Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-21, 21:55
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

...
Men alla kloka människor tycker väl ändå att det rättvisa är att alla mördare dör i fängelset (så länge vi inte har långsam avrättning medelst tortyr i straffskalan vilket naturligtvis hade varit att föredra).

Eftersom livstid är det bästa vi har så är det det man får hoppas på. Det är ju alla andra domar som låter mördare få gå lösa i samhället som är "fel" och "orättvisa", inte den här.

Alla kloka människor borde vara av motsatt uppfattning och tyckt att gärningspersonen borde fått ett tidsbestämt straff i stället. En mördare som Jonna hade haft bra möjligheter att gå tillbaka till ett normalt liv med tidsbegränsat straff, samhället hade tjänat på det i långa loppet

Alla som argumenterar av hämndbegär tycker Göta Hovrätts dom är prickfri.
Citera
2015-03-21, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag är nöjd med att HR torkade sig i röven med domen från TR och helt gick på åklagarens gärningsbeskrivning, vilken jag tycker är den rätta. Domen från TR var ju helt bisarr enligt min åsikt. Sen när det gäller påföljden så finns det inte så mycket att vara glad över egentligen. Om GM sitter tio eller tjugo år på kåken spelar inte så jäkla stor roll för mig. En ung människa är död och en annan har till stora delar förstört sitt liv. Hade GM bara rett ut sin depression, utan att förvandlas till en mördarmaskin, så hade hon förhoppningsvis levt ett fullt normalt liv. Men gärningsbeskrivningen ska fanimig vara rätt.
Åklagarens gärningsbeskrivning var nog rätt, och det var rimligt av domstolen att köpa den. Men det gör inte straffet rimligare i förhållande till praxis. Det straffet, och framför allt dess torftiga motivering, som jag är sur på.
Citat:
Sen när det gäller livstidsdomen så verkar du fortfarande vara i full förnekelse. Ingenstans står det att JH inte kunde få livstid, vilket jag har påpekat ett antal gånger nu. Inget från JD, ingen lag, ingen praxis, precis ingenstans står det att JH inte kan dömas till livstid.
Jo, klarar man av att läsa NJA 2013 s 376 med straffjuridiska glasögon, så står det faktiskt just det där: Livstid ska var förbehållet undantagsfallen, som karakteriseras antingen av att det är flera mordoffer, eller av att ett enstaka offer som mördats i sitt hem, bevittnat av sina minderåriga barn - vilket i sig också det ger flera offer till brottet. Det brott som JH har gjort sig skyldig till är inte så allvarligt, och hade hovrätten tyckt det, hade de varit tvungna att föra ett resonemang där de hävdar att det är lika allvarligt att stycka ett mordoffer som att avliva det i sitt hem i minderåriga vittnen´s närvaro. Och jag har en viss förståelse för att de inte försökte sig på det.
Citera
2015-03-21, 22:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Lovisa blev utsatt för ett överdrivet lidande, enbart med vilken grymhet mordet genomfördes borde motivera livstid.

Här är ett mordfall, vad är det som gör att det blev livstid här?

Inget lidande, ett mordoffer, inga barn inblandade, mordet skedde inte i offrets bostad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13192176.ab
Jag tror nog att jag får hålla med dig här. Lidandet i det här fallet är så oerhört grymt att enbart det borde kunna ge livstid. Att under så lång tid misshandla, och då är jag snäll att inte kalla det tortyr, en helt försvarslös människa för att till slut komma på att hon inte kommer att kunna få henne levande ifrån lägenheten och då istället döda henne med en kniv som hon hittar i köket. Halva jäkla huset hörde ju vad som pågick och flera personer kom ju också ner och bankade på dörren. För att det här skulle kunna bli ännu värre så skulle ju styckningen behövt ske medan BO fortfarande levde.
Citera
2015-03-21, 22:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ännu en som inte ger sig.
Ja. Det är de juridikkunniga mot högaffelbrigaden.

Citat:
Nu tror ju inte jag att HD kommer att rota i detta, utgången straffskala också, men spekulera kan man ju göra. Man kan ju nästan överklaga allting, speciellt nu när domarna skiljer sig så otroligt mycket åt. Styckningen är väl det enda som är helt klarlagt men förutom det så ligger ju fältet öppet. Uppsåtet - hur starkt, direkt eller likgiltigt. Planeringen - bra eller dålig, ingen planering utan bara terapi. Lidandet - hur stort, hur lång tid. Knäppskallerabatt - hur mycket ska ges, GM agerar utanför sin normala personlighet, enorm svartsjuka.
När det gäller knäppskallerabatt är det rätt tydlig praxis för hur mycket om ges. För de längsta tidsbegränsade straff kan man dra av två år. Livstid dras ner till 18 års tidsbegränsat.

Citat:
Jag tror ju att det är väldigt liten chans att HD går in och ändrar i gärningsbeskrivningen som en enig HR har slagit fast. Men när det gäller knäppskallerabatten så kan det finnas vissa möjligheter att få gehör. TR dömde ju massvis med knäppskallerabatt.
De dömde de två år som praxis är - varken mer eller mindre. Men du har rätt i att om det är nåt som HD kan vilja ta upp här, så är det just knäppskallerabatten, eftersom den kan hanteras oberoende av den senaste lagändringen, och ett utslag om den alltså har vägledande kraft också under den nya lagstiftningen.
Citera
2015-03-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åklagarens gärningsbeskrivning var nog rätt, och det var rimligt av domstolen att köpa den. Men det gör inte straffet rimligare i förhållande till praxis. Det straffet, och framför allt dess torftiga motivering, som jag är sur på.

Jo, klarar man av att läsa NJA 2013 s 376 med straffjuridiska glasögon, så står det faktiskt just det där: Livstid ska var förbehållet undantagsfallen, som karakteriseras antingen av att det är flera mordoffer, eller av att ett enstaka offer som mördats i sitt hem, bevittnat av sina minderåriga barn - vilket i sig också det ger flera offer till brottet. Det brott som JH har gjort sig skyldig till är inte så allvarligt, och hade hovrätten tyckt det, hade de varit tvungna att föra ett resonemang där de hävdar att det är lika allvarligt att stycka ett mordoffer som att avliva det i sitt hem i minderåriga vittnen´s närvaro. Och jag har en viss förståelse för att de inte försökte sig på det.

Nu är inte jag på långa vägar lika påläst som du, men som i detta fall när det är ett mord med utdraget förlopp som sker i flera steg med knivar, hammare och kanyler så borde det rimligtvis öka straffvärdet från praxis, och bör kunna motivera ett livstidsstraff, eller?
Citera
2015-03-21, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nu är inte jag på långa vägar lika påläst som du, men som i detta fall när det är ett mord med utdraget förlopp som sker i flera steg med knivar, hammare och kanyler så borde det rimligtvis öka straffvärdet från praxis, och bör kunna motivera ett livstidsstraff, eller?
HR anser också att lidandet skulle höja straffet:
Citat:
Utredningen visar också att händelseförloppet när Lovisa Lindh dödades var utdraget i
tiden samt innebar ett svårt lidande och dödsångest för henne. Således framgår det av
Jonna Henningssons egna uppgifter att Lovisa Lindh bjöd på motstånd och skrek även
efter det att hon hade blivit slagen i huvudet med hammaren, fått en spruta instucken i
nacken och tillfogats knivhugg. Enligt Jonna Henningsson tystnade Lovisa Lindh först
efter att den förstnämnda hade hämtat en annan kniv i [JA:s] bostad och utdelat
hugg med denna. Också [GL:s] vittnesmål att hon hörde skrik/vrål under 20
minuter visar att angreppet mot Lovisa Lindh utfördes på ett synnerligen brutalt sätt;
låt vara att bevisningen angående Jonna Henningssons telefonanvändning
sammanställt med [AT:s] uppgift när hon ringde till Lovisa Lindh medför
att händelseförloppet får anses ha pågått i omkring 10 minuter.
Men titta på mordet i Flemingsberg som jag jämförde med, och som gav 13 år (FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.. Lidandet under 10 minuter motiverar inte livstid.
Citera
2015-03-21, 22:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Lovisa blev utsatt för ett överdrivet lidande, enbart med vilken grymhet mordet genomfördes borde motivera livstid.
Nej, faktiskt inte. Den grymheten i sig räcker för att motivera 16 års fängelse - två år över normalstraffet 14 år.

Citat:

Inget lidande, ett mordoffer, inga barn inblandade, mordet skedde inte i offrets bostad.

Mer än en gärning med livstidsstraff i straffskalan - inte bara mordet, utan minst ett mordförsök. Det hjälpte honom inte att det var ett mordförsök på en polis.
Citera
2015-03-21, 22:46
Medlem
Citat:

Sorry, tar bort tidigare inlägg, var för snabb.
Senast redigerad av Truthers 2015-03-21 kl. 22:57.
Citera
2015-03-21, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Mordet skedde den 4 december 2014. Han dömdes alltså enligt den lagstiftning som infördes 1 juli 2014 (efter Jonna-mordet) och som för övrigt gäller idag. Det var därför det blev livstid.

Många fler mördare kommer att dömas för livstid nu. Normalstraffet för mord var under "Jonna-tiden" 14 år, min bedömning är att den nya lagstiftningen höjer normalstraffet till ca 18 år. Finns endast någon försvårande omständighet och det saknas förmildrande omständigheter så kommer domen att bli livstid. De som tidigare fått tidsbegränsade straff på 16 eller 18 år hade högst sannolikt fått livstid om brottet utförts under tid med den nya lagen.

Hade som sagt Jonna utfört mordet endast 13 dagar senare så hade den korrekta domen varit livstid. Nu är livstidsdomen felaktig enligt den lagstiftning och den praxis som gällde då.

Och jag respekterar att ni som tycker att livstid för Jonna var det korrekta. Men om ni tycker att den var korrekt enligt dåvarande praxis och lag - för er trovärdighet och för att inte stanna vid att enbart vara ett tyckande vore det klädsamt om ni kunde förklara var ni finner stöd i praxis och lag.
Läs datumet i artikeln: 2011-06-18. Det var alltså under den gamla lagstiftningen. Han dömdes till livstid för att han förutom mordet begick andra svåra brott. Domstolar tycker illa om folk som skjuter på poliser.
Citera
2015-03-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Varför upprättas lagändringar/skärpning av straffpåföljd? Syftet till en förändring måste ju vara viljan att förbättra.
Att det här mordet inträffade i skarven mellan två sedvanor gällande straff för mord är en petitess. Man bör i händelse av detta gå efter hur lagtexten ska komma att bli.

Mord är ett oåterkalleligt brott och sådana brott kräver ett kännbart straff som i någon mån motsvarar den skada som är skedd. Det är bra att man äntligen skärpt normalstraffet för mord.

Det är riktigt att regeringen ville ha hårdare straff för grova brott, det är därför lagändringen som gäller från och med den 1 juli 2014 infördes. Och det tror man ju på förstås, det må vara riktigt och bra, som du skriver.

Det andra du skriver stämmer dock inte. Domstolen ska döma enligt den lagstiftning som gäller vid tidpunkten för brottet. Det har hänt att man gjort undantag från det - det gäller endast när ny lagstiftning är till fördel för den åtalade. Inte till nackdel, som det är i det här fallet med Jonna. Så Jonna ska alltså dömas efter den förra lagstiftningen som gällde till och med sista juni 2014.
Citera
2015-03-21, 22:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Mordet skedde den 4 december 2014. Han dömdes alltså enligt den lagstiftning som infördes 1 juli 2014 (efter Jonna-mordet) och som för övrigt gäller idag. Det var därför det blev livstid.

Många fler mördare kommer att dömas för livstid nu. Normalstraffet för mord var under "Jonna-tiden" 14 år, min bedömning är att den nya lagstiftningen höjer normalstraffet till ca 18 år. Finns endast någon försvårande omständighet och det saknas förmildrande omständigheter så kommer domen att bli livstid. De som tidigare fått tidsbegränsade straff på 16 eller 18 år hade högst sannolikt fått livstid om brottet utförts under tid med den nya lagen.

Hade som sagt Jonna utfört mordet endast 13 dagar senare så hade den korrekta domen varit livstid. Nu är livstidsdomen felaktig enligt den lagstiftning och den praxis som gällde då.

Och jag respekterar att ni som tycker att livstid för Jonna var det korrekta. Men om ni tycker att den var korrekt enligt dåvarande praxis och lag - för er trovärdighet och för att inte stanna vid att enbart vara ett tyckande vore det klädsamt om ni kunde förklara var ni finner stöd i praxis och lag.

Jag ger blanka fan i praxis och lag när det gäller mord... för mig skulle alla dessa idioter som begår mord/dråp ges en dödlig injektion gift i kroppen, sen kan ni surra på om alla praxis hur kan man ens börja jiddra på om något sånt, när det handlar om mord? Jag är jäkligt glad att vårat rättssystem äntligen dömer ut riktiga straff istället för nå jävla piss straff när det handlar om sådana här allvarliga saker.
Citera
2015-03-21, 23:00
Medlem
Citat:
Jag tror nog att jag får hålla med dig här. Lidandet i det här fallet är så oerhört grymt att enbart det borde kunna ge livstid. Att under så lång tid misshandla, och då är jag snäll att inte kalla det tortyr, en helt försvarslös människa för att till slut komma på att hon inte kommer att kunna få henne levande ifrån lägenheten och då istället döda henne med en kniv som hon hittar i köket. Halva jäkla huset hörde ju vad som pågick och flera personer kom ju också ner och bankade på dörren. För att det här skulle kunna bli ännu värre så skulle ju styckningen behövt ske medan BO fortfarande levde.

För mig känns livstid som ett korrekt straff. Även om den nya lagen var 13 dagar bort. Domen är i lagens riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in