2015-03-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Du får nog börja med att försöka reda ut om du har fått ett beslut om avslag eller inget beslut alls.

Normalt sett är kravet 18 hp den allra första terminen med studiemedel på eftergymnasial nivå. Det spelar ingen roll om det är de kurserna du läste under förra terminen eller om det är nya kurser du klarar. När du har klarat de poäng som krävs så uppfyller du kravet på studieresultat.

Du kan få studiemedel från studiestart om du uppfyller kravet inom de 4 första veckorna på din nya termin. Annars får du studiemedel från veckan efter du uppfyller kravet. Detta under förutsättningen att din ansökan kom in till CSN i tid då studiemedel bara kan beviljas för 4 veckor retroaktivt från den vecka då ansökan kom in till CSN.
jag fick avslag i januari men skickade ny ansökan nyligen men jag har inte fått något beslut alls än. jag har 22 avklarade poäng nu från och med februari och fick min senaste utbetalning i januari/december så det borde väl funka? kommer jag få utbetalning för februari?
2015-03-13, 21:00
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echte
*lånar tråden*

Jag läser naturvetenskapligt basår på komvux. För er som läst Fysik 1b1 och 1b2:

Hur hade det varit att påbörja 1b2 när det fortfarande är 10 dagar kvar på kursen 1b1? Hur mycket av kunskapen som ligger i slutet av 1b1 behöver jag i början av 1b2?

Tackar!

Inga problem alls. Beror kanske lite på lärosäten men tror du börjar med mekanik i starten av 1b2, dvsa det du läser först i 1b1.
2015-03-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
De kontrollerar inte när du tjänar pengarna, det är inte heller relevant. De tittar bara när du fick pengarna utbetalade och detta får du själv intyga för dem, helst med lönespecar men det går nog med andra typer av intyg från arbetsgivaren.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/kontroll-inkomst

Eftersom fribeloppet är uppdelade på halvår är det av relevans hur mycket du tjänat för mycket per halvår. Du får betala hälften av det du fått för mycket per halvår plus ränta.

Kan du inte intyga all inkomst delas det du inte intygat upp, hälften på vardera halvår.

Ändrar detta inlägget, ställde en fråga innan jag kollat din länk ordentligt
Senast redigerad av Kvak 2015-03-14 kl. 03:55.
2015-03-15, 21:02
Medlem
Godkväll!

Har en fråga om återkrav från csn. För några år sedan fick jag återkrav från csn, bara några tusenlappar. Om jag minns rätt fick jag ett brev där det stod att jag hade tjänat för mycket pengar i förhållande till mitt fribelopp. Och jag har även för mig att det var typ 5000 kr jag hade tjänat för mycket, men att det räckte med att jag betalade in hälften, alltså 2500 kr. Någon som känner igen detta?
2015-03-15, 22:08
Medlem
Vet ni hur det funkar med sommarkurser? Vi säger att jag läst 60 hp detta år. Om jag t.ex. söker fullt lån+bidrag för en 15hp kurs helfart denna sommar, kommer denna vara inräkat i de 60? Jag tänker när jag söker studiemedel till hösten, d.v.s kommer CSN kolla efter hur mycket jag klarat 75% av 60+15 eller kommer de bara kolla 75% av de 15 hp jag läser denna sommar? Förlåt om jag förklarat dåligt, men är väldigt trött.

/Rexam92
2015-03-16, 10:36
Medlem
Undrar lite samma sak som föregående talare. Men det behöver inte vara matte, så tar emot alla tips på kurser där det är hyfsat lätt att kamma hem poängen.
2015-03-16, 11:17
Medlem
Labyrinthines avatar
Datakunskap på SU (distans) ska tydligen vara skrattretande enkel. Jag funderar på att läsa den själv i sommar då det tydligen ska vara så nära gratis högskolepoäng man kommer.
2015-03-16, 11:54
Medlem
Varför ska man läsa kurser för att samla poäng enkelt? Kan ju ta två flugor i en smäll och få pengar för att man studerar men samtidigt lära sig något som man vill lära sig. Känns ju totalt meningslöst att läsa nån jädra tomtekurs som inte ger något fastän man får CSN.
2015-03-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Varför ska man läsa kurser för att samla poäng enkelt? Kan ju ta två flugor i en smäll och få pengar för att man studerar men samtidigt lära sig något som man vill lära sig. Känns ju totalt meningslöst att läsa nån jädra tomtekurs som inte ger något fastän man får CSN.
Man kanske har sommarjobb och orkar därför inte lägga ner en massa tid på studier. Du försöker få situationen att låta mer komplicerad än vad den är. Att skaffa sig möjligheten att få studiebidrag under nästa läsår är inte "totalt meningslöst". Men det är OT. Tråden handlar inte om huruvida det är rätt eller fel.
2015-03-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo.
Undrar lite samma sak som föregående talare. Men det behöver inte vara matte, så tar emot alla tips på kurser där det är hyfsat lätt att kamma hem poängen.

Du kan ju söka gymnasiekurser (eller grundskolan) så att du tar från den kvoten istället för högskolekvoten, nackdelen är att du inte får några högskolepoäng doc.
2015-03-16, 16:44
Medlem
duochjagitrafikens avatar
Okej nu är det så att jag är en misslyckad individ och måste hoppa av min kurs jag påbörjade VT15. Hittills har jag fått utbetalning för januari och februari och har haft en tenta på 7,5HP som jag inte kunde närvara vid. Jag lider av psykisk ohälsa och känner verkligen att jag vill hoppa av kursen, men är orolig över att inte få ut studiemedel till hösten. Vad händer om jag hoppar av?

Två utbetalningar.
En tenta med 0 i resultat.
Får jag utbetalningar i höst?
2015-03-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Du kan ju söka gymnasiekurser (eller grundskolan) så att du tar från den kvoten istället för högskolekvoten, nackdelen är att du inte får några högskolepoäng doc.
Förstår inte riktigt, haha. Det jag söker efter är högskolekurser så att man kan kompensera för de poäng man eventuellt skulle missa detta läsår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in