2015-03-21, 16:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag sa aldrig att alla fördrevs. Ditt "Varför lät man" förutsätter att judarna var en homogen grupp med identisk agenda, men så var inte fallet. På en del håll hjälpte faktiskt judar sina palestinska grannar att stanna medan på andra de mer militanta grupperna fick fritt spelrum. Däremot är ditt tal om att det var de militanta som fördrevs medan de som accepterade en judisk stat fick stanna är historieförfalskning.

Jag skrev aldrig att alla som fördrevs var militanta, däremot är det ganska klart att majoriteten antingen var militant, stödde de militanta eller självmant flyttade för att komma tillbaka efter en säker muslimsk seger. Finns det någon pålitlig källa som säger motsatsen?

Det skulle antagligen inte finns särskilt många israeler som skulle skydda Irgun, Lehi och dylika terrorister om omvärlden inte skulle dödat så mycket judar och judarna är i minoritet i mellanöstern precis som på alla andra ställen förrutom just i Israel. Det är väl där som skon klämmer, att israelerna inte är det där hjälplösa offret som folk vill att judarna ska vara eller hur?
Citera
2015-03-21, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag har inte förnekat att vissa stannade utan jag nämnde att 156 000 palestinier fick det (av runt 900 000, vilket visar vilken enorm kris det var för palestinierna där flera större städer tömdes på arabiska invånare och hundratals andra städer och byar) och att dessa styrdes under krigslagar, vilket var mitt argument. Du försökte få det till att de som stannade var de oaggressiva och Israel bara kunde ha kvar dem.

Det du säger i din sista mening är verkligen avskyvärt men det är inte förvånande att du försvarar att man gjorde palestinierna till flyktingar.

Jag fattar inte hur du ser skillnad på den palestinska flyktingproblematiken från den judiska motsvarigheten. Om alla arabländer förklarar krig mot Israel och invaderar Israel, inkl. enbart judiska områden, så är det ok men inte när judar fördriver araber? Anser du själv att Tel Aviv existerade innan judarna kom dit? Jag tror jag frågat någon gång tidigare men inte fått något svar. Nyfiken på vad du tror eftersom jag vet att Hamas brukar säga att Tel Aviv grundades av en arab i sina barnprogram. Vem är det egentligen som egentligen kastade den första stenen i argumenten du för?
Citera
2015-03-21, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Okej, jag ska ge er en lösning på problemet,

Polen som på jiddish kallas Polin och betyder det förlovade landet, hehe,

vi tar tillbaka våra judar (och deras avkomma) och det blir frid och fröjd i mellanöstern
Jag tror det var saudierna som efter WW II hade ett snarlikt förslag: att Tyskland som krigsskadestånd till judarna skulle avstå Ostpreussen till en judisk stat. En rimlig lösning, men en som inte passade stormakterna, speciellt inte Sovjet som hade egna intressen att expandera, utan istället fick de mindre inflytelserika palestinierna maka på sig.
Citera
2015-03-21, 16:23
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte hur du ser skillnad på den palestinska flyktingproblematiken från den judiska motsvarigheten. Om alla arabländer förklarar krig mot Israel och invaderar Israel, inkl. enbart judiska områden, så är det ok men inte när judar fördriver araber? Anser du själv att Tel Aviv existerade innan judarna kom dit? Jag tror jag frågat någon gång tidigare men inte fått något svar. Nyfiken på vad du tror eftersom jag vet att Hamas brukar säga att Tel Aviv grundades av en arab i sina barnprogram. Vem är det egentligen som egentligen kastade den första stenen i argumenten du för?

Det är en skillnad eftersom det gjorde nästan hela det palestinska folket statslösa och flyktingar ifrån sitt hemland (vi talar alltså om runt 80-85% av ett folk som blir flyktingar inom loppet av ett par år och de kunde inte gå tillbaka), vilket även blir mycket mer relevant idag då denna fråga ännu inte löst, och palestinierna var inte ansvariga för arabstaternas agerande mot judarna (som ju dessutom var ett svar på Israels agerande).

Som vanligt går du in på något ovidkommande. Ja, Tel Aviv grundades av judar för runt hundra år sedan, liksom en massa andra städer och byar de grundande efter de invandrat till Palestina.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-21 kl. 16:51.
Citera
2015-03-21, 16:26
Avstängd
Citat:
Jag skrev aldrig att alla som fördrevs var militanta, däremot är det ganska klart att majoriteten antingen var militant, stödde de militanta eller självmant flyttade för att komma tillbaka efter en säker muslimsk seger. Finns det någon pålitlig källa som säger motsatsen?
De flesta var som i alla andra länder helt vanliga civila. Det är klart, glada var de knappast att det kom en grupp judiska invandrare och gjorde anspråk på deras land, men vem skulle vara det? Och visst var det många som flydde striderna som i alla krig, men rimligen borde dessa ha rätt att återvända efteråt.
Citat:
Det skulle antagligen inte finns särskilt många israeler som skulle skydda Irgun, Lehi och dylika terrorister om omvärlden inte skulle dödat så mycket judar och judarna är i minoritet i mellanöstern precis som på alla andra ställen förrutom just i Israel. Det är väl där som skon klämmer, att israelerna inte är det där hjälplösa offret som folk vill att judarna ska vara eller hur?
Nej, det som klämmer är att israelerna i klassisk kolonial stil erövrade ett redan bebott område, fördrev befolkningen och skapat en stat grundad på ras. Det som klämmer för dig är väl att palestinierna inte bara "försvann" eller blev en pittoresk obetydlighet på samma sätt som indianerna i USA, aboriginerna i Australien etc? Och varför är det palestinierna som skall få betala för att tyskar och andra dödat en massa judar?
Citera
2015-03-21, 16:31
Avstängd
Citat:
Anser du själv att Tel Aviv existerade innan judarna kom dit?
Tel Aviv grundades som ett judisk område i utkanten av Jaffa, en uråldrig stad känd sedan flera tusen år.
Citera
2015-03-21, 16:37
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Tel Aviv grundades som ett judisk område i utkanten av Jaffa, en uråldrig stad känd sedan flera tusen år.

Det är ju dessutom nu en del av staden, liksom flera palestinska byar som blev avfolkade:

Citat:
In 10 December 1948, the government announced the annexation to Tel Aviv of Jaffa's Jewish suburbs, the Palestinian neighborhood of Abu Kabir, the Palestinian village of Salama and some of its agricultural land, and the Jewish 'Hatikva' slum.[51] On 25 February 1949, the depopulated Palestinian village of al-Shaykh Muwannis was also annexed to Tel Aviv.[51] On 18 May 1949, Manshiya and part of Jaffa's central zone were added, for the first time including land that had been in the Arab portion of the UN partition plan.[51]

http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Aviv#After_Israeli_independence

Från artikeln om Abu Kabir:

Citat:
A month after Abu Kabir was conquered, David Ben-Gurion told the Israeli Provisional Government that Jaffa's Arab population should not be allowd to return: "If there will be [an] Abu Kebir again - this would be impossible. The world needs to understand we are 700,000 against 27 million, one against forty ... It won't be acceptable to us for Abu Kebir to be Arab again."[15]

Walid Khalidi writes that the Haganah completed the demolition of Abu Kabir by March 31.[19] On April 19, 1948, The Palestine Post reported that "In the Abu Kebir area, the Haganah dispersed Arabs who tried to erect an emplacement facing the Aka factory in Givat Herzl. Two Arabs were shot as they approached the Maccabi Quarter."[20]

http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Kabir

Citat:
It was 46 years ago, on May 13, 1948—the day before Israel's creation—that the all-Arab seaside city of Jaffa surrendered to Jewish forces. It was the largest Arab city in Palestine and, under the U.N. Partition Plan, was to have been part of a Palestinian state. But Menachem Begin's terrorist Irgun group began bombarding civilian sectors of the city on April 25, terrifying the inhabitants into panicky flight.

At the time, the city's normal population of around 75,000 was already down to 55,000. On the day of surrender less than three weeks later, only about 4,500 remained. The rest of Jaffa's citizens had fled their homes in terror, becoming part of the 726,000 Palestinian refugees created by the war.

Although Arab armies from neighboring countries did not enter Palestine until May 15, Jewish forces had been active in a campaign of ethnic cleansing since passage of the partition plan the previous Nov. 29. The first effort was aimed at clearing out Palestinians living in cities designated as part of the Jewish state.

http://www.wrmea.org/1994-april-may/arab-jaffa-seized-before-israel-s-creation-in-1948.html

Tänk att de som gapar om "arabiskt hat" försvarar sånt här.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-03-21 kl. 16:43.
Citera
2015-03-21, 17:24
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
De flesta var som i alla andra länder helt vanliga civila. Det är klart, glada var de knappast att det kom en grupp judiska invandrare och gjorde anspråk på deras land, men vem skulle vara det? Och visst var det många som flydde striderna som i alla krig, men rimligen borde dessa ha rätt att återvända efteråt.

Nej, det som klämmer är att israelerna i klassisk kolonial stil erövrade ett redan bebott område, fördrev befolkningen och skapat en stat grundad på ras. Det som klämmer för dig är väl att palestinierna inte bara "försvann" eller blev en pittoresk obetydlighet på samma sätt som indianerna i USA, aboriginerna i Australien etc? Och varför är det palestinierna som skall få betala för att tyskar och andra dödat en massa judar?

Det har aldrig funnits en palestinsk stat och judar är ingen ras eftersom det finns judiska israeler av alla kulörer, därmed så är antagandet att israel är en stat baserad på ras gravt felaktig, däremot är israel grundad på judisk identitet men det är inte samma sak som ras. Tror ni antisionister på vad som helst som den propalestinska propagandan säger!? Du behöver inte svara för det vet jag redan att ni gör När man gör jämförelser med apartheid i Sydafrika som antisionister gärna gör så borde ju självkritiska frågor om jämförelsen är rimlig förekomma, men icke, alla propalestinier bara köper jämförelsen rakt av helt utan frågor.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-03-21 kl. 17:45.
Citera
2015-03-21, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det har aldrig funnits en palestinsk stat
Jag sa inget om stat, men folk bodde där och de ägde land tills sionisterna kom och drev ut dem, stal marken och i möjligaste mån rev tidigare bebyggelse så de kunde låtsas att landet varit obebott innan de kom.
Citat:
och judar är ingen ras eftersom det finns judiska israeler av alla kulörer, därmed så är antagandet att israel är en stat baserad på ras gravt felaktig,
Tekniskt sett finns inga mänskliga raser så man kan hävda att rasism är omöjlig. I praktiken har dock människor varit bra på att hitta på sådana, som du är inne på ofta baserat på hudfärg som är lätt synlig. Anser du Hitlers politik gentemot judarna var att kalla rasism? I så fall får du nog acceptera att judarnas politik baserad på exakt samma indelning också är det. Kriterierna för deras "Law of return" är explicit baserad på nazisternas regler (och nazisterna var i sin tur inspirerade av USA:s raspolitik, men det är en annan sak).
Citat:
När man gör jämförelser med apartheid i Sydafrika som antisionister gärna gör så borde ju självkritiska frågor om jämförelsen är rimlig förekomma, men icke, alla propalestinier bara köper jämförelsen rakt av helt utan frågor.
Jämförelsen är i många om än inte alla avseenden fullt rimlig, men ni sionister avfärdar den rakt av utan frågor. Tror du det var en slump att Israel samarbetade så intimt med apartheidregimen, t om i att ge dem kärnvapenteknologi? Det var samma andas barn, stater grundade på en 1800-tals ideologi om europeisk överhöghet över andra folkslag.
Citera
2015-03-21, 19:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det är ju dessutom nu en del av staden, liksom flera palestinska byar som blev avfolkade:

Nej. Yafo är inte en del av "det judiska Tel Aviv", Yafo är och förblir en arabisk statsdel befolkat av araber och Yafo är definitivt inte avfolkat.
Citera
2015-03-21, 19:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

1. Judarna "erövrade inte ett redan bebott område" förrän EFTER att palestinierna förklarade krig mot Israel.
2. Palestinierna fick först kompromissa med invandrande judar för att många av dem inkl. muftin i Jerusalem stridit FÖR NAZISTERNA I AVK, d.v.s stridit aktivt på den förlorande sidan och sedan fick de betala dyrt för att de aktivt bedrivit krig mot Israel innan OCH efter att staten Israel bildats. Det går att diskutera hur mycket som helst hur mycket av landet som Israel hade rätt till eller inte men att kategoriskt säga att allt land var stulet är ungefär som att säga att jag inte har rätt att köpa land i ett land som jag inte är medborgare i som princip även om landet ifråga inte har någon sådan lagstiftning. Du verkar hävda att palestinier har rätt till landet och judar inte har rätt till landet vilket är exakt lika idiotiskt som att hävda motsatsen. Jag hävdar INTE att endera parten har rätt till landet, det är du och andra idioter här i tråden som gör det.
3. Det är alltid samma visa med alla som tar upp amerikanska och australiensiska urinvånare: varför kräver ni inte samma sak från USA, Canada och Australien? Varför är det enbart Israel som skall bojkottas? Varför skall Sverige inte bojkottas för att Lappland erövrats från samerna?
Citera
2015-03-21, 19:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Nej. Yafo är inte en del av "det judiska Tel Aviv", Yafo är och förblir en arabisk statsdel befolkat av araber och Yafo är definitivt inte avfolkat.

Ja, nu vet jag återigen inte vad du får för dig att tjafsa om men Jaffa är en del av Tel Aviv och har varit det sedan 1950, det bor runt dubbelt så många fler judar än araber i Jaffa och Jaffa blev inte avfolkat då några tusen var kvar men:

Citat:
The population of Jaffa on the eve of the attack was between 50,000 and 60,000, with some 20,000 people having already left the town.[33] By 30 April, there were 15,000–25,000 remaining.[35][36] In the following days a further 10,000–20,000 people fled by sea. When the Haganah took control of the town on 14 May around 4,000 people were left.[37] The town and harbour's warehouses were extensively looted.[38][39]

The 3,800 Arabs who remained in Jaffa after the exodus were concentrated in the Ajami district and subject to strict martial law.[40]

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaffa#British_Mandate

Andra palestinska byar, som nu är en del av Tel Aviv, så som Al-Shaykh Muwannis blev avfolkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in