2015-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vad tror du marknadshyran skulle hamna på?
I paritet med boendekostnaden för en likvärdig BR.

Kan bli strax under eller strax ovanför. Finns argument för båda delarna. I slutändan är det hyresgästerna som bestämmer.

I centrala Stockholm innebär det ca 2200/kvm och år. Vid 15 min med pendeltåg har det fallit till ca 1100/kvm och år. Kan ha rört sig något uppåt sedan jag kollade för all del.
Citera
2015-03-16, 19:59
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Den som anser att det är brist på bostäder kan få förklara hur våra ungdomar då kan flytta hemifrån tidigare än i andra länder. Det borde vara tvärtom.
För att många av dem har blivit ställda i kön till subventionerade kontrakt redan som blöjbarn.

Därmed så bidrar de till den brist som mer köpstarka inflyttade människor upplever. Människor som inte av sina föräldrar har fått planekonomins valuta: kötid.
Citera
2015-03-16, 20:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad tror du marknadshyran skulle hamna på? Högre än vad någon kan betala?

Är du Babben Engman?

Citat:
Marknadshyran hamnar naturligtvis på en nivå så att efterfrågan möter utbudet plus en rimlig vakansgrad. Ungefär som bilarna som just nu står inne i bilhandlarens begagnathall.

Översatt till dagens hyresmarknad så ekar bilhallen tom, du måste köa en mansålder för att få en bil. Eller ge flera hundra tusen under bordet. Det råder brist. Det är vad som händer när pristaket ligger under marknadsvärdet.

På samma sätt så råder brist på vita förstahandskontrakt. Hela det befintliga beståndet är prisreglerat ned till under marknadpriset. För mig som konsument så spelar det ingen jävla roll om marknadspriset är en ynka procent över pristaket, eller om det egentliga marknadspriset är det dubbla över det av högsta sovjet anbefallda pristaket.

Det spelar ingen roll.

För effekten för mig som konsument blir densamma. Jag får inget kontrakt trots att jag vill. Brist.

Marknadspriset sätts både av köpare och säljare och flera i tråden har argumenterat att det byggs så få HR pga att det är mycket mer lönsamt att bygg BR.Det håller jag med om och det antyder att utbudspriserna kan bli högre än efterfrågepriserna. Dvs. att det därför blir svårt att få högre lönsamhet att bygga HR än BR och därför sker det inte.

Så nej, priset går inte nödvändigtvis ner till vad köparna är villiga att betala för nyproducerade HR, det kan istället bli så att man väljer att bygga BR istället för HR pga efterfrågepriserna är högre för BR.

Eller för att ta det lite enklare. Om de potentiella köparna bara är beredda att betala 100,000 kr för en Ferrari kommer det inte leda till att det börjar produceras nya Ferraribilar till det priset. Istället kommer produktionen helt upphöra eftersom det inte går att få någon lönsamhet i det för det priset. Det räcker heller inte med att kunna gå runt, det måste vara mer lönsamt än de alternativ som producenten har.
Citera
2015-03-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Återigen denna brist som ingen kan definiera och ingen insikt om vad som orsakat denna eventuella brist.

Brist på hyresrätter som folk har råd med. Orsak? Invandring.
Citera
2015-03-16, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Brist på hyresrätter som folk har råd med. Orsak? Invandring.

Den officiella flashbackförklaringen av "bostadsbristen". Märkligt att inte Tyskland har samma problem med bostadsbrist som vi har, trots hög invandring.

Finns gott om billiga hyresrätter där för den som vill. Ingen kö heller...
Citera
2015-03-16, 20:34
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Marknadspriset sätts både av köpare och säljare och flera i tråden har argumenterat att det byggs så få HR pga att det är mycket mer lönsamt att bygg BR.Det håller jag med om och det antyder att utbudspriserna kan bli högre än efterfrågepriserna. Dvs. att det därför blir svårt att få högre lönsamhet att bygga HR än BR och därför sker det inte.

Så nej, priset går inte nödvändigtvis ner till vad köparna är villiga att betala för nyproducerade HR, det kan istället bli så att man väljer att bygga BR istället för HR pga efterfrågepriserna är högre för BR.

Eller för att ta det lite enklare. Om de potentiella köparna bara är beredda att betala 100,000 kr för en Ferrari kommer det inte leda till att det börjar produceras nya Ferraribilar till det priset. Istället kommer produktionen helt upphöra eftersom det inte går att få någon lönsamhet i det för det priset. Det räcker heller inte med att kunna gå runt, det måste vara mer lönsamt än de alternativ som producenten har.
Vem har sagt att efterfrågan enbart gäller nyproduktion?

För det andra så byggs det nya hyresrätter redan idag (inte bara av allmännyttan), med reglerade hyror. Om vi utgår från premissen att marknadshyrorna ligger högre än dagens reglerade så skulle alltså möjligheten att ta mer betalt innebära att man slutade bygga? Jo tjena
Senast redigerad av Hårboll 2015-03-16 kl. 20:37.
Citera
2015-03-16, 20:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vem har sagt att efterfrågan enbart gäller nyproduktion?

Precis, vem har sagt det?
Citera
2015-03-16, 20:46
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Precis, vem har sagt det?
Bra, då är vi överens om det. Då kan vi gå vidare till nästa steg:

Du motbevisar mitt påstående om att det är brist genom att visa mig var jag hittar vita förstahandskontrakt, utan att köa och utan pengar under bordet.
Citera
2015-03-16, 20:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bra, då är vi överens om det. Då kan vi gå vidare till nästa steg:

Du motbevisar mitt påstående om att det är brist genom att visa mig var jag hittar vita förstahandskontrakt, utan att köa och utan pengar under bordet.

Du går i cirklar, det där har vi redan berört. Läs ovan i tråden så att jag sipper gå i cirklar med dig.
Citera
2015-03-16, 20:48
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Du går i cirklar, det där har vi redan berört. Läs ovan i tråden så att jag sipper gå i cirklar med dig.
Jag tänker fortsätta ställa frågan så länge du förnekar att det är brist. Jag rekommenderar att du blockar mig om du tröttnat på frågan.

Genom att klicka på namnet "Hårboll" över min avatar så får du en meny där du kan välja att ignorera.
Citera
2015-03-16, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tänker fortsätta ställa frågan så länge du förnekar att det är brist. Jag rekommenderar att du blockar mig om du tröttnat på frågan.

Genom att klicka på namnet "Hårboll" över min avatar så får du en meny där du kan välja att ignorera.

Påvisa bristen enligt den definitionen jag gav ovan eller gå i cirklarna ensam.
Citera
2015-03-16, 20:52
Medlem
Citat:
För att många av dem har blivit ställda i kön till subventionerade kontrakt redan som blöjbarn.

Därmed så bidrar de till den brist som mer köpstarka inflyttade människor upplever. Människor som inte av sina föräldrar har fått planekonomins valuta: kötid.
Det innebär då att vi har så gott om bostäder att vi kan fylla de med utflyttade barn, som flyttar ut tidigare i andra länder.

Låter mer som att vi har bostadsöverskott när vi kan låta barnen flytta ut tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in