Citat:
Ursprungligen postat av
ViperVen
Jag funderar på samma sak då jag precis har börjat söka mitt första jobb som ingenjör efter 5 års civilingenjörsstudier inom ett mer tekniskt område än vad många andra civilingenjörsutbildningar är. De som gått ut från samma program under de senaste två åren har gått in på runt 34-36k där de arbetar som systemutvecklarkonsulter inom inbyggda system.
Därför tänker jag yrka på 34k som ingånslön, vilket självklart är förhandlingsbart men senaste arbetsintervjun jag var på så ville de inte ge mer än 30k, vilket jag inte skulle acceptera då ingångslönen har en enorm inverkan på framtida löneutveckling. Lägsta jag går förutsett att tjänsten verkar mycket intressant är vad SI rekommenderar.
Som sagt, även bransch spelar in på vad man får som ingångslön. Kan tänka mig att IT ligger över 30k medan Life science där jag själv verkar inom ligger lägre.
Samtidigt får man inte vara allt för kräsen i början då man som nyexad inte är den enda med samma utbildning/erfarenhet som söker ett jobb. Säger du för högt kan de likväl gå vidare med en annan kandidat med liknande profil och du sitter istället där utan inkomst. Har man unika egenskaper eller kvaliteer kan man givetvis kräva högre förutsatt att företaget kan dra nytta av dessa!
Jag tog första bästa inom min bransch och bytte sedan jobb efter 1,5 år och lyckades således bygga på erfarenhet under tiden jag jobbade. På detta sätt gick jag från 26800 till 36000 på 18 månader
Jobb-byten är utan tvekan den största faktorn som påverkar ens löneutveckling då min lön i det första företaget ökade från 26800 till 27300 efter ett år!