2007-03-07, 17:50
Medlem
joelos avatar
Nån mer än jag som funderar/t på att göra det ultimata provet?
Dvs, att gå ut i skogen en vecka med endast försvarsmaktens överlevnadeshandbok (eller motsvarande), en stor kniv och ett kärl att dricka ur.

Är nästan lite sugen på att ta ledigt från jobbet en vecka i sommar och prova på skogslivet. Kommer med största säkerthet dö av hunger, björn eller dylikt men om jag mot förmodan skulle överleva en vecka skulle jag nog vara hyffsat stolt.

Man lär sig nog en hel del om sig själv, och på samma gång ger man naturen en ärlig chans att ta kål på en.

(Har nog sett Rambo en eller två gånger för mycket )
Citera
2007-03-07, 18:24
Medlem
Oddballs avatar
Jag har redan gjort det några gånger (både lumpen och privat) och jag lovar dig att det är en härlig känsla att klara av det. Överlevnad i vildmarken är ett av mina största intressen.

Ett tips är att läsa och lära innan du ger dig iväg, det är lite bökigt att stå där med boken i handen när regnet häller ner och man ska bygga en vatten- och vindskyddad hydda...

Öva dig hemma på olika moment. Förutom kniv bör du ta med dig ett eldstål, det är nog bökigt med allt annat så sitta och gnugga pinnar kan man faktiskt vara utan de första gångerna...
Citera
2007-03-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joelo
Nån mer än jag som funderar/t på att göra det ultimata provet?
Dvs, att gå ut i skogen en vecka med endast försvarsmaktens överlevnadeshandbok (eller motsvarande), en stor kniv och ett kärl att dricka ur.

Är nästan lite sugen på att ta ledigt från jobbet en vecka i sommar och prova på skogslivet. Kommer med största säkerthet dö av hunger, björn eller dylikt men om jag mot förmodan skulle överleva en vecka skulle jag nog vara hyffsat stolt.

Man lär sig nog en hel del om sig själv, och på samma gång ger man naturen en ärlig chans att ta kål på en.

(Har nog sett Rambo en eller två gånger för mycket )

En vecka klarar du sommartid bara genom att dricka vatten.
En liten men vass kniv är bättre.
Ett kärl att dricka ur gör du enkelt av näver.
Behärskar du att göra upp eld, bygga ett enkelt vindskydd och har ett par meter fiskelina och några metkrokar med dig kan du överleva ett par månader utan större besvär. Björnen kommer inte att störa dig.

Det finns bättre överlevnadshandböcker än Fälts/Försvaret, främst för att den är anpassad till kravet inte synas/märkas och en ofredssituation. Jag rekommenderar en bok som heter just "Överleva på naturens villkor" som jag anser vara den bästa i just det avseendet (har ett antal böcker i genren och även utbildning inom ämnet kombinerat med mångårig praktik).
Citera
2007-03-07, 18:27
Medlem
överleva

Om man bara har som mål att överleva.

Sommar = relativt varm man fryser inte ihjäl.
Mat = optional
Vatten = viktigt.

Så lägg dig nära en bäck, skapligt torrt så lär man väl överleva.

Annars är det en trevlig tanke som farit genom mitt huvud oxo, dock skulle jag ta med mig lite myggmedel.

Edit: fan vad sent ute man var... dock poängterar jag myggmedel!
Citera
2007-03-07, 18:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
"Överleva på naturens villkor" som jag anser vara den bästa i just det avseendet (har ett antal böcker i genren och även utbildning inom ämnet kombinerat med mångårig praktik).

Håller med om att det är en av de bättre. Wisemans bok är inte heller så dum men jag håller nog ändå SAS Survival Guide som den bästa, dels den "allmänna" men också den med inriktning på arktisk miljö.

Det man inte ska glömma är att det finns mkt att göra hemma innan man ger sig av, det finns massor av växter, djur, svampar m.m som är bra att kunna av olika anledningar.

Vill man göra det enkelt för sig så tar man med sig en hängmatta och en presenning som man kan ha ovanför den som ett bomkapell på en segelbåt.

Ännu en gång: som nybörjare, välj eldstålet och ge fan i att gnugga pinnar eller liknande!!
Citera
2007-03-07, 18:49
Medlem
Bara en sak - ge fan i svamp.

Det finns ingen som helst anledning att äta svamp. Ingen näring, bara risk för diarré eller värre om man tar fel när man är dimmig av näringsbrist. Bättre att helt bortse från den.

Att bygga ett vindskydd och göra upp eld tillhör grunderna i friluftsliv. Eldstål är en bra idé om nu inte några askar tändstickor duger... (vattentätt förvarade). Förmågan att hitta ved - och rätt ved - är ännu viktigare.
Citera
2007-03-07, 19:38
Medlem
Kronans avatar
Finns tyvärr lite regler man måste följa.. Hade man haft rätt att skjuta djur, bygga fällor fiska överallt ta ner träd osv. så hade det inte varit några problem.. Får man ha hälsan i behåll och har lite tur med jakt och osv. så bör enda problemet vara vintern.
Citera
2007-03-07, 20:39
Medlem
joelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ett tips är att läsa och lära innan du ger dig iväg, det är lite bökigt att stå där med boken i handen när regnet häller ner och man ska bygga en vatten- och vindskyddad hydda...

Har lusläst handboken, dock inte provat på nått som står i den: kanske kan vara nyttigt. Får ta och låna/köpa de andra böckerna ni tipsade om.

Har sett lite på Discovery Channel, den där Ray Mear har rätt mycket överlevnadsprogram.. Är det något att vettigt se, eller är det bara underhållning?

Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Finns tyvärr lite regler man måste följa.. Hade man haft rätt att skjuta djur, bygga fällor fiska överallt ta ner träd osv. så hade det inte varit några problem..

I valet mellan att svälta och inte svälta väljer man nog det första, även om det är förbjudet för sjön eller renen är "privatägd"
Citera
2007-03-07, 21:48
Medlem
Kronans avatar
Citat:
I valet mellan att svälta och inte svälta väljer man nog det första, även om det är förbjudet för sjön eller renen är "privatägd"

Jo, det är klart. Men väljer du att springa rakt ut i skogen och lämna lägenhet och snabbmat bakom dig så.. Att döda ett djur med fällor eller enkla vapen är grymt och något som jag tycker man ska undvika om det inte är allvar.
Citera
2007-03-07, 21:59
Medlem
Jag skulle nog frukta långtråkigheten mest. Att gå från vårt samhälle till stenåldern direkt är inget litet steg. Tänk ensam i skogen i en vecka under sommaren med mygg, knott, hetta, ljust nästan hela tiden (om du är norrut) och ingen att prata med eller ja du ser nog inte ens en människa på en vecka.
Lägg inte energi på att jaga djur eller bygga fällor utan lägg tiden på att samla växter istället, du klarar dig bra på fisk. Det är mycket jobb med att hitta, fånga, rensa och tillaga djur jämfört med fisk.
Citera
2007-03-08, 02:07
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Har sett lite på Discovery Channel, den där Ray Mear har rätt mycket överlevnadsprogram.. Är det något att vettigt se, eller är det bara underhållning?

Jag brukar också se på Ray Mears program, tycker de är underhållande och intressanta. Han vet vad han talar om, han har bl.a tränat brittiska fallskärmsjägarna (Paras) i överlevnad m.m. Dessvärre så är ju många av hans tips inte genomförbara i våra miljöer men det gör ju inte programmen mindre intressanta för det.

Angående svamp som kommenterades av 11204: Svamp är ett utmärkt livsmedel och är relativt lätt att lära sig att känna igen de ätliga av dem. Dessutom kan man ju göra det klassiska "ätbarhetstestet" på dem innan om man är det minsta osäker. Man behöver ju inte ge sig på ALLA svampsorter utan man håller sig till de där det inte finns några jättegiftiga förväxlingssvampar.

Men visst ska man vara försiktig.

Ett boktips som egentligen borde vara den bok du köpte före försvarets överlevnadshandbok är John Wiseman 'Överlevnadshandboken'. Såg att den finns på Tradera för tillfället. Det är en bra bok och lite av "standardboken" när det gäller överlevnad.

Annars är det bara att fråga på, svarar efter bästa förmåga!!
Citera
2007-03-08, 06:18
Medlem
Man skall nog vara lite försiktig med svampen även om man vet vad man tar.

Näringsinnehållet i svamp är ganska litet och svamp är dessutom mycket svårsmält för kroppen vilket inte är bra i en överlevnadssituation. Den innehåller mest vatten, små mängder proteiner och en del mineraler och spårämnen som förvisso kan vara intressanta i det långa loppet, men svamp är bäst som smaksättare och hungerdämpare. Låt svampen koka ur ordentligt i vatten och drick buljongen.

I det kortare perspektivet är det viktigaste att få i sig kolhydrater så att man håller hjärnan vid liv, men undvik stora mängder bär, som endast kommer att få fart på magen och det vill man inte.

Visst överlever man en vecka på bara vatten om man inte fryser ihjäl, men speciellt kul kan det inte vara. Håller man blodsockret uppe med rätt sorts rötter (kavledun, hundkäx, kärleksört, urlakade och kokade lavar etc.) så kanske man till och med kan få lite kul.

Oddball som gammal FJS:are kan säkert ge lite tips på vad som verkligen fungerar - om nu något fungerar. Det är nog ingen nöjesvecka man har framför sig om man skall ge sig ut i skogen med en kniv, en mugg och en bok, inte ens om man ser till att packa ner eldstålet först.

För övrigt vill jag tipsa om Yngve Ryds bok om Eld, med mycket värdefull info för alla som vill ge sig ut i skogen, vare sig det är för att överleva eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in