• 2
  • 3
2015-03-01, 00:51
Medlem
Hur j*vla svårt ska det vara? Med tanke på att du läst el borde du haft jobb innan examen om du skött dina kort rätt. I princip lika eftertraktat som vvs..Ta på dig ett par sjysta skor å en skjorta, sedan knallar du in på ett kontor hos någon av det stora konsultfirmorna (sweco, åf, wsp, rejlers, ramböll etc etc) och frågar efter deras gruppchef/avdelningschef whatever. Sedan säger du rakt ut, jag vill jobba och skaffa mig erfarenhet, är villig att arbete för mindre än vad jag egentligen borde tjäna. Finns fan inte en enda chef som inte skulle nappa på det erbjudandet.
Citera
2015-03-01, 08:32
Medlem
säkert på att du inte bombar intervjuerna? för jag var typen som babblade för mycket och sabbade 2 intervjuer på det.
Citera
2015-03-01, 08:47
Medlem
Känns som att det är samma sak i de flesta brancher d v s man vill anställa folk som har erfarenhet samtidigt klagar man gärna på IDG att det är svårt att anställa.

Kan bli ett problem i framtiden om alla fortsätter på samma vis är ju samma med praktik, förra jobbet tog gladerligen in praktikanter från KY utbildningar inom IT men ingen gav dom något att göra.
Citera
2015-03-01, 10:24
Medlem
MartinFredrikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spAix
Hur j*vla svårt ska det vara? Med tanke på att du läst el borde du haft jobb innan examen om du skött dina kort rätt. I princip lika eftertraktat som vvs..Ta på dig ett par sjysta skor å en skjorta, sedan knallar du in på ett kontor hos någon av det stora konsultfirmorna (sweco, åf, wsp, rejlers, ramböll etc etc) och frågar efter deras gruppchef/avdelningschef whatever. Sedan säger du rakt ut, jag vill jobba och skaffa mig erfarenhet, är villig att arbete för mindre än vad jag egentligen borde tjäna. Finns fan inte en enda chef som inte skulle nappa på det erbjudandet.

Hur djävla svårt ska det var att fatta? Det finns inte efterfrågan på alla som utbildar sig i yrket. Inget företag vill anställa någon till undermålig lön de flesta företag tar inte emot praktikanter gratis.

Djävla nolla.
Citera
2015-03-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spAix

Nä eller hur. Ingen erfarenhet betyder att någon måste visa vad han ska göra, dvs det kommer krävas 2 man för att utföra ett arbete. Dvs förlust för företaget. Du inte fatta?
Citera
2015-03-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodaisgipsy
Alla vill ha folk med bred erfarenhet men det enda jag kan är det lilla vi lärde oss i skolan. De flesta företag som anställer kräver att du har fem års erfarenhet Jag har haft lite praktik som inte gav särskilt mycket... Nu efter examen har jag försökt hitta ett företag som tar emot mig som praktikant för att få ytterligare kunskap inom området men inte ens det hittar jag.

Hur lång tid ska det och hitta jobb? Yrkes-högskolans motto är liksom : Examen på fredag och du har jobb på måndag, YEAH RIGHT!!!!

Så nu vet du, har under längre tid försökt folk att öppna ögonen för dessa bedragare. YH utbildningar är bluff, ett sätt för privata företag att tjäna pengar på ett luftslott. De säger att det krävs folk till en bransch men faktum är så är inte fallet. De som eftersökt är de som ska ersätta de som gått i pension och dessa herrar har till skillnad från en nyexad person en bred grund och erfarenhet. Idag ser världen annorlunda ut och en person är mer mångsidig och kan/måste hålla fler bollar i luften. Med andra ord "don't belive the hype" när det kommer till KY/YH har själv gått en sådan kurs och jag svalde allt som de sa till mig. De är som vilka försäljare som helst, de har inga som helst intresse över dig eller din framtid utan de ser dig som en kund
Citera
2015-03-21, 23:41
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Så nu vet du, har under längre tid försökt folk att öppna ögonen för dessa bedragare. YH utbildningar är bluff, ett sätt för privata företag att tjäna pengar på ett luftslott. De säger att det krävs folk till en bransch men faktum är så är inte fallet. De som eftersökt är de som ska ersätta de som gått i pension och dessa herrar har till skillnad från en nyexad person en bred grund och erfarenhet. Idag ser världen annorlunda ut och en person är mer mångsidig och kan/måste hålla fler bollar i luften. Med andra ord "don't belive the hype" när det kommer till KY/YH har själv gått en sådan kurs och jag svalde allt som de sa till mig. De är som vilka försäljare som helst, de har inga som helst intresse över dig eller din framtid utan de ser dig som en kund

Att utbildningsanordnare tjänar en del pengar på att rekrytera studenter är en självklarhet. Inga studenter innebär att staten inte sponsrar med skattemedel. Våra politiker verkar tro att massutbildning av arbetslösa ska skapa fler riktiga jobb i samhället vilket är bedrägeri på hög nivå.
Citera
2015-03-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journalistkopian
Att utbildningsanordnare tjänar en del pengar på att rekrytera studenter är en självklarhet. Inga studenter innebär att staten inte sponsrar med skattemedel. Våra politiker verkar tro att massutbildning av arbetslösa ska skapa fler riktiga jobb i samhället vilket är bedrägeri på hög nivå.

Håller med dig, det jag däremot inte förstår är hur/varför journalister hypar YH/KY -utbildningar med fraser som: 9/10 får jobb, Examen på fredag jobb på måndag... För mig är detta ren bedrägeri. Har själv gått en sådan utbildning när det var dags för den berömda LIA så ville inte företag ta emot. När det var examen dags så hade endast 3 av cirka 20 person fått jobb. De 3 som fick jobb fick det på grund av nepotism. LIA var en sorglig historia för mig och cirka 12 personer till i min klass. Företagen satte oss i positioner där vi typ inte var i vägen och vi lärde eller gjorde inget som tillförde varken företaget eller utbildningen. Så återigen jag varnar alla för KY/YH utbildningar.
Citera
2015-05-24, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Håller med dig, det jag däremot inte förstår är hur/varför journalister hypar YH/KY -utbildningar med fraser som: 9/10 får jobb, Examen på fredag jobb på måndag... För mig är detta ren bedrägeri. Har själv gått en sådan utbildning när det var dags för den berömda LIA så ville inte företag ta emot. När det var examen dags så hade endast 3 av cirka 20 person fått jobb. De 3 som fick jobb fick det på grund av nepotism. LIA var en sorglig historia för mig och cirka 12 personer till i min klass. Företagen satte oss i positioner där vi typ inte var i vägen och vi lärde eller gjorde inget som tillförde varken företaget eller utbildningen. Så återigen jag varnar alla för KY/YH utbildningar.

Jag misstänker att du har rätt när du påstår att en del YH-utbildningar är rena bedrägerierna. Nedan delar jag min erfarenhet gällande YH utbildning.

Det är inte bara du som har haft dessa problem, jag vet att det finns många och har hittat många forum på nätet där liknande synpunkter finns. Ett problem är att en del utbildningsanordnare inte har förklarat detta i början av utbildningen, dvs. svårigheterna som finns att hitta en LIA-plats.

I ansökan till utbildningen, i infon och reklamen som t.ex. Handelsakademin ger ut, läser man däremot att de har ett stort nätverk, samarbetar med många företag för att ge de studerande en LIA-plats. I början av utbildningen ger de också intrycket att alla studerande kommer att få LIA-plats, de sade uttryckligen att alla skulle få en plats (jag har själv läst på Handelsakademin). Vi uppmanades att leta upp en plats själva om vi ville vara på ett särskilt ställe, annars skulle vi bli tilldelade en plats och kunde då inte välja.

När väl LIA-perioden närmade sig lät det dock annorlunda. Då lade de hela ansvaret på de studerande att hitta en plats.

Om man inte hittade en plats innan LIA-periodens start skulle man fortsätta leta bara och få sitta i skolans lokaler åtta timmar per dag tills man hittade en plats.

Jag tror att en del kontaktade MYH om detta men det fanns också en del i klassen som inte ville att vi skulle göra det eftersom allt registreras på MYH och om de hade uttalat sig om att det fanns brister i utbildningen skulle det kunna påverka vår möjlighet att få arbete. Vem vill anställa någon som har gått en bristfällig utbildning?

Det finns uppenbarligen en del som tänker att det är självklart att du inte får en LIA-plats på silverfat som en del har uttryckt sig här på Flashback utan måste anstränga dig själv men jag är helt säker på att jag och alla mina klasskamrater har ansträngt oss, ändå fick inte alla en LIA-plats. Man kan inte tvinga företag att ta emot praktikanter och dessutom anmärker företagen att det tar tid att "ta hand om" en praktikant.

Om ett företag svarar att de inte har möjlighet att ta emot praktikanter, skall man som många verkar mena fortsätta att ringa dem och "ligga på"? En annan aspekt som många glömmer är att nästan 3/4 får arbete med hjälp av sina kontakter och detsamma bör gälla för praktikplatser. Det är lätt för dem som har kontakter att kritisera andra för att inte anstränga sig och leta efter praktikplats när de själva får den serverad på ett silverfat, direkt eller indirekt.

Dessutom tycker jag att man borde anmärka svårigheterna med att hitta en LIA-plats i början av utbildningen eller ännu hellre i informationen innan man söker till utbildningen, att man själv måste hitta sin LIA-plats och att detta kan upplevas svårt för en del. Problemet är att det inte är denna bild som Handelsakademin ger. Det är möjligt att de inte vill skrämma bort sökande och därmed förlora intäktskällor. Jag tycker att det är viktigt att utbildningsanordnaren meddelar studenterna att LIA-sökandet kan vara mycket tidskrävande och svårt för en del som saknar kontakter i branschen.

Observera att allt som jag har skrivit gällande utbildningen Redovisningskonsult på Handelsakademin gäller bara denna utbildning, jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.

För övrigt vill jag tillägga att om det finns någon som forskar gällande LIA och YH-utbildningar dess och brister som finns i dessa kan jag gärna bidra med material till dem för deras forskning. Det är så att vi är en del studenter som har sparat all kommunikation (mejl, dokument, inspelade samtal) med Handelsakademin och en del har kontaktat MYH:s ansvarige för LIA. Vi har gjort detta eftersom vår oro som vi framförde under utbildningen inte togs på allvar. Vi alla kände oss maktlösa.

Dessutom när det gäller påstående att många får arbete efter YH-utbildningen kan det bero på att en hel del som läser utbildningen har direkta och indirekta kontakter med branschen så det enda de behöver är ett examensbevis. Jag har hört en del klasskamrater säga så här te.x. "jag är här bara för att få ett papper där det står att jag har gått en ekonomiutbildning eftersom jag har en del kontakter i branschen".
Citera
2015-05-24, 09:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Ett problem kan nog vara att våra yrkeshögskolor lurar i sina studenter att de studerat till ingenjörer, något som minst brukar krävas högskole- eller universitetsexamen för att bli. För att bli högskoleingenjör krävs det tre års studier och för att bli YH-ingenjör krävs det bara två år. Den teoretiska utbildningen för högskoleingenjörer är väsentligt högre än för YH-ingenjören så det är lite förvånande att man väljer titeln ingenjör för en ganska enkel utbildning.
Citera
2015-05-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Elbranschen skulle behövas göras om från scratch, med ett lärlingssystem där en yngling går parallellt med äldre under ett år för en symbolisk summa, kanske tiotusen i månaden, som det ser ut idag anställer ingen en oerfaren för tjugotusen när en erfaren kostar nästan samma.

En oerfaren bör omedelbart hitta ett jobb, vad som helst med kablar, kanske larm, tele eller service, så fort man kan sätta nät relevant i sin CV går det enkelt hitta ett bättre kneg.

Ehhm, Det är ju för fan precis så det funkar idag, En lärling har ju en lön på typ 12000 i början och en erfaren elektriker har ju oftast 30000+
Senast redigerad av AML78 2015-05-24 kl. 13:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in