2015-03-15, 13:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Fortsätter du posta irrelevanta anekdoter så anmäler jag dem som OT.
Den anmälan kommer du inte få igenom det kan jag nästan garantera.
Den notisen gör sig väl i tråden.
Citera
2015-03-15, 14:04
Medlem
Citat:
Nonsens.

Fortsätter du posta irrelevanta anekdoter så anmäler jag dem som OT.
Gör du så. "Irrelevant anekdot" för dig, livsavgörande händelse för offren för fredens religion... Jag förstår att det är obekväm läsning.

Oktober 2013 kunde man läsa om att sharialagar skulle införas i Brunei - "Sultanen av Brunei ska införa sharialagar i det lilla kungadömet. Dödsstraff för otrohet och piskstraff för den som druckit alkohol finns bland de möjliga straffen."

– När den här lagstiftningen träder i kraft har vi uppfyllt vår plikt mot Allah, sade sultanen i ett tal.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sharialagar-infors-i-brunei/

Synpunkter på det?
Senast redigerad av weseeyou 2015-03-15 kl. 14:07.
Citera
2015-03-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Surah At-Talaq (65:4)
http://quotingislam.blogspot.fr/2011/06/islamic-scholars-explanations-of-quran.html

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ah fy fan du hade ju rätt. Hur 17 rationaliserar muslimerna som är emot barnaäktenskap detta? Man blir ju mörkrädd...

Tack för referensen förresten

1. Det borde vara uppenbart för varje vanligt funtad person att vuxna män i ett samhälle inte har sex med barn. Det orsakar barnet svåra skador och kanske livslångt lidande, sterilitet, etc. Finns inget samhälle i världen som stöttar våldförande på barn. Det är bara i islamkritikernas förvirrade hjärnor.

2. Med "äktenskap" menas en trolovning. Inte sex. Att trolova även unga pojkar och flickor var vanligt förr, för att stärka släktband och säkra deras framtid (särskilt flickans). Inom Islam är det även tillåtet för dessa personer att avbryta äktenskapet innan det fullbordas, om de inte godtycker med partnern.

3. Tolkning av vers 65:4 är som vanligt av islamkritiker baserade på "vissa" tafsirs. Vore bättre att uppdatera sin tafsir med något mera modernt än medeltida tafsirs, eller? Vill man veta vad koranen säger bör man kanske studera de islamska LÄRDA och inte islamkritikerwebbsidor.

Översättningen av ordet "att inte ha mens" kanske vi också borde överlåta till de som kan arabiska, eller? Den mest bokstavliga tolkningen är "de som inte har mens". Att de är unga är en tolkning. Den mest "fundamentalistiska" översättning Mohsin-Khan, som är den senaste som gjorts officiellt från ett saudiskt universitet, säger också "de som inte har mens", och tolkningen "för de är unga" är tillagt efterhand som kommentar:
65:4 Mohsin Khan: And those of your women as have passed the age of monthly courses, for them the 'Iddah (prescribed period), if you have doubts (about their periods), is three months, and for those who have no courses [(i.e. they are still immature) their 'Iddah (prescribed period) is three months likewise, except in case of death] . And for those who are pregnant (whether they are divorced or their husbands are dead), their 'Iddah (prescribed period) is until they deliver (their burdens), and whosoever fears Allah and keeps his duty to Him, He will make his matter easy for him.
Här är några andra översättningar: http://corpus.quran.com/translation.jsp?chapter=65&verse=4

Versen kanske syfter på de som inte har fått mens än, men kan även syfta på de som inte har mens pga sjukdom t.ex.:

Citat:
According to shia interpretation of holy Quran
" those who have not menstruated"
is not included just young girls, Maybe one woman has reached to puberty but she has not menstruated because of its illness.
Tafsir Almizan: Allameh Tabatabai
Tafsir Nemuneh: Ayatullah Makarem Shirazi
http://www.shiachat.com/forum/topic/235011589-what-does-654-really-mean/#entry2678521
Citera
2015-03-15, 14:12
Medlem
Citat:
1. Det borde vara uppenbart för varje vanligt funtad person att vuxna män i ett samhälle inte har sex med barn. Det orsakar barnet svåra skador och kanske livslångt lidande, sterilitet, etc. Finns inget samhälle i världen som stöttar våldförande på barn. Det är bara i islamkritikernas förvirrade hjärnor.

Men att gifta sig med en flicka som fortfarande leker med dockor när man är en gubbe på 50 bast är förstås helt normalt, så länge med sex tills hon får mens? Du är fan efterbliven på riktigt...
Citera
2015-03-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Gör du så. "Irrelevant anekdot" för dig, livsavgörande händelse för offren för fredens religion... Jag förstår att det är obekväm läsning.

Oktober 2013 kunde man läsa om att sharialagar skulle införas i Brunei - "Sultanen av Brunei ska införa sharialagar i det lilla kungadömet. Dödsstraff för otrohet och piskstraff för den som druckit alkohol finns bland de möjliga straffen."

– När den här lagstiftningen träder i kraft har vi uppfyllt vår plikt mot Allah, sade sultanen i ett tal.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sharialagar-infors-i-brunei/

Synpunkter på det?

Det har jag inga synpunkter på, eftersom det handlar om sharia.

Men vad gäller "bombdåd bla bla bla" är det inte sharia. Det finns en tråd som passar bättre för sånt: (FB) Vad västvärlden behöver veta om islam. /Islam våldsamt? /samlingstråd/mod)

För övrigt har kanske en handfull personer avrättats för otrohet på typ hundra år, kan jag informera om.
Tror du inte att muslimer är otrogna, med så många muslimska män som det finns i världen? Givetvis händer det jätteofta. Men Gud är ständigt förlåtande, evigt barmhärtig.
Citera
2015-03-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Men att gifta sig med en flicka som fortfarande leker med dockor när man är en gubbe på 50 bast är förstås helt normalt, så länge med sex tills hon får mens? Du är fan efterbliven på riktigt...

Vad gäller Aishas ålder kan du börja med inlägget jag precis skrev tidigare idag: (FB) Varför är många rädda för Sharia lagar?

Eller se något av mina andra inlägg #1, #2

Fanns en bra video från en sunni-lärd som jag dock fortfarande inte kan hitta. Den gick genom alla argumenten. Kanske Ismail har sparat länken nånstans.
Citera
2015-03-15, 14:20
Medlem
Citat:
Men Gud är ständigt förlåtande, evigt barmhärtig.
Saknar du en egen inre moralkompass eftersom det "handlar om sharia"?

Fotnot:
Gud må vara evigt barmhärtig, men människan och sharia är det inte.
Citera
2015-03-15, 14:23
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Vad gäller Aishas ålder kan du börja med inlägget jag precis skrev tidigare idag: (FB) Varför är många rädda för Sharia lagar?

Fanns en bra video från en sunni-lärd som jag dock fortfarande inte kan hitta. Den gick genom alla argumenten. Kanske Ismail har sparat länken nånstans.
Du kanske tänker på denna?

https://www.youtube.com/watch?v=sGOyEt5szM0
Citera
2015-03-15, 14:28
Medlem
Citat:

Men vad gäller "bombdåd bla bla bla" är det inte sharia. Det finns en tråd som passar bättre för sånt: (FB) Vad västvärlden behöver veta om islam. /Islam våldsamt? /samlingstråd/mod)

För övrigt har kanske en handfull personer avrättats för otrohet på typ hundra år, kan jag informera om.
Tror du inte att muslimer är otrogna, med så många muslimska män som det finns i världen? Givetvis händer det jätteofta. Men Gud är ständigt förlåtande, evigt barmhärtig.

Jaså....

http://www.breitbart.com/national-security/2015/03/05/saudi-court-sentences-gang-rape-victim-to-200-lashes-and-custodial-sentence/
Citera
2015-03-15, 14:29
Medlem
Citat:

Aishas ålder är en irriterande nagel i ögat på islam - och svår att bortförklara. Ingen seriös källa har lyckats bevisa att Aisha var vuxen när äktenskapet fullbordades.

Det är lättare att försvara än att ta avstånd från barnäktenskap, om ens förebild ägnade sig åt sådant. Det förstår vi.
Citera
2015-03-15, 14:41
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
1. Det borde vara uppenbart för varje vanligt funtad person att vuxna män i ett samhälle inte har sex med barn. Det orsakar barnet svåra skador och kanske livslångt lidande, sterilitet, etc.

Givetvis, men alla människor på denna planet är inte "normalt funtade" och alla samhällen är inte utvecklade.
Citat:
Finns inget samhälle i världen som stöttar våldförande på barn. Det är bara i islamkritikernas förvirrade hjärnor.

Definitionen på "barn" varierar ju förstås. Men om du försöker få det till att tolkningen av islam där muhammed knullade på en 9 åring inte orsakar problem och lidande så är du helt ute och cyklar. Sluta vara så jävla verklighetsfrånvänd. Än så länge finns det ingen undre gräns för giftemål i islamska länder som Saudi Arabien, Brunei och Yemen, vad jag har förstått är den 13 år för kvinnor i Iran. http://en.wikipedia.org/wiki/Marriageable_age

Numera pågår dock en kampanj för att höja åldersgränsen i Yemen tack vare denna flickan http://en.wikipedia.org/wiki/Nujood_Ali Jag föreslår att du läser hennes biografi https://www.goodreads.com/book/show/6818019-i-am-nujood-age-10-and-divorced

Hon blev våldtagen av sin "make" på bröllopsnatten, jag tror hon var 8 bast då.

Citat:
2. Med "äktenskap" menas en trolovning. Inte sex. Att trolova även unga pojkar och flickor var vanligt förr, för att stärka släktband och säkra deras framtid (särskilt flickans). Inom Islam är det även tillåtet för dessa personer att avbryta äktenskapet innan det fullbordas, om de inte godtycker med partnern.

Ja ja, "vanligt förr". Tyvärr finns det fortfarande länder som inte kommit in 2000-talet. Inom islamska länder vet vi att mannen är den med mest makt för övrigt, kvinnan har inte så jävla mycket att säga till om.

Citat:
3. Tolkning av vers 65:4 är som vanligt av islamkritiker baserade på "vissa" tafsirs. Vore bättre att uppdatera sin tafsir med något mera modernt än medeltida tafsirs, eller? Vill man veta vad koranen säger bör man kanske studera de islamska LÄRDA och inte islamkritikerwebbsidor.

Islamkritikerwebsidan som weeseyou refererade till hade referenser till "islamska lärda". Inte nu för att jag brydde mig om att undersöka sanningshalten i detta då det är uppenbart att barnagifte och sexuellt utnyttjande förekommer i framför allt islamska länder.

Citat:
Översättningen av ordet "att inte ha mens" kanske vi också borde överlåta till de som kan arabiska, eller? Den mest bokstavliga tolkningen är "de som inte har mens". Att de är unga är en tolkning. Den mest "fundamentalistiska" översättning Mohsin-Khan, som är den senaste som gjorts officiellt från ett saudiskt universitet, säger också "de som inte har mens", och tolkningen "för de är unga" är tillagt efterhand som kommentar:
65:4 Mohsin Khan: And those of your women as have passed the age of monthly courses, for them the 'Iddah (prescribed period), if you have doubts (about their periods), is three months, and for those who have no courses [(i.e. they are still immature) their 'Iddah (prescribed period) is three months likewise, except in case of death] . And for those who are pregnant (whether they are divorced or their husbands are dead), their 'Iddah (prescribed period) is until they deliver (their burdens), and whosoever fears Allah and keeps his duty to Him, He will make his matter easy for him.
Här är några andra översättningar: http://corpus.quran.com/translation.jsp?chapter=65&verse=4

Versen kanske syfter på de som inte har fått mens än, men kan även syfta på de som inte har mens pga sjukdom t.ex.:

Efterrationalliseringar. Givetvis är de officiella översättningarna som gjorts till bl.a. engelska gjorda av muslimer som kan arabiska. Om versen och den heliga allan menade enbart de som inte har fått mens pga sjukdom så borde allan givetvis varit lite tydligare med detta till trumpeten då hen reciterade kukranen.

För all del, om islam som helhet vill efterrationallisera och ändra i korantolkningar så kvinnor får större rättigheter så inte mej emot. Men sluta vara så jävla verklighetsfrånvänd och påstå att detta inte är ett problem och att de som knullar på barn går emot koranen då koranen inte alls säger emot detta.
Citera
2015-03-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Du kanske tänker på denna?

https://www.youtube.com/watch?v=sGOyEt5szM0

Ja.
Jag älskar hur han skriker genom hela videon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in