2015-03-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
På 80-talet var det väldigt få kulmagade gubbar som rekryterades till Stay Behind. Istället var det desto fler jägarsoldatstyper som fallit för åldersstrecket på sin ordinarie krigsplacering som kom ifråga.

Tja det var ju ett par omorganisationer och personbaserat men det kan nog vara så att det varierade en del vilka och hur man rekryterade beroende på kompetensbehov och en viss övervärdering av lojalitetsaspekter som kamratskap etc kan ha förekommit. Jag pratade om 70 talet. Unga kustjägare såg man dock inte så många men sådana som Jallai idag (om än lite gubbiga) kunde säkert vara intressanta. Som jag har fattat det var vissa kurser inom frivilligförsvaret populära.

Även civilt har det bland FJS:are, Tolkskolans rekryter (se t ex militärtolkarnas advisory board
med Hans Dalborg och Sven Hirdman) och KJ även rekryterats med sådan bakgrund. Investor har en sådan inriktning på sitt "headhuntingföretag liksom väl Addeco och några till.

Civilt kunnande var också viktigt för vissa typer av uppdrag. Också SB behöver logistik, finanser och intendentur bland annat. Som jag förstått det var det upp till varje lokal gruppledare att bestämma kriterier. Vid behov kan man öva och lära sig.

T ex Flygstyrkan rekryterade nog också på andra grunder.

Den jag beskrev hade bakgrund i driftvärnet har jag för mig och åldrarna varierade ganska mycket liksom bakgrunden. Ensidig rekrytering ger en enklare kartläggning för fienden. Vi skall inte heller glömma att andra världskrigets erfarenheter visat att kvinnor kan spela en stor roll i en motståndsrörelse.

När det gäller SB grupper i Stockholm kan det mycket väl vara så att det var populärt med bakgrund i något militärt elitsammanhang på 80 talet. Vilket kan göra det lättare att demaskera idag.

Under tuffa förhållanden skulle jag nog välja att slå mig ihop men några sega SAS-gubbar i 50årsåldern hellre än finniga kustjägare.
Citera
2015-03-24, 22:24
Medlem
ieshos avatar
Är det inte lite besynnerligt att vissa i tråden, användare X och användare Y, har detaljerade kunskaper från 70- och 80-talet om det superhemliga nätverket Stay Behind? Om det inte bara är en barnslig skryttävling högerextremister emellan, så borde väl misstankarna att Stay Behind var delaktiga i MOP smitta av sig till misstankar att X och Y kan ha varit delaktiga likväl?

Om det inte bara är en barnslig skryttävling så kanske vi snart får lite insiderinformation från komplottdeltagare...
Senast redigerad av iesho 2015-03-24 kl. 22:29.
Citera
2015-03-24, 23:05
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har sedan lång tid haft noterat att Kjell Arne Karlsson är Polisman X , men kommer inte riktigt ihåg varför.

Är inte det Stellan Å?

Edit, dvs. polisman B. Han kallas x i ett avsnitt som är separat och där står det en notering om att det är samma man som polisman B - Åkebring
Senast redigerad av riskybizzy 2015-03-24 kl. 23:58.
Citera
2015-03-24, 23:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är det inte lite besynnerligt att vissa i tråden, användare X och användare Y, har detaljerade kunskaper från 70- och 80-talet om det superhemliga nätverket Stay Behind? Om det inte bara är en barnslig skryttävling högerextremister emellan, så borde väl misstankarna att Stay Behind var delaktiga i MOP smitta av sig till misstankar att X och Y kan ha varit delaktiga likväl?

Om det inte bara är en barnslig skryttävling så kanske vi snart får lite insiderinformation från komplottdeltagare...

Öppna källor, tillgängliga för alla. Allt från Statens Offentliga Utredningar till forum som Skalman forum. Pröva lägga undan horoskopen och lyft upp en bok.
Du kan börja med att lyssna till "Björn" och vad han säger

https://youtu.be/jhLzAcclATk?t=3774
Citera
2015-03-24, 23:50
Medlem
Citat:

Det kanske är nyheter för dig och Proletärens läsare att SB bestod av helt annat än nazister och högerextrema. Traditionerna går tillbaka till motståndet mot just sådana krafter och t ex motståndsrörelserna under kriget.

Det komplexa i sammanhanget är historiken t ex de finlandsfrivilliga där det fanns nazister med och den traditionen samt krafter utanför landet som var mindre nogräknade. Många var medvetna om problemet där t ex hela föreningar inom t ex FBU uteslutits genom åren. Till och med på senare tid har bland annat vår vän Carol Paraniak klagat på att han inte kan välja bort sådant folk i försvaret så problematiken är inte löst.

Blir dock inte förvånad över ditt begränsade tänkande och din oerhörda okunskap. I fantasins land är verkligheten svartvit och precis som man vill att den skall vara. Verkligheten är något helt annat och det är där vi rör oss oavsett om det handlar om Palmemordet eller något annat.
Citera
2015-03-25, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har sedan lång tid haft noterat att Kjell Arne Karlsson är Polisman X , men kommer inte riktigt ihåg varför.

Kanske från denna posten ?

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Fick just nytt tips: att Polisman X är Kjell-Arne Karlsson, från en källa som känner en stor del av gänget.

källan menar också att "polisspåret, VG, Sydafrikaspåret, Stay behind och Barbrospåret o.s.v. är samma spår"
Citera
2015-03-25, 07:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Här litet mer ur volym 2 av Theutenbergs anteckningar:

"Personer med insyn i utredningen om mordet på statsminister Palme har i efterhand berättat om att handlingar avlägsnats ur Palmes säkerhetsskåp innan den officiella polisutredningen fick tillgång till detta skåp. [---] Oron över vad 'polisen kan komma fram till' är så stor att 'Sverker Åström och Claes [sic!] Bergenstrand sänds upp i polisens spaningsrum'." (sid 74)

Här kan man se att mörkläggning sker utifrån sin egen synvinkel. Där annan mörkläggning samtidigt kan ske från annat håll utifrån en annan synvinkel.

Att finna mördaren var inte viktigast.

Mörkläggning kan vara komplex. Där man samarbetar oberoende av varandra. Men där deltagarna har olika saker att dölja. Men där målet är gemensamt.

Om HH befann sig i Stockholm ansåg han sig behöva dölja detta via Borlänge med Åsa som vittne.

För SAP var HH naturlig som spaningsledare. Eller snarare en förutsättning. Där man hade makten att bestämma. Och sände sina övervakare. Och där Hasse naturligtvis insåg sin roll. Jag hade inget val.

Det som jag tycker är märkligt i sammanhanget är att efter att Holmer tvingades avgå var SAP helt plötsligt inte rädda längre för vad som skulle kunna komma fram. Man släppte all kontroll över utredningen och körde all in på Ebbe. Vem var det som kontrollerade att inget olämpligt kunde komma fram längre fram.

Enda förklaringen jag kan komma på är att det var personen Hans Holmer som var grejen. Intresset försvann med honom.

Vad var det egentligen Holmer gjorde eller utförde mordkvällen. Som inte andra utredningsledare kunde komma fram till. Eller var tabu. Att dörren till SAP var stängd i fortsättningen är helt klart.

Tills CP dök upp.

Ett utpekande som IC stödjer än idag offentligt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-25 kl. 07:44.
Citera
2015-03-25, 08:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är mycket vilseledande att beskriva honom så. Kanske inte så smart men han finner sig snabbt och är mycket förslagen när det gäller vad han berättar och inte berättar. Vilket varje erfaren polis som förhör honom säkert känner igen. Fiskar efter vad förhöraren vet och förklarar bara det han tror att han är överbevisad om. Från samma skeende kan han ha kristallklara minnen till total blackout beroende på vad det frågas om. Vid vallningen förflyttar han sig själv så att det stämmer att han kan ha sett vad han påstår sig ha sett.

Han möter Nieminen och finner sig ögonblickligen och frågar om de sett någon springa. En ideal fråga som är användbar vilket svar man än får. Nieminen uppfattar dock honom inte som vilsen utan tror när de möter poliserna att det är honom poliserna jagar.

När han kommer upp på åsen och till David bagares gata går han lugnt förbi de mötande poliserna utan att väcka uppmärksamhet genom att springa. Han ger sig in mellan bilar och ställningar för att förklarar han senare han vill se vad en påstådd person som troligen är beväpnad gömmer sig. Först när polisbilen vänder tillbaka mot honom väljer han att återvända med sin historia om den flyende mördaren.

Jämfört med andra vittnen är han liksom SE en som sticker ut genom att inte bara beskriva vad han ser utan också ständigt förklara sitt eget agerande med saker som andra sett eller saker ingen sett.

Alla får direkt en känsla av att han ljuger som de känner igen men trots anomalierna spräcker ingen storyn utan man gör misstaget att dra slutsatsen att den är en fabulerande person som söker uppmärksamhet.

Uppfattningen att han är vilsen beror nog med på dolda fördomar beroende på hans längd och utseende än på faktiska analyser. Han vet säkert det och hur han kan spela på det. Han kommer ihåg två saker solklart från Tre backar. Att han bytt några ord med några bekanta och att han köpt ett glas portvin. Allt annat är dimma...

Nej jag skulle säga att som förhörsobjekt är han förslagen och väger noga vad han säger och i flera faktiska skeenden agerar han både både snabbtänkt och iskallt fast i sina förklaringar beskriver han något annat.

Jag har läst hans vittnesmål många gånger. Det du läser in kan inte ens jag se. Hur mycket jag än läser.

Men ju mer jag läser desto mer förstår jag honom. Därför att i viss mening är han som jag. Och många andra människor. Bara för att man är nära ett mord är man samtidigt skyldig. I vissa ögon.

Att vara vilsen verkar du inte förstå. Jag förstår. Därför i samma situation hade jag också varit vilsen. I bemärkelsen att man efter en händelsekedja måste redogöra för ett händelseförlopp som man inte kan förutse. Och när man inte minns så är man skyldig eftersom man passar in i en teori.

Att koppla vilsen till kroppslängd och förutfattade meningar är löjligt. Alltså är långa människor aldrig vilsna. Jag är inte säker på att du förstår din brist i resonemanget. Men att jag är fördomsfull förstår du.

Han gick i sin värld. Liksom alla andra. Men hans värld detekterar du som förslagen. Eftersom i din värld lägger man allt på minnet. Och gör man inte det så är man skyldig eftersom han befann sig på rätt plats i rätt tid. Och enbart dricker ett glas en fredskväll. Av tvivelaktig sort. Och därefter glömt allt utom att han sprang efter mördaren. Men det var han som skulle föreställa mördaren. Som sprang stafett. Eftersom du har bevisat att mördaren aldrig sprang över åsen. Och samtidigt bevisat att YN aldrig mötte mördaren.

Där är vi överens till slut!
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-25 kl. 08:47.
Citera
2015-03-25, 09:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkficka
Jag har själv sett dokument i form av en handbok som instruerar deltagarna i fenomenet, men i mitt fall heter det inte GS, utan nåt i stil med preventiv kriminalitetsstörning eller bara störningsjouren.
Idén går ut på att kartlägga och störa narkomaner tills dess att de blir paranoida, skadar sig eller begår brott.
Handboken delas av en falang i RNS, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle.

Metoden som beskrivs lämpar sig bäst i lantlig miljö, i eller mellan mindre samhällen, eftersom den är utvecklad för att användas som ett brottspreventivt verktyg av byaföreningar i samarbete med RNS.
Citat:
Ursprungligen postat av Arkficka
RNS och FMN för en ideologisk kamp mot narkotika och menar att det är för individens eget bästa att skada sig.
Från wiki: "Att sätta drogkonsumenter i vård, fängelse eller andra insatser ses som ett sätt att minska drogernas spridning" "Riksförbundet är den mest militanta organisationen inom den narkotikapolitiska rörelsen i Sverige"

Som jag förstått var det en vanlig metod att tillgå under 80, 90 och en bit in i -00talet, men idag har jag svårt att tro att organisationerna använder den, eftersom det är olagligt att förfölja någon sedan 2010. De eldsjälar som brinner för kampen är oftast hederliga människor som vill väl. Kartläggning tror jag däremot är vanligt
Några referat från en tråd om gangstalking (GS).
Citera
2015-03-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har läst hans vittnesmål många gånger. Det du läser in kan inte ens jag se. Hur mycket jag än läser.

Men ju mer jag läser desto mer förstår jag honom. Därför att i viss mening är han som jag. Och många andra människor. Bara för att man är nära ett mord är man samtidigt skyldig. I vissa ögon.

Att vara vilsen verkar du inte förstå. Jag förstår. Därför i samma situation hade jag också varit vilsen. I bemärkelsen att man efter en händelsekedja måste redogöra för ett händelseförlopp som man inte kan förutse. Och när man inte minns så är man skyldig eftersom man passar in i en teori.

Att koppla vilsen till kroppslängd och förutfattade meningar är löjligt. Alltså är långa människor aldrig vilsna. Jag är inte säker på att du förstår din brist i resonemanget. Men att jag är fördomsfull förstår du.

Han gick i sin värld. Liksom alla andra. Men hans värld detekterar du som förslagen. Eftersom i din värld lägger man allt på minnet. Och gör man inte det så är man skyldig eftersom han befann sig på rätt plats i rätt tid. Och enbart dricker ett glas en fredskväll. Av tvivelaktig sort. Och därefter glömt allt utom att han sprang efter mördaren. Men det var han som skulle föreställa mördaren. Som sprang stafett. Eftersom du har bevisat att mördaren aldrig sprang över åsen. Och samtidigt bevisat att YN aldrig mötte mördaren.

Där är vi överens till slut!

Ja jag förstår att du är vilsen. Alla normala reagerar nog över inkonsekvensn särskilt sådana som hållit förhör förut och det gjorde de också. Han är ett vittne vars utsagor i liten utsträckning handlar om GM utan som mest av någon anledning syftar till att förklara sitt eget beteende på platsen och som därför kan berätta saker som är vilseledande.

Vi har ytterligare ett vittne i form av SE som gör samma sak. Skälen till att så sker kan vara många men i botten finns ofta en känsla av att vilja vara i centrum eller att man oroar sig för att själv bli misstänk av någon anledning. I vart fall LJ har ju visat att han söker att bli sedd i andra sammanhang. Reklamfilmer, reklamfoto och sägs det porrfilm.

Den enda vilsenhet han ger uttryck för är hans egna förklaring om hur han hamnade på platsen för mordet just då men en förhörsledare uppfattar det nog som undanglidande.

Gör experimentet att du placerar någon annan i hans position med hans historia. Tänk om det varit CGÖ hur hade du då sett på samma beteende att lungt promenera förbi en polispatrull i jakten på en mördare?

Två personer pekar ut GM:s flyktväg direkt på platsen. Enligt SE gör han det och springer sedan efter poliserna för att ge signalement men hinner inte ikapp. Den andre är LJ som gör det för att förklara sitt eget springande.

Vi har också andra vittnen som behöver förklaras. Fauzzi och en av Taxichaufförerna. I en utredning måste man alltid värdera olika vittnesmål för att inte hamna i galen tunna och det är tyvärr vanligt med den typen av fel!
Citera
2015-03-25, 11:29
Medlem
Citat:
Några referat från en tråd om gangstalking (GS).

Någon Grävande journalist kanske skulle börja ställa frågor kring det och Donald F:s påståenden om Barbrogruppens aktiviteter.

Sammantaget verkar det vara farligt nära olagliga verksamheter.
Citera
2015-03-25, 11:31
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
...vittnen som behöver förklaras. Fauzzi och en av Taxichaufförerna.

Bobo, ännu en av dina cliffhangers... Berätta om vad som behöver förklaras! Speciellt nyfiken på Fauzzi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in