2015-03-21, 12:41
  #31837
Bannlyst
Jävla CSN!!!!

Varför ska de jävlas med en!?!? de säger man måste klara av poäng innan man får studiemedel,jag har klarat av mer poäng än jag skulle,jag ringer dem o de bekräftar att jag har klarat av mina poäng,jag skickar ansökan så får jag avslag de säger att de inte fått alla mina poäng än...de säger de fattas poäng så jag får göra kompletteringar och så klart får jag vänta i runt 1 månad till...VAD I JÄVLA HELVETE E DETTA!?!?1?! det är ju sommar snart?!?!? vad fan håller de på med? har de gjort en konspiration om mig eller vad?!?!? fuck va irriterad man blir på jävla idioterna! de försöker bara dra ut på fitttiden! jävla skit!!!
__________________
Senast redigerad av JoeStoe 2015-03-21 kl. 12:50.
2015-03-21, 20:40
  #31838
Medlem
Vad skulle teoretiskt sett hända om man dog efter man var klar med studierna och därmed inte kunde betala av sitt csn-lån? Kommer CSN och vräker hela ens familj eller?
2015-03-21, 21:08
  #31839
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Vad skulle teoretiskt sett hända om man dog efter man var klar med studierna och därmed inte kunde betala av sitt csn-lån? Kommer CSN och vräker hela ens familj eller?

Alla ens skulder dras från dödsboet. Inga skulder går i arv.
2015-03-21, 21:29
  #31840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Alla ens skulder dras från dödsboet. Inga skulder går i arv.

Det låter ju chill.
2015-03-22, 01:34
  #31841
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Vad skulle teoretiskt sett hända om man dog efter man var klar med studierna och därmed inte kunde betala av sitt csn-lån? Kommer CSN och vräker hela ens familj eller?
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Alla ens skulder dras från dödsboet. Inga skulder går i arv.
Vid dödsfall avskrivs studielånet, det vill säga inget kommer att dras från dödsboet.

http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning
2015-03-22, 12:15
  #31842
Medlem
kaffemagis avatar
Goddagens.

Jag har under den här terminen åtagit mig att skriva ett tvådelat exjobb som innefattar två kurser ā 15 högskolepoäng som jag inte har möjlighet att fullfölja. Med andra ord kommer ingenting att lämnas in - det blir helt enkelt en strecktermin. Planen är att ta itu med mina psykiska och fysiska krämpor under våren och sommaren och leva knapert på CSN pengarna för att sedan återgå till studierna och arbetet framåt sensommaren. Kommer CSN jaga mig och kräva tillbaks de lånade pengarna eller gäller de nedan citerade reglerna fortfarande?

Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
Förutsatt att du var reggad för alla 30 hp så spelar det ingen roll att du inte jobbade med kursen, du kommer inte få ett återbetalningskrav för studiemedlet. Du måste dock kamma hem 22,5 hp på annat håll (eller samma kurs) för att få studiemedel beviljat igen.

Du blir dock kontaktad ungefär 6 månader efter att kursen avslutades för att börja betala tillbaka på ditt lån på normal väg. Detta behöver du inte betala så fort du börjar plugga igen med studiemedel.
2015-03-22, 15:23
  #31843
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Vid dödsfall avskrivs studielånet, det vill säga inget kommer att dras från dödsboet.

http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning

Tack för rättelsen. Inte trodde jag att CSN var så chilla =)
2015-03-23, 13:28
  #31844
Medlem
Vafan, det verkar som att jag inte kommer få csn förrän den 11 april om man ska tro på deras handläggningstider, och jag skickade in min ansökan i februari!! Någon som vet varför det ska vara så segt?
2015-03-23, 14:51
  #31845
Medlem
Jag gick ut gymnasiet ifjol och har läst Ma3b. Jag planerar att söka in till tekniskt basår för HT 2015 och har sett att vissa skolor bara kräver att man har Ma2a/2b/2c. Jag bara undrar om chansen att jag får en plats ökar för mig som har Ma3b gentemot den som bara har Ma2?
2015-03-23, 14:57
  #31846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FattigSosse
Jag gick ut gymnasiet ifjol och har läst Ma3b. Jag planerar att söka in till tekniskt basår för HT 2015 och har sett att vissa skolor bara kräver att man har Ma2a/2b/2c. Jag bara undrar om chansen att jag får en plats ökar för mig som har Ma3b gentemot den som bara har Ma2?

Dina chanser är inte större mer än att du kanske får meritpoäng adderat till ditt snitt pga matten.
2015-03-23, 17:02
  #31847
Medlem
Finns det någon här som har eftergymnasial utbildning som vill dela med sig av sina erfarenheter kring studietiden? Hur ni skötte ekonomin osv, t.ex. deltidsjobb och studera på halvtid, eller om ni studerade heltid och fick betala av lånet senare, hur länge betalade ni, vilken summa och så vidare. För jag kommer antagligen studera på högskola och helst skulle jag inte vilja ta studielån
2015-03-24, 00:27
  #31848
Medlem
h4xors avatar
När man ska söka studiemedel så finns där en video som säger att man helst ska söka studiemedel när man vet hur många poäng man ska läsa. Jag började plugga lite kurser nu i januari och har väntat på besked om kurser som skulle starta senare ifall jag kom in eller inte. Så jag visste inte hur många poäng jag totalt skulle läsa i vår.
Pratade idag med en på CSN som säger att jag inte kan få studiemedel från januari om jag ansöker nu. Är detta bara skitsnack? Tänkte ringa dom imorgon igen och hoppas att tanten jag pratade med idag hade fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in