2015-03-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo.
Man kanske har sommarjobb och orkar därför inte lägga ner en massa tid på studier. Du försöker få situationen att låta mer komplicerad än vad den är. Att skaffa sig möjligheten att få studiebidrag under nästa läsår är inte "totalt meningslöst". Men det är OT. Tråden handlar inte om huruvida det är rätt eller fel.

Det är ju ni som gör situtationen mer komplicerad än vad den är.

Har man sommarjobb behöver man ju inte CSN så låter betydligt mindre stressigt att skita i sommarkurser isåfall.
2015-03-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Det är ju ni som gör situtationen mer komplicerad än vad den är.

Har man sommarjobb behöver man ju inte CSN så låter betydligt mindre stressigt att skita i sommarkurser isåfall.
Men vad vet du om hur allas somrar ser ut, egentligen? Folk är bortresta stora delar av sommaren kanske, eller man kanske ska plugga i exempelvis Stockholm och samlar så mycket pengar det går för att få något över efter hyra. Och som sagt, i tråden diskuteras inte det moraliska i det. Men du får gärna starta en tråd om det.
2015-03-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Datakunskap på SU (distans) ska tydligen vara skrattretande enkel. Jag funderar på att läsa den själv i sommar då det tydligen ska vara så nära gratis högskolepoäng man kommer.
Stämmer detta? Verkar lockande.
2015-03-16, 18:53
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Har man sommarjobb behöver man ju inte CSN
Beror på ens levnadssituation, och oavsett så får du vill hålla med om att sommarjobbspengar + studiemedel låter bättre än bara sommarjobbspengar.
2015-03-16, 19:21
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariellemonae
Stämmer detta? Verkar lockande.

Ja.
2015-03-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexam92
Vet ni hur det funkar med sommarkurser? Vi säger att jag läst 60 hp detta år. Om jag t.ex. söker fullt lån+bidrag för en 15hp kurs helfart denna sommar, kommer denna vara inräkat i de 60? Jag tänker när jag söker studiemedel till hösten, d.v.s kommer CSN kolla efter hur mycket jag klarat 75% av 60+15 eller kommer de bara kolla 75% av de 15 hp jag läser denna sommar? Förlåt om jag förklarat dåligt, men är väldigt trött.

/Rexam92
Undrar samma sak. Har sökt sommarkurs pga kommer kanske inte upp i nivån som krävs (37,5 hp). Ska jag fylla i att jag vill ha CSN då eller inte? Vill inte fucka upp det här som ni kanske förstår
2015-03-16, 20:15
Medlem
En liten undran. Kommer kanske inte nå hp-gränsen som krävs under ett år, så därför har jag sökt sommarkurs. Frågan är nu, ska jag fylla i att jag vill ha CSN för sommaren eller ska jag INTE göra det? Läser ju sommarkurs för poängen och inte för att få ytterligare bidrag. Vill bara upp i poängnivån.
2015-03-16, 21:04
Medlem
kastanjekrigets avatar
http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=SP1106

står 100 % närbaserad men studieorten står inte som flexibel. Betyder det att jag måste palla mig till Göteborg 3 gånger under kursen för att bli examinerad? Det orkar jag inte.
2015-03-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo.
En liten undran. Kommer kanske inte nå hp-gränsen som krävs under ett år, så därför har jag sökt sommarkurs. Frågan är nu, ska jag fylla i att jag vill ha CSN för sommaren eller ska jag INTE göra det? Läser ju sommarkurs för poängen och inte för att få ytterligare bidrag. Vill bara upp i poängnivån.

Om du inte söker studiemedel för studieperioden så ska du självklart inte checka rutan att du vill ha CSN för sommaren. Dina poäng du samlar ihop under sommaren blir arkiverade och när du väl söker pengar hos CSN så räknar dem med poängen.
2015-03-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=SP1106

står 100 % närbaserad men studieorten står inte som flexibel. Betyder det att jag måste palla mig till Göteborg 3 gånger under kursen för att bli examinerad? Det orkar jag inte.

Den är helt på distans. Vid eventuella tentamen/examinationer som måste göras på plats så står det alltid via antagning.se. Varför det har en bestämd studieort kan jag inte säga, men det är samma för de flesta program via Mittuniversitetet som är helt på distans.
2015-03-16, 21:37
Medlem
ambivallenss avatar
Är det platsbegränsning på distanskurser?
2015-03-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varlord
Om du inte söker studiemedel för studieperioden så ska du självklart inte checka rutan att du vill ha CSN för sommaren. Dina poäng du samlar ihop under sommaren blir arkiverade och när du väl söker pengar hos CSN så räknar dem med poängen.
Tack så hemskt mycket för det svaret! Förstod att poängen arkiveras men tänkte kanske att de hamnar "utanför" beräkningarna om man skippar CSN-delen. Nojar bara. Tack, återigen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in