2015-03-16, 09:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad bra att vi är eniga om att det inte går att veta med säkerhet bland annat aishas ålder, skrönor om muhammeds krigiskhet, etc.

Det enda som de flesta historiker och experter är eniga om, är koranens autencitet.
Man är också ense om att de flesta hadither har troligen sanningsvärde i sig.

Citat:
Därför brukar jag helst diskutera just koranen

Om man nu kan kalla efterrationalisering och rökridå-skapande för "diskussion".
Citera
2015-03-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
DU har helt rätt. Muhammed skändade inte Aisha innan hon fått mens. Det fick hon vid nio års ålder. Han väntade tre år innan han penetrerade henne. Under väntetiden gned han bara sin penis mellan Aishas lår. Detta har Aisha berättat och det står skrivet.
Vilken hedersknyffel.
Citera
2015-03-16, 17:23
Medlem
Citat:
DU har helt rätt. Muhammed skändade inte Aisha innan hon fått mens. Det fick hon vid nio års ålder. Han väntade tre år innan han penetrerade henne. Under väntetiden gned han bara sin penis mellan Aishas lår. Detta har Aisha berättat och det står skrivet.

Det finns berättelser som finns nedtecknade om Mohammed (s.k. hadiths)... Vissa saker säger emot andra saker.

Men det du säger står däremot inte i nån hadith.
Citera
2015-03-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Inget går att veta säkert - och det inkluderar Muhammeds uppenbarelser i grottan . Ingen vet säkert om det var ängeln Gabriel, Satan (hänvisar till Satansverserna) eller ett epilepsianfall som talade. Vi är helt överrens! Så det är ju dumt att ta någonting som inte går att bevisa som en absolut sanning, som inte kan ifrågasättas - utan att man riskerar en blysvärm i arslet .

Du behöver inte anstränga dig för min del, du kan inte provocera mig med sånt där.
Citera
2015-03-16, 17:59
Medlem
Har du rätt att kritisera Islam inom sharia?. Har du rätt att anse att Islam bara är
lögner och vidskepelse? De som inte tror på Islam ska ha rätt att bli lämnade i
fred. Punkt slut!
Citera
2015-03-16, 19:09
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Det finns berättelser som finns nedtecknade om Mohammed (s.k. hadiths)... Vissa saker säger emot andra saker.

Men det du säger står däremot inte i nån hadith.
Här har du några hadither som berättar samma sak som jag:

Citat:
"När profeten gifte sig med Aisha var hon väldigt ung och ej redo för att fullborda äktenskap." al-Tabari vol. 9 pg. 128
Sahih Bukhari, 7:62:88
"Profeten skrev äktenskapskontrakt med Aisha när hon var 6 år gammal och fullbordade sitt äktenskap med henne när hon var 9 år och hon stannade hos honom i 9 år."Sahih Muslim, 8:3310
"Allahs apostel gifte sig med mig när jag var 6 år gammal och jag släpptes in i hans hus när jag var 9 år."Sahih Bukhari, 8:151
"Jag brukade leka med dockor i Profetens närvaro. Mina lekkamrater brukade vara hos mig, men när Allahs apostel kom hem till oss brukade de gömma sig. Profeten brukade då ropa på dem, att de skulle komma och leka med mig."Sahih Bukhari, 5:58:234
"Profeten förlovade sig med mig när jag var en flicka på 6 år. Vi färdades till Medina och bodde hos Harith Kharzraj. Då blev jag sjuk och mitt hår föll av. Senare växte mitt hår ut igen och min mor, Um Ruman, kom till mig när jag lekte i gungorna med några andra flickor. Hon ropade på mig, och jag gick till henne, utan att veta vad som väntade mig. Hon tog mig i handen och gjorde så jag stod i dörröppningen till huset. Jag kunde inte andas, och när jag fick andan tillbaka tog hon vatten och skrubbade mitt ansikte och huvud. Sedan tog hon in mig i huset. Inne i huset fanns några Ansari-kvinnor, som sade: 'Bästa önskningar och Allahs välsignelse.' Min mor lämnade mig till dem, och de förberedde mig för äktenskap."
Citera
2015-03-16, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du behöver inte anstränga dig för min del, du kan inte provocera mig med sånt där.

Nu rör islamkritiken sig inte essentiellt om att "provocera" (det är sånt som hör hemma i dina gängkrigs-attityder/-retorik), men om att kunne betrakta islam/koranen från ett sakligt perspektiv.
Citera
2015-03-16, 19:37
Medlem
Citat:

Jo jag har bemött det tidigare ett par gånger och vi diskuterade det senast igår...

Finns en samlingstråd om det också: (FB) Muhammed pedofil? (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2015-03-16, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo jag har bemött det tidigare ett par gånger och vi diskuterade det senast igår...

Finns en samlingstråd om det också: (FB) Muhammed pedofil? (Sammanfogad tråd /Mod)

Du har inte "bemött" pedofili-kritiken; du har bara omdefinierat pedofili per se, i ett av dina typiska försök på att efterrationalisera.
Citera
2015-03-16, 19:45
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Den här shejken förklarar varför Hadithen om Aishas äktenskap inte är trovärdig:

https://www.youtube.com/watch?v=sGOyEt5szM0
Citera
2015-03-16, 19:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Den här shejken förklarar varför Hadithen om Aishas äktenskap inte är trovärdig:

Here we go again: "Min tolkningsmetodologi är bättre än din tolkningsmetodologi."

Vilker naturligvis är en gordisk knut ... som ändå delvis kan lösas litet genom att titta på vem som koran-efterrationaliserar (eller rent av ljuger) mest.
Citera
2015-03-16, 20:15
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Sharialagar är anpassade för befolkningar med betydligt lägre IQ än vad befolkningarna i västvärlden har.

Araber och afrikaner har som bekant svårt att förstå och acceptera våra långt mer utvecklade lagar som bygger på logik och moral.

Religionskritik är ok, men det där var bara rasistiskt. Ja, medel-IQn i dessa länder är lägre än den i väst, det finns fortfarande sannolikt miljontals araber och afrikaner som har högre IQ än dig. Det handlar knappast om att de har svårt att förstå, utan snarast om att de inte är i direkt kontakt med det. Utbildningen är både annorlunda och kortare i de flesta av dessa länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in