Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Jag modifierar till 'krigsivrare och "säkerhetsexperter"'.
Nej, jag har inte missat att det fanns kärnvapen på Kolahalvön (och runt om i Europa). Men de flesta svenskar såg ingenting positivt med kärnvapenupprustning men däremot med kärnvapenfria zoner - alldeles oavsett hur den ena eller den andra stormaktens eventuella strategiska positioner ansågs påverkas.
Som du själv skrev: Det låter bra med kärnvapenfria zoner - för mig än idag.
Topic är att Olof Palme hade ganska mycket stöd bland vanligt folk i Norden för sådana tankar. Medan krigsivrare, "säkerhetsexperter" och den mörkblåa högern var ganska fåtaliga. Ingen normal människa skulle bedöma honom som femtekolonnare p.g.a. hans strävanden för kärnvapenfria zoner.
Ändå ligger detta på samma plan som NATOs ubåtar i skärgården. Man misskrediterar för att ge ett visst sken av förrädarskap. Där NATO huserade på ostkusten och samtidigt var den som hade mest att förlora på kärnvapenfrihet.
Hur var det nu igen. Hata slumpen........
Vitsen var att få Palme att framstå som en säkerhetsrisk eller landsförrädare i de kretsar som kanske utförde mordet.
Som tillsammans utgör en stomme för landsförrädarspåret. Som sedan kan byggas på med andra detaljer i samma riktning.
Ingen normal människa dödar en demokratiskt vald Statsminister heller. Även om ovanstående kan ge skäl för vissa grupper och intressen.
Det är lättare att ge order om mord än att själv bli tvungen att avrätta personligen. Enligt uppgift fanns Palme på 22 dödslistor. Men när det verkligen gällde var det ingen kö på Sveavägen i avseendet. Om man inte är i Dammegårds värld förstås.
Eftersom jag var vuxen när mordet skedde kan jag intyga att stödet i kärnvapenfrågan var massivt. Utan att kunna förneka att de flesta inte insåg komplikationer.