, 22:20
Medlem
Jag ryser av bara tanken på att leva under ett rättssystem som baserar sig på en tro.

Att vara juridiskt påtvingad en religion kan inte vara annat än hemskt.
Citera
2015-03-26, 06:37
Medlem
Citat:
trams och OT.
Det gör ont i taqiyya-nerven när sanningen om din vålds- och förtrycksideologi lyfts fram ovedersägligt

Då återstår bara kränkthetsreaktionen för er islam-misionärer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in