2015-03-14, 12:50
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Surah At-Talaq (65:4)
http://quotingislam.blogspot.fr/2011/06/islamic-scholars-explanations-of-quran.html

Ah fy fan du hade ju rätt. Hur 17 rationaliserar muslimerna som är emot barnaäktenskap detta? Man blir ju mörkrädd...

Tack för referensen förresten
Citera
2015-03-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ah fy fan du hade ju rätt. Hur 17 rationaliserar muslimerna som är emot barnaäktenskap detta? Man blir ju mörkrädd...

Tack för referensen förresten
Jag tänker mig att drömmen om Kalifatet och Umma, den heliga muslimska gemenskapen, är så stark att den imperialistiska ambitionen att "erövra hela världen" tränger undan vett och etikett. Sharia är inte på något plan förenligt med demokrati - så som vi känner den. Positivt är att fler och fler muslimer börjar ifrågasätta och faktiskt ta avstånd från idiotin. Tyvärr ofta med livet som insats.
Citera
2015-03-14, 15:29
Medlem
Hur sharia och jihad hänger ihop förklaras här:

https://www.youtube.com/watch?v=-BQfbjNIke4
Citera
2015-03-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den "sanning" som finns i moderna verklighets-sökande/-beskrivande. Har du redan "glömd" vattendelningsfrågan?
Jag har besvarat din vattenledningsfråga..finns att läsa. Det har även andra gjort.

Nej, jag har inte glömt det.. Men hur mycket utveckling kan du hitta? Hur kan du veta om det verkligen är en utveckling?
Citera
2015-03-14, 23:09
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Tack IR5 för ditt utförliga svar på mitt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är just den biten som är själva problemet.
Muslimer tolkar inte Bashar och Insan som samma saker. Du säger människa, men den människan du menar är enligt mig en Bashar.

Alla människor av vår art Homo sapiens, är människor oavsett hudfärg och hårlag (Bashar).

De gemensamma uppfattningarna vi människor har om vad som är rätt och fel, de flesta av oss, praktiserar vi dem kan de göra att så många människor som möjligt kan leva lyckliga och nöjda i fred.

Börjar man diskvalificera vissa människor och säga att de inte är riktiga människor för de har fel värderingar (Insan), då öppnar man upp för folkmord och hat.

Citat:
När du säger sekulär, då tänker du "modern,nytt,utveckling", men hur mycket sanning finner du i det?
När jag skriver sekulär menar jag att det inte finns en koppling till en religion.
Sekulär lagstiftning är något vi människor kan komma överens om utan att någon religions tankar om etik favoriseras.

Nej, inte ”modern, nytt, utveckling”!
Mänskliga rättigheter är något som framförts i många kulturer under flera tusen år! Mänskliga rättigheter är en uråldrig tanke!
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_human_rights
http://www.humanrights.com/sv/what-are-human-rights/brief-history/cyrus-cylinder.html

Citat:
När du säger sekulär, då tänker du "modern,nytt,utveckling", men hur mycket sanning finner du i det?
Sanning!

Sant är att det går att bevisa att människor existerar. Vi kan undersöka och mäta människors uppfattningar om vad som är rätt och fel, vi kan studera historien och se vad som ger fred, tillväxt och möjlighet för människor att leva fria liv så som de vill.

Gud(ar) och religiösa skrifter gör anspråk på att ha sanningen, utan att de lyckats uppenbara några bevis.

Det finns gemensamma etiska uppfattningar i alla kulturer och religioner och det är de värderingarna som de flesta kan tycka är bra som vi behöver ha som grund för lagstiftningen, inte religiösa "sanningar" som misslyckats att uppenbara sina bevis.

Citat:
Inte heller har vi samma tolkning när det gäller "rättigheter". Den rätt du menar är rätten på dina vilkor som aldig leder till en rättvisa.
En rätt på mina villkor, vad menar du!

Jag förespråkar mänskliga rättigheter, att du ska vara fri att ha vilken religion du vill!

Att du och din syster ska få ha ska få ha vilka kläder (religiösa eller sekulära) ni vill och att jag har rätt att bära knätofsar varje dag om jag vill.

Jag förespråkar att dina barn ska ha rätt att gå i skolan och mina med.

Jag förespråkar att vi ska utrota all handel med människor, även handel med dina släktingar är fel.

Jag förespråkar att det finns en äganderätt som gör att ingen får ta, stjäla eller konfiskera dina ägodelar.

Jag förespråkar att du ska ha rätt att gifta dig med vem du vill och att du därför måste ha uppnått myndig ålder för att gifta dig.

Jag förespråkar att om din vänn mördas ska man göra det yttersta för att avslöja och dömma mördaren, för mord är fel.

Hur menar du att jag detta är en rätt på mina villkor, jag vill ju ge dig rätt och frihet.

Citat:
Den rätt ( Haqq) muslimer menar är egentligen utifrån en rättvisare kraft
Gud går inte att bevisa, hur ska du då bevisa att lagar som en viss religions ”lärda” påstår är Guds vilja är rättvisa! Rättvisa enligt vad? Enligt något som inte går att bevisa.

Citat:
och inte UN där USA och vännerna ska sätta namn på saker för att förtrycka övriga kulturerna.
Att FN är byråkratiskt och att vissa medlemsländer struntar i att följa de åtaganden de skrivit under på betyder inte att mänskliga rättigheter är dåliga. Mänskliga rättigheter är bra oavsett om FN, USA, Ryssland existerar eller ej.

Mänskliga rättigheter är bra för att de gör människor fria och ger oss möjlighet till bra liv, så vi inte måste kriga. FNs sammanfattning av de mänskliga rättigheterna är den som mest stämmer med vad människor funnit gott genom historien och som de flesta idag kan tycka är bra idag.
Citera
2015-03-15, 11:09
Medlem
-Muhammed-s avatar
Hej mina ärade vänner!

Jag hoppas att allt är bra med er och att ni är vid bästa hälsa. Våren är i full gång och om ett par veckor slår vi om till den efterlängtade sommartiden. Sakta känner vi hur värmen kryper fram och snart blommar träden, en otroligt vacker syn (om man inte har allergi mot pollen såklart).

Jag har varit väldigt upptagen och är glad att jag fått tid till att börja skriva här igen.

Citat:
Ursprungligen postat av ViktorStek
Siffran jag nämnde var tydligen fel! Det rätta är 180 miljoner.

I vilket fall är det en stor befolkning och nu tar jag enbart hänsyn till ett land. Givetvis är den ena tolkning falsk enligt den andra; det är så världsåskådningar fungerar. Du kan inte dela alla åskådningar/tolkningar samtidigt. Kanske i ett 4-dimensionellt universum.
....

Jag förstår vad du menar. Det handlar inte om vilken tolkning av Islam som är korrekt eller vilken som är felaktig. Att det finns ett spektrum av tolkningar/inriktningar innebär att man inte kan ta ett absolut ställningsstagande om tex. begreppet sharia. Definitionen av Sharia tolkas olika beroende på vilken islamisk inriktning som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Ok, intressant att du "Muhammed" väljer bort mina frågor hela tiden. Jag ger detta en chans till. Så, för sista gången: Skulle du tillåta dans, rökning, musik etc - eller skulle du göra som dina likasinnade i England om vi också skulle ha Sharia här? Jag vet av egen erfarenhet att man i vissa delar av London infört Sharia. Du snackar om fred, men hur fredlig är du mot oss som inte vill lyda under Sharia? Musik, sprit och annat ( t.ex kvinnor i olika kläder) skulle inte tillåtas. Berätta hur du ser på detta. Ärligt!

Hej kuddprutte68!
Jag svarar återigen på din fråga. Jag tillåter dans, rökning musik etc. Jag skulle inte göra som salafisterna/wahabiterna/ISIS-sympatisörerna håller på med i England då de med våld inför sin tolkning av Islam på människor som inte vill ha med dem att göra! Det som salafisterna gör i england då de berövar människornas frihet, är omoraliskt och ej demokratiskt. Är mitt svar tydligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Religion är något som den mäktiga människan använt som redskap för att kontrollera den dumma massan att göra som man säger med hot om straff i efterlivet.
Om du seriöst tror att tex Borgia-påven eller Saladin gjorde det dom gjorde för att deras tro på gud var stark så är du otroligt naiv....

Hej!
Jag håller med dig att religion använts av härskare för att kunna få mer makt. Men religionens syfte är enligt min förståelse inte detta. Kaliferna som styrt över muslimerna med järngrepp har använt Islam och fabricerade dokument för att kunna rättfärdiga sina handlingar och utvidga sitt emperium. Historien berättar för oss att det längs med dessa härskare funnits motståndare som fått stöd från Islam att störta diktaturerna. Motståndsrörelsen brottades ner såklart, men deras anda lever kvar än idag och fortsätter störta tyranner som gör anspråk på att vara Guds representanter på jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Sharia är inte öppen för tolkning, på samma sätt som koranen inte är öppen för tolkning. Du är blott en människa, men Guds ord är fasta och konstanta. Förstår inte varför du vill inbilla dig att Sharia skulle vara något annat. Antingen är du obildad, eller så ljuger du. Vilka "moderata" sharialagar anser du finns och var finns dem? Kan du länka till en text av någon imam, eller har du själv suttit hemma på pojkrummet och fantiserat om hur fint och snällt det är med sharia?

Hej!
Du säger att Guds ord är fasta och konstanta, men problemet är att Guds ord inte är tydliga, därför har man olika tolkningar av begreppet ”Sharia”. För hur kan man annars förklara varför det finns olika tolkningar av vad begreppet Sharia är?

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Hej -Muhammed-! Det glädjer mig att se dig möta dina debattörer med en respektfull ton. Jag anser att det råder brist på kunskap om sharialagar i allmänhet.

....

Ett problem med sharia är att det inte finns en enhetlig tolkning, utan stora delar av koranen och sunna tolkas på olika sätt beroende på rättsskolan (madhab) - djafaritisk, hanafitisk, malikitisk o.s.v. Dessvärre finns det bärande prejudikat inom sharia som man inte kan bortse från. Dessa prejudikat anser jag vara de mest problematiska i ett demokratiskt samhälle.

- Profeten Muhammeds äktenskap med 9-åriga Aisha -> öppnar upp för barnäktenskap. Det är staternas positiva rätt att lagstifta som de vill, men faktum är att det i allmänhet anses som legitimt med barnäktenskap inom sharia.

- Dhimmi -> icke-muslimer anses inte ha samma samhälleliga ställning som muslimer. Jizya är inte samma sak som zakat, syftena med de olika skatterna skiljer sig åt. Nu tillämpar inte många muslimska stater detta rättsinstitut. Staternas positiva rätt har dock hindrat att det tillämpas i de flesta muslimska länderna. Det finns däremot stöd för detta i sharia, det går inte att undkomma det.

I praktiken har dock fortfarande icke-muslimer lägre ställning än muslimer i stater som tillämpar sharia. Det kunde vi exempelvis se i när Mursi tog makten i Egypten.

- Hudud -> Detta är ett av de mest problematiska instituten inom sharia, vedergällningsstraffen. Inom traditionell sharia anses äktenskapsbrott (zina) kunna leda till stening. Detta baseras på sunna. I många fall tolkas sunna olika, men jag anser att det ändå att sunna i fråga om äktenskapsbrott är relativt tydligt. Amputering av ena handen vid stöld har också stöd i sura 5:38.

Jag anser inte att sharia är förenligt med västerländsk demokrati. Det faktum att man tillämpar vedergällningsteorin på brott idag 2015 anser jag vara förskräckligt. Det är inte rättssäkerhet att tillämpa sharia på individer som är icke-muslimer. Ett rättssystem måste baseras på allas likhet inför lagen och sharia gör i stora delar av sin rättstillämpning skillnad på människor baserat på deras tro.

Hej och tack för ditt utmärkta inlägg!

Du har tagit upp många viktiga frågor som man bör fördjupa sig inom faktiskt. Du talar om vissa segment inom Sharia som du anser vara enhetliga bland muslimer. Men så är inte fallet. De segment inom sharia som du anser vara otvetydig bland muslimerna är:

1. att Aisha var 9 år när Muhammed gifte sig med henne. En tolkning av bl.a shiaislam anser tex. inte att Muhammed gifte sig med en liten flicka. De anser därför att tillåtelsen för barngifte är grundlöst. Det finns motstridig information om hur gammal profetens fru var när hon gifte sig. Därmed kategoriseras barngifte som en tolkning och kan fällas om motstridig information påvisas.

2. Dhimmi-frågan är också en tolkningsfråga. Hur behandlade Muhammed medborgare som inte var muslimer i det samfund som Muhammed grundade? ickemuslimer har lika rätt som muslimer i alla frågor, däremot har inte ickemuslimer de skyldigheter som muslimerna har. Under Muhammeds tid så betalade Muslimer femtedelen medan ickemuslimer betalade jizya. I alla världens hörn finns lagar och regler (formade på demokratisk väg) som medborgarna styrs under. Dessa lagar och regler ska gälla och inget annat. Muhammed hade inte förstört ett fungerande rättvist system, han startade ett ”samhällssystem” i en stad som saknade lagar och regler och som bestod av korruption och orättvisor. Därför togs han emot av invånarna i Medina med sång och jubel när han anlände dit. Folket ville att han skulle vara deras ledare, han kom inte med svärdet, utan god moral och sannfärdighet var de egenskaper han kom med.

3. Hudud-frågan är också en tolkningsfråga. Du säger klart och tydligt att stening är tagen från sunna (dvs. hadither). Stening nämns aldrig i Koranen. Hur kan Sharia lagar baseras på återberättelser och inte Koraniska verser? En Sharialag har både stöd i Koranen och i hadither, eller hur? Det nämns inget om amputering av händer i Koranen. I sura 5:38 nämns ordet ”Qata” (=skära). Samma ord tas upp i sura 12:31. Där beskrivs det hur Faraos hustru bjöd hem sina vänninor och hur de av förbryllan ”skar” sina händer när Profeten Josef komma förbi med sin vackra utstrålning av skönhet. Samma ord används i vers 5:38 och 12:31, men lustigt nog amputerades inte kvinnornas händer. Återigen, Sharia-lagar förstås på olika sätt, det finns inget definitivt. Därför är det ologiskt att en muslim ska uppmana till upprätthållandet av Sharia när detta begrepp är så flyktigt.

Slutsats: begreppet sharia kan inte implementeras i ett land som påstår sig följa Muhammeds exempel. Anledningen till detta är att begreppet i fråga inte har en konstant och tydligt definition.

Citat:

Hej!
Videon visar inte hur olika tolkningar/inriktnigar tolkar Sharia. I videon påstås det att Koranen uppmanar muslimerna att vara lögnare, att döda oskyldiga människor (människor som inte är muslimer och som inte hotar dig till döds), att muslimer som lämnar Islam straffas med döden osv. Allt detta kan med bevis från Koranen och hadither motbevisas. Anhängare till extrema tolkningar av islam ser det ovannämnda reglerna som sanning, men moderata tolkningar av Islam förkastar det videon påstår om sharia.

forts. följer..
Citera
2015-03-15, 11:10
Medlem
-Muhammed-s avatar
del 2.

Jag har dessutom blivit frågad vad jag anser Sharia vara.

Enligt min förståelse så delas Sharia i tre kategorier. Den första är de lagar som råder mellan muslimen och Gud. Den andra kategorin handlar om de moraliska lagar som råder mellan muslimerna och sina medmänniskor (muslimer och ickemuslimer). Den tredje kategorin handlar om de lagar och regler som finns i det Islamiska samfundet och som utgör den lagstiftning och det rättsystem som ska vidtas om orättvisor begås i samhället samt mot samfundets medborgare.

Den tredje kategorin är inaktiv och omöjlig att upprätthålla då Profeten Muhammed gått bort och informationen om hans sanna tolv kalifer har gått förlorat. Med andra ord finns inget ”Guds rike” på jorden som styrs av Guds utvalda representant och där absolut rättvisa råder. Denna utopi ser vi inte idag i de ”islamiska” länderna och kommer förmodligen inte att se i framtiden heller. Det krävs ett mirakel för att ett sådant samhälle plötsligt ska dyka upp.

I min mening tror jag att kategori 1 och 2 gäller. Andliga lagar och regler mellan muslimen och sin Gud är något som berör individen och Gud. Dessa lagar gäller och håller sig inom den kretsen. Kategori två talar om muslimens moraliska obligation mot andra muslimer och ickemuslimer. Varje muslim ska respektera andra människor, oavsett religiös/politisk/sexuell tillhörighet. En muslim måste se sin medmänniska som något heligt och får inte beröva individens rättigheter som tilldelats honom av Gud. Jag ser Sharia kategori 1 och 2 likt de lagar och reglers om Buddah lärt ut sina anhängare. Lagarna är till för att människan ska leva i harmoni med sina medmänniskor utan att orättvisa uppstår.

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig helg,

Bästa hälsningar,
Muhammed
Citera
2015-03-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej mina ärade vänner!

Jag hoppas att allt är bra med er och att ni är vid bästa hälsa. Våren är i full gång och om ett par veckor slår vi om till den efterlängtade sommartiden. Sakta känner vi hur värmen kryper fram och snart blommar träden, en otroligt vacker syn (om man inte har allergi mot pollen såklart).
Hej Muhammed, vårens skönhet är något som muslimer, kristna och icketroende kan vara överrens om.
Citat:
1. att Aisha var 9 år när Muhammed gifte sig med henne. En tolkning av bl.a shiaislam anser tex. inte att Muhammed gifte sig med en liten flicka. De anser därför att tillåtelsen för barngifte är grundlöst. Det finns motstridig information om hur gammal profetens fru var när hon gifte sig. Därmed kategoriseras barngifte som en tolkning och kan fällas om motstridig information påvisas.
Sahih Bukhari, 7:62:88
"Profeten skrev äktenskapskontrakt med Aisha när hon var 6 år gammal och fullbordade sitt äktenskap med henne när hon var 9 år och hon stannade hos honom i 9 år."
Sahih Muslim, 8:3310
"Allahs apostel gifte sig med mig när jag var 6 år gammal och jag släpptes in i hans hus när jag var 9 år."

Just Bukhari och Muslim är de enda två hadither som betraktas som fullständigt autentiska.[16]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aisha

Citat:
Hej!
Videon visar inte hur olika tolkningar/inriktnigar tolkar Sharia. I videon påstås det att Koranen uppmanar muslimerna att vara lögnare, att döda oskyldiga människor (människor som inte är muslimer och som inte hotar dig till döds), att muslimer som lämnar Islam straffas med döden osv. Allt detta kan med bevis från Koranen och hadither motbevisas. Anhängare till extrema tolkningar av islam ser det ovannämnda reglerna som sanning, men moderata tolkningar av Islam förkastar det videon påstår om sharia.

forts. följer..
Det finns stöd i koranen att ljuga om det gynnar islam, att döda infidels, att döda avfällingar etc. Detta går inte att förneka. Det är den praktiska tillämpningen i länder som Saudiarabien, Afganistan och Iran som exempel. Det går inte att bortförklara. Tankegodset är hämtat från koranen, och ingen annanstans.
Citera
2015-03-15, 12:00
Medlem
Citat:

Jihad i Pakistan idag:

Dödssiffran stiger efter bombattacker mot två kyrkor i ett kristet område i pakistanska Lahore. En grupp med kopplingar till talibanerna har tagit på sig dådet och en svensk kyrkoarbetare på plats beskriver en mycket spänd stämning.

Fjorton personer har bekräftats döda och över 70 har skadats i attackerna mot det kristna området Youhanabad i den pakistanska storstaden Lahore, uppger räddningstjänst för Reuters. Bomberna detonerade med bara minuters mellanrum utanför två kyrkor som ligger nära varandra, i samband med söndagsgudstjänsten.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/attack-mot-kristet-omrade-i-pakistan
Citera
2015-03-15, 13:31
Medlem
Citat:
Hej Muhammed, vårens skönhet är något som muslimer, kristna och icketroende kan vara överrens om.

Sahih Bukhari, 7:62:88
"Profeten skrev äktenskapskontrakt med Aisha när hon var 6 år gammal och fullbordade sitt äktenskap med henne när hon var 9 år och hon stannade hos honom i 9 år."
Sahih Muslim, 8:3310
"Allahs apostel gifte sig med mig när jag var 6 år gammal och jag släpptes in i hans hus när jag var 9 år."

Just Bukhari och Muslim är de enda två hadither som betraktas som fullständigt autentiska.[16]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aisha

Det finns stöd i koranen att ljuga om det gynnar islam, att döda infidels, att döda avfällingar etc. Detta går inte att förneka. Det är den praktiska tillämpningen i länder som Saudiarabien, Afganistan och Iran som exempel. Det går inte att bortförklara. Tankegodset är hämtat från koranen, och ingen annanstans.

Det finns motstridig information om hennes ålder även i Bukhari, och man kan även ifrågasätta många av haditherna i Bukhari. Bara för att en hadith är med i Bukhari gör den inte till sann.

Citat:
The other major difference is that the Shia believe that there is no book of Hadith which is 100% authentic, and that all hadiths must be checked against the Qur’an and the established principles of Islam. In contrast, Sunnis believe that certain books, such as Sahih Bukhari and Sahih Muslim, are 100% correct and unquestionable.
-- http://www.askthesheikh.com/what-is-the-shia-view-on-sunni-hadith-books-such-as-sahih-bukhari-and-sahih-muslim/

Även vissa sunnilärda har börjat att ifrågasätta Aishas ålder just eftersom denna uppgift inte stämmer med många andra uppgifter i haditherna. Jag har en video från en sunni-imam men hittar den inte just nu.... Men det finns många, t.ex. denna https://www.youtube.com/watch?v=tXaw9UZlK_I

Citat:
Det finns stöd i koranen att ljuga om det gynnar islam, att döda infidels, att döda avfällingar etc

Man kan hitta "stöd" för vad som helst för vad som helst, om man vill.
Muslimer är dock uppmanade att tala sanning och att respektera att livet är heligt:
[40:28] Då sade en man som tillhörde Faraos hus, som i hemlighet var troende: ”Vill ni döda en man därför att han säger 'Gud är min Herre'? Han har ju kommit till er från er Herre med klara bevis! Om han ljuger återfaller hans lögner på honom [själv], och om han talar sanning kommer ni att drabbas av något av det som han varnar er för. Gud vägleder inte sådana som förslösar sin själ genom ständiga lögner.
[2:42] Klä inte ut det sanna med lögn och göm inte undan sanningen mot bättre vetande.
Vad gäller att angripa och döda så säger koranen att man ska bara angripa de som angriper en, tills de slutat angripa.
[2:192] Men om de lägger ned vapnen [skall de se att] Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
[2:193] Och kämpa mot dem till dess allt förtryck upphör och all dyrkan kan ägnas Gud. Om de då slutar [strida] skall alla fientligheter upphöra utom [mot] de orättfärdiga [som vill kämpa vidare].

Om man ska lära islam bör man nog studera de som faktiskt är LÄRDA inom islam, och inte islamkritiker. Inte heller fanatiker som ISIS.
Citera
2015-03-15, 13:37
Medlem
Citat:

Nonsens.
Vill man veta något om islam borde man undersöka islamska lärda. Inte amerikanska politiker t.ex. Taqqyia finns bara inom shia-islam t.ex.

Jihad om att försvara islam och Gud.
Sharia kallas de lagtolkningar baserad på koranen/hadither, etc.
De som gör jihad kan göra det av olika anledningar eftersom det finns olika typer av jihad.
Det finns även olika typer av sharia, beroende på vilken gren av islam man tillhör.
Då var det utrett.

Citat:
Jihad i Pakistan idag:

Dödssiffran stiger efter bombattacker mot två kyrkor i ett kristet område i pakistanska Lahore. En grupp med kopplingar till talibanerna har tagit på sig dådet och en svensk kyrkoarbetare på plats beskriver en mycket spänd stämning.

Fjorton personer har bekräftats döda och över 70 har skadats i attackerna mot det kristna området Youhanabad i den pakistanska storstaden Lahore, uppger räddningstjänst för Reuters. Bomberna detonerade med bara minuters mellanrum utanför två kyrkor som ligger nära varandra, i samband med söndagsgudstjänsten.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/attack-mot-kristet-omrade-i-pakistan

Fortsätter du posta irrelevanta anekdoter så anmäler jag dem som OT.
Citera
2015-03-15, 13:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Man kan hitta "stöd" för vad som helst för vad som helst, om man vill.
Muslimer är dock uppmanade att tala sanning och att respektera att livet är heligt:

Vad gäller att angripa och döda så säger koranen att man ska bara angripa de som angriper en, tills de slutat angripa.
Men det är ju det som lämnar öppningen att tolka angrepp hur man vill.
Bara att tillämpa ijtihad och komma fram till att en fjant som bränt en koran i USA utför ett angrepp på islam och därför är denna hjälparbetare från USA lovlig att halshugga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in