Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Se upp när protesterna tystnar i Ukraina. Som du nog förstår, kan folkliga protester snart vara slut i landet. Allt beror på vad Rada bestämmer. Jag tycker inte att det nya Ukraina är demokratiskt. Jag ser en kupp, en förvanskad fascism (den är helt nymodern), oligarkvälde och västerländsk inblandning. Konstitutionen har körts över flera gånger.
Osteoporosis-retorik... Yanukovych skickade in berkut (och titushkis) för att slå sönder unga tjejer och fredliga studenter, han tvingade igenom diktatoriska och drakoniska lagar (demonstrationsförbud etc), och han avslutade med ett massmord på maidan. Man kan även notera att internationella organisationer yttrade hård kritik mot de val han "vann" och hans statsapparats totala rättsosäkerhet.
Men så vitt jag vet är såväl president- som parlamentsval internationellt godkända. Ukraina har ett legitimt styre och samarbetar med de ledande demokratiska länderna internationellt. Även om jag personligen fortfarande ser många problem med Ukrainas styre, det ska man vara ärlig med, så är det ljusår ifrån den sjuka kleptokrati som Yanukovych i slutet förgiftade nationen med.
Men alla de här diskussionerna är cirkulära och föder bara ryska troll. Bäst vore att ge delar av Donbass till Ryssland, låt dom försöka rädda skiten finansiellt och samhällsmässigt. Sedan kan resten av Ukraina fokusera på en västlig, demokratisk och tillväxtskapande framtid.