2015-03-15, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Med mer än 50% brf i en stad som Stockholm och vansinnigt uppblåsta priser, är det tveksamt om det går att få en fungerande bostadsmarknad - även med marknadshyror. Bostadsbolagen kommer inte bygga ned marknadshyrorna och byggbolagen kommer inte bygga ned de enorma spekulativa vinsterna. Varför bygga mer till samma vinst?

Nej om inte hyresgästerna betalar så mycket att det blir fördelaktigt att bygga HR kommer det inte ske. Men kan vi då påstå att det är marknadshyror?
Citera
2015-03-15, 23:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att bo i flerbostadshus är att bo i någon form av kollektiv, alternativet är att bo själv i en egen fastighet, dvs. villa. Själv har jag provat båda alternativen och föredrar BR av flera olika orsaker men var och en får göra som den vill. Fri vilja, har du problem med det?

En brf förvaltas av ett gäng amatörer i en föreningslivsform som andas kooperation och en svunnen tid. Resultatet blir därefter.

En hyresfastighet förvaltas av proffs. Ibland med spekulativt och kortsiktigt vinstintresse, medges.

Brf:en förvaltas alltid med kortsiktigt intresse. Och granskarna är som kurt-sune. D.v.s. oftast idioter som inte kan något om varken fastighetsskötsel eller läsa en årsredovisning.

Du får bo och föredra vad du vill. Det intresserar inte mig.
Citera
2015-03-15, 23:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Med mer än 50% brf i en stad som Stockholm och vansinnigt uppblåsta priser, är det tveksamt om det går att få en fungerande bostadsmarknad - även med marknadshyror. Bostadsbolagen kommer inte bygga ned marknadshyrorna och byggbolagen kommer inte bygga ned de enorma spekulativa vinsterna. Varför bygga mer till samma vinst?

Byggbolag tjänar på att bygga mer, så det är en myt att de inte vill bygga. Problemet är brist på mark, där det är lönsamt att bygga.

Återigen ligger bollen hos ansvariga politiker.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-15 kl. 23:11.
Citera
2015-03-15, 23:12
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Nej om inte hyresgästerna betalar så mycket att det blir fördelaktigt att bygga HR kommer det inte ske. Men kan vi då påstå att det är marknadshyror?

Det är två upplåtelseformer som är djupt dysfunktionella i de proportionerna. Om t.ex. räntan faller så stiger brf-marknaden, ska då marknadshyrorna följa med? Om räntan går upp borde marknadshyrorna stiga (kurtans eviga tjat om finnansiering) men samtidigt borde brf-marknaden falla. Det går liksom inte ihop.
Citera
2015-03-15, 23:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
En brf förvaltas av ett gäng amatörer i en föreningslivsform som andas kooperation och en svunnen tid. Resultatet blir därefter.

En hyresfastighet förvaltas av proffs. Ibland med spekulativt och kortsiktigt vinstintresse, medges.

Brf:en förvaltas alltid med kortsiktigt intresse. Och granskarna är som kurt-sune. D.v.s. oftast idioter som inte kan något om varken fastighetsskötsel eller läsa en årsredovisning.

Du får bo och föredra vad du vill. Det intresserar inte mig.

I min förening har vi högt kompetenta styrelsemedlemmar men det kan förstås variera i olika föreningar, jag undviker t.ex. alltför små föreningar. En stor fördel är dock att i en BRF har styrelsemedlemmarna samma intresse som jag har, dvs. verka för medlemmarnas bästa.

Men bra att du kommit till insikt om att var och en får välja det de föredrar, då kan du sluta tjafsa om det.
Citera
2015-03-15, 23:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är två upplåtelseformer som är djupt dysfunktionella i de proportionerna. Om t.ex. räntan faller så stiger brf-marknaden, ska då marknadshyrorna följa med? Om räntan går upp borde marknadshyrorna stiga (kurtans eviga tjat om finnansiering) men samtidigt borde brf-marknaden falla. Det går liksom inte ihop.

Vid finansiering av hyresrätter kör man med bundna långa lån för att det inte ska bli för stora svängningar i hyror. Och bundna lån är alltid dyrare än rörliga, så det är en av många anledningar till att hyres alltid blir dyrare.
Citera
2015-03-15, 23:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Byggbolag tjänar på att bygga mer, så det är en myt att de inte vill bygga. Problemet är brist på mark, där det är lönsamt att bygga.

Återigen ligger bollen hos ansvariga politiker.

Men lägg av. Byggbolag som bygger brf tjänar inte pengar på att bygga. De tjänar pengar på att sälja och inte fan tänker de bygga bort denna guldmarknad. Måste vi älta detta igen?

Ett byggbolag som bygger HR åt Stockholmshem tjänar pengar på att bygga.

Tips: Lär dig begrepp som byggherre, entreprenör, bostadsbolag, byggbolag.
Citera
2015-03-15, 23:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
I min förening har vi högt kompetenta styrelsemedlemmar men det kan förstås variera i olika föreningar, jag undviker t.ex. alltför små föreningar. En stor fördel är dock att i en BRF har styrelsemedlemmarna samma intresse som jag har, dvs. verka för medlemmarnas bästa.

Men bra att du kommit till insikt om att var och en får välja det de föredrar, då kan du sluta tjafsa om det.

Den som tjafsar om det är du. Resten av ditt inlägg skriker naivitet.
Citera
2015-03-15, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men lägg av. Byggbolag som bygger brf tjänar inte pengar på att bygga. De tjänar pengar på att sälja och inte fan tänker de bygga bort denna guldmarknad. Måste vi älta detta igen?

Ett byggbolag som bygger HR åt Stockholmshem tjänar pengar på att bygga.

Tips: Lär dig begrepp som byggherre, entreprenör, bostadsbolag, byggbolag.

Men vad snackar du om? Tror du att det finns hur mycket mark som helst att bygga på och att byggbolagen INTE vill bygga?

JO tack jag har koll på alla dessa begrepp. Men du verkar ha dålig koll på hur det ser ut på markfronten.

Vissa bostadsbolag har ju till och med fått avskeda personal i brist på just mark, detta trots att de vill och har kapacitet att bygga.
Citera
2015-03-15, 23:26
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vid finansiering av hyresrätter kör man med bundna långa lån för att det inte ska bli för stora svängningar i hyror. Och bundna lån är alltid dyrare än rörliga, så det är en av många anledningar till att hyres alltid blir dyrare.

Haha, du tar ju priset. Du menar till skillnad från brf-marknaden? Torskar med gigantiska lån på rörlig ränt, fast i föreningar med gigantiska lån till rörlig ränta. Du ser verkligen inte skogen för alla träd.
Citera
2015-03-15, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den som tjafsar om det är du. Resten av ditt inlägg skriker naivitet.

Men det är väl bra att alla får bo som dom vill. Jag och bananen trivs bra i våra bostadsrätter och vill bo i just bostadsrätter. Känns väldigt skönt att inga utomstående galningar lägger sig i reglerna kring boende i BRF.

Vill du tro att vi är naiva så fine, men vi har iaf valt det själva och får ta konsekvenserna av vårt val. Men hittils har jag inte ångrat mig.
Citera
2015-03-15, 23:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Haha, du tar ju priset. Du menar till skillnad från brf-marknaden? Torskar med gigantiska lån på rörlig ränt, fast i föreningar med gigantiska lån till rörlig ränta. Du ser verkligen inte skogen för alla träd.

Ja precis. Hyres är också hör och häpna finansierat med lån, men det blir dyrare i genomsnitt pga bundna lån.

Märkligt att vissa på allvar tror att hyres byggs gratis och att man inte betalar räntor när man hyr. Skillnaden är att man betalar någon annans räntor och att det blir dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in