2015-03-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Visst är det så att frågorna har blivit lättare för varje prov som gått sedan HT2011?

Nej, kolla normeringstabellerna för respektive prov. Svårighetsgraden har varierat.
Citera
2015-03-16, 12:57
Medlem
Har nötit igenom matte A och är 2/3 inne på Ma B och har stött på det satyg som heter symmetrilinjer och nollställen, visst kan man räkna med dessa saker. Men att förstå dem i grunden är ett annat.

Hur djuptgående ska man kunna sin matte inför HP egentligen?
Citera
2015-03-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej, kolla normeringstabellerna för respektive prov. Svårighetsgraden har varierat.

Provet som var HT14 var väl lite lättare? Fick ca 1,5-1,0 lägre i poäng jämfört med när jag kollade normeringstabellen för de tidigare proven. Eller beror det på att det var fler som skrev provet och då vart det fler som skrev bra?

Mvh
Citera
2015-03-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loderan
Har nötit igenom matte A och är 2/3 inne på Ma B och har stött på det satyg som heter symmetrilinjer och nollställen, visst kan man räkna med dessa saker. Men att förstå dem i grunden är ett annat.

Hur djuptgående ska man kunna sin matte inför HP egentligen?

Matte 1 (motsvarande Matte A). Men sedan gäller det att du kan allt.
Citera
2015-03-16, 15:35
Medlem
Det är så irriterande hur usel jag är på vissa delar,på ORD, XYZ får jag nästan alltid alla fel. LÄS och KVA delen är väl helt ok. Men på NOG DTK ELF får jag nästan alla rätt.

Min matte har samma nivå som en person i grundskolan, han försökt träna lite på ordprov.se, men verkar inte lära mig ett piss. Då det kommer helt andra grejer på HP
Citera
2015-03-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Saken är väl den att jag redan har gått igenom 5 gamla prov, det jag får göra nu är att göra varje uppgift med fullständiga beräkningar för att första och se hur frågorna m.m är ställda.

Och hur går det på de olika delarna då? Kan du den bakomliggande teorin?

Citat:
Ursprungligen postat av 5542
Det är så irriterande hur usel jag är på vissa delar,på ORD, XYZ får jag nästan alltid alla fel. LÄS och KVA delen är väl helt ok. Men på NOG DTK ELF får jag nästan alla rätt.

Min matte har samma nivå som en person i grundskolan, han försökt träna lite på ordprov.se, men verkar inte lära mig ett piss. Då det kommer helt andra grejer på HP

Om jag var som du skulle jag inte bry mig särskilt mycket om orden, det är för nära provet för att hinna göra mycket åt det. Möjligtvis plugga in prefix och suffix, kan hjälpa något.

Låter väldigt konstigt, de flesta brukar tycka att XYZ är lättare än NOG och KVA. Kan du den bakomliggande teorin?
Citera
2015-03-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Och hur går det på de olika delarna då? Kan du den bakomliggande teorin?

Om jag var som du skulle jag inte bry mig särskilt mycket om orden, det är för nära provet för att hinna göra mycket åt det. Möjligtvis plugga in prefix och suffix, kan hjälpa något.

Låter väldigt konstigt, de flesta brukar tycka att XYZ är lättare än NOG och KVA. Kan du den bakomliggande teorin?

Det går bra om jag ska vara ärlig, har försökt att inte "komma ihåg" rätt svar på frågorna
Citera
2015-03-16, 19:25
Medlem
Ducadreams avatar
Av 50 turister kan endast 40% bo i västra delen av staden och 60% i östra. 20% av turisterna vill dock bo i västra delen medan 80% vill bo i östra delen för att inte vara missnöjda. Om så få turister som möjligt får som de vill, hur många kommer att bo på fel sida av staden jämfört med sitt önskemål?

Kan någon rätta mig var jag tänker fel:

Maxgräns för hur många turister som får bo på varsin sida:

Östra= 30 st
Västra 20st

Men önskemålen ser ut såhär:
Östra= 40st
västra= 10st

Antal person som bor på fel sida av staden: 20st(10 personer för många bor på östra och 10 personer för få bor på västra)

Sen har jag fastnat.

Edit: Nu ser jag hur jag skulle ha löst det. Det är 20(antalet personer som bodde på i fel stad) + 10(antalet personer som fått sin önskemål)

svar: 30
Senast redigerad av Ducadream 2015-03-16 kl. 19:47.
Citera
2015-03-16, 19:51
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Dina lösningar ser väldigt konstiga ut. Jag har inte lust att ställa upp något matematiskt uttryck, men det borde vara klart att antalet boplatser i Väst är den begränsande faktorn i vårt försök att skapa maximalt missnöje. Så vi fyller upp de tjugo Väst-platserna med Öst-turister, och till dem tjugo missnöjda turisterna så lägger vi de tio missnöjda Väst-turisterna som nu får bo i Öst. Alltså totalt trettio missnöjda turister.
Citera
2015-03-16, 23:07
Medlem
Jag ska höja mig. Jag ska höja mig. Jag ska höja mig.

/1.75

Upp till bevis nu, dags att söka vidare-plugg i höst!
Citera
2015-03-17, 12:26
Medlem
Ducadreams avatar
Har hittils pluggat lite över 1000 ord, tror ni att det är bortkastad med tid att memorera 4000 ord till? Jag skulle kunna göra det men jag tror att jag inte kommer komma ihåg alla.

Jag känner att jag borde lägga krutet på alla andra delar istället.

Mitt mål är 1,6-1,7. Måste man ha högt på ord för att uppnå det resultatet?
Citera
2015-03-17, 12:51
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Har hittils pluggat lite över 1000 ord, tror ni att det är bortkastad med tid att memorera 4000 ord till? Jag skulle kunna göra det men jag tror att jag inte kommer komma ihåg alla.

Jag känner att jag borde lägga krutet på alla andra delar istället.

Mitt mål är 1,6-1,7. Måste man ha högt på ord för att uppnå det resultatet?
Ca. 350 nya ord per dag kommer nog vara väldigt svårt att memorera. Jag har nötat in som max 200 ord per dag under en period och jag tyckte att det var alldeles för mycket. Lär dig morfemen och lägg din tid på andra delar skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in