Citat:
Ursprungligen postat av
Poopo
Håller med dig, det jag däremot inte förstår är hur/varför journalister hypar YH/KY -utbildningar med fraser som: 9/10 får jobb, Examen på fredag jobb på måndag... För mig är detta ren bedrägeri. Har själv gått en sådan utbildning när det var dags för den berömda LIA så ville inte företag ta emot. När det var examen dags så hade endast 3 av cirka 20 person fått jobb. De 3 som fick jobb fick det på grund av nepotism. LIA var en sorglig historia för mig och cirka 12 personer till i min klass. Företagen satte oss i positioner där vi typ inte var i vägen och vi lärde eller gjorde inget som tillförde varken företaget eller utbildningen. Så återigen jag varnar alla för KY/YH utbildningar.
Jag misstänker att du har rätt när du påstår att en del YH-utbildningar är rena bedrägerierna. Nedan delar jag min erfarenhet gällande YH utbildning.
Det är inte bara du som har haft dessa problem, jag vet att det finns många och har hittat många forum på nätet där liknande synpunkter finns. Ett problem är att en del utbildningsanordnare inte har förklarat detta i början av utbildningen, dvs. svårigheterna som finns att hitta en LIA-plats.
I ansökan till utbildningen, i infon och reklamen som t.ex. Handelsakademin ger ut, läser man däremot att de har ett stort nätverk, samarbetar med många företag för att ge de studerande en LIA-plats. I början av utbildningen ger de också intrycket att alla studerande kommer att få LIA-plats, de sade uttryckligen att alla skulle få en plats (jag har själv läst på Handelsakademin). Vi uppmanades att leta upp en plats själva om vi ville vara på ett särskilt ställe, annars skulle vi bli tilldelade en plats och kunde då inte välja.
När väl LIA-perioden närmade sig lät det dock annorlunda. Då lade de hela ansvaret på de studerande att hitta en plats.
Om man inte hittade en plats innan LIA-periodens start skulle man fortsätta leta bara och få sitta i skolans lokaler åtta timmar per dag tills man hittade en plats.
Jag tror att en del kontaktade MYH om detta men det fanns också en del i klassen som inte ville att vi skulle göra det eftersom allt registreras på MYH och om de hade uttalat sig om att det fanns brister i utbildningen skulle det kunna påverka vår möjlighet att få arbete. Vem vill anställa någon som har gått en bristfällig utbildning?
Det finns uppenbarligen en del som tänker att det är självklart att du inte får en LIA-plats på silverfat som en del har uttryckt sig här på Flashback utan måste anstränga dig själv men jag är helt säker på att jag och alla mina klasskamrater har ansträngt oss, ändå fick inte alla en LIA-plats. Man kan inte tvinga företag att ta emot praktikanter och dessutom anmärker företagen att det tar tid att "ta hand om" en praktikant.
Om ett företag svarar att de inte har möjlighet att ta emot praktikanter, skall man som många verkar mena fortsätta att ringa dem och "ligga på"? En annan aspekt som många glömmer är att nästan 3/4 får arbete med hjälp av sina kontakter och detsamma bör gälla för praktikplatser. Det är lätt för dem som har kontakter att kritisera andra för att inte anstränga sig och leta efter praktikplats när de själva får den serverad på ett silverfat, direkt eller indirekt.
Dessutom tycker jag att man borde anmärka svårigheterna med att hitta en LIA-plats i början av utbildningen eller ännu hellre i informationen innan man söker till utbildningen, att man själv måste hitta sin LIA-plats och att detta kan upplevas svårt för en del. Problemet är att det inte är denna bild som Handelsakademin ger. Det är möjligt att de inte vill skrämma bort sökande och därmed förlora intäktskällor. Jag tycker att det är viktigt att utbildningsanordnaren meddelar studenterna att LIA-sökandet kan vara mycket tidskrävande och svårt för en del som saknar kontakter i branschen.
Observera att allt som jag har skrivit gällande utbildningen Redovisningskonsult på Handelsakademin gäller bara denna utbildning, jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.
För övrigt vill jag tillägga att om det finns någon som forskar gällande LIA och YH-utbildningar dess och brister som finns i dessa kan jag gärna bidra med material till dem för deras forskning. Det är så att vi är en del studenter som har sparat all kommunikation (mejl, dokument, inspelade samtal) med Handelsakademin och en del har kontaktat MYH:s ansvarige för LIA. Vi har gjort detta eftersom vår oro som vi framförde under utbildningen inte togs på allvar. Vi alla kände oss maktlösa.
Dessutom när det gäller påstående att många får arbete efter YH-utbildningen kan det bero på att en hel del som läser utbildningen har direkta och indirekta kontakter med branschen så det enda de behöver är ett examensbevis. Jag har hört en del klasskamrater säga så här te.x. "jag är här bara för att få ett papper där det står att jag har gått en ekonomiutbildning eftersom jag har en del kontakter i branschen".