Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Dramat mellan Pinchuk och Kolomoiskiy eskalerar fritt nu. Poroshenko har just tagit ställning för pinchuk och Kolomoiskiy verkar vara i fritt fall, både maktmässigt och mentalt. Det intressanta - och delvis skämmande - är att se hur yatseniuk och hans allierade reagerar. Min känsla - den där kvalificerade gissningen som brukar stämma - är att yatseniuk sitter djupt i Ihors ficka.
Personligen både tror och hoppas jag att de mer sansade och pragmatiska krafterna Poroshenko och pinchuk vinner kampen. Känns som att de redan gjort det. För det skulle innebära en möjlig kompromiss kring Donbass, slut på kriget, mindre hetsande, och en möjlighet till fred och återuppbyggnad av Ukraina.
Det skulle också innebära ett Ukraina som lyssnar mer till EU än till USA. Min förhoppning är ett EU-integrerat Ukraina som är energioberoende och moderniserat, men som samtidigt - på sikt - återetablerar handelsrelationer med Ryssland också.
När man talar om trollen... Alldeles nyss gick Pyatt, USA:s ambassadör här i Kiev, ut med ett statement, efter samtal med just Kolomoiskiy, där han tämligen uppenbart stöder densamma oligarken och menar att utbytet av chefen för Ukrtransnafta måste ske i enlighet med lagen (samma lag som Kolomoiskiy böjer till egen favör och utnyttjar för absurd minoritetsägarkontroll). Rätt sjukt, en amerikansk ambassadör som gör uttalanden om konflikter i ukrainskt näringsliv.