• 1
  • 2
2015-03-17, 18:34
Medlem
Läser i dagens Expressen om hur dels nämnda läkare vägrar att svara på frågor om sina skakvåldsintyg.

http://www.expressen.se/nyheter/barn...sin-chefspost/

Idag lämnar han enligt Expressen sin chefspost på barnsjukhuset. Det låter i mina ögon extremt konstigt att lämna sin post mitt under pågående utredning genom att forska för mycket. Det kan tyda på en sak och det är att han har gjort karriär på att skriva intyg som inte har vetenskaplig sanning eller verklighetsbakgrund och när detta upptäckts internt på barnsjukhuset så har han vägrat att ändra på sig tills den externa granskningen påbörjades.

Det luktar verkligen missförhållande och korruption hos akademiska barnsjukhuset.

Vad kan flashbackkollektivet gräva fram ?

All information om Gabriel Otterman och vad han har ställt till med är värd att tas upp här så att varje enskild kan ta egen ställning.
Citera
2015-03-17, 18:58
Medlem
psflaxs avatar
Det mest underliga så här långt är väl att han heter "Johanan" i andranamn.
Citera
2015-03-17, 20:05
Medlem
Vi vet redan en hel del, han är orsaken till "Emmas" barns omhändertagande bland annat vilket i mina ögon är ett ytterst tveksamt fall

https://www.flashback.org/t1921902
Citera
2015-03-17, 20:20
Medlem
Det verkar mer och mer som att han är en extremt tvivelaktig läkare som gör karriär på att gå över barn. När jag har läst igenom det som finns på nätet och de andra trådarna på FB så får jag intrycket av att det kan ligga saker bakom hans agerande som behövs tas fram. Denna läkare har tydligen en anställning på Uppsala Universitet också och då kan man undra hur universitetet kan ha bidragit genom att tillåta och inte kritiskt granska honom? Varför får han ha kvar sin anställning på universitetet?

All intern information som kan tas fram från universitetet och akademiska sjukhuset är bra om det kan visas här på FB.
Citera
2015-03-18, 10:01
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Läser i dagens Expressen om hur dels nämnda läkare vägrar att svara på frågor om sina skakvåldsintyg.

http://www.expressen.se/nyheter/barn...sin-chefspost/

Idag lämnar han enligt Expressen sin chefspost på barnsjukhuset. Det låter i mina ögon extremt konstigt att lämna sin post mitt under pågående utredning genom att forska för mycket. Det kan tyda på en sak och det är att han har gjort karriär på att skriva intyg som inte har vetenskaplig sanning eller verklighetsbakgrund och när detta upptäckts internt på barnsjukhuset så har han vägrat att ändra på sig tills den externa granskningen påbörjades.
Det luktar verkligen missförhållande och korruption hos akademiska barnsjukhuset.

Vad kan flashbackkollektivet gräva fram ?

All information om Gabriel Otterman och vad han har ställt till med är värd att tas upp här så att varje enskild kan ta egen ställning.

Det finns ingen korruption i detta. Sanningen är mer tragisk än så.

Han slutar pga det våldsamma trycket från andra läkare och från media.

Han har väl gjort en karriär på forskning och kliniskt arbete relaterat till shaken baby syndrome. De senaste åren har flera blytunga rättsmedicinare, med rätta, kritiserat MIO-gruppens verksamhet och vetenskapen bakom SBS i bla Dagens Medicin och i ventenskapliga tidskrifter. Han har varit under ökande press länge. När nu tabloiderna hakat på så blir det naturligtvis för mycket honom. Hans livsprojekt har raserats och han skandaliseras i media.

Det hela liknar Quick-affären . Han, och alla andra involverade, har naturligtvis menat väl men har snärjt in sig i en ond självbekräftande cirkel baserad på extremt dålig vetenskap, de starka känslor som barnmisshandel väcker och ett minst sagt sekteristiskt tänkande bland SBS förespråkare. Alltså inte olikt hysterin runt förträngda minnen som ställde till så mycket skada på 80-90-talet och som resulterade i två av vårt lands största rättsskandaler.

I några tillfällen har detta resulterat i katastrofala konsekvenser. Liv och familjer har förstörts.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att gruppen och Otterman gjort mycket bra och i majoriteten av de gånger de är involverade så har de rätt. Många barn har räddats från ett liv med misshandel tack vare Otterman mfl. Men, gruppen har nu alltså torskat på shaken baby galenskapen.

Det är farligt när intelligenta människor med makt blir religiösa....

För övrigt verkar du inte veta hur ett universitet fungerar. Han ska naturligtvis inte förlora sitt jobb på universitetet pga missförhållanden som har att göra med hans kliniska arbete eller chefsjobb. Tvärtom så är de kanske bara bra att han forskar mer...
Senast redigerad av T.J.Jackson 2015-03-18 kl. 10:28.
Citera
2015-03-18, 16:51
Medlem
Jag är mycket väl insatt i hur universitetsvärlden fungerar. Gabriel Otterman verkar vara en typisk person som gör karriär på beskostnad av andra människor och att hävda sin egen tro. Hans livsverk är raserat det håller jag med om. Han kommer förmodligen aldrig mer att bli tagen på allvar inom universitetsvärlden eller något annat ställe heller. Då han har en kombinerad anställning i landstinget och universitet så har han skyldighet att sköta sitt arbete enligt abetsbeskrivningen. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om universitetet redan har inlett olika typer av granskning av hans tidigare arbete för att se vad han EGENTLIGEN har åstadskommit. Universitetet brukar ha en mycket bra organisation för att göra sig av med besvärliga/obekväma personer i tysthet. Tills dess eller när han slutar så kommer han att sitta i en frysbox. Han kommer att få tillbringa flera år med att ifrågasättas och granskas. Vissa delar av rättsväsendet vägrar att anlita honom och när en expert blir utfryst så sprider det sig och han kommer att få svårt att få uppdrag.

Universitetet kommer att tröttna på den negativa publicitet som genereras.
Senast redigerad av Televerket2 2015-03-18 kl. 16:55.
Citera
2015-03-19, 09:04
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Jag är mycket väl insatt i hur universitetsvärlden fungerar. Gabriel Otterman verkar vara en typisk person som gör karriär på beskostnad av andra människor och att hävda sin egen tro. Hans livsverk är raserat det håller jag med om. Han kommer förmodligen aldrig mer att bli tagen på allvar inom universitetsvärlden eller något annat ställe heller. Då han har en kombinerad anställning i landstinget och universitet så har han skyldighet att sköta sitt arbete enligt abetsbeskrivningen. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om universitetet redan har inlett olika typer av granskning av hans tidigare arbete för att se vad han EGENTLIGEN har åstadskommit. Universitetet brukar ha en mycket bra organisation för att göra sig av med besvärliga/obekväma personer i tysthet. Tills dess eller när han slutar så kommer han att sitta i en frysbox. Han kommer att få tillbringa flera år med att ifrågasättas och granskas. Vissa delar av rättsväsendet vägrar att anlita honom och när en expert blir utfryst så sprider det sig och han kommer att få svårt att få uppdrag.

Universitetet kommer att tröttna på den negativa publicitet som genereras.

Det kan hända du har rätt men jag tror inte det. Jag vet inte hur GO är som person. Det som stör mig är hur chefer som hamnar i skottlinjen flyr med svansen mellan benen så fort det blrjar blåsa lite.
Citera
2015-03-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.J.Jackson
Det kan hända du har rätt men jag tror inte det. Jag vet inte hur GO är som person. Det som stör mig är hur chefer som hamnar i skottlinjen flyr med svansen mellan benen så fort det blrjar blåsa lite.

http://www.expressen.se/nyheter/mann...en-angrar-sig/

Här tar den doktor som är ursprunget tillbaka sin baby shaken syndrome diagnos och kallar det dålig vetenskap. Om man sedan tänker på Gabriel Otterman och Uppsala Universitet så kan det i förlängningen innebära att det inte finns någon grund för nämnda diagnos så innebär det att det finns någon grund för att forska om det längre. I förlängningen så uppstår "arbetsbrist" vilket brukar leda till uppsägning. Enligt olika sidor tex ratsit så är GO mellan 55 och 56 år gammal. Det innebär att hans karriär är över och det enda han behöver vänta på är pension eller avgångsvederlag.

finns det några som känenr till mer om Gabriel Otterman? En möjlig förklaring att han har trott på baby shaken syndrome är helt enkelt att han är naiv och lättlurad då han inte verkar kunna granska kritiskt. Det är slutsatser som gjorts baserat på det som framkommit pressen.
Citera
2015-03-19, 16:09
Medlem
Gabriel Otterman flyttade tydligen till Sverige enligt denna artikel i expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/laka...kydda-lakarna/

Vad ligger bakom hans flytt till Sverige och varför har Uppsala Universitet och Akademiska sjukhuset tillåtit detta? Är det någon som känner till hans historia i USA?
Citera
2015-03-19, 16:57
Moderator
Pentyls avatar
Gabriel Otterman är en av de där jönsarna som ställer till en massa, och får hållas mest för att et är angelägna områden de jobbar med.

Han är en av alla kvacksalvare i Mio-gruppen.
Där fanns också bland andra Lotti Helström, som såg våldtäkter överallt (https://maukonen.files.wordpress.com/2011/07/20110714_nyheter_10_10.pdf) och den genomknäppa Margaretha Erixon.
Citera
2015-03-19, 17:04
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Gabriel Otterman är en av de där jönsarna som ställer till en massa, och får hållas mest för att et är angelägna områden de jobbar med.

Där fanns också bland andra Lotti Helström, som såg våldtäkter överallt (https://maukonen.files.wordpress.com/2011/07/20110714_nyheter_10_10.pdf) och den genomknäppa Margaretha Erixon.

Skrämmande! Men tror du måste fixa länken?

Tele2: jag kan inte se på pubmed att det är Sbs han forskar på?

Oavsett så försvinner dåliga forskare först när deras anslag tar slut. Om han är del av en forskargrupp som det går bra för har han ju kvar sin forsknings och läkarkarriär.
Senast redigerad av T.J.Jackson 2015-03-19 kl. 17:09.
Citera
2015-03-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl

Det går inte att komma in på länken. Vore tacksam om den kunde fixas.

Nästa fråga som faktiskt är mer än aktuell i hans fall är hur fick han sin legitimation? Han är ju inflyttad amerikan och kom hit 2003 enligt expressen. Var I USA fick han sin legitimation? Hur mycket anmälningar har han på sig I USA och har det funnits stämningar i amerikanska domstolar pga "dåligt utfört arbete" ? Om det finns stämningar, var det därför han flyttade hit? Flyttade han till Akademiska barnsjukhuset därför att det var där som han hade flest trosbekännare?

Har Ottermann anmälningar på sig hos HSAN ? IVO ? finns det någon information ifall han använts som "sakkunnig läkare" hos olika försäkringsbolag? Om så är fallet vilka är dessa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in