2015-03-17, 17:08
Medlem
Någon som har tillgång till Armenytt nr 6 1970? Skall ha stått en notis om en initiativrik sergeant vid namn ULF Lingärde i det numret?

Det skall också finnas en artikel enligt en svensk datatidning som hävdar att Lingärde jobbade för PU med att utveckla deras dataregister. Kan detta bekräftas?
Citera
2015-03-17, 17:27
Medlem
Durgedurgs avatar
Är det nån som har en sammanställd lista över alla tips som "Försvunnit på SÄPO"?

Kanske man ska sammanställa alla försvunna tips och börja där?
Citera
2015-03-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Är det nån som har en sammanställd lista över alla tips som "Försvunnit på SÄPO"?

Beror på vad du menar. Som jag berättat har det sagts mig att en bit in i utredningen (efter det berömda PM:et som fastslog att Palme varit övervakad) så finns det ett direktiv att alla tips som kommer in via Säpo när det gäller Palmemordet skall vidarebefodras till PU utan åtgärder registrering eller kommentarer utan undantag. Alltså även tips som berör Poliser, grupper Säpo har särskilda kunskaper kring och till och med PU själva sasmtfrämmande makt vilket borde falla inom deras jurisdiktion.

Därmed lär det vara omöjligt att spåra...
Citera
2015-03-17, 18:08
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg

Du menar bl a de som försvann om det s.k. Norrköpingsmötet m.fl?

Är det som Boboslacke skriver kan det bli tufft men en hel del uppgifter som inkommit till SÄPO har ju bevisligen försvunnit spårlöst och det är mer regel än undantag att så sker då tips, uppgifter och spår blir för obekväma för en statsapparat som har allt att vinna på att sanningen förblir höljd i dunkel...

EDIT: Kanske ska mynta ett nytt uttryck.... Den s.k. strutseffekten...
Citera
2015-03-17, 18:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Kan utgifterna för Lindencronas SB ha gömts i krigs-IBs utgiftspost eller tror du att det här betyder att den förra organisationen också organisatoriskt knöts närmre den senare?

Med tanke på att det är Stig Berglings placering på Försvarsstaben som sambandsman mellan Fst och SÄPO som anges som skäl till att SB reorganiseras så tror jag snarare att organisationerna knyts närmare varandra än att det är en skuggbudget .

Stig Synnergren hade en särskild "Revisisonsofficer" ,en Överste som hanterade delikata ekonomifrågor åt sin ÖB. Ekonomifrågor som Synnergren ville att så få som möjligt skulle få insyn i. Översten skötte IBs budget och höll den i en järnhand åt Synnergren.

Bo Westin var en av personerna som manövrerade bort Thede Palm från u-tjänsten just via ekonomi och budgetfrågor, att SBs budget skulle läggas ihop med IBs men att IB inte skulle få ägna sig åt ekonomistyrning har jag svårt att se. Birger Elmér visste ju hur TP manövrerades bort just med ekonomifrågor. Att då sätta sig i en likvärdig sits förefaller dumdristigt.

När man tittar på IB och Elmér kan poängteras att Synnergren är Birgers viktigaste välgörare. Visst har han goda politiska kontakter både med Stor-Sven Andersson och Olof Palme men utan Synnergrens stöd hade Birger inte kunnat få den ställning han fick och han såg till att inte stöta sig med denne.
Citera
2015-03-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
"Dödens Mäklare" har man snubblat över några gånger, tänkte göra en sökning i tråden men passar på att fråga samtidigt om detta gäng och om det är någon koppling till SB?

Som vanligt med upphovsmannen Jan-Ove Sundberg finns det inga oberoende källor som kan bekräfta det han påstår i sina olika teorier.

Jan Ove jagade väl både Ufon och sjöodjur fram till sin död så han kan inte heller tala om vad han fått det från.
Citera
2015-03-17, 18:56
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som vanligt med upphovsmannen Jan-Ove Sundberg finns det inga oberoende källor som kan bekräfta det han påstår i sina olika teorier.

Jan Ove jagade väl både Ufon och sjöodjur fram till sin död så han kan inte heller tala om vad han fått det från.

Det var därför jag undrade, just om det finns några belägg för dess existens.
Citera
2015-03-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Det var därför jag undrade, just om det finns några belägg för dess existens.

Nej inget som någon lyckats hitta och inget som han själv kunde svara på innan sin död som inträffade trots att han blivit spådd att bli 83.

Frid över hans minne. Han verkar ha varit en ganska kul typ men kanske lite fantasifull.
Citera
2015-03-17, 19:22
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Nej inget som någon lyckats hitta och inget som han själv kunde svara på innan sin död som inträffade trots att han blivit spådd att bli 83.

Frid över hans minne. Han verkar ha varit en ganska kul typ men kanske lite fantasifull.

Vissa grejer han skrivit är riktigt kul, speciellt det om Pelle Svensson.
Dock blir det på tok för mycket anonyma vittnen och tipsare som leder till återvändsgränder men om det går att bekräfta dessa så blir det nog intressantare...
Citera
2015-03-17, 19:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Håård intervjuar faktiskt Lingärde (under anonymitet) i oktober 1995 (1995-10-20) och nämner då i all hast promemorian. Lingärde driver i intervjun tesen att OPs telefon var avlyssnad och att det var samtalet med Emma Rothschild som förvarnade mördarna om OPs planer för kvällen.

Har svårt att tänka mig Lennart Håård som betald desinformatör. Istället ser jag honom som en totalt hållningslös och hänsynslös sensationssökare som tar den enkla vägen till scoop och inte bryr sig över hövan om artikeln är sann eller inte.

Enda stunden jagar han Christer Pettersson för att när han pressas av Lars Borgnäs förneka att CP strax för sin död skulle ha sagt vilja erkänna MOP för Mårten Palme . För mig är LH en streber som går över lik för de största löpen.
Citera
2015-03-17, 19:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I klippet nedan börjar Ole Dammegård berätta om några rykten att OP skulle ha varit homosexuell.
https://www.youtube.com/watch?v=hu-AU3MxoQ8;t=2240
Är det någon som vet vilken "TV-man" ryktet om "stupfull Palme med två prostituerade i Oslo" härrörde ifrån?

Den här historien hörde jag av en norrman för femtontalet år sedan. men då var det thailändskor som gällde och inte manliga prostituerade. Skulle enligt sägnen skett på ett stort hotell på Karl Johan.
Har aldrig sett en tillstymmelse till bekräftelse och berättelsen har drag av en vandringssägen. Innan något mer kommer fram betraktar jag det som rent illasinnat skvaller.
Citera
2015-03-17, 19:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Jan-Ove Sundberg kan på ytan ses som en kul typ men bakom finns en mycket mörk historia. Inte det minsta MOP-anknytning men han var ingen mysgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in