Citat:
Tja det var ju ett par omorganisationer och personbaserat men det kan nog vara så att det varierade en del vilka och hur man rekryterade beroende på kompetensbehov och en viss övervärdering av lojalitetsaspekter som kamratskap etc kan ha förekommit. Jag pratade om 70 talet. Unga kustjägare såg man dock inte så många men sådana som Jallai idag (om än lite gubbiga) kunde säkert vara intressanta. Som jag har fattat det var vissa kurser inom frivilligförsvaret populära.
Även civilt har det bland FJS:are, Tolkskolans rekryter (se t ex militärtolkarnas advisory board
med Hans Dalborg och Sven Hirdman) och KJ även rekryterats med sådan bakgrund. Investor har en sådan inriktning på sitt "headhuntingföretag liksom väl Addeco och några till.
Civilt kunnande var också viktigt för vissa typer av uppdrag. Också SB behöver logistik, finanser och intendentur bland annat. Som jag förstått det var det upp till varje lokal gruppledare att bestämma kriterier. Vid behov kan man öva och lära sig.
T ex Flygstyrkan rekryterade nog också på andra grunder.
Den jag beskrev hade bakgrund i driftvärnet har jag för mig och åldrarna varierade ganska mycket liksom bakgrunden. Ensidig rekrytering ger en enklare kartläggning för fienden. Vi skall inte heller glömma att andra världskrigets erfarenheter visat att kvinnor kan spela en stor roll i en motståndsrörelse.
När det gäller SB grupper i Stockholm kan det mycket väl vara så att det var populärt med bakgrund i något militärt elitsammanhang på 80 talet. Vilket kan göra det lättare att demaskera idag.
Under tuffa förhållanden skulle jag nog välja att slå mig ihop men några sega SAS-gubbar i 50årsåldern hellre än finniga kustjägare.