2015-03-14, 23:33
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Blir glad när jag hör sånt, om det nu var ett bra tips. Jag har en vän som också blev tipsad om något kosttillskott/maträtt istället för läkemedel, så det händer ibland.

Jag återkommer om saken om några veckor när läkaren gjort en utvärdering och tagit nytt kolesterolvärde.
Citera
2015-03-15, 00:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har inte läst hela tråden, svarar på huvudinlägget.

Varför folk tar t ex Alvedon mot feber och huvudvärk är för att man vill kunna orka med så mycket som möjligt och ignorera att man är sjuk. Kunna gå och jobba, ta hand om familjen, hus och hem.

Om man då inte vare sig går till jobbet och bor singel utan något engagemang i andra människor, tar man det för att det inte är trevligt att ha ont och känna sig sjuk. Med hög feber följer ofta värk i kroppen, allmän sjukdomskänsla osv och även om de flesta känner till att feber på sitt vis är nyttigt tar man hellre att vara sjuk lite längre än att vara jättedålig.

Vad gäller feber vet jag inte hur hög den ska vara och hur länge den får pågå för att fortfarande anses nyttig. Men går febern över 39 gr mår man verkligen pest. Läkare och apotek brukar dessutom rekommendera febernedsättande medel, har faktiskt aldrig hört från yrkesfolk att man bara ska stå ut och känna sig nyttig.

Vad gäller mediciners eventuella okända biverkningar ger jag dig delvis rätt. Gamla beprövade preparat kan man lita på eftersom alla nackdelar blir kända med tiden. Nya mediciner är visserligen testade men finns många exempel på snabba indragningar eller drastiskt ändrade rekommendationer. Men det går åt andra hållet med, många mediciner som tidigare var receptbelagda kan man nu köpa fritt i alla fall i små förpackningar. Nya användningsområden börjar tillämpas på gamla mediciner.

Läkemedelsindustrin drivs i syfte att gå med vinst och helst jättevinst. T ex den som har en ovanlig sjukdom kan inte räkna med att man forskar fram något. Mot folksjukdomar som depression, reumatism, höga blodfetter osv finns det gott om preparat och de verkar marknadsföras ganska hårt.
Citera
2015-03-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vitaminer är definitionsmässigt något du behöver tillsätta kroppen, så eventuella bristsymptom är det inte direkt märkvärdigt att man botar genom att ta vitaminer.
När man har feber så har man ofta svårt att äta. Senast jag hade det så åt jag nästan ingenting på två dagar. Det orsakar brist på många viktiga ämnen, sen så driver även febern ut många mineraler och vitaminer (som är viktiga för immunförsvaret), om jag inte minns fel. Sen så har redan väldigt många brist från första början. Så när man håller på att bli sjuk så kan det vara en bra grej att tänka på. Sen finns det saker som är direkt dåliga för immunförsvaret, som kaffe, alkohol, mycket socker och för mycket kött

Jag blir nog minst sjuk av alla i min omgivning. Hela familjen kan ligga halvt döende utan att jag smittas. Har varit riktigt sjuk en gång de senaste 3-4 åren. Förr i tiden så blev jag jämt sjuk om någon i familjen blev det.
Citera
2015-03-15, 02:13
Medlem
en huvudvärkstablett kan vara väldigt hjälpsamt när man har huvudvärk så den tas nog inte i onödan.
Citera
2015-03-15, 03:26
Medlem
Rorbassons avatar
Vanligaste orsaken till huvudvärk är vätskebrist.
Det är Ingen tillfällighet att alla huvudvärkstablettstillverkare skriver att det är viktigt att man dricker tillräckligt med vatten till Tabletten.
Citera
2015-03-15, 03:26
Medlem
Mvks avatar
Värst är ändå alla antidepressiva mediciner som folk skyfflar i sig för pojkvännen kommer hem 10 min sent eller för Yohio åker ut ur melodifestivalen dvs. skitsaker som en normal människa kan bearbeta och som är en del av livet.

Åhh jag är så deppig, bäst jag knaprar lite piller.

Som om vi inte fick nog mycket skit i oss genom maten i form av besprutade grödor, frukter, antibiotika i kött, smakförstärkare och färgämnen så ska vi andra som inte knaprat en panodil på 10 år få i oss andras skit genom dricksvattnet.

Det kommer alltid att finnas spår av läkemedel i dricksvattnet. Läkemedel som inte går att rena bort.
Spelar ingen roll hur mycket myndigheter hävdar att doserna är små och att det krävs 25 simbassänger av vattnet för att effekten ska vara kännbar.
Det är denna cocktail av skit vi får i oss från alla håll och kanter, vatten, mat, luft etc som är farlig, inte det enskilda faktum att det är mikrodoser av enskilda ämnen.

Var tredje svensk får någon gång i sitt liv cancer.
Fin statistik.
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Fakta-om-cancer/Vanliga-fragor-och-svar-om-cancer1/
Citera
2015-03-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det kommer alltid att finnas spår av läkemedel i dricksvattnet. Läkemedel som inte går att rena bort.
Spelar ingen roll hur mycket myndigheter hävdar att doserna är små och att det krävs 25 simbassänger av vattnet för att effekten ska vara kännbar.

Score! Homeopaterna har rätt, ingen behöver någonsin ta medicin igen, allt finns i vattnet!

Citat:
Ursprungligen postat av Rorbasson
Vanligaste orsaken till huvudvärk är vätskebrist.
Det är Ingen tillfällighet att alla huvudvärkstablettstillverkare skriver att det är viktigt att man dricker tillräckligt med vatten till Tabletten.

Du behöver vatten för matsmältningen, inte fan botar du vätskebrist med ett normalt glas vatten (200ml)
Senast redigerad av lorddesh 2015-03-15 kl. 03:34.
Citera
2015-03-15, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Där har du en anledning till att jag äter så lite syntetiska läkemedel som möjligt. Det smutsar ner våra vatten. Det är vidrig hur mycket onödig skit vi spolar ut i vattnet. Djurlivet har redan påverkats kraftigt av det. Bra att du påminde mig, från och med nu så ska jag inte äta ett enda piller till.
Citera
2015-03-15, 09:49
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Som rubriken lyder undrar jag varför alldeles för många människor tar vid onödigt många till tillfällen exempelvis alvedon för lite huvudverk. Istället för att låta kroppen sköta det och ta ett glas vatten.
2 anledningar till varför du inte ska ta läkemedel i onödan.
1. Det är bättre att låta kroppen bli av med en feber exempelvis på egen hand.
2. För det andra, hur fan kan ni ens lita på läkemedelsverket. Jag menar det finns ett botemedel till många sjukdomar, men dem väljer att inte ta del till det. Eftersom det är andra människor som har kommit med dessa mediciner, och dem som redan har patent på de mediciner som finns idag vill självfallet fortsätta tjäna pengar på sin "stor slagna" medicin. Men andra ord borde dem radas upp och skjutas när sanningen en vacker dag kommer fram.
3. Samt de ämnen medicinerna innehåller kan vi verkligen inte lita fullt ut på. För att om 10 år kan det visa sig att ipren är livsfarligt och cancerframkallande exempelvis.

1. Hur vet du det? Det är fan så mycket bättre att bara kunna ta ett piller än förr i världen när man bara kunde hoppas på att febern ger med sig innan den blir så hög att man dör.
2. Öh? Va? Svammel! Du snackar om att skjuta människor som du inte ens vet namnet på och du kan inte säga vad de har gjort sig skyldiga till och du har inga bevis. Medicin ska man vara försiktig med, men kulor från skjutvapen kan man strö omkring sig.
3. Jag litar mer på medicinerna än på dig. Det kan närsomhelst visa sig att du är en galen våldsverkare.
Citera
2015-03-15, 10:49
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Där har du en anledning till att jag äter så lite syntetiska läkemedel som möjligt. Det smutsar ner våra vatten. Det är vidrig hur mycket onödig skit vi spolar ut i vattnet. Djurlivet har redan påverkats kraftigt av det. Bra att du påminde mig, från och med nu så ska jag inte äta ett enda piller till.

Kom tillbaka med det uttalandet om du skulle drabbas av en eller för den delen flera alvarliga sjukdomar. Då tror jag inte du är så kategorisk längre.
Citera
2015-03-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Fast vid exempelvis en huvudvärk är huvudvärken sjukdomen och symptomet, för att förenkla.
Ska jag då ligga till sängs i ett dygn eller ta en problemfri, bevisat fungerande tablett som gör mig aktiv igen på en kvart?

Jag blir mycket sällan sjuk, så jag vet inte riktigt vad det är för sjukdomar ni syftar på. Du kanske kan förklara, det låter som att ni dagligen stävjar av ett dussin sjukdomar genom att låta kroppen ta hand om allt.
Inte skulle jag låta en klamydiainfektion "bli bättre av sig självt", eller njursvikt.
Däremot låter jag en förkylning bli bättre av sig själv, medans jag själv avhjälper symptomen med hjälp av nässpray för att kunna fungera i vardagen.

Njaaeee..
Nej.
Huvudvärk är ett symptom på att någonting är fel, det kan vara så enkelt som att du har blivit lite överstimulerad men det är fortfarande inte så att vanlig huvudvärk uppstår ur tomma intet utan du har bara missat vad som har orsakat smärtan.
Citera
2015-03-15, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
1. Hur vet du det? Det är fan så mycket bättre att bara kunna ta ett piller än förr i världen när man bara kunde hoppas på att febern ger med sig innan den blir så hög att man dör.
2. Öh? Va? Svammel! Du snackar om att skjuta människor som du inte ens vet namnet på och du kan inte säga vad de har gjort sig skyldiga till och du har inga bevis. Medicin ska man vara försiktig med, men kulor från skjutvapen kan man strö omkring sig.
3. Jag litar mer på medicinerna än på dig. Det kan närsomhelst visa sig att du är en galen våldsverkare.

Problemet är väl att folk tar massor av onödig medicin som det står i rubriken. Folk tar alltså värktabletter bara för att de kan, för att de inte orkar sjukskriva sig en dag eller ger det till sina barn för att de är trötta och gnälliga. Folk i allmänhet är inte så intresserade utav vad som orsakar obehaget utan tar mediciner istället för att testa sig fram och hitta problemet: de kanske äter fel, stressar för mycket eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in