Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Jag tror dock på den unge mannen. Han talade perfekt polska, finska och svenska. Du kan förstås ha dina egna åsikter. Krig är förfärligt och jag vill att alla ska veta det. Erfarenheter kan föra folk tillsammans. Detta hände mig när jag mötte krigsveteraner från flera länder, inklusive från Ryssland. När jag var ung, fick jag en smärtsam vaccination mot krig.
Du får tro vad du vill. Det jag skriver är dock inte åsikter utan objektiv fakta. Du kan fråga vilken etablerad historiker som helst. Det finns trots allt en sanning därute trots alla relativisters ständiga försök att övertyga folk att så inte är fallet.
Krig mellan två nationer (eller inom en nation) förbrödrar sällan utan sår oftast split för en lång tid framöver. Striderna mellan den kommunistiska säkerhetstjänsten och den polska självständighetsrörelsen 1944-1963 är ett exempel på detta. De två grupperna avskyr varandra hjärtligt än idag och det visade sig senast under den nationella minnesdagen (1 Mars) tillägnad de anti-kommunistiska soldaterna från AK, NSZ och KPN.
Detsamma kommer att hända i relationen mellan Ryssland och Ukraina. Det fanns ett utmärkt brev från en etnisk ryss boendes i Ukraina riktat till det ryska folket där han förklarade hur skadligt Putins agerande var för de framtida relationerna mellan de två nationerna. Jag har försökt att googla det men kan inte hitta texten för tillfället.
Någon som kanske vet vad jag menar och kan bidra med en länk?