2015-04-11, 06:57
  #8065
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina ha bättre förutsättningar att klara framtiden än ett sargat Ryssland.
Så löjligt. Failed state kan inte ha bättre förutsättningar, ty Ukraina snart upphöra att existera. Ryska provinserna som tillfäligtvis råkat ut till händer av politiska äventyrister, pågår återkomma till fosterlandet. Moskva minnades alltid om sina söta barnen.
__________________
Senast redigerad av Paul0 2015-04-11 kl. 07:14.
2015-04-11, 07:14
  #8066
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Så löjligt. Failed state kan inte ha bättre förutsättningar, ty Ukraina snart upphöra att existera.

Nu finns det inget som tyder på att Ukraina skulle upphöra som stat, utan snarare tvärtom. Väst investerar mycket politiskt kapital och även reda pengar i Ukraina vilket i sin tur betyder att Väst i fortsättningen kommer hålla Ukraina under armarna. Ukraina verkar hävda sitt territorium rätt bra nu och har blivit bättre på det över tid så någon kollaps av staten Ukraina är nog bara en våt dröm i Kreml.
2015-04-11, 10:17
  #8067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ryssland är väl inget imperium, var har du fått det ifrån. Reagans ord om de onda imperiet kanske? Ukraina är en suverän stat som Putin skall hålla sina smutsiga fingrar från, och Krim tillhör Ukraina så länge Ukraina har laglig rätt till halvön. Europa, dit Ukraina nu anslute sig, har en frihet och relativt välstånd som många ryssar bara kan drömma om. Fernissan av demokrati Putin lagt över Ryssland flagnar i takt med hans vurm för krigsskrammel. Ukraina ha bättre förutsättningar att klara framtiden än ett sargat Ryssland.
Ja du, vissa verkar ha svårt med realiteterna: att Krim är ryskt och det är mestadels ryssar som bor på Krim. Vet inte du att befolkningen på Krim vill tillhöra Ryssland, för det vill dom. I västvärlden börjar man mer och mer förstå att krimborna vill tillhöra Ryssland och att det är ett ryskt landområde.
Den amerikanska tidningen Forbes verkar inse detta, att Krim är ryskt och skriver följande i en artikel:
"The U.S and European Union may want to save Crimeans from themselves. But the Crimeans are happy right where they are.

One year after the annexation of the Ukrainian peninsula in the Black Sea, poll after poll shows that the locals there — be they Ukrainians, ethnic Russians or Tatars are mostly all in agreement: life with Russia is better than life with Ukraine"

Sannolikt under det här året kommer vi se fler och fler artiklar skrivna för att informera de västliga läsarna att Krim är ryskt och att krimborna vill tillhöra Ryssland i själ och hjärta.

Artikeln berör också det faktumet att Ukraina är ett mycket delat land:
"For now, the Gallup and GfK polls show a deeply divided Ukraine. The division of political allegiances ultimately threatens Ukraine’s territorial integrity"

Läs mer:
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2015/03/20/one-year-after-russia-annexed-crimea-locals-prefer-moscow-to-kiev/

Till sit: Denna vår är kvinnorna på Krim vackrare än på mycket länge, för deras frihets leende gör att de är oemotståndliga, de upplever en "free a last" lycka som manifesteras som ett ofattbart vackert leende.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-11 kl. 10:22.
2015-04-11, 10:45
  #8068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Så löjligt. Failed state kan inte ha bättre förutsättningar, ty Ukraina snart upphöra att existera. Ryska provinserna som tillfäligtvis råkat ut till händer av politiska äventyrister, pågår återkomma till fosterlandet. Moskva minnades alltid om sina söta barnen.
Hur gärna han än vill så kan inte Putin ändra det skeende som nu sker i regionen. Klara Sovjet inte av Afghanistan så klarar Ryssland givetvis inte av Ukraina. Ryssland är ju ingen stormakt mer än till ytan.
Finns inget moderland att återvända till eftersom gränser redan är satta att gälla. Putin får härja och leka karlakarl inom den ryska federationen. Utanför är han bara en clown. Du får hälsa honom så gott.
2015-04-11, 10:50
  #8069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ja du, vissa verkar ha svårt med realiteterna: att Krim är ryskt och det är mestadels ryssar som bor på Krim. Vet inte du att befolkningen på Krim vill tillhöra Ryssland, för det vill dom. I västvärlden börjar man mer och mer förstå att krimborna vill tillhöra Ryssland och att det är ett ryskt landområde.
Den amerikanska tidningen Forbes verkar inse detta, att Krim är ryskt och skriver följande i en artikel:
"The U.S and European Union may want to save Crimeans from themselves. But the Crimeans are happy right where they are.

One year after the annexation of the Ukrainian peninsula in the Black Sea, poll after poll shows that the locals there — be they Ukrainians, ethnic Russians or Tatars are mostly all in agreement: life with Russia is better than life with Ukraine"

Sannolikt under det här året kommer vi se fler och fler artiklar skrivna för att informera de västliga läsarna att Krim är ryskt och att krimborna vill tillhöra Ryssland i själ och hjärta.

Artikeln berör också det faktumet att Ukraina är ett mycket delat land:
"For now, the Gallup and GfK polls show a deeply divided Ukraine. The division of political allegiances ultimately threatens Ukraine’s territorial integrity"

Läs mer:
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2015/03/20/one-year-after-russia-annexed-crimea-locals-prefer-moscow-to-kiev/

Till sit: Denna vår är kvinnorna på Krim vackrare än på mycket länge, för deras frihets leende gör att de är oemotståndliga, de upplever en "free a last" lycka som manifesteras som ett ofattbart vackert leende.
Man tar bara inte en bit mark från ett grannland hur som helst med hänvisning till historien. Att försvara ett sådant tillvägagångssätt gör ingen som vill bevara fred och stabilitet i världen. Sedan kan det bo 99% ryssar där, det har ingen betydelse. En fejkad folkomröstning gäller givetvis inte heller eftersom Ukraina inte medgivit en sådan.
2015-04-11, 12:41
  #8070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Man tar bara inte en bit mark från ett grannland hur som helst med hänvisning till historien. Att försvara ett sådant tillvägagångssätt gör ingen som vill bevara fred och stabilitet i världen. Sedan kan det bo 99% ryssar där, det har ingen betydelse. En fejkad folkomröstning gäller givetvis inte heller eftersom Ukraina inte medgivit en sådan.
Vad jag vet så var det ingen som frågade krimarna 1954 om de ville byta stat utan det bestämdes av sovjetunionens centralkommitte enväldigt. Anser du att det var ett rätt och riktigt beslut att skänka bort en del av sitt land och befolkning till ett annat land så som skedde 1954? Stödjer du sovjetunionens centralkommitte beslut 1954? Vilka mer beslut stödjer du tagna av sovjetunionens centralkommitte; Gulag lägrens tillkomst och drift?

Den nationalistiska ukrainska historikern Orest Subtelny ger följande moraliska omdöme om hela tilltaget:

"the Russians did not have the moral right to give it away nor did the Ukrainians have the right to accept it."

Ukraine A History, 3rd Edition (2000) - Orest Subtelny.pdf

Goolgle länk citat 4th ed
https://books.google.de/books?id=ktyM07I9HXwC&pg=PT461&lpg=PT461&dq=Russia ns+did+not+have+the+moral+right+to+give+it+away&so urce=bl&ots=y6QhC6YPS6&sig=w8dydzxO_1mqNO7d4OR8-3odwv4&hl=sv&sa=X&ei=UPIoVeeKKIr1aqPngfgL&ved=0CCQ Q6AEwAA#v=onepage&q=Russians%20did%20not%20have%20 the%20moral%20right%20to%20give%20it%20away&f=fals e

Tycker du det var rätt och riktigt beslutet att skänka bort Krim till Ukraina 1954? Anser du att man bör utföra en sådan handling, skänka bort ens land och och dess befolkning utan att fråga de berörda människorna?

Hur enligt din mening skulle Ryssland handla för att få tillbaka sitt landområde Krim?
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-11 kl. 13:16.
2015-04-11, 15:58
  #8071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Vad jag vet så var det ingen som frågade krimarna 1954 om de ville byta stat utan det bestämdes av sovjetunionens centralkommitte enväldigt. Anser du att det var ett rätt och riktigt beslut att skänka bort en del av sitt land och befolkning till ett annat land så som skedde 1954? Stödjer du sovjetunionens centralkommitte beslut 1954? Vilka mer beslut stödjer du tagna av sovjetunionens centralkommitte; Gulag lägrens tillkomst och drift?

Den nationalistiska ukrainska historikern Orest Subtelny ger följande moraliska omdöme om hela tilltaget:

"the Russians did not have the moral right to give it away nor did the Ukrainians have the right to accept it."

Ukraine A History, 3rd Edition (2000) - Orest Subtelny.pdf

Goolgle länk citat 4th ed
https://books.google.de/books?id=ktyM07I9HXwC&pg=PT461&lpg=PT461&dq=Russia ns+did+not+have+the+moral+right+to+give+it+away&so urce=bl&ots=y6QhC6YPS6&sig=w8dydzxO_1mqNO7d4OR8-3odwv4&hl=sv&sa=X&ei=UPIoVeeKKIr1aqPngfgL&ved=0CCQ Q6AEwAA#v=onepage&q=Russians%20did%20not%20have%20 the%20moral%20right%20to%20give%20it%20away&f=fals e

Tycker du det var rätt och riktigt beslutet att skänka bort Krim till Ukraina 1954? Anser du att man bör utföra en sådan handling, skänka bort ens land och och dess befolkning utan att fråga de berörda människorna?

Hur enligt din mening skulle Ryssland handla för att få tillbaka sitt landområde Krim?

Nej, ingen frågade Krim-borna 1954. Det som sedan hände på Krim har stöd i internationell lag, som jag förstår det. Först hölls en folkomröstning om självständighet och därefter fattades beslut om anslutning till Ryssland. Två steg i rätt ordning. Vi får se vad en domstol eventuellt säger. Några jurister säger att Krim har goda chanser i en domstol. VP själv säger att det som avgjorde saken var den stora majoriteten för anslutning till Ryssland. Han lyssnade på folket först.

Internationell lag talar om folkens självbestämmande. Dessutom har en viktig domstol godkänt Serbiens delning, trots att _ingen_ folkomröstning ägde rum i Kosovo. Notera också att flera länder redan har delats och inte för länge sedan.

Bakgrunden till Krimbornas missnöje är att de tvångsanslöts till Ukraina utan att tillfrågas. Efter murens fall hölls flera omröstningar om utökad autonomi, men Kiev lyssnade inte och det straffade sig.år 2014.

Att Moskva tog emot Krim som en del av riket har historiska och kulturella orsaker, men det som till sist avgjorde var händelserna på Maidan och kuppen. Jag tror personligen att NATO siktade på en bas i Sevastopol och det kan ha påverkat Kremls beslut. Krim-halvön har mycket stor strategisk betydelse.
2015-04-11, 16:09
  #8072
Medlem
Pavlossons avatar
Är det någon som har en bild av hur det ser ut runt Shostka(Ukraina) och Bryansk(Ryssland)? Dvs hur ser det ut norra gränsen?
2015-04-11, 16:10
  #8073
Medlem
Kiev försöker få kontroll över frivilligbataljoner, som inte lyder order och skjuter när de inte ska skjuta. Man hänvisar till Minsk2, men det handlar ju också om att försöka få ordning i leden. En del av de frivilliga har skött sig mycket illa med övergrepp och stölder. Lägg märke till att OUN tvingas bort av reguljär trupp. Ganska dramatiskt. Kanske OSCE har rutit till.
.
Today, the military surrounded the headquarters of the Volunteer Battalion of the OUN in the village of Peski in the Donetsk region and demanded that the OUN hand over
their weapons and leave the position.

At the time of the deadline, two battalions had not complied: the OUN and the "Right
sector."

http://fortruss.blogspot.se/2015/04/uaf-vs-ukrainian-volunteers-oun.html
2015-04-11, 16:11
  #8074
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Nej, ingen frågade Krim-borna 1954. Det som sedan hände på Krim har stöd i internationell lag, som jag förstår det. Först hölls en folkomröstning om självständighet och därefter fattades beslut om anslutning till Ryssland. Två steg i rätt ordning. Vi får se vad en domstol eventuellt säger. Några jurister säger att Krim har goda chanser i en domstol. VP själv säger att det som avgjorde saken var den stora majoriteten för anslutning till Ryssland. Han lyssnade på folket först.

Internationell lag talar om folkens självbestämmande. Dessutom har en viktig domstol godkänt Serbiens delning, trots att _ingen_ folkomröstning ägde rum i Kosovo. Notera också att flera länder redan har delats och inte för länge sedan.

Bakgrunden till Krimbornas missnöje är att de tvångsanslöts till Ukraina utan att tillfrågas. Efter murens fall hölls flera omröstningar om utökad autonomi, men Kiev lyssnade inte och det straffade sig.år 2014.

Att Moskva tog emot Krim som en del av riket har historiska och kulturella orsaker, men det som till sist avgjorde var händelserna på Maidan och kuppen. Jag tror personligen att NATO siktade på en bas i Sevastopol och det kan ha påverkat Kremls beslut. Krim-halvön har mycket stor strategisk betydelse.

Du har tydligen "glömt" att berätta att den olagliga ryska annekteringen av Krim föregicks av en lika olaglig invasion och ockupation. Den fabulösa sk. "folkomröstningen" med två alternativ: Anslutning till Ryssland eller "självständighet", för att likt förbannat ändå anslutas till Ryssland. Omständigheterna innan "folkomröstningen" och det massiva fusket under själva omröstningen, diskvalificerar den redan där.
2015-04-11, 16:16
  #8075
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...

Att Moskva tog emot Krim som en del av riket har historiska och kulturella orsaker, men det som till sist avgjorde var händelserna på Maidan och kuppen. Jag tror personligen att NATO siktade på en bas i Sevastopol och det kan ha påverkat Kremls beslut. Krim-halvön har mycket stor strategisk betydelse.

Det var iscensatt av Moskva, men intressant historia.

Sedan att Ryssland bara haft Krim i 1783-1954 det vill saga 171år... Så du kan din historia. Innan dessa var det olika tatar och turkiska-grenar som styrde på ön.

Att Krim är en del av Putinsmaktspel förstår alla redan så det behövs inte ens diskuteras.

Men att det skulle vara enligt internationell lag antar jag är det nya svarta för megafonmänniskorna...
2015-04-11, 16:54
  #8076
Medlem
fitz-humes avatar
Apropå Krim:
http://www.engadget.com/2015/04/08/blizzard-blocks-world-of-warcraft-crimea/

Inte lätt att vara spelnörd där borta. Vore ju käckt om denna typ av blockad också kommer att gälla Ryssland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in