2015-03-16, 21:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed

Problemet är inte bara ISIS grymheter, utan att all religiös lagstiftning och religiösa påbud tenderar att komma i konflikt med det moderna sekulära samhällets normer och ideal.

Detta har inte med islam att göra, även om frågan ofta aktualiseras just när det gäller muslimer på grund av ett mer uttalat bokstavstroende än i andra religioner. De ser det t.ex. när Jehovas vittnen vägrar gå med på blodtransfusioner som kan rädda liv, eller när vissa ortodoxa judar vägrar skicka sina barn till skolan, som skedde i Göteborg för ett par år sedan. Eller när læstadianerna i Norrbotten protesterade mot sexualundervisningen i skolan för ett tag sedan.

Det är svårt för den sekulära staten att kompromissa om sina grundläggande värderingar, precis som det är svårt för troende att göra det. Så ibland hamnar man i närmast olösliga konflikter. Erfarenheten visar att det är lättare för reformerade religioner att undvika de här problemen, eftersom man inte är lika bundna vid detaljerna i sina religiösa skrifter i det dagliga livet.

Så den relevanta frågan är kanske: när kommer det en muslimsk Martin Luther som kan reformera islam och anpassa läran till det moderna samhällets normer och ideal?

Jag inser förstås att detta är en hädisk tanke för många muslimer, och däri ligger förstås en stor del av problemet.

För att besvara frågan i din rubrik, så är icke-muslimer inte rädda för sharia, men de är inte beredda att leva i ett samhälle där sharia gäller över alla andra lagar.
Citera
2015-03-16, 22:13
Medlem
Saudisk bödel berättar om sitt sharia-jobb:

https://www.youtube.com/watch?v=kpaq-Wz48QE

Det är helt absurda frågor som ställs och besvaras...
Citera
2015-03-16, 22:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet är inte bara ISIS grymheter, utan att all religiös lagstiftning och religiösa påbud tenderar att komma i konflikt med det moderna sekulära samhällets normer och ideal.

Detta har inte med islam att göra, även om frågan ofta aktualiseras just när det gäller muslimer på grund av ett mer uttalat bokstavstroende än i andra religioner. De ser det t.ex. när Jehovas vittnen vägrar gå med på blodtransfusioner som kan rädda liv, eller när vissa ortodoxa judar vägrar skicka sina barn till skolan, som skedde i Göteborg för ett par år sedan. Eller när læstadianerna i Norrbotten protesterade mot sexualundervisningen i skolan för ett tag sedan.

Det är svårt för den sekulära staten att kompromissa om sina grundläggande värderingar, precis som det är svårt för troende att göra det. Så ibland hamnar man i närmast olösliga konflikter. Erfarenheten visar att det är lättare för reformerade religioner att undvika de här problemen, eftersom man inte är lika bundna vid detaljerna i sina religiösa skrifter i det dagliga livet.

Så den relevanta frågan är kanske: när kommer det en muslimsk Martin Luther som kan reformera islam och anpassa läran till det moderna samhällets normer och ideal?

Jag inser förstås att detta är en hädisk tanke för många muslimer, och däri ligger förstås en stor del av problemet.

För att besvara frågan i din rubrik, så är icke-muslimer inte rädda för sharia, men de är inte beredda att leva i ett samhälle där sharia gäller över alla andra lagar.
Det moderna sekulära samhällets normer och ideal...
Du är rolig du.

Vad kallar du det faktum att det fördrag jänkarna och britterna tvingade fram "Olja för mat" svälte ut Iraks befolkning i sådan omfattning att upp mot en miljon barn och sjuka svälte ihjäl eller dog av banala sjukdomar? 2 kronor per dag i inkomst som skall räcka till mat och vård mm räcker inte långt. Skulle vara försiktig att hävda att vi i väst upprätthåller allt för höga normer och ideal...
Och särdeles moderna är de inte heller.

Att sedan väst bombat Irak i snart hundra år och intervenerat i landets politik gör ju inte saken bättre. Det ISIS gör är faktiskt en mild bris mot var USA och Storbritannien gjort mot detta land sedan 20-talet. Så den religiösa lagstiftningen hur anstötlig den än är, är en obetydlighet i hemskhet mot vad storpolitiken som väst för från våra så kallade sekulära länder...

Är inte så konstigt att ett oresonligt hat föds i dessa länder när man ser hur människor i sitt närområde dör som flugor i krig och elände sanktionerat främst från USA.
Citera
2015-03-16, 22:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det moderna sekulära samhällets normer och ideal...
Du är rolig du.

Vad kallar du det faktum att det fördrag jänkarna och britterna tvingade fram "Olja för mat" svälte ut Iraks befolkning i sådan omfattning att upp mot en miljon barn och sjuka svälte ihjäl eller dog av banala sjukdomar? 2 kronor per dag i inkomst som skall räcka till mat och vård mm räcker inte långt. Skulle vara försiktig att hävda att vi i väst upprätthåller allt för höga normer och ideal...
Och särdeles moderna är de inte heller.

Att sedan väst bombat Irak i snart hundra år och intervenerat i landets politik gör ju inte saken bättre. Det ISIS gör är faktiskt en mild bris mot var USA och Storbritannien gjort mot detta land sedan 20-talet. Så den religiösa lagstiftningen hur anstötlig den än är, är en obetydlighet i hemskhet mot vad storpolitiken som väst för från våra så kallade sekulära länder...

Är inte så konstigt att ett oresonligt hat föds i dessa länder när man ser hur människor i sitt närområde dör som flugor i krig och elände sanktionerat främst från USA.

Om du läst några av mina inlägg i PU så vet du vad jag tycker om USA:s krig i Irak. Och visst är ISIS till stor del en reaktion på det. Jag startade för övrigt den stora tråden om just ISIS:

Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul

http://www.flashback.org/t2391300

Men detta sagt, så vill jag nog hävda att svenska kyrkans doktriner är mer kompatibla med ett modernt västerländskt samhälle än de flesta trosinriktningar inom islam.

Det var inte någon värdering, utan bara ett konstaterande av faktum.
Citera
2015-03-16, 22:57
Medlem
Citat:

Finns väl redan -- Ali hette han. En man som styrde efter människokärlek, förlåtande och rättvisa och inte efter grymma lagar.

Vad gäller Sunniislam lär de köra vidare, och då blir det en "allt eller inget" mentalitet. Men det finns öppningar även inom Sunni-islam.
Det viktigaste är nog att skilja politik från religion, så kan de religiösa få skrika bäst de vill när de saknar juridisk makt.
Detta sker mer och mer i islamska länder.
Sen efter detta så kommer teologisk frihet också skapas.
Sålänge religionens bud är fria för människor att bestämma hur de ska ta till sig kan de ju få vara strikta.
Citera
2015-03-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns väl redan -- Ali hette han. En man som styrde efter människokärlek, förlåtande och rättvisa och inte efter grymma lagar.

Vad gäller Sunniislam lär de köra vidare, och då blir det en "allt eller inget" mentalitet. Men det finns öppningar även inom Sunni-islam.
Det viktigaste är nog att skilja politik från religion, så kan de religiösa få skrika bäst de vill när de saknar juridisk makt.
Detta sker mer och mer i islamska länder.
Sen efter detta så kommer teologisk frihet också skapas.
Sålänge religionens bud är fria för människor att bestämma hur de ska ta till sig kan de ju få vara strikta.
Citera
2015-03-16, 23:16
Bannlyst
ständigt och jämt med dessa "tolkningar" hur orkar ni.....
Citera
2015-03-16, 23:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Den här shejken förklarar varför Hadithen om Aishas äktenskap inte är trovärdig:

https://www.youtube.com/watch?v=sGOyEt5szM0
Jag är fullt medveten om att det finns kritik mot olika hadither. Många som kritiserar haditherna gör så eftersom de är människans historier och människor ljuger. Det förtar dock inte det faktum att många muslimer tror på dessa historier.

Jag frågade tidigare: tror du Muhammed red på en häst till månen och klöv den med sitt svärd. Du svarar inte, vilket får mig att inse att du tror på detta. Det är ju intressant. Men du tror inte på Aishas egna ord. Nåja, man väljer själv sin salighet.
Citera
2015-03-17, 00:39
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Den här shejken förklarar varför Hadithen om Aishas äktenskap inte är trovärdig:

https://www.youtube.com/watch?v=sGOyEt5szM0
Det finns en hel del hadither som vissa (sunni eller shia) anser inte trovärdiga. Det förtar inte det faktum att många anser de vara en del av religionen. Personligen anser jag att såväl hadither so sharia är mänskliga skapelser för att förtrycka befolkningen. Kanske du håller med mig där?
Citera
2015-03-17, 00:43
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo jag har bemött det tidigare ett par gånger och vi diskuterade det senast igår...

Finns en samlingstråd om det också: (FB) Muhammed pedofil? (Sammanfogad tråd /Mod)
Det är för övrigt fel att betrakta detta i termer av pedofeli. Det handlar om ett föråldrat synsätt. Ett synsätt som kan och bör förändras. Barn giftes ännu bort i muslimska kulturer, pga detta synsätt. Islam måste reformeras och det finns en minoritet av muslimer som inser detta. Du verkar vara en del av den förnekande struktur som förhindrar detta. Utvecklas!!!
Citera
2015-03-17, 03:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Om du läst några av mina inlägg i PU så vet du vad jag tycker om USA:s krig i Irak. Och visst är ISIS till stor del en reaktion på det. Jag startade för övrigt den stora tråden om just ISIS:

Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul

http://www.flashback.org/t2391300

Men detta sagt, så vill jag nog hävda att svenska kyrkans doktriner är mer kompatibla med ett modernt västerländskt samhälle än de flesta trosinriktningar inom islam.

Det var inte någon värdering, utan bara ett konstaterande av faktum.
Nej det har jag inte, och det är iofs orelevant för jag brukar i princip bara debattera det som står i den tråden jag för debatten i och i denna hävdade du att deras utövande av sin religiösa lagtillämpning stod i motsats till det moderna sekulära samhällets normer och ideal. Det är ju bara skitsnack.

Vi i väst bedriver storpolitik, krig, stödjer ohyggliga diktaturer, terrorbombar, terrorism, underhåller diktaturer med vapen, exploaterar fattiga människor å det grövsta, intervenerar i andra länders demokratiska processer mm mm i en till synes aldrig sinande mängd och omfattning. Och du menar att dessa handlingar på något sätt som praktiseras så flitigt, divergerar mot den politik ISIS praktiserar?

Enda problemet i så fall är väl att de inte krigar enligt våra order.
När kriget pågick som bäst bara i Syrien och Assad höll på att falla var det ju inte en jävel som brydde sig då Syrien inte är någon större oljeproducent. Nu har de flyttat in i Irak och Libyen två stora oljeaktörer varav den ena betalar av USAs krigskostnader från sin invasion i landet till den sista patronhylsan likt Kuwait fått göra och fått upplåtit helt sin produktion till utländska främst amerikanska aktörer för att ytterligare kunna pungslå dem på pengar. Libyen är ju i händerna på främst Europas oljeaktörer om det jag tagit del av stämmer. Italien var ju i princip där innan de hade gripit Khomeini ens för att muta in kontakter och få kontrakt.

Så vilka västliga normer och ideal är det du pratar om?

Du gör ett fåfängt försök att gömma dig bakom Svenska Kyrkan vilket är att betraktas som närmast lyteskomik. De står inte för västs normer och ideal på något sätt. De är att betrakta som en extremistisk liten sekt som aktör sett i sin extrema humanism.

Vår moral och våra ideal har sedan 500 år tillbaka när vi började kolonisera jorden varit att sko oss själva och fullständigt skita i alla andra och om nödvändigt försvara våra intressen med alla till buds stående medel.

Sedan några decennier tillbaka har vi för att visa hur humanistiska och högstående vi är låtit våra skattebetalare få avsätta några promille av sin inkomst till välgörenhet i de utsatta länderna så vänstern och kyrkan kan döva sitt samvete och att våra företag tryggt kan fortsätta suga ur de andra länderna deras naturtillgångar.

Vad finns det för några övergripande normer och ideal av värde i allt detta?
Citera
2015-03-17, 07:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det har jag inte, och det är iofs orelevant för jag brukar i princip bara debattera det som står i den tråden jag för debatten i och i denna hävdade du att deras utövande av sin religiösa lagtillämpning stod i motsats till det moderna sekulära samhällets normer och ideal. Det är ju bara skitsnack.

Vi i väst bedriver storpolitik, krig, stödjer ohyggliga diktaturer, terrorbombar, terrorism, underhåller diktaturer med vapen, exploaterar fattiga människor å det grövsta, intervenerar i andra länders demokratiska processer mm mm i en till synes aldrig sinande mängd och omfattning. Och du menar att dessa handlingar på något sätt som praktiseras så flitigt, divergerar mot den politik ISIS praktiserar?

Enda problemet i så fall är väl att de inte krigar enligt våra order.
När kriget pågick som bäst bara i Syrien och Assad höll på att falla var det ju inte en jävel som brydde sig då Syrien inte är någon större oljeproducent. Nu har de flyttat in i Irak och Libyen två stora oljeaktörer varav den ena betalar av USAs krigskostnader från sin invasion i landet till den sista patronhylsan likt Kuwait fått göra och fått upplåtit helt sin produktion till utländska främst amerikanska aktörer för att ytterligare kunna pungslå dem på pengar. Libyen är ju i händerna på främst Europas oljeaktörer om det jag tagit del av stämmer. Italien var ju i princip där innan de hade gripit Khomeini ens för att muta in kontakter och få kontrakt.

Så vilka västliga normer och ideal är det du pratar om?

Du gör ett fåfängt försök att gömma dig bakom Svenska Kyrkan vilket är att betraktas som närmast lyteskomik. De står inte för västs normer och ideal på något sätt. De är att betrakta som en extremistisk liten sekt som aktör sett i sin extrema humanism.

Vår moral och våra ideal har sedan 500 år tillbaka när vi började kolonisera jorden varit att sko oss själva och fullständigt skita i alla andra och om nödvändigt försvara våra intressen med alla till buds stående medel.

Sedan några decennier tillbaka har vi för att visa hur humanistiska och högstående vi är låtit våra skattebetalare få avsätta några promille av sin inkomst till välgörenhet i de utsatta länderna så vänstern och kyrkan kan döva sitt samvete och att våra företag tryggt kan fortsätta suga ur de andra länderna deras naturtillgångar.

Vad finns det för några övergripande normer och ideal av värde i allt detta?

Alltså, du slåss ju mot halmgubbar som du själv ställer upp. Jag påstod inte att det ena eller andra moralsystemet är överlägset. Jag förklarade varför folk som strikt tillämpar sharia (eller andra religiösa doktriner) oftare kommer i konflikt med det moderna västerländska samhället än de som inte gör det. Och jag illustrerade med några kristna och judiska exempel för att visa att det inte har med just islam att göra.

Sedan blir det extra komiskt när du tror att jag försvarar USA:s krig i Irak. Jag har förmodligen skrivit fler inlägg som kritiserar USA:s krig i Mellanöstern och västerländsk nykolonialism överhuvud taget än någon annan användare på Flashback. Så där skäller du verkligen under fel träd.

Om du är intresserad av dessa frågor borde du delta i diskussionerna i Politik : Utrikes. Samt läsa vad jag skrivit där.

Edit: du kan ju börja med några andra av mina trådar:

Kaos i Irak. Vad händer nu?

http://www.flashback.org/t1804261

Hur ska vi hantera nederlaget i Afghanistan?

http://www.flashback.org/t1793024
Senast redigerad av Regulus 2015-03-17 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in