2015-03-21, 11:16
Medlem
SvenskOppositions avatar
Jag har väldigt svårt att tro på att KD kommer att börja arbeta för en mer restriktiv invandring. Inget av det KD:s representanter nämnt i media övertygar än så länge.

Det jag kan köpa är att den konservativa falangen i KD nu kommer att flytta fram sina positioner i och med bytet av partiledare, fast då gäller det snarare familjefrågor, synen på kön och sexualitet och abort.

Att invandringspolitiken skulle ändras ser jag som en direkt mediamyt.

Vi har några frireligiösa personer i familjens bekantskapskrets, dessa personer betraktar jag som arketyper för KD:s kärnväljare. Förbjud abort? Javisst! Stäng in bögarna i garderoben? Omedelbart! Minska asylinvandringen till hållbar nivå? Absolut inte!

Om det kommer att ske någon omsvängning i Sjuklövern så är det i så fall moderata gräsrötter som kommer att stå för den.

SD sitter därmed tillsvidare säkert.
2015-03-21, 11:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Mycket intressant tråd som jag nu har följt ganska ordentligt de senaste månaderna. Har inte mycket att tillägga. Får hoppas att Novus släpper till och ger SD minst 16% på torsdag nästa vecka. Det är ju knappast omöjligt. Sen kan Ipsos hosta ur sig 14%. Så länge SD går plus med några tiondelars pocentenheter varje månad så känns det i alla fall lättare att hålla hoppet högt!
Skit i mätningarna, SD växer så det knakar, precis som i Israel kommer mätningarna visa på tok när valet 2018 summeras.
2015-03-21, 11:30
Medlem
Vi kan alltså räkna med att det finns 1,1 miljoner människor som skulle rösta på SD.
2015-03-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Man kan ju jämföra med FP. När Bengt Westerberg var dess partiledare var FP nästan lika stora som M. Efter Westerbergs avgång har partiet i stort sett följt hans utstakade väg vilket nu får stora negativa konsekvenser. Det är näst intill omöjligt att göra sig av med hans röda vänsterliberalism. Folkpartiet har glömt att man var ett 12 till 14 procentparti och man är nöjd med att pendla mellan 4 och 7. Liksom socialdemokraterna som sitter fast med arvet efter Palme. Socialdemokraterna föraktar Palmes företrädare, trots att det var de som skapade framgångssagan Sverige. För moderaternas del har man haft mycket mediokra ledare efter Gösta Bohman. Reinfeldt kunde tillsammans med Borg, för det var en duo, sätta agendan som man nu sitter fast med, alltså precis på samma sätt som de andra partierna gör.

Om Sd är taktiska så ska de inte försöka förändra 7-klöverns politik, utan verkligen utnyttja det faktum att partierna sitter fast varvid väljarna slutligen överger dem. När SD är större än M är jag säker på att vi även kommer att se politiker inom M som går över till SD. Det stora raset för S inträffar när deras väljare ser en potentiell och seriös konkurrent varvid det känns meningsfullt att lämna S. Det var ju det som hände när många från S övergick till M i och med att M då framstod som mycket seriöst och arbetarvänligt.

Jag undrar om vi inte redan har sett litet sådan exempel på överströmning. I vissa kommuner där M är starka fick de betydligt mer i kommunalvalet än i riksdagen. Jag skulle gissa att många M-väljare röstade på SD i riksdagsvalet, men på M i kommun- och landstingsval.
2015-03-21, 11:54
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag har väldigt svårt att tro på att KD kommer att börja arbeta för en mer restriktiv invandring. Inget av det KD:s representanter nämnt i media övertygar än så länge.

Det jag kan köpa är att den konservativa falangen i KD nu kommer att flytta fram sina positioner i och med bytet av partiledare, fast då gäller det snarare familjefrågor, synen på kön och sexualitet och abort.

Vi har några frireligiösa personer i familjens bekantskapskrets, dessa personer betraktar jag som arketyper för KD:s kärnväljare. Förbjud abort? Javisst! Stäng in bögarna i garderoben? Omedelbart! Minska asylinvandringen till hållbar nivå? Absolut inte!

Om det kommer att ske någon omsvängning i Sjuklövern så är det i så fall moderata gräsrötter som kommer att stå för den.

Media-myten blir kanske en knuff i den riktningen när de ser att stödet ökar. Sen finns det ett sug efter konservatism.

M:s unga politiker är väl nästan de värsta av alla? Riktigt sjuka Reinfeldt-soldater. Men det är möjligt att gräsrötterna i 40-50 års åldern vill ändra riktning. Fast hur de ska komma undan öppna era hjärtan stämpeln blir en svår fråga. M har blivit själva symbolen för vansinnet.
2015-03-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det börjar i varje fall jäsa ordentligt i organisationen.

Det återstår att se hur detta spelas ut. Om det verkligen blir en smärtsam intern partistrid om detta så lär utgången av densamma påverka hur flödet av väljare går från M till SD & övriga partier.

http://unvis.it/www.hd.se/nyheter/sverige/2015/03/21/skanska-moderater-vill-skrota-decemberoverenskommelsen/

Intressant utveckling minst sagt. Om Ms gräsrötter kräver att DÖ bryts, vad sker då härnäst? Om Ms ledning centralt avfärdar gräsrötterna och håller fast vid DÖ så lär SD susa förbi M i OU på nolltid. Om AKA däremot bryter DÖ, vilka signaler sände det? Att AKA är en svag ledare, opålitlig, inte står vid sitt ord, är impulsiv, står utan fast övertygelse. Bryter AKA DÖ så är hon lika körd för all framtid som Mona var när hon tog med Ohly dagen efter att utlyst sitt långa samarbete med MP. Skulle M byta ut AKA innan 2018 så framstår M som ett pajasparti, ungefär som S när de körde Mona, Juholt, Löfven. Vem skulle kunna efterträda AKA innan 2018? Vilken kompetent person skulle våga? Jag tror Ms öde är beseglat, AKA kommer inte ändra DÖ och kommer inte ändra invandringspolitiken och hon sitter till september 2018 för att bytas ut när M gjort ett katastrofval på 10-12%.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta är enda rimliga förklaringen till DÖ. Ett extraval precis efter ett partiledarbyte ville inte M riskera. Och alliansens småpartier ville inte riskera att åka ur riksdagen.
Märk väl att det varit väldigt tyst kring M på sista tiden......man har t o m undvikit att ta ställning i Saudiarabienfrågan, både beträffande vapenexporten och Margots fadäser. Jag tror helt enkelt vi har ett mycket vilset M.....som ägnar sig åt att slicka såren. Och ja..det jäser blad de äldre kommunpolitikerna ute i landet.

Jag följer inte MSM längre, men visst är det ovanligt tyst från Alliansen och i synnerhet M och AKA? Jag skulle tro att de har panik över SDs inofficiella OU.
2015-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Man kan ju jämföra med FP. När Bengt Westerberg var dess partiledare var FP nästan lika stora som M. Efter Westerbergs avgång har partiet i stort sett följt hans utstakade väg vilket nu får stora negativa konsekvenser. Det är näst intill omöjligt att göra sig av med hans röda vänsterliberalism. Folkpartiet har glömt att man var ett 12 till 14 procentparti och man är nöjd med att pendla mellan 4 och 7. Liksom socialdemokraterna som sitter fast med arvet efter Palme. Socialdemokraterna föraktar Palmes företrädare, trots att det var de som skapade framgångssagan Sverige. För moderaternas del har man haft mycket mediokra ledare efter Gösta Bohman. Reinfeldt kunde tillsammans med Borg, för det var en duo, sätta agendan som man nu sitter fast med, alltså precis på samma sätt som de andra partierna gör.

Om Sd är taktiska så ska de inte försöka förändra 7-klöverns politik, utan verkligen utnyttja det faktum att partierna sitter fast varvid väljarna slutligen överger dem. När SD är större än M är jag säker på att vi även kommer att se politiker inom M som går över till SD. Det stora raset för S inträffar när deras väljare ser en potentiell och seriös konkurrent varvid det känns meningsfullt att lämna S. Det var ju det som hände när många från S övergick till M i och med att M då framstod som mycket seriöst och arbetarvänligt.

Mycket trovärdig analys du ger att proppen ur för S sker när SD i OU utmanar S på allvar.
Då har SD först fått med sig alla från Alliansen och sedan alla från S och i detta manifesterat sin position som enda oppositionsparti mot 7K. Man kommer vara störst och därmed också kunna knipa alla viktiga ministerposter precis som S gjort i alla tider och som M gjort sedan 2006.

Det är sannerligen spännande tider vi lever i.
2015-03-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

SD sitter i alla händelser säkert. Eller har sitt öde i egna händer, åtminstone. En kursomläggning från borgerligt håll bör enligt europeisk erfarenhet snarare leda till en tillfälligt utplanande tillväxt än att partiet krymper.

Men jag menar att det också finns stora möjligheter för ett eller ett par borgerliga partier att genom signalpolitik profitera på frågan. Ta KD, där Skyttedals relativt modiga ställningstagande innan valet först twitter-mobbades internt.

Sedan började Hägglund tala om införande av TUT och sänkta dagersättningar. Visserligen var väl förslaget i realiteten så kryddat med skattefrihet och undantag att det inte förtjänade att kallas invandringsrestriktivt.

Men SIGNALEN var "lite hårdare tag" - och överlag verkar det ha resulterat i ett opinionsläge där partiet rätt ofta ligger över 4% istället för kroniskt under, som var fallet förut.

Detta kan i sin tur leda till att Ebba Busch Thor kanske tar in Skyttedal i partistyrelsen och att nya signaler kommer framöver.

Sker så, så menar jag att det finns många allmänborgerliga röster att vinna. Och om M passeras av SD kring 20%, samtidigt som KD kannibaliserar på partiet och ligger på 6-7%, så kommer trycket för M att sända ut sina egna signaler bli enormt.

Och det är först där, när det ena partiets signalpolitik börjar tävla med det andra som vi kan få se en dynamisk budgivning som leder till verkliga politiska förändringar.

För, som jag var inne på tidigare: Om vi vänder på det - hur stor andel av borgerliga väljare KRÄVER en ruinerande migrationspolitik för att inte svika? Väldigt få, menar jag.

Jag tror att väldigt många invandringskritiker överskattar "idealismen" hos floskelsprutor till politiker - när det inte längre är karriärmässigt opportunt så tror jag att sådana som Ullenhag slutar att "brinna" rätt kvickt.
2015-03-21, 12:52
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror att väldigt många invandringskritiker överskattar "idealismen" hos floskelsprutor till politiker - när det inte längre är karriärmässigt opportunt så tror jag att sådana som Ullenhag slutar att "brinna" rätt kvickt.
Något jag också tror. De flesta gör som de gör för att pissmedia säger det och den genomsnittliga svensken följer pissmedia,än så länge. Annie Lööf och de andra kan nog säga det mesta så länge det gynnar karriären.
2015-03-21, 12:56
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag tror att sd aldrig kommer få över 20% för KD kommer bli konservativa. Det eller så dör de ut. Det är bara att räkna på hur många väljare sd tar för varje procent ökar och sen göra en tidtabell. KD kommer ta tag i invandringsfrågan och hoppa upp på 10%. Det kommer leda till att m skärper sig en aning men inte tillräckligt. Om KD redan nu blir konservativa tror jag ,tillsammans med samhällsutvecklingen och medias ändrade roll, att KD når 10-12% 2018 och SD runt 15%

varför tror så många att KD ska ta sitt förnuft till fånga? Mig veterligen finns absolut inget som tyder på det, tvärtom. Så här skrev nya partiledaren EBT på Twitter för en månad sedan:

1/3 Sverige har och ska ha ett generöst, solidariskt flyktingmottag Vi ska inte sätta ett tak för hur många vi kan ta emot.

Vi snackar alltså om ett gränslöst flyktingintag och mycket mer extremt än så blir det nog inte.

KD kommer att lämna riksdagen 2018 tillsammans med FP, invandringsfrågan blir viktigare för folk för varje dag som går och det här var deras absolut sista chans att rädda sig kvar i RD. Att idag ha en ansvarslös hållning i flyktingfrågan är som att begå självmord.

Sanslöst hur korkade partistrateger samtliga sjuklöverpartier måste ha.
2015-03-21, 13:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Mycket trovärdig analys du ger att proppen ur för S sker när SD i OU utmanar S på allvar.
Då har SD först fått med sig alla från Alliansen och sedan alla från S och i detta manifesterat sin position som enda oppositionsparti mot 7K. Man kommer vara störst och därmed också kunna knipa alla viktiga ministerposter precis som S gjort i alla tider och som M gjort sedan 2006.

Det är sannerligen spännande tider vi lever i.

Åkesson har redan i somras sagt att man nu siktar in sig på s-väljare. Sd kommer inte att bli arbetarvänligt på så sätt att man värnar extra mycket om Las, utan helt enkelt för att den som arbetar måste få tillgång till den välfärd man betalar via sin skatt. Det handlar inte bara om sjukvård och dagis. Mer viktigt blir t.ex. att den som arbetar gärna vill ha en pension som han eller hon kan leva på. Det är fan ynkligt att den som arbetar i hela sitt liv sedan inte har mer än den som lever på försörjningsstöd. De flesta som blir hemlösa idag är pensionärer (läs vita svenska). Det går inte att försvara jobblinjen på det viset.

Det sägs att väljare röstar efter sin plånbok och SD har nu gratis fått en fråga som i allra högsta grad är en plånboksfråga. Speciellt ur den grupp som tidigare röstat S. Märker s-väljare att SD är en värdig konkurrent, typ 23-25 procent, kommer man att gå över.
2015-03-21, 13:45
Medlem
SigmenFloyds avatar
KD kan aldrig utmana SD, eftersom svensken i gemen inte har något förtroende för religiösa virrpannor.
Det är gamla tanter och kristna invandrare som utgör KDs väljarbas.
Normalt folk betraktar inte Jesusfreaks som rationella aktörer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in