Citat:
Ursprungligen postat av
Elchockad
Tänkte hugga lite till på kvaliteten eftersom ingen nappade första gången.
Kvalitet har inte mycket med ingenjörskunskap att göra i en värld där allt stjäls innan det ens presenterats.
Förr i tiden kunde man prata om tysk kvalitet. I dag så tar man en metallbit och slänger in i en programmerad maskin och ut kommer en detalj som ligger mitt i toleranserna.
Jämför man Tyska premiummärken med billiga märken från Korea så är inte Koreanerna mer på verkstad än Tyskarna. Skillnaden ligger i stället i att du blir ruinerad när tysken går sönder samt att Koreanen skramlar lite mer.
Titta bara på ingenjörskonst i Sverige. I vårt försvar har vi egentillverkade flygplan med märket Saab som har delar från bla en firma som heter Volvo. Saabs historik som biltillverkare tror jag alla vet och innan GM tog över så var det samma ingenjörer som rittade JA37 ( Viggen ) som personbilar. Tror de hade separerat fullt ut när de tog fram B3LA som de fick designa om och ge namnet JAS 39 ( Gripen )
Vilket flygplan försvarar Tyskland? Eurofigheter som blev ett fiasko eller något Amerikanskt?
Bortse från USA nu då deras biltillverkning är lite speciell.
Dagens tre stora är Tyskland, Japan samt Sydostasien. Tätt följd av frankrike och Italien. Ja, de sista två tillverkar bilar i stor kvantitet.
Men de tre stora har en och samma sak gemensamt och det är kapital. Japan och Tyskland pumpar in enorma mängder med pengar i sin bilindustri. Nu talar jag om ägarna och inte stat.
I Sydostasien har de indirekt mycket kapital då det kostar, ingenting att ta fram en bil där.
Just därför kan de ta fram nya, moderna bilar som attraherar den framtide verkstadsbesökaren till skillnad mot Volvo som måste suga ut varje krona de kan på varje utvecklad bil även om de har detaljtillverkningen i samma öststatsstad slm AUDI.
Kvalité är ett enormt begrepp! Ungefär som mina inlägg.
Kvalité i processen så det kommer ut en likvärdig produkt varje gång är tysken duktig på.
Kvalité i kvalitén på ingående material och kontroll på den är tysken duktig på, många gånger så har de en outsourcad internfunktion som kontrollerar ingående kvalité och det nålsögat är inte lätt att passera.
Kvalitén på utbildad personal och hjälp vid problem i processen är tysken duktig på.
Bara dessa punkter i begreppet kvalité som tysken är duktig på gör att deras kvalité är bättre än "billighetsmärkena".
Allt brukar alltid landa i att du får det du betalar för! Man köper gärna tyskt premium efter att ha stiftat bekantskap med det.
Mitt 4000 inlägg och jag är tämligen stolt över det antalet.
Je suis Flashback!
Tyvärr så har jag ådragit mig några varningar så en tre stycken till och jag får en längre paus men vafan!
Ingen kommer ihåg en fegis och fega pojkar får aldrig kyssa vackra damer.
Antingen så står du på barrikaderna och brinner för "saken" eller så existerar du bara.
Rakt fram är ganska bra för en Pansarbataljon!
Det är aldrig för sent att ge upp!
Tack för ordet Flashback!