2015-03-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pink-nimbus
det skadar aldrig att prova! men var redo på att det kommer hanar, lämna dem inte helt innan du vet att hanarna är ryckta om du inte vill ha mer frön så att säga...

hur vet man vilka som är hanar och inte?
Citera
2015-03-17, 09:34
Medlem
pink-nimbuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille9696
hur vet man vilka som är hanar och inte?
det går att läsa guider, finns även filmer på youtube om jag inte misstar mig
Citera
2015-03-17, 15:22
Medlem
Planterade precis 20 st random bagseeds, 5L krukor.
Ska bara ha dom i en hel inglasad uteplats. (Inte något seriöst, ska bara se vart jag kommer och få lite kunskaper tills den riktiga planteringen lite mer mot sommaren)
Citera
2015-03-17, 16:49
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Snälla lämna tråden, du är inte önskad hära.

Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Planterade precis 20 st random bagseeds, 5L krukor.
Ska bara ha dom i en hel inglasad uteplats. (Inte något seriöst, ska bara se vart jag kommer och få lite kunskaper tills den riktiga planteringen lite mer mot sommaren)

Du behöver all hjälp du kan få. Jag är glad att din uteplats är hel och inte halv ;-)
Förutom att du tar hela risken utan utsikt till skörd så är det väl alltid bra att öva lite.
Jag tittar i min kristallkula och ser kraftig övervattning, fel näring för tidigt och långa rangliga hermie plantor som viker sig/ behöver stödjas. Om du kommer så långt som 5 noder kommer hela (din hela) uteplatsen stinka gräs oavsett om de är i blom eller inte.
Nej jag håller med om att det inte är ett seriöst projekt. Ett riskfyllt projekt är det däremot. Grattis
Citera
2015-03-17, 19:52
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgustSeri
Ska testa Thor denna sommaren
Trevligt, antar att jag får höra hur det går under resan.
Citera
2015-03-20, 02:03
Medlem
Utomhus123s avatar
Ja då börjar det närma sig eller ja, inte riktigt men jag planerar på att sätta ut två germade frön om en månad (24 april, zon 2.5 typ). För att sedan sätta 2 nya veckan där på och 10 maj åker resterande 10 ut Har hittat en kanske 2 bra spots.

Har tänkt mig använda mig av en odlingsplatta med fuktmatta i botten och på krukorna för att hålla undan fåglar och annan skit så blir det en sån här anordning. (ska alltså odla från germat frö utomhus)

Efter att dom växt i 2 veckor så blir det hål i marken med 50% jord, 25% perlite och 25% gödsel. Kommer även kalka jorden något då detta är på ett kalhygge med 70% Barr, 30% Löv-skog runtikring.

Blodmjöl blir ett måste då jag läst om andras problem med rådjur och annan skit. Det blir auto feminisereda frön från nordenseeds.com. 3 Blueberry, 3 Sativa, 3 Northern Lights och 5 stycken Thor. Om någon av plantorna växer riktigt fort kommer det tas sticklingar på denna/dessa för att sedan tillsluta såret med Vax och ge den lite extra veg näring.

Funderar även på att beställa några Semiauto Nepal x Danes Candy från http://cannaseeds.dk/ eller liknande för att maximera och eliminera risken för att allt går åt helvete.

Det jag har lite problem med är att ta sticklingar på autos då jag vet att blomningstiden är den samma som moderplantan, men om det är någon som växer bra redan i början av maj så anar jag att det kan bli värt det. Någon med erfarenhet som gjort ett ordentligt jobb med sticklingar på autos ?

Första gången jag odlar öht och kan behöva tips osv men har läst på som en galning i flera dagar och gör det nästan som hobby nu om dagarna, är såå taggad !

Ändring: Och vilket N-P-K värde ska näringen ha ? Är lite svårt då en del säger bu och bä under den och den perioden. Någon som har lust att göra en mindre "guide" för detta?
Senast redigerad av Utomhus123 2015-03-20 kl. 02:24.
Citera
2015-03-21, 08:27
Medlem
En vän tänkte förmodligen slänga ut lite fågelfrön i det fria i år.

Han tänkte köra något i den här stilenhttps://www.google.se/search?q=b%C3%A4nkodling&biw=1366&bih=643&source=l nms&tbm=isch&sa=X&ei=dBoNVevZKs3SaOmJgsgE&ved=0CAc Q_AUoAg#tbm=isch&q=raised+beds&imgdii=_&imgrc=k_nb 3caEDJiDOM%253A%3BPGDUEkSECByl6M%3Bhttp%253A%252F% 252Feartheasy.com%252Fraised-bed-prepare d.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Feartheasy.com%252Fraise d-beds-soil-depth-requirements.html%3B480%3B258 fast gräva ner dom så att det inte blir helt synligt.
Eller räcker det kanske att gräva hål och kasta i jordblandningen ?

Han tänkte nog köra såsom 10L rekomenderade 50/50 P-jord och koskit.
Sen blir det förmodligen ungefär 24stautofem grönsaksplantor per 120x120x40, tror ni det blir bra eller kommer systrarna bråka om plats för sina rötter ?

Mvh
Citera
2015-03-21, 11:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onyktert
En vän tänkte förmodligen slänga ut lite fågelfrön i det fria i år.

Han tänkte köra något i den här stilenhttps://www.google.se/search?q=b%C3%A4nkodling&biw=1366&bih=643&source=l nms&tbm=isch&sa=X&ei=dBoNVevZKs3SaOmJgsgE&ved=0CAc Q_AUoAg#tbm=isch&q=raised+beds&imgdii=_&imgrc=k_nb 3caEDJiDOM%253A%3BPGDUEkSECByl6M%3Bhttp%253A%252F% 252Feartheasy.com%252Fraised-bed-prepare d.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Feartheasy.com%252Fraise d-beds-soil-depth-requirements.html%3B480%3B258 fast gräva ner dom så att det inte blir helt synligt.
Eller räcker det kanske att gräva hål och kasta i jordblandningen ?

Han tänkte nog köra såsom 10L rekomenderade 50/50 P-jord och koskit.
Sen blir det förmodligen ungefär 24stautofem grönsaksplantor per 120x120x40, tror ni det blir bra eller kommer systrarna bråka om plats för sina rötter ?

Mvh

Problemet om man gör lite högre lådor som man fyller är att de torkar ut fort som fan. Jag häller bara all jord/skit rätt på backen ( innan det börjar bli grönt ute). Vill man lyxa så kan man ta bort det översta lagret med torrtgräs så det blir jord mot jord, det underlättar förmodligen för rötterna att gå ner och söka vatten själva.

Vattna som fan 3 dagar innan plantering sen en skvätt vid plantering och täck jorden med torrt gräs. Ge sen fan i att vattna på ett bra tag så får plantorna djupa och fina rötter.
Springer man och vattnar för ofta så får man ett ytligt och dåligt rotsystem och får fortsätta springa och vattna och det suger.
Citera
2015-03-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Ja då börjar det närma sig eller ja, inte riktigt men jag planerar på att sätta ut två germade frön om en månad (24 april, zon 2.5 typ). För att sedan sätta 2 nya veckan där på och 10 maj åker resterande 10 ut Har hittat en kanske 2 bra spots.

Har tänkt mig använda mig av en odlingsplatta med fuktmatta i botten och på krukorna för att hålla undan fåglar och annan skit så blir det en sån här anordning. (ska alltså odla från germat frö utomhus)

Efter att dom växt i 2 veckor så blir det hål i marken med 50% jord, 25% perlite och 25% gödsel. Kommer även kalka jorden något då detta är på ett kalhygge med 70% Barr, 30% Löv-skog runtikring.

Blodmjöl blir ett måste då jag läst om andras problem med rådjur och annan skit. Det blir auto feminisereda frön från nordenseeds.com. 3 Blueberry, 3 Sativa, 3 Northern Lights och 5 stycken Thor. Om någon av plantorna växer riktigt fort kommer det tas sticklingar på denna/dessa för att sedan tillsluta såret med Vax och ge den lite extra veg näring.

Funderar även på att beställa några Semiauto Nepal x Danes Candy från http://cannaseeds.dk/ eller liknande för att maximera och eliminera risken för att allt går åt helvete.

Det jag har lite problem med är att ta sticklingar på autos då jag vet att blomningstiden är den samma som moderplantan, men om det är någon som växer bra redan i början av maj så anar jag att det kan bli värt det. Någon med erfarenhet som gjort ett ordentligt jobb med sticklingar på autos ?

Första gången jag odlar öht och kan behöva tips osv men har läst på som en galning i flera dagar och gör det nästan som hobby nu om dagarna, är såå taggad !

Ändring: Och vilket N-P-K värde ska näringen ha ? Är lite svårt då en del säger bu och bä under den och den perioden. Någon som har lust att göra en mindre "guide" för detta?
1. Sticklingar på autos är nog en av de dummaste idéerna jag har hört. Du kommer att stressa skiten ur moderplantan och det kommer skörden att lida av. Du kommer också att stressa skiten ur sticklingen som inte kommer att hinna få ett rejält rotsystem innan den blommar och därmed kommer du att få en fluffig bud på din pinne. Riktig dålig plan.
2. N=kväve behövs i veg för att skapa klorofyll till nya blad. P=fosfor och behövs i lika mängd genom både veg och blomfasen. K=kalium och behövs mer av i blomfasen än i vegfasen.
Citera
2015-03-21, 13:25
Medlem
kiwibeavers avatar
Hej alla glada odlare!

Tänkte att jag skulle köra min första utomhusodling i sommar och sitter nu och tittar runt på lite olika fröer. Kommer väl bli några olika från nordenseeds och sen blir det nog några nepal från cannaseeds

Är lite sugen på att testa (Bub x Onyx) x Jet47 från cannaseeds , vad tror ni ? dom har ju inte blivit testade men verkar väldigt intressant!
Citera
2015-03-21, 17:27
Bannlyst
Tips till utomhusodlare!

Odla på ett ställe där det finns mycket brännässlor.
Cannabis är avlägset besläktat med brännässlor, samt är jorden de växer i väldigt kvävehaltig som cannabis trivs mycket bra i.

Då dom år efter år växer och sedan bryts ned är jorden av mycket bra kvalite, och man behöver således mindre egen jord och mindre växtnäring i form av kemikalier, speciellt om man föredrar att odla ekologiskt. Dessutom stealthar brännässlor bra!
Citera
2015-03-21, 21:10
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Tips till utomhusodlare!

Odla på ett ställe där det finns mycket brännässlor.
Cannabis är avlägset besläktat med brännässlor, samt är jorden de växer i väldigt kvävehaltig som cannabis trivs mycket bra i.

Då dom år efter år växer och sedan bryts ned är jorden av mycket bra kvalite, och man behöver således mindre egen jord och mindre växtnäring i form av kemikalier, speciellt om man föredrar att odla ekologiskt. Dessutom stealthar brännässlor bra!

Är det ren fakta?
bara undrar då det fan växer brännässlor överallt där jag bor. från trädgårdsland till industriområden med kanyler o asfalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in