• 1
  • 2
2015-03-10, 00:13
Medlem
oboyglass avatar
Hej.
Går ofta in och kikar på Chilli. De har mycket snyggt tycker jag. Reagerade inte på priserna direkt i början. "Det är väl vad märkesmöbler kostar" tänkte min bonde-hjärna.

Men nu har jag börjat se saker som Chilli har i sitt sortiment i andra butiker (som inte hör till en kedja) med betydligt billigare priser. Det är alltså inte en byrå som ser ut som en byrå på Chili, det är exakt samma byrå.

En byrå med tre lådor för 2999:- hittade jag för 999:- i en privatägd liten inredningsbutik. Soffor och sängar kollar jag sällan på, men många inredningsprylar har jag sett billigare på andra ställen.

Varför tar Chili sådana överpriser? Och varför betalar folk? Är det bönder som jag, som tror att högt pris = kvalité?
Citera
2015-03-10, 00:49
Medlem
Har inte riktigt samma uppfattning som du. Chili har väl ganska normala priser? Men sprid gärna var du hittar dessa fyndkopior. Jag köper gärna billigare.
Citera
2015-03-10, 01:09
Medlem
Mogaku-sans avatar
En soffa är en soffa även om den kommer från Ikea. Vart folk väljer att handla sina möbler, lampor etc ifrån är upp till dom. Jysk kan även tyckas ha överpriser på sådant som lika väl kan handlas på Ikea.

Butikerna ska ju gå runt och så även Chilli.
Citera
2015-03-10, 11:23
Medlem
ChillaMeLivets avatar
Tycker det varierar ganska mycket, precis som i de flesta andra butiker.
Är ingen storhandlare på Chilli direkt, men har köpt en del och då har jag tyckt att priset varit okej.
Letar man runt lite här och var så lär man hitta massvis med liknande/samma produkter med stora variationer gällande priset.
Citera
2015-03-10, 14:44
Medlem
Jag köpte min divan soffa på rea på chill för 3 år sen, kostade 6999 kr.
Är super nöjd fortfarande med den
Citera
2015-03-10, 21:19
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Har inte riktigt samma uppfattning som du. Chili har väl ganska normala priser? Men sprid gärna var du hittar dessa fyndkopior. Jag köper gärna billigare.
Kanske bara är för att jag är van vid priserna på IKEA och liknande. Då blir man rätt chockad över en minibyrå för tusen spänn liksom. (En såndär som ska stå på ett bord och har fyra småsmå lådor)

Det var en lokal liten butik utanför Falköping som hade byrån. På Casa Nova (eller något liknande, ligger på st persgatan) i Norrköping har jag hittat många inredningsdetaljer för billigare pris, trots att de åtminstone ser ut som de på Chilli. De (Chilli) skriver ju inte tillverkare på sina saker någonstans vad jag har kunnat se, varken på internet eller i de fysiska butikerna, så det är svårt att veta om det är samma eller kopior.
Citera
2015-03-15, 11:03
Medlem
timpanis avatar
Alla utom Ikea har väl överpriser på möbler?
Citera
2015-03-15, 21:44
Moderator
rotadents avatar
Jag har aldrig handlat några möbler på Chilli, gillar inte stilen på dem. Men så enormt dyra är de väl inte. Främsta prisskillnaden mellan riktigt billiga möbler, alltså IKEA, och lite dyrare (Mio etc.) är främst småmöblerna. Avlastningsbord, små byråer och liknande är nästan alltid väldigt billiga på IKEA medan de kan vara dyra i andra butiker. På större möbler som soffor, matbord etc. tycker jag att skillnaden brukar märkas mindre.
Citera
2015-04-02, 12:22
Medlem
Pocketpussys avatar
Priserna har jag aldrig riktigt reagerat på. De har säkert samma kvalité som IKEA, bara att det oftast känns roligare att ha en möbel som inte är därifrån. Sofforna på chilli brukar vara helt okej, samt typ mindre saker som lampor, glas, tavlor och tallrikar. Dock tycker jag det mesta går i samma stil, lite halvtråkigt att gå in där och nästan veta vad som finns. Bara jag som kräks på alla Englandsflaggor på kuddarna?
Citera
2015-06-16, 12:26
Medlem
Troians avatar
Idag har de begärts i konkurs.

Ingen större förlust för mig personligen, har aldrig gillat Chilli.
Citera
2015-06-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Alla utom Ikea har väl överpriser på möbler?

Kan det inte vara så då att Ikea säljer till underpriser?
Citera
2015-06-16, 14:18
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Idag har de begärts i konkurs.

Ingen större förlust för mig personligen, har aldrig gillat Chilli.
Yay, konkursutförsäljning på g då? Perfekt, för jag ska flytta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in