2014-12-02, 23:35
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Apotekare lär fasas ut, en robot klarar av deras yrke utan större problem.

Ja försäljningen kan ske med e-handel men deras forskningskompetens kan var svår att ersätta.
Citera
2014-12-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Då är ju frågan varför inte det finns någon prisjämförelsesajt för läkemedel om vem som helst kan öppna apotek och det är fri marknad.

1. Vem som helst kan inte öppna ett apotek hur som helst. Man måste ha någon som är läkemedelsansvarig (receptarie med mångårig erfarenhet alt. en apotekare) dessutom måste du ha kapital.
2. I dagsläget ser det ut så att alla grossister ska ha betalt inom 30 dagar medan ersättningen för läkemedel av staten (de som ingår i läkemedelsförsäkringen) sker efter 60 dagar. Det här har gjort att ett apotek kan ligga ute med ett par miljoner i månaden om de har otur.

3. ICA, via cura och hjärtat, har 30% av marknaden, apoteket AB 33,9% och kronan 21%. Resterande delar på 15,1%.. det är med andra ord inte särskilt lätt att som nya aktör tjäna massor av pengar, eller få bättre dealer med grossisterna på receptfria läkemedel. Sen finns det massa regler gällande import av läkemedel också.
Citera
2015-02-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Har ett par nära släktingar i ungefär samma ålder, några år under trettio. Det som är extra kul är ju att båda yrkena är intressanta för våra invandrade ungdomar och utbildningarna är verkligen multikulti. Integration: Skitbra!

Juste, apropå det... Har själv märkt att de flesta som jobbar på svenska apotek är invandrare. Till och med chefer där är det. Någon som kan förklara varför denna tendens?

En annan fråga jag har är om receptarie- och apotekareutbildningar är helt skilda. Med andra ord: kan man bli färdig med receptarieutbildning (3år) och studera sedan två år till och bli apotekare? Eller måste man gå hela femåriga apotekarutbildningen?
Senast redigerad av cykelproffs 2015-02-02 kl. 20:41.
Citera
2015-02-03, 00:44
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelproffs
Juste, apropå det... Har själv märkt att de flesta som jobbar på svenska apotek är invandrare. Till och med chefer där är det. Någon som kan förklara varför denna tendens?

En annan fråga jag har är om receptarie- och apotekareutbildningar är helt skilda. Med andra ord: kan man bli färdig med receptarieutbildning (3år) och studera sedan två år till och bli apotekare? Eller måste man gå hela femåriga apotekarutbildningen?

Lite OffT men jag skulle gissa på hur starkt facket är, är det svagt kan man sökert göra det och vice versa.

Om man jämför med ingenjörsutbildningen så kan man komplettera högskoleingenjör (3 årig) med en master (2 årig) samt några obligatoriska kurser och bli civilingenjör. Det finns en riktig civilingenjörslinje men titeln blir urholkad när högskoleingenjörer kan komma tillbaka till skolbänken och komplettera upp den.
Citera
2015-02-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelproffs

Nej, det går inte. Efter första terminen divergerar programmen rejält. Skulle man kunna detta hade ingen vettig person läst till apotekare. Om man läst 4år till apotekare och extrajobbar på ett apotek får du inte ens ge råd om huvudvärkstabletter. Som legitimerad receptarie (3år alltså) får du lämna ut narkotikaklassade läkemedel om "person X" har ett giltigt recept.
Det går dock att läsa till receptarie och sedan en framacie master. Men eftersom programmen termin 2-6 är så otroligt olika blir det inte likvärdiga utbildningar.

Jag läser själv till apotekare i Uppsala och kan säga att det är >70% som har invandrarbakgrund. Speciellt från mellanöstern. Tror främst det beror på att intresset för naturvetenskap är väldigt stor och medicinska yrken har en helt annan status om man ser till de kulturerna. Sedan finns det fler jobb än utbildad personal. Detta ger garanterat jobb för en annars ganska utsatt grupp. Bara spekulationer frpn min sida dock.
Citera
2015-03-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergstedt
Nej, det går inte. Efter första terminen divergerar programmen rejält. Skulle man kunna detta hade ingen vettig person läst till apotekare. Om man läst 4år till apotekare och extrajobbar på ett apotek får du inte ens ge råd om huvudvärkstabletter. Som legitimerad receptarie (3år alltså) får du lämna ut narkotikaklassade läkemedel om "person X" har ett giltigt recept.
Det går dock att läsa till receptarie och sedan en framacie master. Men eftersom programmen termin 2-6 är så otroligt olika blir det inte likvärdiga utbildningar.

Jag läser själv till apotekare i Uppsala och kan säga att det är >70% som har invandrarbakgrund. Speciellt från mellanöstern. Tror främst det beror på att intresset för naturvetenskap är väldigt stor och medicinska yrken har en helt annan status om man ser till de kulturerna. Sedan finns det fler jobb än utbildad personal. Detta ger garanterat jobb för en annars ganska utsatt grupp. Bara spekulationer frpn min sida dock.

Helt rätt, jag gillar din analys! Du har koll på läget jämfört med många andra. DU sa att du läser på UU till apotekare, alltså har du koll på läget. Jag gillar inte när folk säger saker som dom inte har en aning om, vilket du tydligen har
Citera
2015-03-20, 19:29
Medlem
Jag tänkte läsa apotekare programmet i Umeå. Är det någon som har läst detta? Vill gärna ha info. Jag jobbar som BMA i dagsläge men trött på det.
Citera
2015-03-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeki168
Jag tänkte läsa apotekare programmet i Umeå. Är det någon som har läst detta? Vill gärna ha info. Jag jobbar som BMA i dagsläge men trött på det.

Har en vän som läst till apotekare i Umeå. Det är tunga kurser och speciellt med tanke på att på Umeå är det på distans, men det går. Lätt värt det om du tröttnat på BMA, en apotekare tycker jag personligen, har det lite mer varierat och bättre på jobbet, dessutom är lönen bättre. Så kör på det, om du orkar tillbringa tid på en massa plugg då det krävs en del innan du blir en färdig apotekare.
Citera
2015-03-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
kan garantera att dom inte gör det.

en bekant tjänar ca 36k före skatt som apotekare(receptarie) dvs kan lämna ut recept på medicin. dock har hen mer ansvar än en vanlig receptarie därför högre lön.

en vanlig apotekare/receptarie plockar ut ca 28k före skatt.

Receptarie är INTE samma utbildning och titel som apotekare! Apotekare har 2 år extra på högskolan (dvs 3+2 år), samt en därtill tillhörande extra legitimation som de får ansöka om.

Däremot så tillåts receptarier vara apotekschef sedan en 30-40 år tillbaka. Och jag kan tänka mig att i vardaglig tal kallas de gärna för apotekare. Av vissa av ren okunskap, ungefär som alla som jobbar på bibliotek kallas gärna för bibliotekarier, fast många är ju kanslister eller assistenter.
Och vissa av artighet, ungefär som när den pensionerade överstelöjtnanten kallas regelmässigt för översten.
Citera
2015-04-04, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plankt
Varför inte jobba på Ica istället? Ser ut att vara likadant..

Jodå, för sådana okunniga människor som dig så ser det ut så...
Läs lite mer på vad en apotekare gör tack!
Citera
2015-04-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Receptarie är INTE samma utbildning och titel som apotekare! Apotekare har 2 år extra på högskolan (dvs 3+2 år), samt en därtill tillhörande extra legitimation som de får ansöka om.

Däremot så tillåts receptarier vara apotekschef sedan en 30-40 år tillbaka. Och jag kan tänka mig att i vardaglig tal kallas de gärna för apotekare. Av vissa av ren okunskap, ungefär som alla som jobbar på bibliotek kallas gärna för bibliotekarier, fast många är ju kanslister eller assistenter.
Och vissa av artighet, ungefär som när den pensionerade överstelöjtnanten kallas regelmässigt för översten.

Helt rätt. Dessutom är receptarieutbildningen/yrket endast tillgänglig här i Sverige samt Norge och Finland.
Citera
2015-04-28, 00:29
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
...Och vissa av artighet, ungefär som när den pensionerade överstelöjtnanten kallas regelmässigt för översten.

...Eller att läkaren kallas för doktorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in