Tack IR5 för ditt utförliga svar på mitt inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Det är just den biten som är själva problemet.
Muslimer tolkar inte Bashar och Insan som samma saker. Du säger människa, men den människan du menar är enligt mig en Bashar.
Alla människor av vår art Homo sapiens, är människor oavsett hudfärg och hårlag (Bashar).
De gemensamma uppfattningarna vi människor har om vad som är rätt och fel, de flesta av oss, praktiserar vi dem kan de göra att så många människor som möjligt kan leva lyckliga och nöjda i fred.
Börjar man diskvalificera vissa människor och säga att de inte är riktiga människor för de har fel värderingar (Insan), då öppnar man upp för folkmord och hat.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
När du säger sekulär, då tänker du "modern,nytt,utveckling", men hur mycket sanning finner du i det?
När jag skriver sekulär menar jag att det inte finns en koppling till en religion.
Sekulär lagstiftning är något vi människor kan komma överens om utan att någon religions tankar om etik favoriseras.
Nej, inte ”modern, nytt, utveckling”!
Mänskliga rättigheter är något som framförts i många kulturer under flera tusen år! Mänskliga rättigheter är en uråldrig tanke!
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_human_rights
http://www.humanrights.com/sv/what-are-human-rights/brief-history/cyrus-cylinder.html
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
När du säger sekulär, då tänker du "modern,nytt,utveckling", men hur mycket sanning finner du i det?
Sanning!
Sant är att det går att bevisa att människor existerar. Vi kan undersöka och mäta människors uppfattningar om vad som är rätt och fel, vi kan studera historien och se vad som ger fred, tillväxt och möjlighet för människor att leva fria liv så som de vill.
Gud(ar) och religiösa skrifter gör anspråk på att ha sanningen, utan att de lyckats uppenbara några bevis.
Det finns gemensamma etiska uppfattningar i alla kulturer och religioner och det är de värderingarna som de flesta kan tycka är bra som vi behöver ha som grund för lagstiftningen, inte religiösa "sanningar" som misslyckats att uppenbara sina bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Inte heller har vi samma tolkning när det gäller "rättigheter". Den rätt du menar är rätten på dina vilkor som aldig leder till en rättvisa.
En rätt på mina villkor, vad menar du!
Jag förespråkar mänskliga rättigheter, att du ska vara fri att ha vilken religion du vill!
Att du och din syster ska få ha ska få ha vilka kläder (religiösa eller sekulära) ni vill och att jag har rätt att bära knätofsar varje dag om jag vill.
Jag förespråkar att dina barn ska ha rätt att gå i skolan och mina med.
Jag förespråkar att vi ska utrota all handel med människor, även handel med dina släktingar är fel.
Jag förespråkar att det finns en äganderätt som gör att ingen får ta, stjäla eller konfiskera dina ägodelar.
Jag förespråkar att du ska ha rätt att gifta dig med vem du vill och att du därför måste ha uppnått myndig ålder för att gifta dig.
Jag förespråkar att om din vänn mördas ska man göra det yttersta för att avslöja och dömma mördaren, för mord är fel.
Hur menar du att jag detta är en rätt på mina villkor, jag vill ju ge dig rätt och frihet.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Den rätt ( Haqq) muslimer menar är egentligen utifrån en rättvisare kraft
Gud går inte att bevisa, hur ska du då bevisa att lagar som en viss religions ”lärda” påstår är Guds vilja är rättvisa! Rättvisa enligt vad? Enligt något som inte går att bevisa.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
och inte UN där USA och vännerna ska sätta namn på saker för att förtrycka övriga kulturerna.
Att FN är byråkratiskt och att vissa medlemsländer struntar i att följa de åtaganden de skrivit under på betyder inte att mänskliga rättigheter är dåliga. Mänskliga rättigheter är bra oavsett om FN, USA, Ryssland existerar eller ej.
Mänskliga rättigheter är bra för att de gör människor fria och ger oss möjlighet till bra liv, så vi inte måste kriga. FNs sammanfattning av de mänskliga rättigheterna är den som mest stämmer med vad människor funnit gott genom historien och som de flesta idag kan tycka är bra idag.