Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det finns redan lägenheter (BR) som står tomma, som skulle hamna på hyresmarknaden om ägarna hade möjlighet att göra det utan att riskera att tvingas sälja lägenheten. Andra skulle välja att hyra ut sin egen BR och i stället hyra en annan bostad att bo i.
Jo men där har man ju lättat på reglerna dels för hur mycket man får ta ut i hyra, men också sänkt till "skäl" istället för "beaktansvärda skäl". Så jag kan inte tänka mig att det är så mycket tomma lägenheter längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Kort sagt, det skulle fungera precis som i resten av världen. Varför skulle Stockholm vara den enda staden i världen där detta inte skulle ske?
Alla marknader fungerar mer eller mindre, men när man har en kommunistisk hyresmarknad, så rättar marknaden till priset själv på den svarta marknaden istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är jag fullständigt övertygad om, ifall de ansåg att det var värt det. Bättre läge t ex. Varför tror du att det INTE skulle ske? Glöm inte att skillnaden mellan en HR och att hyra en BR är fullständigt obefintlig. Man hyr en bostad av sin hyresvärd.
Men en BR är inte en HR. Jag vill tro att folk skulle föredra ett riktigt förstahandskontrakt före att hatta runt på korttidskontrakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Ja, det är toppen för dig. Men eftersom att det var den enda lagliga formen under så pass lång tid så finns det inga alternativ, och när det bara finns ett alternativ så är det inget alternativ. Dessutom är det inte "köpa" som diskuteras här, utan "hyra". De starka rättigheterna en BRF har för att stoppa sina medlemmar från att hyra ut gör att hyresmarknaden inte fungerar som den ska. Du som hävdar att du är för den fria marknaden och tycks förstå att planekonomi är skadlig för marknaden borde ju åtminstone kunna förstå att det är så, även om du gillar reglerna som de är i dag.
Men man måste ju inte köpa en BR. Det finns ägarlägenheter och villor också.
Du verkar helt missförstått vad en BRF är. Det är en ekonomisk förening utan vinstsyfte som ska äga och förvalta ett hus ägt av medlemmarna. Börjar folk hyra ut till höger och vänster i för stor utsträckning så kommer föreningen till slut att upplösas. Själv skulle jag aldrig vilja bo i en förening där majoriteten bara sitter och hyr ut sina bostäder.
När man köper en BR så har man köpt grisen i säcken helt enkelt. Du kan inte göra vad du vill eftersom du inte äger lägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Folk kan inte välja själva hur de ska bo i dag, på grund av bostadsbristen. Bostadsbristen som förvärras av det generella förbudet mot uthyrning. Folks tvingas till att köpa eller skita i det. Som jag. Jag kunde inte välja att hyra, för det finns inget att hyra. Jag vill inte välja att köpa, för att jag skulle inte vara i Sverige mer än något år. Jag kunde alltså bara välja att göra ingenting. Att inte flytta till Stockholm. Tycker du det är valfrihet på en fungerande bostadsmarknad?
Nej jag vill ha en fungerande bostadsmarknad, men dit kan vi bara komma med marknadshyror. Och det verkar vara en riktigt het potatis i bostadsdebatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är du, inte jag, som vill hindra folk från att bo i bostadsrätter. Andras bostadsrätter, visst, men icke desto mindre bostadsrätter.
Varför skulle jag det?
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Jag vet inte riktigt hur många gånger jag behöver säga det till dig. Jag bor i en stad med en fungerande bostadsmarknad, en med avsaknad av planekonomi (hyresregleringar) och planekonomiska arv (i stort sett uteslutande BRF). Här kan man få tag på boende utan problem. Det är en sådan situation jag vill ha i Stockholm. Hur du kan få en fri marknad till att vara emot folks rätt att bo i den typ av bostadsform de vill och att jag skulle vara bostadsnazi är helt oförståeligt.
mmm men då måste marknadshyror att införas.
Du nazi på det sätt att du vill göra om hela bostadsrätten i grunden till ägarlägenheter. Detta medan folk har köpt en bostadsrätt för att de faktiskt vill bo i just en bostadsrätt. Det är riktiga nazifasoner. Låt folk få avgöra själv hur de vill bo och organisera sitt boende.
Hyres, ägarlägenhet, villa, kooperativ hyresrätt, byggemenskaper, kollektiv etc. Man ska få välja själv och inte en Nazi ska avgöra det.