Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Finns det några källor kring denna magnumklubb annat än påstående och sammanblandning med både försvarsskytteföreningen och det etblerade Magnumsällskapet. Viss sammanblandning också med klubbar som sysslade med svartkrut och/eller sk westernskjutning som lobbade för att man skulle kunna få laglig licens för kortpipigare vapen som inte ansågs ha målskyttesyfte vid denna tid?

Vad hette den och vilken verksamhet hade den? Bör ju finnsa i arkiven om man nu seriöst vill diskutera frågan.

Jag skulle tro att riskybizzy syftar på den artikelserie i Aftonbladet 1993 som Håård och Aschberg skrev. Där beskrev man en grupp på 10-15 som hette Arla Gryning, men som internt också kallade sig för "Magnumklubben".

Däremot har jag aldrig sett det bekräftat att gruppen återfanns i Östersund. I ursprungsartikeln sägs det bara att de fanns i en norrländsk stad. Inte heller har jag sett någon bekräftelse på vilken medlemmarna i den här gruppen var.
Citera
2015-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag skulle tro att riskybizzy syftar på den artikelserie i Aftonbladet 1993 som Håård och Aschberg skrev. Där beskrev man en grupp på 10-15 som hette Arla Gryning, men som internt också kallade sig för "Magnumklubben".

Däremot har jag aldrig sett det bekräftat att gruppen återfanns i Östersund. I ursprungsartikeln sägs det bara att de fanns i en norrländsk stad. Inte heller har jag sett någon bekräftelse på vilken medlemmarna i den här gruppen var.

Samma som jag läst då. Har hela tiden fått uppfattningen att Håård som ju är den som drivit CP spåret med bland annat återanvändning av gamla uppgifter (som en del i tråden här plägar göra) saker som redan kunnat avfärdas ändå försökt blåsa liv i det spåret inte alltid är tillförlitlig eller ibland till och med medveten desinformatör som för fram uppgifter som denne vet sedan tidigare inte är korrekta. Inte heller Ashberg har jag fått något större förtronde för i Palmemordsammanhang.

När detta skrevs fick jag omgående en otäck känsla av att vilja blanda bort korten för dem som var mindre insatta (dvs allmänheten som svalde CP historier jur enkelt som helst) eller att vara okunnig då man var diffus och inte ville avslöja något av substans och bakgrunden tydligare.

Det är helt enkelt ett sätt att skapa begreppsförvirring om för det första AG (eller Rear Guard) och AGAG som ibland benämns AktionsGruppen Arla Gryning som skulle vara en del av SB eller AG med bas i Stockholm och den då kända Försvarsskytteföreingen också Stockholmsbaserad med mera exklusivt medlemsskap och vad jag minns mycket mer arrangemang med studiebesök på försvarsanläggningar etc och ganska begränsad skytteverksamhet.

Det som många kallade Magnumklubben var i själva verket legenden Hambrungers Magnumsällskap.

I Stockholm fanns också en förening som jag inte minns namnet på inriktad mot sk westernskjutning som lobbade för att westernskytte även sk snubnoses, derringers mm skulle klassas som sportskytte och därmed kunde ges licens för till vanliga sportskyttar.

Sedan fanns det säkert grupper inom skytteföreningar runt om i landet som sysslade med just särskild träning med magnumvapen. Själv har jag deltagit i en sådan inofficiell grupp med anknytning till en FBU-förening och en pistolskytteförening som ordnade lokala aktiviteter i form av skjutträning men olika typer av militära och civila vapen och andra typer av studiecirklar kring olika försvarstelniska frågor materielkunskap mm med gästföreläsningar av intressanta personer.

Vad jag förstod ville artikerförfattarna få det till att Arla Gryning var någon slags sådan gruppering utanför Frivilligförsvaret som några personer i med vapenintresse och mörkblbruna ideer på en ort i Norrland själva kallade Arla Gryning eller andra Magnumklubben för att de gillade magnumvapen. Vad jag förstår var detta inte någon förening utan bara ett epitet som andra fäst på dem pga intresset. Att dessa skulle utgöra något Arla Gryning har jag inte sett någon trovärdig bekräftelse på.
Citera
2015-03-16, 02:37
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Varifrån kommer uppgiften att SB flyttade in i Säpos krigsorganisation? Det måste jag helt ha missat.
Jag skrev lite utförligare om detta i Barbro/Leon-tråden för ett par år sedan. Uppgifterna tror jag jag såg i förbifarten i Det grå brödraskapet, alternativt i Spionjägaren. Jag läste båda så gott som parallellt då. Sedan hittade jag en uppdatering av Polisen i krig 1994 (ersatte den från 1983; Anv Krig HR och LR, 1983-10-03, dnr SH 1813-83). Står mer i länken. Notera punkt 2.5 där det står om Säpo´s krigsplacerade personal:
Citat:
2.5 Säkerhetspolisens (SÄPOs) verksamhet måste intensifieras. Detta sker genom att dess lokala organisation tillförs ytterligare resurser, som tas dels från den centrala organisationen dels från de lokala polismyndigheterna. Den krigsplacerade personalen bör kunna tas i anspråk även om beredskapen inte höjts; personalen är utbildad för uppgifter som blir aktuella och möjlighet ges att genomföra kompletterande utbildning.
För övrigt så finns det en del uppgifter som inte är länkbara eftersom de är muntliga. T ex det faktum att vissa krigsförbandschefer gick vid sidan av det ordinarie krigsplaceringssystemet och organiserade svarta plutoner. Rekryteringen gick via bl a FBU (försvarsutbildarna). Med "svarta" skall ses att de befann sig i ett administrativ gråzon genom att de som placerades där inte fick sin krigsplacering via Pliktverket (som då skall ses som "vita"). Hur många sådana plutoner och vilka uppgifter de hade, det har jag ingen koll på. I en del fall stannade dessutom planeringen på pappret.

https://www.flashback.org/sp45471547
Citera
2015-03-16, 07:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=hu-AU3MxoQ8

Dammegårds Palmevandring del 3.

Det var Östling som kräktes.

Idag är det RPC Eliasson som kräks när han ser Åkesson i TVn utan att vara nyopererad.

Illa. Jag mår illa......

Roligt att se i bemärkelsen hur man kan tolka verkligheten utan att förstå dess innebörd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-16 kl. 08:49.
Citera
2015-03-16, 08:07
Medlem
Ingen vet ju någonting !
Citera
2015-03-16, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ingen vet ju någonting !

Ett subjektivt påstående.

Problemet är väl snarare att det finns de som påstår att de vet. Där det fortfarande finns anhängare av Christer som gärningsman.

Som fortfarande styr debatten. Eftersom fällandet i Tingsrätten var korrekt. Och friandet i Hovrätten var ett rättsövergrepp. Utan att inse att hela Sveriges samlade resurser inte kunde få till en fällande dom. På något sätt visar det att vid denna tiden var Sverige ett rättssamhälle.

De som än idag hävdar att Rotebroskräcken var mördaren är de som inte vill ha ett rättssamhälle. Man vill ha enkla lösningar. Hämtade från miljöer som alla tar avstånd ifrån.

Där man samtidigt värjer sig mot sanningen. Det är inte sanningen som är det förskräckliga. Det är konsekvenserna. Där alla deltagare har något att förlora på sanningen. Men där mordet mottogs tacksamt eftersom man insåg fördelarna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-16 kl. 08:51.
Citera
2015-03-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ingen vet ju någonting !

Är du säker på det? Jag är helt säker på att någon vet!
Nä, du är inte bitter du!

Dina inlägg i olika ämnen andas lite besvikelse över mycket och kanske är du inte ensam om att känna frustration över tingens ordning. Jag kan också känna så över hur lättsinne och idiotin breder ut sig i samhället och ger ointelligenta beslut men kanske finns det ändå hopp.

Vem vet kanske finns det någon på Santan eller någon av de andra samlingspunkterna på Östermalm som kan bringa ljus i mörkret?

Som jag minns det satt det några ganska desillutionerade underrättelsetyper på Kinesen på Nybrogatan när det begav sig men de kanske ligger på hemmet nu?
Citera
2015-03-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.youtube.com/watch?v=hu-AU3MxoQ8

Dammegårds Palmevandring del 3.

Det var Östling som kräktes.

Idag är det RPC Eliasson som kräks när han ser Åkesson i TVn utan att vara nyopererad.

Illa. Jag mår illa......

Roligt att se i bemärkelsen hur man kan tolka verkligheten utan att förstå dess innebörd.

Tänker du på kräkningen på David Bagares gata så var ju det Claes Djurfeldt, vilket har påståtts och även erkänts av Djurfeldt i en intervju där han förklarade detta med att han snabbt halsade en cola.

Eller laborerar du efter teorin att Djurfeldt tog på sig denne för att skydda Östling?
Citera
2015-03-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontoo
Tänker du på kräkningen på David Bagares gata så var ju det Claes Djurfeldt, vilket har påståtts och även erkänts av Djurfeldt i en intervju där han förklarade detta med att han snabbt halsade en cola.

Eller laborerar du efter teorin att Djurfeldt tog på sig denne för att skydda Östling?

Kanske postaren avsåg att vara ironisk mot Dammegård?
Citera
2015-03-16, 11:07
Medlem
Citat:

Kolla några minuter in i länken så hör du själv.

Jag kommenterar enbart hans egna påståenden.

Med ironi.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-16 kl. 11:09.
Citera
2015-03-16, 11:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Visst var det Djurfeldt, men det är fritt fram i tråden att förfasa sig över andras fel och brister samtidigt som det är "sabotage" att ifrågasätta Ingrid Klering och Gösta Söderström.

Inte heller är det kutym att skärskåda familjen Wallenberg eller Timbro, som strör pengar omkring sig för att binda ej ideologiskt nazistiska personer till en nazistisk komplott.
Citera
2015-03-16, 11:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kolla några minuter in i länken så hör du själv.

Jag kommenterar enbart hans egna påståenden.

Med ironi.
Dina texter skulle bli mycket mer lättlästa och läsvärda om du rensade texterna från ironi innan du tryckte på "Skicka svar". Det är knöligt att behöva läsa mening efter mening och inte vara säker på om det är ironi eller inte.
Senast redigerad av iesho 2015-03-16 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in