2015-03-22, 13:17
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jo, jag inser att ateister inte gillar islam med tanke på vad extremister har gjort i islams namn. Det finns tyvärr extremister inom alla religioner och ideologier. Tycker inte att man ska hata en hel religion utifrån vad extremister gör. Sen för att knyta till trådens ämne så anser jag att man inte behöver vara rädd för den fredliga tolkningen av sharia som moderata muslimer förespråkar.

ta en titt på länder som är styrda av islam, det är inte bara enstaka extreminister. Sagor är för småbarn men vissa vill väl inte inse verkligheten tyvärr
Citera
2015-03-22, 13:40
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Jo, jag inser att ateister inte gillar islam med tanke på vad extremister har gjort i islams namn. Det finns tyvärr extremister inom alla religioner och ideologier. Tycker inte att man ska hata en hel religion utifrån vad extremister gör. Sen för att knyta till trådens ämne så anser jag att man inte behöver vara rädd för den fredliga tolkningen av sharia som moderata muslimer förespråkar.
Du har nog missat vad ateism handlar om. Fundementalt så utgår det från att ingen kan säga hur universum kom till med 100% säkerhet. Ateister förstår detta och säger ok fine, vi utgår från dom premisserna. Religion däremot påstår med 100% säkerhet att det finns en tidslös allsmäktig utomjording som skapade universum. Som topping så finns det inte heller en allsmäktig skapare enligt religionen, utan en hel drös olika med gemensam nämnare att alla andra gudar är falska. Islam är bara en simpel vidareutveckling av ännu äldre mytologier, kristendom och judendom likaså. Alla religiösa skrifter är tämligen lätta att bevisa som falska då ingen utav dom utgår från det universiella språket vi kallar matematik. Enkelt och simpelt och framför allt odiskutabelt sant.

Religion är subjektivt vilket innebär att det finns ca nio miljarder olika tolkningar av koraner, ca 9 miljarder olika tolkningar bibeln osv. Heck, gemene religiös klarar inte ens av att förstå vad religion innebär utan att en präst eller imam förklar sin subjektiva syn på religionen. Vetenskap och matematik är inte bara objektivt till naturen utan också det ända ärliga språket vi stött på. Ljuger du med matematik så stämmer aldrig facit, nämligen universum.

Om du däremot kan vara ärlig och erkänna att du använder islam för din egna personliga maktlystnad samt att du njuter av hur det kittlar ditt belöningscentra att indoktrinera dom ca 5-6 miljarder som inte kan hantera logik, ja då kan det vara roligt att diskutera med dig.

Men i övrigt, när det gäller verkligheten utan för egot så ska ni enbart vara ödmjuka och hålla käften rent ut sagt.
Citera
2015-03-22, 14:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Alltså, du slåss ju mot halmgubbar som du själv ställer upp. Jag påstod inte att det ena eller andra moralsystemet är överlägset. Jag förklarade varför folk som strikt tillämpar sharia (eller andra religiösa doktriner) oftare kommer i konflikt med det moderna västerländska samhället än de som inte gör det. Och jag illustrerade med några kristna och judiska exempel för att visa att det inte har med just islam att göra.
Jo du gjorde det.
Citat:
Så den relevanta frågan är kanske: när kommer det en muslimsk Martin Luther som kan reformera islam och anpassa läran till det moderna samhällets normer och ideal?
Ett uttalande som detta hävdar att du menar att islam är underlägset våra "moderna" normer och ideal inget annat. Att du hävdar att det skulle vara "halmgubbar" att hävda det visar ju bara att du inte klarar av att vara ärlig ens i en anonym nätdebatt, lätt patetiskt faktiskt.
Citat:
Sedan blir det extra komiskt när du tror att jag försvarar USA:s krig i Irak. Jag har förmodligen skrivit fler inlägg som kritiserar USA:s krig i Mellanöstern och västerländsk nykolonialism överhuvud taget än någon annan användare på Flashback. Så där skäller du verkligen under fel träd.
Det har jag bara påstått i ditt huvud och i din efterrekonstruktion. Jag lyfte fram det som ett exempel på hur absurt du väljer att resonera i denna tråden. Att det skulle vara fördelaktigt att islam anammade den moderna västerländska synen på normer och moral som resulterar i att man kan svälta miljonen människor till döds och invadera länder för egen vinnings skull. Vad den moderniseringen skulle bidra till ser jag inte, men den bidrar inte till något positivt det vet jag i alla fall.
Citera
2015-03-22, 14:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Det finns olika tolkningar av vad sharia är, och jag tycker inte om den versionen av sharia som extremisterna presenterar. Det finns en moderat tolkning av sharia, men den syns inte i media så ofta, tyvärr.

Det beror på vilken tolkning av sharia som du syftar till. Extremisternas tolkning av sharia blir man givetvis rädd för. En moderat tolkning av sharia finns ingen skäl att vara rädd för.
Jaha. Så då kanske det är en god idé att du definierar vilken tolkning som du uppskattar. Eftersom samtliga tolkningar som jag har läst om innefattar stympning, piskning, halshuggning och annat, undrar jag lite om det inte är så att du hittat på en helt egen tolkning. Eller så är du helt enkelt ytterligare en muslim som inte vet något om sin egen religion.

Du börjar bli lite löjlig, måste jag säga. Tror du ens på koranen? Eller har du hittat på din egen lilla "tolkning" även där.
Citera
2015-03-22, 17:06
Medlem
Citat:
Har du aldrig reflekterat över orsaken till att terroristerna finner inspiration till sina vansinnesdåd i koranen?

Har du aldrig reflekterat över varför inga terrorister refererar till andra religiösa dokument för att rättfärdiga sina illdåd?

Har du aldrig reflekterat över varför allahu akbar har blivit ett stridsrop för terrorister?
Citera
2015-03-22, 17:48
Medlem
Citat:

Grejen är att du definierar extremist ganska annorlunda en vad många artister gör. För dig är IS extremister, men för mig är man extremist om man tex accepterar lagar pga av gud har sagt det ska vara så, eller följer en massa riktlinjer utan logik enbart för att nån på medeltiden sa att det var så man ska göra.
Det gör alltså huvuddelen av alla muslimer till extremister, och det är därför jag inte gillar islam, för det är en extrem religion.
Citera
2015-03-22, 18:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eftersom samtliga tolkningar som jag har läst om innefattar stympning, piskning, halshuggning och annat, undrar jag lite om det inte är så att du hittat på en helt egen tolkning.

Ismail HAR redan sin egen tolkningsmetodologi: Koran-efterrationalisering.

Att detta inte är vidare originellt vill jag inte lasta honom. Muslimer lär sig ju inte precis att tänka självständigt.

Citat:
Eller så är du helt enkelt ytterligare en muslim som inte vet något om sin egen religion.

Det verkar som om han anser sin missionsmanual vara tillräcklig. Han upprepar dom samma argument från den oändligt.
Citera
2015-03-23, 11:28
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sandwhich
ta en titt på länder som är styrda av islam, det är inte bara enstaka extreminister. Sagor är för småbarn men vissa vill väl inte inse verkligheten tyvärr
När man undersöker islam så är det urkunderna man granskar och inte vad muslimer gör. Sen bör man komma ihåg att urkunderna tolkas olika beroende på vilken inriktning man följer. En sunni muslim har tex inte samma tolkning som en sufi- eller shiamuslim.

Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Grejen är att du definierar extremist ganska annorlunda en vad många artister gör. För dig är IS extremister, men för mig är man extremist om man tex accepterar lagar pga av gud har sagt det ska vara så, eller följer en massa riktlinjer utan logik enbart för att nån på medeltiden sa att det var så man ska göra.
Det gör alltså huvuddelen av alla muslimer till extremister, och det är därför jag inte gillar islam, för det är en extrem religion.
Vi har tydligen olika definitioner på vad extremism betyder. För mig betyder extremism att man har ett svart-vitt-tänkande dvs alla andra har fel och jag är rätt, och ibland kanske man tar till våld för att uppnå sina mål så som vi ser tex med extremiströrelsen IS. Att följa en religion med regler behöver inte betyda att man är en extremist så länge man inte pådyvlar sin tro till andra. Religion är för mig en privatsak, men tydligen inte för extremister.

Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Har du aldrig reflekterat över orsaken till att terroristerna finner inspiration till sina vansinnesdåd i koranen?
Jo, visst har jag reflekterat över att terrorister finner sin stöd i sin tolkning av koranen. Men samtidigt vet vi att det finns muslimer som inte tolkar koranen på samma sätt som IS, eller hur?
Senast redigerad av Ismail 2015-03-23 kl. 11:35.
Citera
2015-03-23, 11:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När man undersöker islam så är det urkunderna man granskar och inte vad muslimer gör.

Jajaja. Muslimer är inte muslimer när islam kritiseras.

Citat:
Sen bör man komma ihåg att urkunderna tolkas olika beroende på vilken inriktning man följer. En sunni muslim har tex inte samma tolkning som en sufi- eller shiamuslim.

Ja, det demonstrerar du själv tydligt, och din tolkningsmetodologi gör inte islam mer rumsren ... snarare tvärtom.
Citera
2015-03-23, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har tydligen olika definitioner på vad extremism betyder. För mig betyder extremism att man har ett svart-vitt-tänkande dvs alla andra har fel och jag är rätt, och ibland kanske man tar till våld för att uppnå sina mål så som vi ser tex med extremiströrelsen IS. Att följa en religion med regler behöver inte betyda att man är en extremist så länge man inte pådyvlar sin tro till andra. Religion är för mig en privatsak, men tydligen inte för extremister.

Ditt eget alternativ ... slingre-retoriken ... är väl inte bättre. För DÄR betyder ingenting nånting.
Citera
2015-03-23, 11:59
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
När man undersöker islam så är det urkunderna man granskar och inte vad muslimer gör.
Kanske för dig men jag garanterar att för alla som drabbas av islamiska terrorister, är det verkan och inte orsak som är viktigast
Citat:
Sen bör man komma ihåg att urkunderna tolkas olika beroende på vilken inriktning man följer. En sunni muslim har tex inte samma tolkning som en sufi- eller shiamuslim.
Varför ska man komma ihåg det när det är koranen som är inspirationskälla för alla terrorister? Det är källan som är det centrala. Åt vilka håll flöden strömmar från källan, är möjligen intressant för de vidskepliga.
Citat:
Vi har tydligen olika definitioner på vad extremism
Min definition av våldsbejakande extremism är solklar och den återfinns hos islamdominerade grupperingar i första hand
Citat:
Jo, visst har jag reflekterat över att terrorister finner sin stöd i sin tolkning av koranen. Men samtidigt vet vi att det finns muslimer som inte tolkar koranen på samma sätt som IS, eller hur?
Koranen är fortfarande inspirationskälla till terrorismen och dina slingranden gör att du framstår som sympatisör.
Citera
2015-03-23, 12:09
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Kanske för dig men jag garanterar att för alla som drabbas av islamiska terrorister, är det verkan och inte orsak som är viktigast.
Håller med.

Citat:
Varför ska man komma ihåg det när det är koranen som är inspirationskälla för alla terrorister? Det är källan som är det centrala. Åt vilka håll flöden strömmar från källan, är möjligen intressant för de vidskepliga.
Så vad är lösningen till islamisk terrorism? Har du något förslag?

Citat:
Min definition av våldsbejakande extremism är solklar och den återfinns hos islamdominerade grupperingar i första hand
...och din definition av extremism är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in