Den här tråden verkar ju död. Eller? Hur som, har fått kontakt med en markägare som jag tidigare jobbat för och fått lov att använda hans marker för mina övningar. Kommer vara långt ute i småländska spenaten, blandat med granskog, kalhyggen och kulturmark (gamla hagar och åkrar). Här finns stora områden som behövs röjas där jag kan hämta granris. Vindfallna träd har jag även tillåtelse att använda mig av hur jag vill. Finns åtminstone en mindre sjö vad jag vet att fiska och hämta vatten i.
Kommer ge mig ut i mitten av maj och vara ute i tre dagar. Finns en del växter under denna tid som jag hoppas kunna finna:
1.) Brännässla. Denna är jag ganska säker på att finna. Full av C-vitamin och viktiga mineraler. Ska även vara relativt proteinrik som jag fattar det. Nässelsoppa är ju inte fy skam.
2.) Svinmåla. Lätt och känna igen och väldigt vanlig. Det finns åkermark i området som jag tror jag kan finna denna på. Är som brännässla rent näringsmässigt som jag fattar det.
3.) Våtarv. Det typiska ogräset. Kan vara svår och finna i skogen möjligen, men kanske på åkrarna. Rik på kolhydrater men även proteiner.
4.) Maskros. En klassiker inom överlevnad. Busenkel och hitta. Rik på kolhydrater.
5.) Hundkäx. En annan klassiker.
6.) Vass. Ännu en klassiker.
Det viktigaste med min övning kommer dock vara att bygga vindskydd, fixa eld och vatten, och bara överhuvudtaget se om det här min grej

. Att bemästra vädrets makter ser jag vara den största utmaningen, och där fokus i början av en överlevnadssituation bör ligga.
Har lite undringar angående eldningen. Kan ju vara kallt om natten även under maj och en brasa brinner ju upp ganska fort. Hur gör ni under natten och är själva? Sover i omgångar? Nying är ju en typ av brasa som räcker över en natt, men lite svårt och få till en sådan utan såg eller yxa. Kommer har minimalt med utrustning med mig. Tips angående typ av lägereld, vedtyper etc tas gärna emot av er som har praktisk erfarenhet. Det här med eldning verkar ju vara ett riktigt hantverk, som man både ska ha respekt och kunskap kring för att verkligen kunna handskas med.
En grej till: Vid vilka temperaturer klarar man sig även om elden skulle ge sig? Förutsätt då att man har någorlunda rejält med kläder på kroppen.
Fan, ser verkligen fram emot det här. Till dess kommer jag insupa så mycket kunskap gällande överlevnadsteknik jag bara kan.