2015-03-15, 22:13
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är väl i stället muslimer som hotar och mördar som borde vara rädd.
I Sverige tas sådana psykfall om hand av svensk polis.

Varför skulle de vara rädda för? De tror ju på allvar att 72 oskulder väntar dem i paradiset. Polisen har väl för övrigt inte så jäkla mycket resurser att de kan hålla reda på alla tokar.
Citera
2015-03-15, 22:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagneus
Ni som lämnat Islam, är ni rädda att bli mördade av muslimer? Skulle ni våga säga till en muslim att ni tidigare tillhört samma religion men inte längre? Beror det på hur pass troende muslimen är?

Jag är inte muslim, men har ställt samma fråga ett par gånger och fått svaret (av män) att nej det är lugnt.

Fast det är klart, man läser ju om muslimer i väst som öppet förespråkar dödsstraff för dem som lämnar islam och hedersmord och sådant har väl alla hört talas om. En som är rädd och har lämnat religionen håller det väl kanske för sig själv.

Gissningsvis (ta detta med en nypa salt då det är mina egna teorier) så är det lättare för män än kvinnor, inte minst för deras position. Men så har vi också en negativ syn på kvinnor i väst generellt, en man som ligger med många är en hingst, en kvinna är en hora, en kvinna som klär sig lätt är en hora, en topless man bryr sig ingen om etc. Jag såg en video på youtube för nåt tag sedan där brittiska tjejer klev in i ett "muslimskt" område i London och fick glåpord efter sig för att de klädde sig normalt med västerländska standarder (inte som horor, men det blev de kallade).
Citera
2015-03-16, 08:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är såklart inte bra att folk blir hotade till livet heller, nej.

Citat:
ISIS galenskaper behöver jag inte kommentera.

Nej, du behövar inte upprepa ditt "no true scotsman"-slingrande om ISIS. Det är väl allmänt känt numera.
Citera
2015-03-16, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det sker inte.
Jag ser att du inte ger några källor denna gång.

Det är olagligt och straffbart med döden i många muslimska länder.
Däremot är det mycket sällsynt att det genomförs. Kanske är det svårt att hitta någon som inte ändrar sig när kroksabeln ligger mot halsen.
Däremot är det ju oftast pöbeln som tar kål på ateisten, inte staten. Om inte staten lyckas åklaga ateisten under lagar mot blasfemi. Om man säger sig inte tro på Allah och Muhammed, ja då hädar man ju.. Under den lagen hittar du flest avrättningar.

http://www.loc.gov/law/help/apostasy/index.php

This report surveys the apostasy laws of twenty-three countries in Africa, the Middle East, South Asia, and Southeast Asia. The survey primarily focuses on jurisdictions that make apostasy a capital offense. However, several countries that have adopted broadly-defined laws on blasphemy and insult to religion, which could potentially be used to prosecute persons for apostasy, have also been included, as well as one country that expressly prohibits extrajudicial punishment for allegations of apostasy.

The countries surveyed that expressly make apostasy a capital offense are Afghanistan, Brunei, Mauritania, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, the United Arab Emirates, and Yemen. However, only a small number of cases showing the application of these capital punishment laws were identified. Only two cases were identified that resulted in conviction for religious conversion—one in Iran in 1994 and another in Sudan in 2014. The country surveys also indicate that apostasy laws are frequently used to charge persons for acts other than conversion. For example, in Mauritania, Saudi Arabia, Jordan, and Yemen, individuals were charged with apostasy for their writings or comments made on social media. Of the countries researched, it appears that Iran is the only one that has executed a person convicted of apostasy to date.
Senast redigerad av Sepiritz 2015-03-16 kl. 08:53.
Citera
2015-03-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det brukar bli så när massmedia uppmärksammar "fredens religion" och sharia.

Folk BLIR hotade till livet pga sharia, och det finns stöd för det i koranen. Det går inte att snacka bort. Det är ondska. Det är medeltiden. Det har ingen framtid .

Vad bra, vi är överens i denna frågan.
Jag startade en tråd om det en gång: (FB) Att lämna islam och straff
Citera
2015-03-16, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag startade en tråd om det en gång: (FB) Att lämna islam och straff

I vilken du också försökar dig på slingre-retorik manifesterat i en inkompatibel "helgardering": "Å ena sidan skall apostasi fördömas starkt, å andra sidan får folk väl apostasera om dom vill. Sen är det bara en fråga om att efterrationalisera koranen "rätt" enligt egen tolkningsmetodologi"
Citera
2015-03-17, 18:18
Medlem
NysvenskSyns avatar
Mina föräldrar var uppfostrade som muslimer men brydde sig aldrig jättemycket. Nu är jag döpt i Svenska kyrkan.

Det är egentligen mest ett politiskt ställningstagande för mig. Eller, ja. Jag tror väl på Kristus. Eller så säger jag att jag gör det för att min pojkvän ska bli glad. Jag vet inte riktigt själv.

För min del har min apostasi inget att göra med något islamskt hedersförtryck eller sådär. Jag började umgås med svenskar också kändes det inte aktuellt. Sen började jag hänga med högerextrema svenskar och då började jag fundera över hur underlägsen den islamska civilisationen verkligen är.
Citera
2015-03-17, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskSyn
För min del har min apostasi inget att göra med något islamskt hedersförtryck eller sådär. Jag började umgås med svenskar också kändes det inte aktuellt. Sen började jag hänga med högerextrema svenskar och då började jag fundera över hur underlägsen den islamska civilisationen verkligen är.

Tråkigt att göra, att det var högerextremism som fick dig att välja. Det verkar snarare som att du fortfarande är medlem av ett gängkrig ... bara med motsatt förtecken.
Citera
2015-03-17, 19:30
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Mina föräldrar var uppfostrade som muslimer men brydde sig aldrig jättemycket. Nu är jag döpt i Svenska kyrkan.

Det är egentligen mest ett politiskt ställningstagande för mig. Eller, ja. Jag tror väl på Kristus. Eller så säger jag att jag gör det för att min pojkvän ska bli glad. Jag vet inte riktigt själv.

Tja, ingen helt rationell människa tror att Jesus var Kristus (fast få om någon av oss är väl helt rationella...). Huruvida personen jesus som myten (vilket det mest sannolikt är) är bygd på fanns är en annan fråga, mycket möjligt att det fanns en jesus berättelserna i biblen är löst grundade på. Det är möjligt att jesus sa en del av de fina sakerna som står nedskrivna. Det räcker väl med att ta till sig det bra, och sedan säga "jag vet inte om han fanns, än mindre var någon sorts messias", tycker du inte?

Citat:

Hänger du fortfarande med högerextrema? Låter lite konstigt, nu är jag förstås fördomsfull, men jag antar du inte är blek som en svensk? (inte jag heller för den delen och jag är svenne sedan generationer tillbaka). Rasister och fascister låter inte som något trevligt sällskap hur som helst...

Islam är givetvis vad anhängarna till religionen gör utav den, en del har lyckats bättre än andra. Än så länge finns det knappast något exempel på någon islamisk civilisation som lyckats bättre än sekulär västerländsk civilisation med avseende på att minimera lidande.

Det bör ju tilläggas att ingen kristen civilisation har lyckats särskilt bra heller. Religion, olika nyanser av brunt helt enkelt. Den moral och demokratiska värderingar vi har idag är byggd på upplysningsfilosofin, inte några "tio budord" eller annat trams från bibeln.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-17 kl. 19:32.
Citera
2015-03-17, 19:40
Medlem
NysvenskSyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråkigt att göra, att det var högerextremism som fick dig att välja. Det verkar snarare som att du fortfarande är medlem av ett gängkrig ... bara med motsatt förtecken.
Alla är medlem i ett gängkrig på geopolitisk nivå. Väst och Islam står är i konfrontation med varandra för att deras respektive innersta väsen kräver det. Väst är expansionistiskt och hävdar att dess värderingar utgör ett universellt gällande moralsystem, också gränsar det till Islam som ju förstås är exakt likadant.

Jag bytte sida. Det är det bästa valet jag någonsin gjort. Kanske verkar konstigt men jag är rätt så ljus så mina halvsvenska barn kommer vara en oifrågasatt del av det svenska folket och den europeiska civilisationen.
Citera
2015-03-17, 19:45
Medlem
NysvenskSyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Tja, ingen helt rationell människa tror att Jesus var Kristus (fast få om någon av oss är väl helt rationella...). Huruvida personen jesus som myten (vilket det mest sannolikt är) är bygd på fanns är en annan fråga, mycket möjligt att det fanns en jesus berättelserna i biblen är löst grundade på. Det är möjligt att jesus sa en del av de fina sakerna som står nedskrivna. Det räcker väl med att ta till sig det bra, och sedan säga "jag vet inte om han fanns, än mindre var någon sorts messias", tycker du inte?

Hänger du fortfarande med högerextrema? Låter lite konstigt, nu är jag förstås fördomsfull, men jag antar du inte är blek som en svensk? (inte jag heller för den delen och jag är svenne sedan generationer tillbaka). Rasister och fascister låter inte som något trevligt sällskap hur som helst...

Islam är givetvis vad anhängarna till religionen gör utav den, en del har lyckats bättre än andra. Än så länge finns det knappast något exempel på någon islamisk civilisation som lyckats bättre än sekulär västerländsk civilisation med avseende på att minimera lidande.

Det bör ju tilläggas att ingen kristen civilisation har lyckats särskilt bra heller. Religion, olika nyanser av brunt helt enkelt. Den moral och demokratiska värderingar vi har idag är byggd på upplysningsfilosofin, inte några "tio budord" eller annat trams från bibeln.

Äh, de är ju inte högerextrema på det sättet. Mina närmsta vänner, inklusive min pojkvän, är sådana där pretentiösa jävlar som talar om "civilisation" och "identitet" istället för ras. Du vet Benoist & Soral, inte Mussolini & Hitler.

Sen gör du en konstig uppdelning mellan kristna samhället och sekulära västerländska samhällen. Sekulära västerländska samhällen är i allra högsta grad kristna samhällen. Sekularismen och humanismen är bara en långt gången form av västerländsk kristendom. Den beter sig på exakt samma sätt och låter på exakt samma sätt. För en muslim i Iran spelar det ingen roll om formuleringarna är kring "universella värderingar om alla människors lika värde" eller kring "universella kristna värderingar" när hans land bojkottas för dess islamska seders skull. Det är tydligt vad som händer: Väst har ett moralsystem som Väst anser är universellt gällande och Väst godkänner inte att detta värdesystem inte efterlevs ens i muslimska hjärteländer där ingen västerlänning befinner sig.
Citera
2015-03-17, 20:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Alla är medlem i ett gängkrig på geopolitisk nivå.

Att ha relativt polariserade åsikter är inte det jag syfter till med ordet "gängkrig".

Citat:
Väst och Islam står är i konfrontation med varandra för att deras respektive innersta väsen kräver det. Väst är expansionistiskt och hävdar att dess värderingar utgör ett universellt gällande moralsystem, också gränsar det till Islam som ju förstås är exakt likadant.

Den västliga verklighets-bilden (~metafysiken) är ganske så solid och ledar med hästlängder före sina konkurrenter, så nån "expansionism" i form av ett filosofisk tävlande är knappast nödvändig. Båda kunskapsmässigt och socialt kommer pådyvlande teism att ge vika för detta efterhand.

Det går t.ex. helt enkelt inte att sitta framför en elektronisk mojäng (som exempelvis en komputer) och samtidigt tro att det finns en åsk-'gud' som skapar elektricitet.

Vad angår västens politiska och/eller socio-ekonomiska expansions-ambitioner har denna lugnat ner sig en del efter den skamliga kolonialperiod, och global handel har ersatt öppen konflikt. Vilket betydar en växande ändring av spelreglerna i riktning mot diplomati. Politiker har blivit krämare av naturtillgånger och know-how istället för ideologiska galninger som Hitler.

Det är långt ifrån perfekt, men det är mer verklighets-orienterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in