Citat:
Hej!
Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.
Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.
Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?
Fred,
Muhammed
Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.
Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.
Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?
Fred,
Muhammed
Problemet är inte bara ISIS grymheter, utan att all religiös lagstiftning och religiösa påbud tenderar att komma i konflikt med det moderna sekulära samhällets normer och ideal.
Detta har inte med islam att göra, även om frågan ofta aktualiseras just när det gäller muslimer på grund av ett mer uttalat bokstavstroende än i andra religioner. De ser det t.ex. när Jehovas vittnen vägrar gå med på blodtransfusioner som kan rädda liv, eller när vissa ortodoxa judar vägrar skicka sina barn till skolan, som skedde i Göteborg för ett par år sedan. Eller när læstadianerna i Norrbotten protesterade mot sexualundervisningen i skolan för ett tag sedan.
Det är svårt för den sekulära staten att kompromissa om sina grundläggande värderingar, precis som det är svårt för troende att göra det. Så ibland hamnar man i närmast olösliga konflikter. Erfarenheten visar att det är lättare för reformerade religioner att undvika de här problemen, eftersom man inte är lika bundna vid detaljerna i sina religiösa skrifter i det dagliga livet.
Så den relevanta frågan är kanske: när kommer det en muslimsk Martin Luther som kan reformera islam och anpassa läran till det moderna samhällets normer och ideal?
Jag inser förstås att detta är en hädisk tanke för många muslimer, och däri ligger förstås en stor del av problemet.

För att besvara frågan i din rubrik, så är icke-muslimer inte rädda för sharia, men de är inte beredda att leva i ett samhälle där sharia gäller över alla andra lagar.