Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Nu är det ju så att Ukrainskaya Pravda inte trycks i Kreml, den tidningen trycks i Ukraina. Det är också så att generalen är ukrainare. Den som bryr sig om krigsfångar har hjärta.
Vad gäller ryska trupper i Donbass, så har jag tuggat på saken i månader. Min nuvarande teori är där inte finns reguljär rysk trupp, men jag erkänner gladeligen att där finns frvilliga, både officerer och vanliga soldater. Jag tror också att ryska "voentorg" (en marknadsplats, svenska "torg") flitigt har används av Donbass-borna och deras supporters i Ryssland. Någon kommendant har sagt att han köpte vapen av självaste Poroshenko. Om jag minns rätt, så sade Strelkov för länge sedan att han köpte vapen av ukrainska officerer. Sådana uttalanden är det svårt att bedöma, förstås. Utan hårda fakta, så kan vi bara spekulera. Eftersom korruptionen är utbredd i Ukraina, så anser jag det inte vara omöjligt.
Nu börjar det bli löjligt.
Var en tidning trycks är inte av vikt utan vem som sätter rubrikerna.
Tuggat petitesser... ryska vapen, ryska soldater, ryska officerare, rysk logistik, ryska zinkkistor. Ni gör er själva bara till åtlöje genom att fortsätta.
Vad Strelkov säger måste vara en sanning? Eller är det en gammal Sovjet tomte som ville göra sig en sista hacka?
Hur som helst är loppet kört nu när Putin så tydligt tagit hjälp av extrem högern, spiken i zinkkistan. Lite vitsigt och fyndigt.