2015-03-06, 20:44
Medlem
ThePasts avatar
Skriv utifrån hur du vill att ditt liv ser ut även om du brer på vissa delar. Det är oftast inte viktigt i detalj utan de vill få en uppfattning vad för slags person du är.
Citera
2015-03-06, 22:27
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Jag tycket det är väldigt svårt att skriva personligt brev när man ska söka jobb. Att ställa sig själv i god dager är skitsvårt, känns liksom som att man ljuger om sig själv när man försöker vara positiv.. Avskyr mig själv av så många anledningar.. 22 år och aldrig jobbat, är en av de främsta

Har ni några tips på hur man kan hantera detta med personlig brev?

Tänk att du skriver om din osynliga tvillingsyster/bror? DU skriver vad hon/han gillar och håll dig till att ta upp sådana saker du tror kan vara relevanta för den arbetsgivaren som du skriver till.

Ärligt det fungerar att mindfucka med hjärnan, se det som ett rollspel med dig själv där du säger till dig att du skriver nu om min älskade tvilling! Fast du vet, så fungerar hjärnan så att den låter dig skriva öppnare ändå.
Citera
2015-03-06, 22:53
Medlem
thoughtboxs avatar
Nu vet jag inte hur du funkar men när jag satt och skrev så kändes det jävligt hopplöst. Det som tryckte ned mig mest var att de efterfrågade den perfekta anställda. Stresstålig, lugn, med många bollar i luften, social kompetens, tidigare erfarenhet, som gillar högt tempo och väldigt flexibel. Jag kan tänka mig att även den mest självsäkra person har problem att se sig själva leva upp till det.

Saken är snarare den att det mesta av det som de kräver inte behövs för att få jobbet. Med tanke på att nästan varenda person kan lyckas få jobb så är det inte bara supermänniskor som lyckas med det.

Sen får du tänka på att om du söker ett skitjobb så har du en stor fördel bara av att prata och skriva bra svenska.

Ska du skriva ett personligt brev så läs först platsannonsen och fråga dig själv om du skulle klara att göra jobbet. Svarar du ja på det så skriv och förfina sanningen så mycket som det går. Hatar du dig själv på alla sätt så skriv att du har lätt för att se nya infallsvinklar. Har du varit arbetslös så leta fram saker som du har gjort för att utveckla dig. Har du spelat spel så säg att du har erfarenhet från teamwork om du har spelat med andra, känsla för detaljer om du kör FPS eller lätt att följa instruktioner om du har gjort quests i wow.
Citera
2015-03-07, 07:08
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Avlyssnad

Citat:
ThePast

Citat:
Svenskare

Citat:
thoughtbox

Tack! Uppskattar det verkligen!

Citat:
eXtremo
Hahah lika hård & avskyvärd som alltid
Citera
2015-03-10, 23:15
Medlem
Lucka i CVt

Hur hanterar man "lucka i CVt"?

Är akademiker och jobbat som det som anställd i 8 år, dock senaste nästan 4 åren varit arbetslös. Har gått på avgångsvederlag, startat eget, fått starta eget bidrag, stängt bolaget, varit sjukskriven varit pappaledig, startat eget igen, varit arbetslös

Jag funderar på vad jag ska ange i CV:t?

Jag provade ett tag att ange att jag varit konsult i eget bolag men då började de fråga efter referenser från mina kunder vilket inte var så bra när jag inte direkt hade några.

Att skriva sjukskriven och sen ange att man tillfrisknat och nu söker kanske är ok men jag tycker det låter bättre att ange att jag haft eget bolag som jag startat men som jag valt att lägga ner.

Alt tänkte jag att ta ett tfn säljar jobb el vad somhelst som jag kan få och ha det sedan överst på CVt istället för "luckan" men om det är ett jobb med mycket lägre krav kanske det bara blir värre?
Citera
2015-03-10, 23:27
Medlem
[quote=Dnnnn|52506410]Det är så jag söker en del administrativa jobb och jag brukar inte få många svar tillbaka. Kan någon kolla genom mitt CV och berätta vad probelemt är. Ge gärna tips och exempel på vad som behöver ändras eller förbättras. Tack!!!!

ser bra ut på det hela taget. klart jag skrivit vissa saker annorlunda. En sak som jag tror kan leda fel. vad är "Business Administration Pacific Lutheran University"
En eftergymnasial utbildning på 4 år ser det ut som i CVt? Stämmer det? inom vad ekonomi? fil mag?
Citera
2015-03-11, 18:45
Medlem
Jag ska imorn gå och söka extrajobb hos olika matbutiker/klädvaruhus. Vad är det jag ska tänka på? Att fråga efter rekryteringsansvarige/personalansvarige har jag redan snappat upp här i tråden, och att ha cv och personligt brev med mig utskrivet - något mer? Kan vara allt från klarheter såsom att inte bära luva & solglasögon till komplexa ting

Tack
Citera
2015-03-13, 10:24
Medlem
Anledning till att man vill bli telefonförsäljare?

Tja!
Sitter och skriver ett personligt brev, undrar vad man i det personliga brevet kan skriva om just VARFÖR man vill bli försäljare? Mer än att man är social och har lätt att prata med människor.
Citera
2015-03-13, 10:27
Medlem
Tinsleys avatar
Telefonförsäljning är ett jobb där du oftast kan påverka din egna lön.
Du vill och skall tjäna stora pengar.
Citera
2015-03-13, 10:30
Medlem
TheShapes avatar
Varför vill du bli telefonförsäljare? Kan du inte ens hitta på standardklichéer, utan vill ha ett personligt brev serverat på silverfat här - så kommer du inte att bli långvarig (ens där).
Citera
2015-03-13, 10:33
Avslutad
Du behöver nog inte lägga ner någon större energi på att motivera varför. De här skräpfirmorna skriker efter folk och tar i stort sett in vilken idiot som helst. Omsättningen på anställda är enorm på alla sådana firmor och pratet om att "man kan påverka sin egen lön" är bara en omskrivning för att stora delar till hela lönen är provisionsbaserad. Det innebär att företaget tar en nästan obefintlig risk att anställa dig, så du kan i stort sett svara att du vill bli telefonförsäljare eftersom du känner att det är något mer respekterat än att satsa på journalistisk, men att det annars bara är en snabb plattform för dig att tjäna lite kosing medan du letar efter ett riktigt arbete.

Skriver du detta kommer du likväl att kallas till intervju. Så desperata är dem.
Citera
2015-03-13, 10:33
Bannlyst
Ett ord: desperation. Du måste få in pengar omgående men kan inte få något annat jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in