• 4
  • 5
2011-10-11, 07:06
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag slänger också på datumet, fräscht eller ej.

Har vare sig tid eller lust att hålla på å lära mig hur alla olika grejer reagerar när det blir gammalt så för mig är märkningen ledstjärnan.

Kan tilllägga att jag sså gott som aldrig kastar mat. Har en förmåga att äta samma fler dagar på rad, sen byta, så då tar maten slut också...
Citera
2011-10-11, 12:54
Medlem
När det gäller "bäst före"-datum på mat är det värt att tänka på om maten ska värmas upp ordentligt eller om det är något som ska ätas kallt/rumstempererat. Risken är större att drabbas av t ex en matförgiftning när det gäller mat som inte upphettas än av något som används i en varmrätt, där är det snarare smaken på ingredienserna som är viktig, då vissa "gamla" ingredienser får sämre smak.
Citera
2011-10-12, 18:42
Medlem
klybans avatar
Gräddfil som gick ut 110526, smakade ju bara bättre
Bäst-före-datum är over rated
Citera
2011-10-12, 18:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gräddfil som gick ut 110526, smakade ju bara bättre
Bäst-före-datum är over rated

Haha! Hade smaken förändrats märkbart?
Citera
2011-10-12, 19:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha! Hade smaken förändrats märkbart?
Inte så mycket, fick känslan den var lite mindre sur/syrlig bara, och fastare i konsistensen.
Smakade alldeles utmärkt, trodde först den bara var 2-3 månader över, men stod väl gömd bakom massa annat som inte används ofta.
Citera
2015-03-21, 23:31
Medlem
Anon2s avatar
Något som irriterar mig enormt är när något har långt till bäst före, men det står att bäst före datumet gäller oöppnad förpackning.
Alltså kan den bli gammal från allt mellan 1 dag och 1 år. Hur fan ska man kunna veta när skiten blir gammal då?
Och nej, jag litar inte på mitt lukt och smaksinne.
Citera
2015-03-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Något som irriterar mig enormt är när något har långt till bäst före, men det står att bäst före datumet gäller oöppnad förpackning.
Alltså kan den bli gammal från allt mellan 1 dag och 1 år. Hur fan ska man kunna veta när skiten blir gammal då?
Och nej, jag litar inte på mitt lukt och smaksinne.

När du öppnar förpackningen bryter du ju och förändrar förpackningsmiljön, tex helkonserven, den modifierade atmosfären, vakuum etc. Hållbarheten förkortas därmed drastiskt. Om så är fallet måste tillverkaren uppge det på förpackningen. Enklast är att följa den rekommendationen.
Citera
2015-03-25, 16:00
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
När du öppnar förpackningen bryter du ju och förändrar förpackningsmiljön, tex helkonserven, den modifierade atmosfären, vakuum etc. Hållbarheten förkortas därmed drastiskt. Om så är fallet måste tillverkaren uppge det på förpackningen. Enklast är att följa den rekommendationen.
Som sagt, de uppger: "Bäst före gäller oöppnad förpackning."
Men de säger inte ett skit om hur länge den håller när förpackningen har öppnats.
Så om en oöppnad helkonserv har en bäst före på 2 år, och jag öppnar burken, då vet jag inte om den blir gammal efter 1 dag, eller om 2 år.
Citera
2015-03-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Som sagt, de uppger: "Bäst före gäller oöppnad förpackning."
Men de säger inte ett skit om hur länge den håller när förpackningen har öppnats.
Så om en oöppnad helkonserv har en bäst före på 2 år, och jag öppnar burken, då vet jag inte om den blir gammal efter 1 dag, eller om 2 år.

Lagstiftningen säger att det ska framgå hur hållbarheten förändras när man öppnar förpackningen om den förändras. Rimligtvis förändras en helkonserv som inte längre är det. 2-4 dagar skulle jag säga utan att ens veta vilken produkt du pratar om.
Citera
2015-03-25, 23:22
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Lagstiftningen säger att det ska framgå hur hållbarheten förändras när man öppnar förpackningen om den förändras. Rimligtvis förändras en helkonserv som inte längre är det. 2-4 dagar skulle jag säga utan att ens veta vilken produkt du pratar om.
I så fall är det en jäkla massa fabrikat som bryter mot lagen, bl.a. Ica med i alla sina helkonserver verkar det som.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in