Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-24, 03:40
  #1
Medlem
Enligt SI ska man minst begära 31000kr som ingångslön som civilingenjör, stämmer detta? Ganska säker på att ingångslönerna i vanliga fall är mycket lägre.
Citera
2015-03-24, 06:50
  #2
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Enligt SI ska man minst begära 31000kr som ingångslön som civilingenjör, stämmer detta? Ganska säker på att ingångslönerna i vanliga fall är mycket lägre.

Det finns mycket som spelar in. Generellt får man mindre om man inte har så mycket arbetslivserfarenhet (dvs inte jobbat med något inom relevant område under studietiden) men även om man jobbar inom offentlig sektor jämfört med privat sektor. Även bransch spelar in.

Men tror de flesta ligger runt 24-28k sen plus/minus några tusingar om du har vart duktig under studetiden och jobbat med relevanta uppgifter och kan använda dessa i det nya jobbet.
Citera
2015-03-24, 07:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papuli
Det finns mycket som spelar in. Generellt får man mindre om man inte har så mycket arbetslivserfarenhet (dvs inte jobbat med något inom relevant område under studietiden) men även om man jobbar inom offentlig sektor jämfört med privat sektor. Även bransch spelar in.

Men tror de flesta ligger runt 24-28k sen plus/minus några tusingar om du har vart duktig under studetiden och jobbat med relevanta uppgifter och kan använda dessa i det nya jobbet.

Vad är rimligt att begära under en löneförhandling? Har 1,5 års erfarenhet inom den branschen, bygg.

Jag hade tänkt att begära den rekommenderade lönen sen får man se vart man hamnar.
Citera
2015-03-24, 07:34
  #4
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Vad är rimligt att begära under en löneförhandling? Har 1,5 års erfarenhet inom den branschen, bygg.

Jag hade tänkt att begära den rekommenderade lönen sen får man se vart man hamnar.

Man får inte vara för blygsam då den första lönen de ger dig kommer att spegla din löneutveckling i framtiden. Hade rekommenderad lön enligt SI legat på 28k i ingångslön och jag hade haft 1,5 års arbetserfarenhet hade jag nog lagt mig på 32-33k och sedan sagt att det är förhandlingsbart.

Det viktiga är att du under intervjun kan visa eller åtminstone övertyga rekryteraren om att du är värdig din lön. Att ha jobbat med rutinarbete i 1 år är bra i sig, men om du kan ge exempel på saker du har gjort för att driva ditt gamla företag framåt kan ge dig ett lättare förhandlingsläge.

Men som med allt annat beror lön på vilken typ av tjänst det är och typ 100 andra faktorer
Citera
2015-03-24, 11:14
  #5
Medlem
Har märkt/insett att ingångslönerna för vanliga högskoleingenjörer och civilare är relativt lika. Skillnaden är att man ofta har högre löneutveckling som civilingenjör under sin karriär.
Kommer man till en viss gräns vid sitt första jobb, typ runt 30-sträcket så ska man verkligen kunna motivera (oavsett om man är civilare eller högskoleingenjör) varför man är värd så mycket utan erfarenhet och som första lön.
Annars tycker jag att man inte borde sätta sig under 27000, inte ens som högskoleingenjör. Det tänker inte jag göra när jag söker jobb åtminstone, den första lönen är så avgörande/viktig. Hur än mycket många på Flashback kommer använda maktknepet och slänga "curlkortet" på mig nu för att jag säger det.

Rätta mig om jag har fel, fast detta är uppfattningen jag har fått efter att ha googlat mycket på det och pratat med folk inom branschen.
Citera
2015-03-24, 11:27
  #6
Medlem
ViperVens avatar
Jag funderar på samma sak då jag precis har börjat söka mitt första jobb som ingenjör efter 5 års civilingenjörsstudier inom ett mer tekniskt område än vad många andra civilingenjörsutbildningar är. De som gått ut från samma program under de senaste två åren har gått in på runt 34-36k där de arbetar som systemutvecklarkonsulter inom inbyggda system.

Därför tänker jag yrka på 34k som ingånslön, vilket självklart är förhandlingsbart men senaste arbetsintervjun jag var på så ville de inte ge mer än 30k, vilket jag inte skulle acceptera då ingångslönen har en enorm inverkan på framtida löneutveckling. Lägsta jag går förutsett att tjänsten verkar mycket intressant är vad SI rekommenderar.
Citera
2015-03-24, 11:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Jag funderar på samma sak då jag precis har börjat söka mitt första jobb som ingenjör efter 5 års civilingenjörsstudier inom ett mer tekniskt område än vad många andra civilingenjörsutbildningar är. De som gått ut från samma program under de senaste två åren har gått in på runt 34-36k där de arbetar som systemutvecklarkonsulter inom inbyggda system.

Därför tänker jag yrka på 34k som ingånslön, vilket självklart är förhandlingsbart men senaste arbetsintervjun jag var på så ville de inte ge mer än 30k, vilket jag inte skulle acceptera då ingångslönen har en enorm inverkan på framtida löneutveckling. Lägsta jag går förutsett att tjänsten verkar mycket intressant är vad SI rekommenderar.
Alltså det där som jag har fetat kanske stämmer om du jobbar på samma företag hela din karriär, men på dagens arbetsmarknad känns det som att folk byter jobb hela tiden. När du förhandlar om lönen för ditt andra jobb (efter låt säga 2-3 år) så vet de ju inte vad du hade för lön på den första tjänsten. Alltså verkar det viktigare att få "rätt" första jobb snarare än det som är bästa betalt. Man måste ju också väga in vad man faktiskt lär sig på sitt första jobb och vilka framtida jobb det kan leda till.

T ex, om alternativen är något high tech-företag för 28k/mån där du lär dig nya avancerade saker eller något tråkigt standardföretag för 32k/mån där du lär dig standardsaker, då är det kanske vettigt att ta "high tech"-jobbet ändå? Att positionera sig för en hög högsta-lön är också viktigare för ens total lön under livet än att snabbt nå en viss nivå.
Citera
2015-03-24, 11:50
  #8
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Jag funderar på samma sak då jag precis har börjat söka mitt första jobb som ingenjör efter 5 års civilingenjörsstudier inom ett mer tekniskt område än vad många andra civilingenjörsutbildningar är. De som gått ut från samma program under de senaste två åren har gått in på runt 34-36k där de arbetar som systemutvecklarkonsulter inom inbyggda system.

Därför tänker jag yrka på 34k som ingånslön, vilket självklart är förhandlingsbart men senaste arbetsintervjun jag var på så ville de inte ge mer än 30k, vilket jag inte skulle acceptera då ingångslönen har en enorm inverkan på framtida löneutveckling. Lägsta jag går förutsett att tjänsten verkar mycket intressant är vad SI rekommenderar.

Som sagt, även bransch spelar in på vad man får som ingångslön. Kan tänka mig att IT ligger över 30k medan Life science där jag själv verkar inom ligger lägre.

Samtidigt får man inte vara allt för kräsen i början då man som nyexad inte är den enda med samma utbildning/erfarenhet som söker ett jobb. Säger du för högt kan de likväl gå vidare med en annan kandidat med liknande profil och du sitter istället där utan inkomst. Har man unika egenskaper eller kvaliteer kan man givetvis kräva högre förutsatt att företaget kan dra nytta av dessa!

Jag tog första bästa inom min bransch och bytte sedan jobb efter 1,5 år och lyckades således bygga på erfarenhet under tiden jag jobbade. På detta sätt gick jag från 26800 till 36000 på 18 månader

Jobb-byten är utan tvekan den största faktorn som påverkar ens löneutveckling då min lön i det första företaget ökade från 26800 till 27300 efter ett år!
Citera
2015-03-24, 12:51
  #9
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Jag funderar på samma sak då jag precis har börjat söka mitt första jobb som ingenjör efter 5 års civilingenjörsstudier inom ett mer tekniskt område än vad många andra civilingenjörsutbildningar är. De som gått ut från samma program under de senaste två åren har gått in på runt 34-36k där de arbetar som systemutvecklarkonsulter inom inbyggda system.

Därför tänker jag yrka på 34k som ingånslön, vilket självklart är förhandlingsbart men senaste arbetsintervjun jag var på så ville de inte ge mer än 30k, vilket jag inte skulle acceptera då ingångslönen har en enorm inverkan på framtida löneutveckling. Lägsta jag går förutsett att tjänsten verkar mycket intressant är vad SI rekommenderar.
En fundering som kan vara bra att ha med sig beroende på hur många erbjudanden man avslår är att ju längre efter utbildningen du går innan du har ett jobb desto mindre chans till bra ingångslön och jobb överhuvudtaget har du.

34k i ingångslön är väldigt mycket överlag, framförallt om du inte rör dig i storstadsregion men även där. Tror ingenjörerna på mitt jobb i Stockholm födda 78-83 hade en snittlön på 38-42k vilket du alltså i stort sett avser tangera när du kommer ut. Första lönen är viktig ja, men att få jobb är mycket viktigare och ofta stannar man inte hela livet på sin första arbetsplats och det är vid jobbytet man i regel fixar till sin lön. Prio 1 är ALLTID att bli anställd.
Citera
2015-03-24, 17:53
  #10
Medlem
ViperVens avatar
Jag håller helt med. Dock kommer jag inte acceptera första bästa jobberbjudandet bara för att få ett jobb, det är ju precis det många arbetsgivare spelar på när det rekryterar desperata nyutexaminerade. Självklart får man känna av situationen, är man 1 av 200 så har man väll inte så mycket att säga till om men finns det inte så många att ta av så kan man trycka upp ingångslönen en del. Med mitt förslag på 34k som ingångslön så är det självklart diskuterbart, det visar att man inte är i desperat behov av att bara ta det första bästa, vilket jag inte är i nuläget.

Sen har jag tidigare meriter som spelar ganska stor roll i mitt fall.
Citera
2015-03-24, 18:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Enligt SI ska man minst begära 31000kr som ingångslön som civilingenjör, stämmer detta? Ganska säker på att ingångslönerna i vanliga fall är mycket lägre.

Jag har inte aktuell information om ingångslöner men jag har många gånger reagerat på att fackens rekommenderade löner är helt orealistiska. Nu för tiden har jag som sagt ingen koll...men antar att det inte är nåt nytt under solen.
Citera
2015-03-24, 18:08
  #12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Jag håller helt med. Dock kommer jag inte acceptera första bästa jobberbjudandet bara för att få ett jobb, det är ju precis det många arbetsgivare spelar på när det rekryterar desperata nyutexaminerade. Självklart får man känna av situationen, är man 1 av 200 så har man väll inte så mycket att säga till om men finns det inte så många att ta av så kan man trycka upp ingångslönen en del. Med mitt förslag på 34k som ingångslön så är det självklart diskuterbart, det visar att man inte är i desperat behov av att bara ta det första bästa, vilket jag inte är i nuläget.

Sen har jag tidigare meriter som spelar ganska stor roll i mitt fall.

Klokt tänkt. Du vet väl bäst själv hur bra profil du har och vad du har för olika möjligheter. På så sätt är det väl inte helt omöjligt att veta vilka jobb du ska tacka nej till om du inte får tillräckligt bra ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback