Citat:
Hade faktiskt ingen koll på dem, men efter en snabb googling kan jag i alla fall konstatera att jag inte delar deras världssyn. Globalisering, migration och sammansmältande av ras/kultur är sannolikt det bästa sättet att minimera risken för framtida krig. En uppdelning nästintill garanterar globala konflikter.
Citat:
Sen gör du en konstig uppdelning mellan kristna samhället och sekulära västerländska samhällen. Sekulära västerländska samhällen är i allra högsta grad kristna samhällen. Sekularismen och humanismen är bara en långt gången form av västerländsk kristendom. Den beter sig på exakt samma sätt och låter på exakt samma sätt.
Hur menar du då?
Jag törs påstå motsatsen. Det är bara att kolla på senaste "moderna" påvens uttalande angående yttrandefrihet och rätten att förolämpa. Vatikanen moraliserar och politiserar saker de inte har att göra med i delar av världen de fortfarande har makt. De säger att "kondomer är ondska och syndigt" i HIV-täta områden i Afrika bl.a. De flesta kyrkor är mer eller mindre patriarkala. Eva var länge syndabocken för arvsynden, något kvinnor generellt ofta fick skulden för. Kvinnor var häxor. Kvinnors mens var oren. Jorden var centrum av universum.
Kristendomen har i allra högsta grad motarbetat upplysning, humanism och sekularisering, och har inte bidragit mycket till dagens värderingar. Men givetvis är kristendomen en del av vårat arv och historia. Fast få svenskar eller nordbor bryr sig alls om kristendomen i dagens samhälle. Kristendomen har i slutändan varit tvungen i hög grad anpassa sig efter sekulariseringen och moralfilosofin eftersom de tappat mark, men de har varit och är fortfarande i många fall motsträviga.
http://bloggar.aftonbladet.se/gunnarfredriksson/2015/01/upplysning/
Citat:
För en muslim i Iran spelar det ingen roll om formuleringarna är kring "universella värderingar om alla människors lika värde" eller kring "universella kristna värderingar" när hans land bojkottas för dess islamska seders skull.
Iran bojkottas inte i huvudsak för "islamska seders" skull, utan mest av andra orsaker, såsom störtning av den av västerlandet insatta shaen, stormningen och gisslantagandet av den amerikanska ambassaden, anti-israelisk hållning, påstådd kärnvapenutveckling och kanske av fler anledningar, jag är inte så insatt. Saudi Arabien är långt värre ur en islamsk synvinkel, sharia lagarna är värre, diktaturen är värre. Ändå handlar väst med dem i hög utsträckning, just för de agerar i "våra intressen".
Citat:
Det är tydligt vad som händer: Väst har ett moralsystem som Väst anser är universellt gällande och Väst godkänner inte att detta värdesystem inte efterlevs ens i muslimska hjärteländer där ingen västerlänning befinner sig.
Väst "godkänner", eller åtminstone ignorerar situationen i Saudi arabien i hög grad. Väst har heller ingen entydig bild av någon sorts "universiell moralsystem". Kristendomen påverkar i allra högsta grad politiken i väst (framför allt i USA). Fortfarande måste sekulära slåss för aborträtten, att vetenskap ska undervisas under vetenskapslektionerna i skolan och inte sagan om Adam och Eva etc.