2015-03-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Mycket intressant diskussion vi har kunnat följa de senaste sidorna i tråden.

För att byta ämne men ändå stanna vid nationaliteter så har Mancini varit ute i media och yrat om oriundi i Gli Azzurri.
http://www.fotbollskanalen.se/landslag/mancini-landslaget-ska-bara-innehalla-italienare/

Vad tycker herrskapet om denna frågan?

Personligen tycker jag att Mancini är en bakåtsträvare och jag förstår inte riktigt vad han har för poäng. Handlar det bara om någon form av nationalistisk stolthet från gubbens sida eller?

Det är ju uppenbart att det italienska landslaget är oerhört svagt profilmässigt just nu, och jag ser inte varför man inte skulle ge spelare en spelare som Vazquez chansen. Han har varit riktigt bra och jämn under större delen av säsongen och det känns som att man har chansen att knyta riktig kvalitet till landslaget. Angående Eder så tror jag inte att det är en spelare som på sikt kan tillföra särskilt mycket till Italien. I anfallsväg finns det redan mer talang hos "riktiga" italienare (Zaza, Balo, Immobile, Insigne, Berardi till exempel), dock är dessa spelare riktigt formsvaga just nu och Eder kan bli ett friskt tillskott för årets landslagstrupper. Om han däremot skulle ta plats i en framtida EM-trupp skulle jag se det som ett rejält svaghetstecken.

Oriundi är en diskussion som vi haft i tråden många gånger. Brukar landa i att det är något som ska undvikas i det längsta. Vilket även är signor Rossis åsikt.

Oriundi ska ha något att bidra med som inte finns bland de aktiva italienska spelarna. Och inte ens då är det självklart att man ska få spela i gli Azzurri.

Italienare håller hårt på blod. Lätt att få medborgarskap om man kan visa på släktskap. Medan det är svårt för invandrare att få medborgarskap. Det hänger såklart samman med att jävligt många har utvandrat från Italien. Och att både de och släktingarna som finns kvar vill behålla banden.

Vi som har följt Mancinis karriär vet att han trots sin flamboyanta spelstil är jävligt konservativ. Lojal och djupt troende. Att vara mot oriundi ligger nog tryggt i hans karaktärsdrag. I denna fråga har han som sagt italienska folket med sig
Citera
2015-03-24, 23:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Reglerna tillåter det, såväl de italienska fotbollsrelaterade som immigrationsrelaterade, och även UEFAs och FIFAs. Och då är det OK. Och då känns det också fel att stänga dem ute när de vill bidra.
Men å andra sidan; är Italien förstavalet för dem eller går de dit för att de blivit ratade i sina "ordinarie" landslag..?
Får vi det som blev över? Visst, det är inte fyskam att laga en festmåltid på bara rester, men ändå.

Men ser man till den nationella stoltheten så är det en annan sak. Ett land som Italien ska kunna vara "självförsörjande", och avsaknaden av egna profiler beror på egen förskyllan. Oriundi ska användas som krydda, inte som basingrediens.

Och apropå Inter så är ju även Fiorentina ibland rena främlingslegionen. Jag kan höra inre röster säga "Men era italienska lag vinner inte på egen hand, det är ju bara utlänningar med där.".
Skitsamma om andra ligors lag har många utlänningar, jag vill kunna känna att det är (huvudsakligen) italienska spelare som vinner matcherna.

Diskussioner har förts om att begränsa antalet utländska spelare i ligan, och det är bra. Samma tanke - dvs att odla, utveckla och ta tillvara på egna talanger - borde också vara rättesnöret för landslagsfotbollen.
Skulle kännas lite ihåligt om VM vanns med ett lag bestående av endast oriundis.
Citera
2015-03-25, 10:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Reglerna tillåter det, såväl de italienska fotbollsrelaterade som immigrationsrelaterade, och även UEFAs och FIFAs. Och då är det OK. Och då känns det också fel att stänga dem ute när de vill bidra.
Men å andra sidan; är Italien förstavalet för dem eller går de dit för att de blivit ratade i sina "ordinarie" landslag..?
Får vi det som blev över? Visst, det är inte fyskam att laga en festmåltid på bara rester, men ändå.

Men ser man till den nationella stoltheten så är det en annan sak. Ett land som Italien ska kunna vara "självförsörjande", och avsaknaden av egna profiler beror på egen förskyllan. Oriundi ska användas som krydda, inte som basingrediens.

Och apropå Inter så är ju även Fiorentina ibland rena främlingslegionen. Jag kan höra inre röster säga "Men era italienska lag vinner inte på egen hand, det är ju bara utlänningar med där.".
Skitsamma om andra ligors lag har många utlänningar, jag vill kunna känna att det är (huvudsakligen) italienska spelare som vinner matcherna.

Diskussioner har förts om att begränsa antalet utländska spelare i ligan, och det är bra. Samma tanke - dvs att odla, utveckla och ta tillvara på egna talanger - borde också vara rättesnöret för landslagsfotbollen.
Skulle kännas lite ihåligt om VM vanns med ett lag bestående av endast oriundis.
Jag undrar om jag kommer fortsätta hålla på italiens landslag om utvecklingen fortsätter så här. Argentinas och brasiliens reservlag förenade i en italiensk landslagströja.
Citera
2015-03-25, 10:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Håller helt med
Det här är en löjlig diskussion som artikeln nämner så har Tyskland icke-födda Tyskar hade även med han Brassen 96... Asamoah, mdfl....

Spanien hade han mörka defensiva mittfältaren från Villareal (Sena?) och sedan Diego Costa nu.

Italien har fan applicerat detta ända sedan Omar Sivoris dagar. Tror det här en diversifieringstaktik f

Edit:

Att någon som är annställd av FC Internazionale ska börja prata om födda Italienare är bara tragiskomisk och faller verkligen under avdelningen kasta sten i glashus.
Det är väl just det som är skillnaden? Landslag kontra internazionale. Just därför har inter alltid varit det laget som gärna få ha många utlänningar för min del. Hade du inte haft några problem med ett landslag med 2-3 infödda italienare och resten ratade sydamerikaner samt någon afrikan?
Citera
2015-03-25, 11:25
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är väl just det som är skillnaden? Landslag kontra internazionale. Just därför har inter alltid varit det laget som gärna få ha många utlänningar för min del. Hade du inte haft några problem med ett landslag med 2-3 infödda italienare och resten ratade sydamerikaner samt någon afrikan?

Kan faktiskt inte svara på det, då det är en högst subjektiv tolkning som jag skulle fått göra där & då.
Säger som Conte "Nulla di strano".

Citat:
Tre dei più famosi oriundi italiani, José Altafini, Antonio Angelillo e Omar Sívori, nel 1961; di origine argentina e brasiliana, sono qui fotografati con la maglia azzurra della nazionale calcistica italiana.

Dock så stör jag mig på att många klubbar i Italien saknar akademispelare (enligt UEFA home grown by club criterium) efter att vi släppte Giovinco har vi i dagsläget bara Marchisio och då är vi nästan på Inter nivå det är mycket mer beklämligt.
Spelare som kunde vara akdemispelare håller man på att byta, deläga och låna ut stup i kvarten...

Att en klubb som Roma inte gör ansträngingar att plocka hem Aquilani vi pratar om 30mil!

Att Juve inte satsa mer på Maresca, Nocerino & Palldino sådant stör mig. Vem som spelar i Azurblått stör mig mindre dock kanske jag skulle föredra att de inte hette "Eder", "Edmilson" eller "El-Mohammady" utan om de ska re-patrisieras så ska de göra detta med Italienska namn.
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-25 kl. 11:27.
Citera
2015-03-25, 11:31
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag undrar om jag kommer fortsätta hålla på italiens landslag om utvecklingen fortsätter så här. Argentinas och brasiliens reservlag förenade i en italiensk landslagströja.

Varför håller du på Italiens landslag i första hand?

I bästa fall skulle ju du själv klassas som en oriundi och i sämstafall en Iranie/Jugge/Alban som leker Italienare
Citera
2015-03-25, 12:22
Medlem
SoulAmazins avatar
Någon som vill göra en kortare (eller längre ) analys av Stefano Piolis arbete i Lazio? Hur mycket av Lazios framgångar kan tillskrivas han? Vad är hans styrkor? Svagheter?

Vill minnas att Sabatini var väldigt på han som tränare för Roma när amerikanerna tog över, men Baldinis val Enrique tog över istället.
Citera
2015-03-25, 14:40
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Varför håller du på Italiens landslag i första hand?

För Baggio,Totti,Maldini,Pirlo, De Rossi, Buffon. Alla symboler för den Italienska fotbollen och vissa fall för en stad och ett arv som går många år tillbaka. Nära koppling till publik och landet. En fotbollskultur från födseln till vuxen ålder.

Alltså raka motsatsen till vad är jag rädd ska hända om man kan plocka in vem som helst, var som helst så länge de har någon procent Italiensk förfader.

Citat:
I bästa fall skulle ju du själv klassas som en oriundi och i sämstafall en Iranie/Jugge/Alban som leker Italienare
Va?
Citera
2015-03-25, 15:00
Medlem
L-illuminatos avatar
Ja men om jag skulle hålla på Togo landslag och de väljer att plocka in Adebayor som är uppväxt i Nigeria vem fan är jag (med ingen koppling till det folket eller kulturen) att såga vem som ska spela i Togo landslag?

Förstår du inte att om du själv icke är född på halvön blir det jävligt hycklande att säga vem som är och inte är Italienare om du nu själv ska känna emotionella sammanhörighet med den gruppen.
Citera
2015-03-25, 16:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Infekterad fråga som har många dimensioner. Utöver oriundi så har vi ju också detta med invandrare och invandrarbarn. Tillväxten i t ex svensk fotboll utgörs ju till viss del av dessa. Och det är väl också bra att de hittar nåt vettigt att göra genom fotbollen, dessutom bidrar de ju i allra högsta grad till samhället.

Det jag dock tycker är viktig är att fråga sig vad man gör för de "etniska" innevånarna och vad de "etniska" innevånarna vill göra.
Satsar man inte på att få fram egna talanger, och är inte de egna talangerna intresserade av att anstränga sig? Ja, då blir det kanske så att man förlitar sig på - eller får lov att förlita sig på - folk "utifrån".

Personligen tycker jag att uppfyller man de grundläggande reglerna för att - i detta fall - betraktas som italienare och italienska fotbollsspelare så ska man få spela i landslaget.
Citera
2015-03-25, 21:53
Medlem
Citat:
...
Förstår du inte att om du själv icke är född på halvön blir det jävligt hycklande att säga vem som är och inte är Italienare om du nu själv ska känna emotionella sammanhörighet med den gruppen.

Jag håller inte med. Självklart kan man charmas av ett lag (klubb eller landslag). Anledningarna till det kan vara oändligt många, bl a de som Sebastian nämnde i sitt inlägg. Och när förutsättningarna ändras kan kanske känslorna ändras. Inget att bli särskilt melodramatisk över. Och finns såklart ingen anledning att sätta sig till doms över hur andra känner.

Du verkar ängslig över hur andra uppfattar supporterskap? Slappna av. Tänk stort och fritt. Följ ditt hjärta och njut av Calcio...

https://www.youtube.com/watch?v=2Zv6DKlK98g
Citera
2015-03-25, 22:23
Medlem
JayGatsbys avatar
Jag tycker det är trevligt att Italien (fram tills nyligen iallafall) var ett av Europas mest homogena och representativa landslag.
Där Holland, Tyskland och Frankrike länge haft förortsbabbar så har Italien bestått av italienare. VM-laget 2006 såg ut som en äkta romersk armé med Cannavaro, Totti och Buffon som sina centurioner och De Rossi m.fl. som primipilarer.

Pergite Pro Patria!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in