2015-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Det är mycket möjligt att du fått sådan information av en polack som jag förmodar arbetade för eller sympatiserade med den kommunistiska säkerhetstjänsten. Jag kan dock lova att detta inte var något vanligt fenomen och att stridigheterna mellan den polska självständighetsrörelsen och de kommunistiska medlöparna under åren 1944-1963 inte förbrödrade nationen överhuvudtaget. Hatet mellan de två sidorna präglar ännu idag polsk inrikespolitik till en mycket hög grad.

Jag kan även lova dig att resultatet av det rådande kriget i öst kommer att bli liknande. Relationen mellan Ukraina och Ryssland är förstörd för åtminstone ett par generationer framöver.

För den intresserade...
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_Security_Corps
http://en.wikipedia.org/wiki/Cursed_soldiers

Budskapet kom från en europeisk, polsk, tyskvänlig nationalist. Inte tjänade han Sovjet. Här i Sverige tjänade han nationella intressen.
2015-03-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, programmet var ifrån förra våren och den tyska undersökning som ni ständigt spammar runt i tråden, är den också lika gammal?.......
Studien är som har diskuterats i tråden är vad jag kan se från december 2014, alltså ganska färsk.

ZAPP Studie: Vertrauen in Medien ist gesunken (Förtroendet för media har fallit)
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/zapp/ZAPP-Studie-Vertrauen-in-Medien-gesunken,medienkritik100.html

Google Translate Web
http://itools.com/tool/google-translate-web-page-translator
2015-03-17, 00:25
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Budskapet kom från en europeisk, polsk, tyskvänlig nationalist. Inte tjänade han Sovjet. Här i Sverige tjänade han nationella intressen.

Må så vara. Oavsett så stämmer inte det han ska ha påstått. Det existerade inget närmande mellan de två grupperna under 70-talet och än idag skyr deras avkommor varandra som pesten...
2015-03-17, 00:32
Medlem
Det humanitära biståndet fortsätter att anlända till Donbass

https://www.facebook.com/TruthfromUkraine/posts/1623152837908062

Citat:
People of the city of Krasny Luch received humanitarian aid from Russian-speaking residents of the EU countries. The aid was collected in Germany, Ireland and Estonia and delivered to the Lugansk People’s Republic by the “Night Wolves” Russian motorcycle club.
2015-03-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Må så vara. Oavsett så stämmer inte det han ska ha påstått. Det existerade inget närmande mellan de två grupperna under 70-talet och än idag skyr deras avkommor varandra som pesten...

Jag tror dock på den unge mannen. Han talade perfekt polska, finska och svenska. Du kan förstås ha dina egna åsikter. Krig är förfärligt och jag vill att alla ska veta det. Erfarenheter kan föra folk tillsammans. Detta hände mig när jag mötte krigsveteraner från flera länder, inklusive från Ryssland. När jag var ung, fick jag en smärtsam vaccination mot krig.
2015-03-17, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Högra sektorn ska tydligen vara på plats i Konstantinovka för att bekämpa det folkliga upproret. Massaker att vänta?

https://twitter.com/VonHenrick1/status/577569843391668224

Bolsjevikerna tar alla tillfällen i akt för att eskalera branden och deras önskan är ju att få hela Ukraina att brinna med förhoppningewn att på så sätt komma åt Ryssland. De har ännu inte helt lyckats med att få igång ett religionskrig att blomma upp, men det pågår tydligen något i västra Ukraina. Det bästa sättet är att inte låta sig provoceras och inte bemöta våld med våld, vilket Putin lyckats utmärkt med att inte lockas in i. Låt ondskan avslöja sig, för till slut har de avslöjat alla sina tricks. Flera av dess anhängare har redan öppet avslöjat sina tricks här.
2015-03-17, 02:49
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag tror dock på den unge mannen. Han talade perfekt polska, finska och svenska. Du kan förstås ha dina egna åsikter. Krig är förfärligt och jag vill att alla ska veta det. Erfarenheter kan föra folk tillsammans. Detta hände mig när jag mötte krigsveteraner från flera länder, inklusive från Ryssland. När jag var ung, fick jag en smärtsam vaccination mot krig.

Du får tro vad du vill. Det jag skriver är dock inte åsikter utan objektiv fakta. Du kan fråga vilken etablerad historiker som helst. Det finns trots allt en sanning därute trots alla relativisters ständiga försök att övertyga folk att så inte är fallet.

Krig mellan två nationer (eller inom en nation) förbrödrar sällan utan sår oftast split för en lång tid framöver. Striderna mellan den kommunistiska säkerhetstjänsten och den polska självständighetsrörelsen 1944-1963 är ett exempel på detta. De två grupperna avskyr varandra hjärtligt än idag och det visade sig senast under den nationella minnesdagen (1 Mars) tillägnad de anti-kommunistiska soldaterna från AK, NSZ och KPN.

Detsamma kommer att hända i relationen mellan Ryssland och Ukraina. Det fanns ett utmärkt brev från en etnisk ryss boendes i Ukraina riktat till det ryska folket där han förklarade hur skadligt Putins agerande var för de framtida relationerna mellan de två nationerna. Jag har försökt att googla det men kan inte hitta texten för tillfället.

Någon som kanske vet vad jag menar och kan bidra med en länk?
2015-03-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Tack för epitetet, trevligt med en reaktion även om den var väntad.
Kan man spränga hyreshus med sin egna befolkning i för att få skylla på tjetjener, taskig att sista laddning upptäcktes.
Tror inte ett skit på nyheter från Ryssland eller alla dessa länkar som inte har någon bekräftelse. Ni har börjat tappa lugnet och börjar med personangrepp, gå ut och ta lite frisk luft.

Så du menar alltså att pansarbandvagnen som körde över och dödade en mamma och hennes barn i Konstantinovka inte kördes av berusade ukrainska soldater utan att den egentligen och i hemlighet styrdes av ryssen (kanske av Putin själv med fjärrkontroll från Moskva?) i ännu en listig "maskirovka" med syfte att hetsa igång befolkningen och destabilisera staden? Är detta korrekt uppfattat?

Det är svårt att förstå ditt inlägg på något annat sättt än att du menade att incidenten med den överkörda mamman och henns barn var en listig provokation från "ryssen". Vän av ordning undrar ju efter ett sådant märkligt påstående om personen som gjorde det är helt sinnessjuk eller bara en helt skamlös lögnare och propagandist.
2015-03-17, 09:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
Så du menar alltså att pansarbandvagnen som körde över och dödade en mamma och hennes barn i Konstantinovka inte kördes av berusade ukrainska soldater utan att den egentligen och i hemlighet styrdes av ryssen (kanske av Putin själv med fjärrkontroll från Moskva?) i ännu en listig "maskirovka" med syfte att hetsa igång befolkningen och destabilisera staden? Är detta korrekt uppfattat?

Det är svårt att förstå ditt inlägg på något annat sättt än att du menade att incidenten med den överkörda mamman och henns barn var en listig provokation från "ryssen". Vän av ordning undrar ju efter ett sådant märkligt påstående om personen som gjorde det är helt sinnessjuk eller bara en helt skamlös lögnare och propagandist.
Ni kämpar hårt för att försöka måla upp en olycka som annat än just en olycka. Låter precis så desperat som ni är. De ryska försöken till subversion i Odessa, Kharkiv, Mariupol och liknande ställen har misslyckats gång på gång. Konstantinovka ligger väldigt passande nära "fronten" och ses som en bra stad att satsa på för ryssen. Försöken till kupp i konstantinovka kommer vara fruktlösa:
https://twitter.com/pressdonoda/status/577575919797276672
Citat:
All objects in Kostyantynivka including military are under Ukrainian control, - - Donetsk Regional Administration
Hade olyckan skett i säg Donetsk så hade alla demonstranter som vågat sig ut på gatorna snabbt blivit "omhändertagna" å det brutalaste som ni mycket väl vet.
2015-03-17, 10:26
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
Så du menar alltså att pansarbandvagnen som körde över och dödade en mamma och hennes barn i Konstantinovka inte kördes av berusade ukrainska soldater utan att den egentligen och i hemlighet styrdes av ryssen (kanske av Putin själv med fjärrkontroll från Moskva?) i ännu en listig "maskirovka" med syfte att hetsa igång befolkningen och destabilisera staden?
Det gäller att utnyttja uppkomma situationer till egen fördel trafikolyckor, vådaskott mm. Putin skulle begå tjänstefel om han inte hade personal inbäddade i de strategiska städerna som snabbt kan aktivera de pro-ryssar som finns att tillgå för stunden. Snabbt Twitter med lite beskärda bilder och några från arkivet sedan spridning genom troll-fabriken i Leningrad. Efter detta gäller det att "mjölka" historian så länge som möjligt. När mjölken är slut, börja tjata om kuppen. Detta är situationen i Ukraina just nu.
2015-03-17, 10:30
Medlem
baggebo1s avatar
Verkar som det har lugnat ner sig i Konstantinovka. Här en kort film från morgonen: https://www.youtube.com/watch?v=pPjmTiEvBr8. Vad händelsen igår och den snabba folkliga reaktionen visar är ändå hur hatade ockupanterna är. Folket lever normalt i skräck men en sån här tändande gnista gör snabbt att det utvecklar sig till en revolutionär situation där hela folket reser sig. Och så kommer det att förbli. Som jag har skrivit innan så är de ukrainska ockupanterna så hatade i de östra delarna av fd "Ukraina" att de aldrig kommer att kunna normalisera situationen där. Ska de behålla kontrollen över de städerna måste de ha konstant hög militär närvaro, de måste göra militärockupationen till normaltillståndet. I längden är det naturligtvis ohållbart. Donbass är förlorat för "Ukraina", ju snabbare de inser det desto bättre för alla parter.
2015-03-17, 10:31
Medlem
Ukraina har jku avlägsnat sig ganska rejält från kloakhålet som heter Ryssland. Så egentligen kommer inget att förändras, Ukraina bygger vidare på sin demokrati, Ryssland gräver sitt eget kloakhål och som många ryssar säger, vi skiter i Putin, vi har fullt upp att få vardagen att gå ihop. Så vi kan nog konstatera att propaganda från Kreml inte biter på oss rutinerade demokrater. Det blir bara mer satir över Putin och hans gäng i media ju mer Kreml anstränger sig att leverera falsk fakta. Det är ju därför Ukraina får det massiva stödet från väst. Dessutom ogillar marknaden och näringslivet politiska lögnare som Putin vilket nu sakta men säkert sätter sina spår i det nyfattiga Ryssland. Ryssland borde lära av Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in