2015-02-20, 16:22
Medlem
Ålens avatar
Kul sida som kommer att studeras närmre: http://www.insectsarefood.com/index.html

Att äta insekter verkar vara på uppgång i väst. Det var ju inte alltför längesen som vi rynkade näsan åt svamp. Kanske kommer vi i framtiden gå ut och plocka insekter lika mycket som vi idag uppskattar svampplockning. Insektskonsulent kanske vore något att sikta på .

Bärfis lär vara mycket vanlig i många asiatiska länder. Steker man skiten torde de ju vara okej och äta. Eller ska man kanske ge fan i det. Tänk en tjyst sallad på ramslök, harsyra och knapperstekt bärfis. Mums.

Gräshoppor och vårtbitare är rätt vanliga att äta i både Asien och Mexico, och i vissa afrikanska kulturer består proteinintaget visst av nära hälften av insekter. Finns en hel del möjligheter här att undersöka.

En regel här är väl att inte äta det man inte verkligen vet är gångbar föda så klart. Att ta första bästa random insekt är nog dåligt.
Citera
2015-02-23, 13:42
Medlem
Ålens avatar
Den här tråden verkar ju död. Eller? Hur som, har fått kontakt med en markägare som jag tidigare jobbat för och fått lov att använda hans marker för mina övningar. Kommer vara långt ute i småländska spenaten, blandat med granskog, kalhyggen och kulturmark (gamla hagar och åkrar). Här finns stora områden som behövs röjas där jag kan hämta granris. Vindfallna träd har jag även tillåtelse att använda mig av hur jag vill. Finns åtminstone en mindre sjö vad jag vet att fiska och hämta vatten i.

Kommer ge mig ut i mitten av maj och vara ute i tre dagar. Finns en del växter under denna tid som jag hoppas kunna finna:

1.) Brännässla. Denna är jag ganska säker på att finna. Full av C-vitamin och viktiga mineraler. Ska även vara relativt proteinrik som jag fattar det. Nässelsoppa är ju inte fy skam.
2.) Svinmåla. Lätt och känna igen och väldigt vanlig. Det finns åkermark i området som jag tror jag kan finna denna på. Är som brännässla rent näringsmässigt som jag fattar det.
3.) Våtarv. Det typiska ogräset. Kan vara svår och finna i skogen möjligen, men kanske på åkrarna. Rik på kolhydrater men även proteiner.
4.) Maskros. En klassiker inom överlevnad. Busenkel och hitta. Rik på kolhydrater.
5.) Hundkäx. En annan klassiker.
6.) Vass. Ännu en klassiker.

Det viktigaste med min övning kommer dock vara att bygga vindskydd, fixa eld och vatten, och bara överhuvudtaget se om det här min grej . Att bemästra vädrets makter ser jag vara den största utmaningen, och där fokus i början av en överlevnadssituation bör ligga.

Har lite undringar angående eldningen. Kan ju vara kallt om natten även under maj och en brasa brinner ju upp ganska fort. Hur gör ni under natten och är själva? Sover i omgångar? Nying är ju en typ av brasa som räcker över en natt, men lite svårt och få till en sådan utan såg eller yxa. Kommer har minimalt med utrustning med mig. Tips angående typ av lägereld, vedtyper etc tas gärna emot av er som har praktisk erfarenhet. Det här med eldning verkar ju vara ett riktigt hantverk, som man både ska ha respekt och kunskap kring för att verkligen kunna handskas med.

En grej till: Vid vilka temperaturer klarar man sig även om elden skulle ge sig? Förutsätt då att man har någorlunda rejält med kläder på kroppen.

Fan, ser verkligen fram emot det här. Till dess kommer jag insupa så mycket kunskap gällande överlevnadsteknik jag bara kan.
Citera
2015-02-23, 18:55
Medlem
448s avatar
Blir det mulet vid denna årstid är det med största sannolikhet inte så kallt så då kan du sova nedmulad under en gran som skydd för diväteoxid nedfall.

Är det molnfritt kan det dock snabbt dra iväg nedåt t.o.m ganska många minus.
Är det molnfritt behöver man dock inte sova under en gran eller annat vindskydd.
Leta upp sandmark,strand,sandtag , gräv bort sand - elda i gropen några timmar och full upp den med
den tidigare bortgrävda sanden.

Lägg dig och sov , man kan sova under en sopsäck eller räddningsfilt som täcke till väldigt mycket minus.

Metoden är en vår/höst lösning generellt då den kräver grävbar mark
Citera
2015-02-23, 20:15
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Blir det mulet vid denna årstid är det med största sannolikhet inte så kallt så då kan du sova nedmulad under en gran som skydd för diväteoxid nedfall.

Är det molnfritt kan det dock snabbt dra iväg nedåt t.o.m ganska många minus.
Är det molnfritt behöver man dock inte sova under en gran eller annat vindskydd.
Leta upp sandmark,strand,sandtag , gräv bort sand - elda i gropen några timmar och full upp den med
den tidigare bortgrävda sanden.

Lägg dig och sov , man kan sova under en sopsäck eller räddningsfilt som täcke till väldigt mycket minus.

Metoden är en vår/höst lösning generellt då den kräver grävbar mark

Låter vettigt. Tack för tipsen.
Citera
2015-02-23, 21:44
Medlem
448s avatar
En sak som underlättar en sån här grej med begränsad mängd utrustning är ankomsten av svidknotten , dom där små jävla som kan finnas i enorma mängder.Man brukar väl säga att dom dyker upp i mitten på maj generellt.
Man brukar få info om dessa på hästsidor , så kolla runt lite - dom kan vara ett jätteproblem fast du är rambo

Skall du lära dig mycket så dela upp det på flera 2-3 dagars rundor där du tar några moment åt gången.
Citera
2015-02-24, 09:37
Medlem
Ålens avatar
Citat:
En sak som underlättar en sån här grej med begränsad mängd utrustning är ankomsten av svidknotten , dom där små jävla som kan finnas i enorma mängder.Man brukar väl säga att dom dyker upp i mitten på maj generellt.
Man brukar få info om dessa på hästsidor , så kolla runt lite - dom kan vara ett jätteproblem fast du är rambo

Skall du lära dig mycket så dela upp det på flera 2-3 dagars rundor där du tar några moment åt gången.

Jobbiga insekter är faktiskt inget jag funderat så värst mycket över, men lär väl bli varse dessa. Svidknott, tror det var det, små, nästan osynliga för det mänskliga ögat, har jag erfarenhet av ifrån förra året under en camping på Öland. Låg vaken två nätter i rad och hade såriga bet veckor efteråt. Hästsidor ska läggas på minnet.

2-3 dagars rundor med några moment åt gången är just så jag tänkt mig få erfarenhet och kunskap.

Funderar på att övernatta på balkongen i kväll för att testa hur det är att sova ute i 2-3 grader.
Citera
2015-03-04, 10:23
Medlem
Ålens avatar
Alright, kan inte vänta längre, så drar ut lördag morgon och kommer hem måndag morgon. Det som faktiskt oroar mig mest är att inte hitta en lämplig plats. Bor i Göteborg och är inte så familjär med naturen här omkring. Kommer dock gå etappen Skatås- Stora Kåsjön (Bohusleden). Tänker mig att det måste finnas bra avskilda och eldsäkra ställen kring Kåsjön att slå sig ned på. Vildmarksleden finns också. Men hur jävla vildmark kan den vara egentligen?

Kommer ha med mig två konservburkar med bönor, osaltade nötter, öl, samt vatten. Målet är att testa att övernatta i vindskydd, samla ved, göra eld med borr och båge (ser jag mycket fram emot att bemästra), samt rengöra vatten genom stormkokning. Känna lite på fisket också kommer ingå. Var längesen man fiskade. Känns som om detta antingen kommer bli himmel eller helvete.

Detta kommer jag ha med mig förutom maten och vattnet:

Kniv
Yxa
Tändstål
Tändstickor
Hampasnöre
Enklare fiskeutrustning (Krok, flöte, sänke, lina)
Regnponcho/Tarp
Liggunderlag
Första hjälpen
Kompass
Kåsa
Matlåda
Mindre kastrull

Något som skulle vara bra att lägga till i den listan? Tar gärna emot tips.
Senast redigerad av Ålen 2015-03-04 kl. 10:47.
Citera
2015-03-04, 11:48
Medlem
448s avatar
Låter fint att du kommer väg.

Jag har vissa.år 100 friluftnätter per år och många av dom även i Göteborgsregionen.
Vattnet från sjöar och bäckar är i praktiken drickbart direkt speciellt vid denna årstid.
Så det är helt onödigt att bära mig sig förutom ett startkapital på 0,5 till en 1L.
Jag har trots tusentals utenätter me okokt bäck och sjövatten inte blivit magsjuk en enda gång!
Citera
2015-03-04, 12:45
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Låter fint att du kommer väg.

Jag har vissa.år 100 friluftnätter per år och många av dom även i Göteborgsregionen.
Vattnet från sjöar och bäckar är i praktiken drickbart direkt speciellt vid denna årstid.
Så det är helt onödigt att bära mig sig förutom ett startkapital på 0,5 till en 1L.
Jag har trots tusentals utenätter me okokt bäck och sjövatten inte blivit magsjuk en enda gång!

Fan, vad gött det du säger om vattnet. Finns ju en del sjöar längs vägen jag går, så drar bara med mig en 0,5 liters flaska med vatten.

Har du erfarenhet av skogarna kring Stora Kåsjön? Kan man vänta sig att var ostörd där? Fattar att det inte är tvättäkta vildmark där ute, men man hoppas ju på lite känsla av densamma ändå.
Citera
2015-03-04, 15:55
Medlem
448s avatar
Det är ju inte speciellt öde där så men om du håller dig i skogsterräng undan stigar så slipper du väl folk.
Mer öde och totalt ödeområden hittar du österut i en triangel mot Borås och Lerum.
Sedan har du ju någorlunda tomma spots i Sandsjöbacka(mölndal mot Kungsbacka) om du undviker sjöarna Sisjön och oxsjön samt officiella vandringsleder.
Sträckningar längs bohusleden från Kungälv mot Strömstad kan erbjuda totalt tysta platser med norrlandskänsla

Vatten tar du på ställen i sjöar där det är lite svåråtkomligt att bada hunden i,inte längs bäckar som strycker längs vandringsmotorvägar aka hundrastarstråk t.ex så är du 100% safe.
Vintertid är det helt riskfritt , sommartid med varmare vatten får man vara mer försiktig och koka.
Citera
2015-03-15, 23:38
Medlem
Många skriver om att plocka med sig rep, tändstål och massor av annat. Det blir inte mycket till överlevnad om man ska ha med sig en hel jävla ryggsäck med saker. Ska man ut så ska man begränsa saker som man har med sig. Överlevnad handlar ju om att hamna i en situation och hur man ska hantera det och dra lärdom av det.
Jag brukar ge mig ut 1 eller 2 dagar om året med väldigt lite och det funkar bra.Mat hittar man ganska lätt ute i skogen. Jag har med mig 1 liter vatten, kniv (http://www.knifestore.se/artikel/condor-dundee-bowie) och min överlevnadsarmband (http://www.fyndvaruhuset.com/p/frilu...armband-4-i-1/).

Koka all vatten du hittar.
Citera
2015-03-16, 01:18
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolander
Många skriver om att plocka med sig rep, tändstål och massor av annat. Det blir inte mycket till överlevnad om man ska ha med sig en hel jävla ryggsäck med saker. Ska man ut så ska man begränsa saker som man har med sig. Överlevnad handlar ju om att hamna i en situation och hur man ska hantera det och dra lärdom av det.
Jag brukar ge mig ut 1 eller 2 dagar om året med väldigt lite och det funkar bra.Mat hittar man ganska lätt ute i skogen. Jag har med mig 1 liter vatten, kniv (http://www.knifestore.se/artikel/condor-dundee-bowie) och min överlevnadsarmband (http://www.fyndvaruhuset.com/p/frilu...armband-4-i-1/).

Koka all vatten du hittar.
Du klagar över folk som tar med rep och eldstål för en överlevnadsövning, och så gör du det själv? Att vara ute 1-2 dagar är inte mycket till överlevnadsövning, det är bara att sitta på en stubbe och vänta på att tiden ska gå tills du får åka hem något hungrig.

Vad kokar du ditt vatten i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in