Citat:
När ska folk lära sig att "nej men NU är faktiskt taket nått, nu kan SD inte växa mer" aldrig är en sanning? Har hört detta om i princip varje procentenhet, detta sedan SD fick 5,7% 2010 och det verkar som att detta kommer fortsätta.
Ju högre SD-raketen åker, desto mer tävlar övriga partier om att vara mest flyktingliberala och "öppenhjärtade". Att KD tar en något mer klassiskt konservativ ställning (även om det är löjligt att kalla ett "högerparti" i Sverige för konservativt) kommer snarare på sikt att gynna SD ännu mer. Personligen tror jag att KD kan fungera som ett mellanparti, det är socialt accepterat att rösta KD men inte SD, men när man märker att det är samma skit i hela decemberjuntan så går man över till SD. Och är väl den tröskeln överkliven krävs en hel del för att gå tillbaka.
Att tala om en övre gräns för ett parti på detta sätt är absurt för opinionen förändras ständigt. Se bara i denna tråden, folk är lite småbesvikna över resultat på 16,5% medan man korkade upp champagne för inte många månader sedan när OI spådde siffror kring 10%. Däremot är jag övertygad om att folk kommer uttala sig liknande när opinionen ligger på såväl 22, 25 och 30%.
- 5,7% - Ingen mer kommer rösta på SD, då hade de ju gjort det nu i valet.
- 9% - Det är fel i opinionsmätningarna, SD-väljare är bara arga män som skriker och hörs och därför överrepresenteras de i mätningarna.
- 12% - Nu kommer de andra partierna ta tag i invandrings- och migrationspolitiken och SD har spelat ut sin roll. De kommer sjunka som en sten framöver.
- 15% - SD KAN inte växa mer, ingen på min arbetsplats röstar på dem.
- 20% - ricardo22: "KD kommer bli konservativa, SD har peakat."
Ju högre SD-raketen åker, desto mer tävlar övriga partier om att vara mest flyktingliberala och "öppenhjärtade". Att KD tar en något mer klassiskt konservativ ställning (även om det är löjligt att kalla ett "högerparti" i Sverige för konservativt) kommer snarare på sikt att gynna SD ännu mer. Personligen tror jag att KD kan fungera som ett mellanparti, det är socialt accepterat att rösta KD men inte SD, men när man märker att det är samma skit i hela decemberjuntan så går man över till SD. Och är väl den tröskeln överkliven krävs en hel del för att gå tillbaka.
Att tala om en övre gräns för ett parti på detta sätt är absurt för opinionen förändras ständigt. Se bara i denna tråden, folk är lite småbesvikna över resultat på 16,5% medan man korkade upp champagne för inte många månader sedan när OI spådde siffror kring 10%. Däremot är jag övertygad om att folk kommer uttala sig liknande när opinionen ligger på såväl 22, 25 och 30%.
Bra iakttagelse. Precis som du säger så har vi länge nu trott att 7-klövern kommer att ändra sig bara Sd får över 10 procent, 15, procent och nu 20 procent. Kommer inte att hända. Det är fri invandring som gäller. Oavsett vad som än händer. Alla som nu sätter sin tilltro till Ebba Bush: glöm det. Som redan påpekats har hon bekänt färg genom att vara för öppen invandring. Därmed finns heller ingen gräns för hur stor Sd kan bli.