2015-03-19, 21:18
Medlem
Jävla fan!

Jag köpte mitt hus för två år sen och förra våren fick jag vatten i källaren och stopp i avloppen där nere. Det gurglade i avloppet i köket och vattnet rann undan dåligt i duschen. Jag köpte då en lagomt porrig vaskrensare.

http://4.bp.blogspot.com/_vA6eo3594O...0101106410.jpg

Sen körde jag skiten ur duschavloppet med den och då verkade allt blitt bra. Men i år är det ännu värre. Det kommer smuts, ser ut som toapapper, men det luktar inte riktigt så illa som det kan göra ur bajspapperavlopp Jag provade avloppsrensaren, att spruta med vattenslang långt in i avloppet, men ingenting funkar. Borde jag ringa den arme spolbilen imorgon? Jag har dessutom fått höra av en som växte upp i huset att detta är normalt för detta hus, har alltid gjort såhär och ingen har åtgärdat det då det inte skadat huset. Men vad fan jag vill inte ha bajsvatten hela källaren då jag har tvättmaskinen där nere plus ett gäng kycklingar. (som just nu fått flytta upp en våning. Inte tvättmaskinen dock, är för klen xD)

Tips och utskällningar mottages.
Citera
2015-03-19, 21:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Sugkopp gör ingenting egentligen. Så fort det blir ett litet hål i stoppet så har du ingen sugeffekt längre och det kommer snart bli stopp igen. Vad du behöver är en avloppsrensare som du ansluter till en högtryckstvätt och så kör du den 10-15 meter. Inte hålla på med trädgårdsslangen, det duger inte.

Se här: http://www.bygghemma.se/utomhus/utem...lfisk/p-169970

Går att hyra både högtryckstvätt och rensare för en hundralapp eller två.
Citera
2015-03-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Sugkopp gör ingenting egentligen. Så fort det blir ett litet hål i stoppet så har du ingen sugeffekt längre och det kommer snart bli stopp igen. Vad du behöver är en avloppsrensare som du ansluter till en högtryckstvätt och så kör du den 10-15 meter. Inte hålla på med trädgårdsslangen, det duger inte.

Se här: http://www.bygghemma.se/utomhus/utem...lfisk/p-169970

Går att hyra både högtryckstvätt och rensare för en hundralapp eller två.

Ser mycket bättre ut än stå med sugproppen som en idiot. Jag har inte haft hus förut och är ganska okunnig om hur man hanterar såna här saker. Högtryckstvätt har jag redan, så då behöver jag bara få tag på en rensaren om det går koppla på den tvätt jag har. Var tror du det är lättast att få tag på?
Citera
2015-03-19, 21:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Ser mycket bättre ut än stå med sugproppen som en idiot. Jag har inte haft hus förut och är ganska okunnig om hur man hanterar såna här saker. Högtryckstvätt har jag redan, så då behöver jag bara få tag på en rensaren om det går koppla på den tvätt jag har. Var tror du det är lättast att få tag på?

Både här och där. Har du ett företag som hyr ut maskiner så kan det mycket väl finnas där. Annars internet. En kloakslang går på allt från 500-1500 kr att köpa.

Kloakslang är enkel att rensa avlopp med. Anslut till högtrycken och börja föra ner i avloppet. Fram och tillbaka, fortsätt att mata ner tills du har slut på slang. Dra upp. Gör om. Klart.
Senast redigerad av OldFashioned 2015-03-19 kl. 21:48.
Citera
2015-03-22, 18:29
Medlem
Problemet ligger inte i avloppet från huset utan själva slambrunnen är full i skit och vatten. Antar att utloppet frusit. Nu är det inte alls roligt.

Alternativen är just nu.
1. Gräv bort övre lagret skit och pumpa bort vattnet med en dränkbar pump (billigt men förbannat vidrigt)

2. Ring slambilen imorgon och betala en fet summa för att dem ska komma och tömma vilket kommer kosta skjortan då dem måste dra extraslang eftersom brunnen står ute på en åker och dem kommer inte kunna köra dit.

3. Begå självmord.

4. Ta lån, ring slambilen, töm allt och bygg om till trekammarbrunn med nytt utlopp som inte kan frysa.
Citera
2015-04-09, 22:05
Medlem
FreddeDs avatar
Ja nu vet jag inte hur du har gjort men om jag var du så skulle jag ha beställt en tömning. Extraslang brukar dom ju inte ta hutlösa summor för. Sen ska du hyra en ångpanna och köra i utloppet tills det har tinat.
Värmekabel kan vara att tänka på till nästa vinter.
Citera
2015-04-10, 00:10
Medlem
Beroende på användning måste en slambrunn, trekammarbrunn och minireningsverk slamsugas någon gång per år, så den kostnaden kommer du aldrig ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in